REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy środki finansowe otrzymane w wyniku emisji obligacji stanowią przychód podlegający opodatkowaniu

REKLAMA

W październiku 2005 r. spółka z o.o. wyemitowała imienne obligacje pieniężne dla osób fizycznych w celu pozyskania środków finansowych na bieżącą działalność. Wpłaty za te obligacje wpłynęły w listopadzie 2005 r. Wykup obligacji przez spółkę jest planowany na listopad 2007 r. Czy i kiedy otrzymane przez spółkę środki finansowe za te obligacje stanowią jej przychód?
RADA
Organy podatkowe traktują obligacje jak kredyt czy pożyczkę. Środki finansowe pozyskane od nabywców obligacji wyemitowanych przez spółkę nie są dla tej spółki przychodem, podobnie jak nie są dla niej kosztem wydatki na wykup obligacji. Kosztem dla spółki są jednak odsetki wypłacone obligatariuszom lub kwota dyskonta. Natomiast dla obligatariuszy przychodem są faktycznie otrzymane przez nich, w momencie wykupu obligacji przez emitenta, kwoty odsetek lub dyskonto.

UZASADNIENIE
Definicję obligacji oraz zasady emisji, zbywania, nabywania i wykupu obligacji znajdziemy w ustawie z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Obligacja jest papierem wartościowym o charakterze dłużnym, którym emitent potwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, np. pieniężnego (obligacje pieniężne).
Obligacje mogą emitować, oprócz Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, m.in. również mające osobowość prawną podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a także spółki komandytowo-akcyjne. Stosunek prawny wynikający z emisji i nabycia obligacji pieniężnych zbliżony jest swym charakterem do kredytu. W obu tych relacjach mamy do czynienia z pozyskaniem środków finansowych w zamian za określone wynagrodzenie (odsetki).
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają precyzyjnej regulacji wskazującej wprost, czym są kwoty pozyskane od nabywców obligacji, a czym kwoty przeznaczone na wykup obligacji. Organy podatkowe, w kontekście podatku dochodowego, traktują jednak obligacje jak kredyt czy pożyczkę i stosują do przepływów finansowych w ramach emisji i wykupu obligacji przepisy updop odnoszące się właśnie do tych umów (patrz np. informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2004 r., sygn.II-2/423/191/JB/86/04, czy pismo PO 4/MS-722-608/95 Dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat Ministerstwa Finansów z 2 października 1995 r. do wiadomości izb skarbowych – publik. w „Biuletynie Skarbowym” 1996/4/18).
(+) Dlatego też podobnie jak nie zalicza się do przychodów otrzymanych (także zwróconych) pożyczek i kredytów, tak i środki pozyskane w wyniku emisji obligacji nie są przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Aby zachować symetrię przychodowo-kosztową, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu emitenta wydatków poniesionych na wykup obligacji, podobnie jak środków przeznaczonych na spłatę pożyczek.
(+) Kosztem podatkowym emitenta są kwoty wypłaconych obligatariuszom odsetek, w tym również odsetek skapitalizowanych. Kosztem emitenta obligacji jest również kwota dyskonta – wyjątkowo w tym przypadku ustawa o podatku dochodowym wprost reguluje tę kwestię w art. 16 ust. 1 pkt 23.
Dyskontem jest różnica między ceną emisyjną obligacji (niższą) a ceną nominalną – ceną wykupu (wyższą). Różnica ta stanowi wynagrodzenie za udostępnienie kapitału przez obligatariuszy, którzy kupują obligacje za cenę niższą od ceny nominalnej, a podczas wykupu obligacji otrzymują kwotę stanowiącą równowartość ceny nominalnej.
Zarówno odsetki, jak i dyskonto stają się kosztami podatkowymi emitenta w momencie wykupu przez niego obligacji, o ile oczywiście pozyskane w wyniku emisji obligacji środki zostały wydatkowane w celu osiągnięcia przychodu.
(-) Warto zauważyć, że przy emisji obligacji skierowanej do wspólników spółki mają zastosowanie ograniczenia zaliczania do kosztów podatkowych spółki odsetek od tych obligacji, takie jak w przypadku pożyczek. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 7b updop przez pożyczkę, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 i w ust. 7 updop, rozumie się także emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym (czyli również obligacje).
Dla nabywców obligacji odsetki i dyskonto są z kolei podlegającymi opodatkowaniu przychodami powstającymi w chwili zaistnienia przysporzenia, tj. wykupu obligacji przez emitenta.
Przykład
Midas spółka z o.o. wyemitowała w sierpniu 2005 r. obligacje na łączną kwotę nominalną 2 000 000 zł, które w tym samym miesiącu kontrahenci tej spółki nabyli z 10% dyskontem. Otrzymana przez spółkę od nabywców obligacji kwota 1 800 000 zł nie jest dla spółki przychodem. Wykup obligacji przez spółkę po cenie nominalnej nastąpi we wrześniu 2010 r. i w tym też miesiącu spółka poniesie koszt uzyskania przychodu w wysokości 200 000 zł (łączna kwota dyskonta), ponieważ otrzymane z emisji środki przeznaczyła na zakup towarów handlowych, z których sprzedaży osiągnęła przychód.

• art. 4 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach – j.t. Dz.U. Nr 120, poz. 1300; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 12 ust. 4 pkt 1 i 2, art. 16 ust. 1 pkt 10a, pkt 23 oraz ust. 7b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA