REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatne urlopy wypoczynkowe są rezerwami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o., zatrudniamy 40 pracowników. Czy ustawa o rachunkowości nakłada obowiązek tworzenia rezerw na płatne urlopy wypoczynkowe?
RADA
Płatne urlopy wypoczynkowe lub ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wypoczynkowy wchodzą w skład krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Na krótkoterminowe świadczenia pracownicze należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości określa, że należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na zobowiązania, które wynikają ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów i których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować. W przypadku umowy o pracę kontrahentami wykonującymi świadczenia (pracę na rzecz pracodawcy) są pracownicy. Z mocy prawa (Kodeks pracy) w zamian za wykonaną pracę pracownikowi należy się płatny urlop wypoczynkowy w wymiarze ustalonym w Kodeksie pracy. Powstają więc zobowiązania pracodawcy wobec pracowników o wiarygodnie określonej wartości, tj. w wysokości odpowiedniej części wynagrodzenia przypadającej na okres urlopu. Na tego typu zobowiązania ustawa wymaga dokonania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
UWAGA!
Zwróćmy uwagę, że bierne rozliczenia międzyokresowe na przyszłe zobowiązania nie są rezerwami. Pojęcie „rezerwa” w rozumieniu ustawy należy stosować tylko do rezerw tworzonych z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ustawy o rachunkowości) oraz rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego lub przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją (art. 35d).
Wszelkie świadczenia, które jednostka oferuje swoim pracownikom w zamian za wykonaną przez nich pracę, są tzw. świadczeniami pracowniczymi. Ponieważ ustawa o rachunkowości nie zawiera regulacji dotyczących ujmowania, wyceny i prezentacji świadczeń pracowniczych, zgodnie z ustaleniami art. 10 ust. 3 ustawy należy się kierować przepisami MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze”. Świadczenia pracownicze są w standardzie podzielone na następujące kategorie:
• krótkoterminowe świadczenia pracownicze,
• świadczenia po okresie zatrudnienia,
• świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy,
• kapitałowe świadczenia pracownicze.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych należą świadczenia, które są w całości należne w ciągu dwunastu miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali związaną z nimi pracę.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych zaliczamy:
• wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne,
• krótkoterminowe płatne nieobecności (np. płatny urlop wypoczynkowy),
• wypłaty z zysku i premie,
• świadczenia niepieniężne (np. opieka medyczna, mieszkanie służbowe).
Płatny urlop wypoczynkowy lub ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy należą do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Standard nakłada obowiązek ujmowania krótkoterminowych świadczeń pracowniczych, gdy pracownik wykonywał pracę w zamian za te świadczenia.
W przypadku krótkoterminowych świadczeń pracowniczych ewidencja ich wartości nie wymaga stosowania założeń aktuarialnych ani dyskonta. Jeśli pracownik wykonywał pracę na rzecz pracodawcy w ciągu roku obrotowego, pracodawca ujmuje przewidywaną wartość krótkoterminowych świadczeń, tj. płatnego urlopu wypoczynkowego, jako zobowiązanie wobec pracownika.
Pracodawca, poza płatnym urlopem wypoczynkowym, może płacić za inne nieobecności pracownika (np. studia dzienne). Uprawnienia do płatnych nieobecności mogą być kumulowane i niekumulowane. Kumulowane płatne nieobecności, m.in. płatny urlop wypoczynkowy, przechodzą na następny rok i można je wykorzystać w roku (lub latach) następnym. Kumulowane, niewykorzystane płatne urlopy wypoczynkowe mogą uprawniać do ekwiwalentu pieniężnego. Zobowiązania z tego tytułu rosną aż do momentu, gdy pracownik zostanie zobowiązany do wykorzystania skumulowanych dni urlopu.
Warto zwrócić uwagę, że regulacje MSR nr 19 nie są zgodne z przepisami Kodeksu pracy. Według kodeksu urlopu wypoczynkowego należy udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku. Tylko w przypadku odejścia pracownika z pracy można wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub umożliwić pracownikowi wykorzystanie urlopu.
Niekumulowane płatne nieobecności nie mogą być przenoszone na kolejne lata. Takie nieobecności przepadają, jeśli uprawnienia bieżącego okresu nie zostały w całości wykorzystane.

Gyöngyvér Takáts
specjalista ds. rachunkowości

• art. 39 ust 2, art. 35d, art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 152–173 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. 2005 r. Nr 167, poz. 1398


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA