REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w bilansie wykazać pożyczki i odsetki od pożyczek udzielonych z funduszu socjalnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustalamy na dzień bilansowy salda należności pracowników z tytułu pożyczek udzielonych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy należy oddzielnie wykazywać ich część długoterminową i krótkoterminową? Czy w należnościach tych ujmować należy część odsetek przypadającą na ten dzień, jak je naliczyć i zaksięgować (oprocentowanie 5%)?
RADA
Pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykazywane są w całości jako pozostałe należności w części B.II bilansu. Decyzja o sposobie naliczenia i momencie zaksięgowania odsetek od pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzależniona jest od treści zasad udzielania tych pożyczek, zawartych w zakładowym regulaminie wykorzystania funduszu, w tym terminu wymagalności ich zapłaty.

UZASADNIENIE
Pożyczek udzielonych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na okres dłuższy niż rok nie wykazuje się w bilansie jako długoterminowe aktywa finansowe, ponieważ nie są one inwestycją w odróżnieniu od innych pożyczek i pełnią funkcję pomocy socjalnej dla pracowników. W bilansie wykazywane są w całości jako aktywa obrotowe – inne należności. Nie ma również potrzeby naliczać i wykazywać odsetek, które nie są jeszcze wymagalne, gdyż nie będą one stanowiły przychodów finansowych, ale w przyszłości powiększą fundusz socjalny. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (art. 2 pkt 1) pracodawca może prowadzić działalność socjalną między innymi w formie zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Pożyczka z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych udzielana jest pracownikowi na jego wniosek, na podstawie umowy pożyczki zawartej pomiędzy pracownikiem a zakładem pracy. Zasady udzielania takiej pożyczki, w tym wysokość i sposób naliczania oprocentowania pożyczki czy jego umarzania, również powinny zostać określone w zakładowym regulaminie funduszu. Przepisy dotyczące działalności socjalnej w zakładach pracy pozostawiają tu całkowitą dowolność kształtowania takich umów. Powinny być więc zawierane na zasadach przepisów Kodeksu cywilnego (art. 720–724, art. 359–360).
WAŻNE!
W przypadku braku odmiennego zastrzeżenia w umowie pożyczki co do terminu płatności odsetek są one płatne co roku z dołu, a jeżeli termin płatności sumy pieniężnej jest krótszy niż rok – jednocześnie z zapłatą tej sumy (art. 360 Kodeksu cywilnego).
PRZYKŁAD 1
Dnia 31 maja 2005 roku zakład pracy udzielił pracownikowi pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w kwocie 3000 zł, na czas 15 miesięcy, oprocentowanej w wysokości 5% od udzielonej kwoty za cały okres spłaty. Spłata wraz z odsetkami nastąpi w 15 równych comiesięcznych ratach. Umowa pożyczki, zgodnie z regulaminem, określa, że odsetki te płatne są z góry, przez potrącenie w całości z pierwszej raty. Spłata pożyczki pracownika pobierana jest comiesięcznie z wynagrodzenia netto.
Wysokość odsetek 3000 zł × 5% = 150 zł
Kwota do spłaty: 3000 zł + 150 zł = 3150 zł
Miesięczna kwota do spłaty: 3150 zł : 15 = 210 zł
Księgowania
1. Udzielenie pożyczki w kwocie 3000 zł, księgowane pod datą 31 maja 2005 r.:
Wn konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 3000 zł,
Ma konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 3000 zł.
2. Zarachowanie odsetek od pożyczki w kwocie 150 zł, księgowane pod datą spłaty pierwszej raty, to jest 30 czerwca 2005 r.:
Wn konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 150 zł,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 150 zł.
3. Spłata pożyczki pracownika potrącana z wynagrodzenia netto, w kwocie 210 zł co miesiąc (przy czym w pierwszej potrąconej racie zawiera się kwota 150 zł dotycząca odsetek i 60 zł dotycząca należności głównej):
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 210 zł,
Ma konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 210 zł.
4. Saldo zobowiązań (bilans zamknięcia) pracownika na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. wynosi 1680 zł (pożyczka w kwocie 3000 zł + odsetki w kwocie 150 zł – spłacone raty od czerwca do grudnia w kwocie 1470 zł).
PRZYKŁAD 2
Dnia 31 maja 2005 roku zakład pracy udzielił pracownikowi pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w kwocie 3000 zł, na czas 15 miesięcy, oprocentowanej w wysokości 5% rocznie. Spłata w równych comiesięcznych ratach. Umowa pożyczki ani regulamin nie określają terminu płatności odsetek. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, ponieważ termin płatności jest dłuższy niż rok, są one płatne co roku z dołu. Po raz pierwszy zostaną naliczone na dzień 1 czerwca 2006 r. (upłynął rok), po raz kolejny na dzień 31 sierpnia 2006 r. (ostateczna spłata pożyczki).
Miesięczna kwota do spłaty 3000 zł/15 200 zł
Wysokość odsetek za okres 31 maja 2005 r. – 1 czerwca 2006 r. (według załączonej tabeli) 95 zł
Wysokość odsetek za okres 2 czerwca 2006 r. – 31 sierpnia 2005 r. 5 zł
Całkowita kwota do spłaty 3000 zł + 100 zł 3100 zł
Tab. 1. Naliczenie odsetek od pożyczki
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania
1. Udzielenie pożyczki w kwocie 3000 zł, księgowane pod datą 31 maja 2005 r.:
Wn konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 3000 zł,
Ma konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 3000 zł.
2. Zarachowanie odsetek od pożyczki w kwocie 95 zł, księgowane pod datą 1 czerwca 2006 r. (analogiczne księgowanie odsetek od pożyczki w kwocie 5 zł, księgowane pod datą 31 sierpnia 2006 r.):
Wn konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 95 zł,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 95 zł.
3. Spłata pożyczki pracownika potrącana z wynagrodzenia netto, w kwocie 200 zł co miesiąc:
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 200 zł,
Ma konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 200 zł.
4. Dodatkowo w czerwcu spłata odsetek przez potrącenie z wynagrodzenia w kwocie 95 zł (analogiczne księgowania odsetek w sierpniu w kwocie 5 zł):
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikiem z tytułu wynagrodzeń” 95 zł,
Ma konto 234 „Inne rozrachunki z pracownikami – z tytułu pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 95 zł.
5. Saldo zobowiązań (bilans zamknięcia) pracownika na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. wynosi 1600 zł (pożyczka w kwocie 3000 zł – spłacone raty od czerwca do grudnia w kwocie 1400 zł).
Zobowiązania pracownika z tytułu pożyczki wykazują saldo w kwocie 1600 zł (termin zapadalności zobowiązań z tytułu odsetek upływa w roku przyszłym).

•  art. 2, art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104
•  art. 112, art. 720–724, art. 359–360 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1438

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA