REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatne urlopy wypoczynkowe są rezerwami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o., zatrudniamy 40 pracowników. Czy ustawa o rachunkowości nakłada obowiązek tworzenia rezerw na płatne urlopy wypoczynkowe?
RADA
Płatne urlopy wypoczynkowe lub ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wypoczynkowy wchodzą w skład krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Na krótkoterminowe świadczenia pracownicze należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości określa, że należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na zobowiązania, które wynikają ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów i których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować. W przypadku umowy o pracę kontrahentami wykonującymi świadczenia (pracę na rzecz pracodawcy) są pracownicy. Z mocy prawa (Kodeks pracy) w zamian za wykonaną pracę pracownikowi należy się płatny urlop wypoczynkowy w wymiarze ustalonym w Kodeksie pracy. Powstają więc zobowiązania pracodawcy wobec pracowników o wiarygodnie określonej wartości, tj. w wysokości odpowiedniej części wynagrodzenia przypadającej na okres urlopu. Na tego typu zobowiązania ustawa wymaga dokonania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
UWAGA!
Zwróćmy uwagę, że bierne rozliczenia międzyokresowe na przyszłe zobowiązania nie są rezerwami. Pojęcie „rezerwa” w rozumieniu ustawy należy stosować tylko do rezerw tworzonych z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ustawy o rachunkowości) oraz rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego lub przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją (art. 35d).
Wszelkie świadczenia, które jednostka oferuje swoim pracownikom w zamian za wykonaną przez nich pracę, są tzw. świadczeniami pracowniczymi. Ponieważ ustawa o rachunkowości nie zawiera regulacji dotyczących ujmowania, wyceny i prezentacji świadczeń pracowniczych, zgodnie z ustaleniami art. 10 ust. 3 ustawy należy się kierować przepisami MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze”. Świadczenia pracownicze są w standardzie podzielone na następujące kategorie:
• krótkoterminowe świadczenia pracownicze,
• świadczenia po okresie zatrudnienia,
• świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy,
• kapitałowe świadczenia pracownicze.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych należą świadczenia, które są w całości należne w ciągu dwunastu miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali związaną z nimi pracę.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych zaliczamy:
• wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne,
• krótkoterminowe płatne nieobecności (np. płatny urlop wypoczynkowy),
• wypłaty z zysku i premie,
• świadczenia niepieniężne (np. opieka medyczna, mieszkanie służbowe).
Płatny urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy należą do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Standard nakłada obowiązek ujmowania krótkoterminowych świadczeń pracowniczych, gdy pracownik wykonywał pracę w zamian za te świadczenia.
W przypadku krótkoterminowych świadczeń pracowniczych ewidencja ich wartości nie wymaga stosowania założeń aktuarialnych ani dyskonta. Jeśli pracownik wykonywał pracę na rzecz pracodawcy w ciągu roku obrotowego, pracodawca ujmuje przewidywaną wartość krótkoterminowych świadczeń, tj. płatnego urlopu wypoczynkowego, jako zobowiązanie wobec pracownika.
Pracodawca, poza płatnym urlopem wypoczynkowym, może płacić za inne nieobecności pracownika (np. studia dzienne). Uprawnienia do płatnych nieobecności mogą być kumulowane i niekumulowane. Kumulowane płatne nieobecności, m.in. płatny urlop wypoczynkowy, przechodzą na następny rok i można je wykorzystać w roku (lub latach) następnym. Kumulowane, niewykorzystane płatne urlopy wypoczynkowe mogą uprawniać do ekwiwalentu pieniężnego. Zobowiązania z tego tytułu rosną aż do momentu, gdy pracownik zostanie zobowiązany do wykorzystania skumulowanych dni urlopu.
Warto zwrócić uwagę, że regulacje MSR nr 19 nie są zgodne z przepisami Kodeksu pracy. Według kodeksu urlopu wypoczynkowego należy udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku. Tylko w przypadku odejścia pracownika z pracy można wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub umożliwić pracownikowi wykorzystanie urlopu.
Niekumulowane płatne nieobecności nie mogą być przenoszone na kolejne lata. Takie nieobecności przepadają, jeśli uprawnienia bieżącego okresu nie zostały w całości wykorzystane.

Gyöngyvér Takáts
specjalista ds. rachunkowości

• art. 39 ust 2, art. 35d, art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 152–173 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. 2005 r. Nr 167, poz. 1398


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA