Popełniłem błędy rachunkowe w deklaracji PIT-5 w lutym 2005 r. - zamieniłem wysokość zaliczki na podatek dochodowy z 2932 zł na 2392 zł. Błąd konsekwentnie przeniosłem do wszystkich deklaracji PIT-5 w następnych miesiącach. Czy muszę złożyć korektę tych deklaracji, czy też urząd skarbowy sam je skoryguje?
RADA
Ponieważ błąd nie przekracza limitu 1000 zł, wszystkie deklaracje PIT-5 powinny zostać skorygowane przez urząd skarbowy. Co prawda przepisy o korekcie błędów w deklaracjach przez pracowników aparatu skarbowego weszły w życie 1 września 2005 r., ale na mocy przepisów przejściowych objęły deklaracje składane przed 1 września 2005 r. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Po ostatniej nowelizacji Ordynacji podatkowej organ podatkowy po stwierdzeniu, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe (lub inne oczywiste omyłki) bądź że wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami prawa, może:
• skorygować deklarację albo
• zwrócić się do podmiotu, który ją złożył, o dokonanie korekty oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Urząd skoryguje deklarację – dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień – jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł.
Jeżeli organ podatkowy skoryguje deklarację ze względu na to, że błąd nie przekracza limitu 1000 zł, to koniecznie musi też uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji. Następnie doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź z informacją o braku takich zmian.
(+) Na korektę
podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji.
Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie korekta deklaracji dokonana przez
organ podatkowy wywołuje takie same skutki prawne, jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.
Powyższe zasady korekt deklaracji dokonywanych przez pracowników urzędów skarbowych stosuje się odpowiednio do deklaracji składanych przez płatników lub inkasentów oraz do załączników do nich.
Opisane zasady wprowadził znowelizowany art. 274 Ordynacji podatkowej. Obowiązują one od 1 września 2005 r., jednak na mocy przepisów przejściowych do korygowania deklaracji i załączników do nich, złożonych przed 1 września 2005 r., stosuje się ten przepis w aktualnym brzmieniu (art. 22 ustawy zmieniającej).
• art. 247 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199
• art. 22 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 143, poz. 1199
Tomasz Król
specjalista w zakresie podatków dochodowych i postępowania podatkowego