REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić do ewidencji księgowej komputery "składaki"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Okazało się, że w jednostce znajdują się w użytkowaniu (od 2-3 lat) komputery będące tzw. składakami. Zostały one złożone ze starych części pochodzących ze zamortyzowanych i zlikwidowanych komputerów oraz różnych nowych części zakupionych w celach remontowych (które po pobraniu ich z magazynu zakwalifikowano od razu w koszty). W jaki sposób należałoby ujawnić te zestawy komputerowe i na jakiej podstawie wprowadzić je do ewidencji oraz w jakiej wartości?
RADA
Tak wykonane zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów ich wytworzenia. Dokumentem stwierdzającym fakt przyjęcia takich środków trwałych do użytkowania jest dokument „Przyjęcie środka trwałego” – OT. Sposób wprowadzenia do ewidencji zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu, zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont – przedstawimy je na przykładach.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wykonane „samodzielnie” zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów wytworzenia. Koszt wytworzenia środków trwałych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę przez okres montażu, przystosowania i ulepszenia, aż do dnia przyjęcia do używania (art. 28 ust. 8 ustawy).
Wprowadzenie do ewidencji w księgach rachunkowych takich komputerów zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz od zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont.
Przykład 1
1. Jednostka przyjęła metodę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, zgodnie z art. 22d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosowaną dla środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł w miesiącu wprowadzenia środka trwałego do używania. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jest księgowany w ciężar kosztów na koncie 410 „Zużycie materiałów”.
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 1500 zł = 7500 zł.
  Sprawdzono, że pobrane z magazynu części zamienne, z których wykonano zestawy komputerowe, zaksięgowano w ciężar konta 410 „Zużycie materiałów” w grudniu 2003 r.
3. Ujawnione 31 grudnia 2005 r. zestawy komputerowe jednostka wprowadziła do pozabilansowej ewidencji ilościowo-wartościowej niskocennych środków trwałych. Zdarzenie to nie powoduje obowiązku dokonywania zapisów księgowych.
Przykład 2
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 5000 zł = 25 000 zł
3. W związku z tym, że wartość jednostkowa użytkowanych zestawów komputerowych przekracza 3500 zł jednostka powinna w 2003 r. wprowadzić je do ewidencji bilansowej w kwocie 25 000 zł oraz naliczyć amortyzację:
• za rok 2004 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• za rok 2005 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• razem: 15 000 zł
4. W jednostce stwierdzono, że popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach nie jest błędem podstawowym, ponieważ wartość korekty tych zapisów księgowych nie jest istotna dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego za poszczególne okresy sprawozdawcze (art. 8 ust. 1 ustawy).
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
Ewidencja kosztów jest prowadzona w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” oraz w zespole 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”:
Ma konto 600 „Wyroby gotowe” lub Ma konta zespołu 5 25 000
(zapis uszczelniający: Wn konto „Rozliczenie kosztów”, Ma konto „Koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby”)
Ewidencja kosztów jest prowadzona tylko w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”:
Ma konto 410 „Zużycie materiałów” 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za lata 2003–2004 15 000
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 15 000
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 15 000
Przykład 3
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 2).
3. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 3).
4. Jednostka uznała popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach za błąd podstawowy.
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
  Ma konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2004 7 500
  Wn konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500
3. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2005 7 500
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych „Buchalter” w Augustowie

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 22d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA