REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy środki finansowe otrzymane w wyniku emisji obligacji stanowią przychód podlegający opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W październiku 2005 r. spółka z o.o. wyemitowała imienne obligacje pieniężne dla osób fizycznych w celu pozyskania środków finansowych na bieżącą działalność. Wpłaty za te obligacje wpłynęły w listopadzie 2005 r. Wykup obligacji przez spółkę jest planowany na listopad 2007 r. Czy i kiedy otrzymane przez spółkę środki finansowe za te obligacje stanowią jej przychód?
RADA
Organy podatkowe traktują obligacje jak kredyt czy pożyczkę. Środki finansowe pozyskane od nabywców obligacji wyemitowanych przez spółkę nie są dla tej spółki przychodem, podobnie jak nie są dla niej kosztem wydatki na wykup obligacji. Kosztem dla spółki są jednak odsetki wypłacone obligatariuszom lub kwota dyskonta. Natomiast dla obligatariuszy przychodem są faktycznie otrzymane przez nich, w momencie wykupu obligacji przez emitenta, kwoty odsetek lub dyskonto.

UZASADNIENIE
Definicję obligacji oraz zasady emisji, zbywania, nabywania i wykupu obligacji znajdziemy w ustawie z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Obligacja jest papierem wartościowym o charakterze dłużnym, którym emitent potwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, np. pieniężnego (obligacje pieniężne).
Obligacje mogą emitować, oprócz Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, m.in. również mające osobowość prawną podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a także spółki komandytowo-akcyjne. Stosunek prawny wynikający z emisji i nabycia obligacji pieniężnych zbliżony jest swym charakterem do kredytu. W obu tych relacjach mamy do czynienia z pozyskaniem środków finansowych w zamian za określone wynagrodzenie (odsetki).
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają precyzyjnej regulacji wskazującej wprost, czym są kwoty pozyskane od nabywców obligacji, a czym kwoty przeznaczone na wykup obligacji. Organy podatkowe, w kontekście podatku dochodowego, traktują jednak obligacje jak kredyt czy pożyczkę i stosują do przepływów finansowych w ramach emisji i wykupu obligacji przepisy updop odnoszące się właśnie do tych umów (patrz np. informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2004 r., sygn.II-2/423/191/JB/86/04, czy pismo PO 4/MS-722-608/95 Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat Ministerstwa Finansów z 2 października 1995 r. do wiadomości izb skarbowych – publik. w „Biuletynie Skarbowym” 1996/4/18).
(+) Dlatego też podobnie jak nie zalicza się do przychodów otrzymanych (także zwróconych) pożyczek i kredytów, tak i środki pozyskane w wyniku emisji obligacji nie są przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Aby zachować symetrię przychodowo-kosztową, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu emitenta wydatków poniesionych na wykup obligacji, podobnie jak środków przeznaczonych na spłatę pożyczek.
(+) Kosztem podatkowym emitenta są kwoty wypłaconych obligatariuszom odsetek, w tym również odsetek skapitalizowanych. Kosztem emitenta obligacji jest również kwota dyskonta – wyjątkowo w tym przypadku ustawa o podatku dochodowym wprost reguluje tę kwestię w art. 16 ust. 1 pkt 23.
Dyskontem jest różnica między ceną emisyjną obligacji (niższą) a ceną nominalną – ceną wykupu (wyższą). Różnica ta stanowi wynagrodzenie za udostępnienie kapitału przez obligatariuszy, którzy kupują obligacje za cenę niższą od ceny nominalnej, a podczas wykupu obligacji otrzymują kwotę stanowiącą równowartość ceny nominalnej.
Zarówno odsetki, jak i dyskonto stają się kosztami podatkowymi emitenta w momencie wykupu przez niego obligacji, o ile oczywiście pozyskane w wyniku emisji obligacji środki zostały wydatkowane w celu osiągnięcia przychodu.
(-) Warto zauważyć, że przy emisji obligacji skierowanej do wspólników spółki mają zastosowanie ograniczenia zaliczania do kosztów podatkowych spółki odsetek od tych obligacji, takie jak w przypadku pożyczek. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 7b updop przez pożyczkę, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 i w ust. 7 updop, rozumie się także emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym (czyli również obligacje).
Dla nabywców obligacji odsetki i dyskonto są z kolei podlegającymi opodatkowaniu przychodami powstającymi w chwili zaistnienia przysporzenia, tj. wykupu obligacji przez emitenta.
Przykład
Midas spółka z o.o. wyemitowała w sierpniu 2005 r. obligacje na łączną kwotę nominalną 2 000 000 zł, które w tym samym miesiącu kontrahenci tej spółki nabyli z 10% dyskontem. Otrzymana przez spółkę od nabywców obligacji kwota 1 800 000 zł nie jest dla spółki przychodem. Wykup obligacji przez spółkę po cenie nominalnej nastąpi we wrześniu 2010 r. i w tym też miesiącu spółka poniesie koszt uzyskania przychodu w wysokości 200 000 zł (łączna kwota dyskonta), ponieważ otrzymane z emisji środki przeznaczyła na zakup towarów handlowych, z których sprzedaży osiągnęła przychód.

• art. 4 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach – j.t. Dz.U. Nr 120, poz. 1300; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 12 ust. 4 pkt 1 i 2, art. 16 ust. 1 pkt 10a, pkt 23 oraz ust. 7b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA