REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić do ewidencji księgowej komputery "składaki"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Okazało się, że w jednostce znajdują się w użytkowaniu (od 2-3 lat) komputery będące tzw. składakami. Zostały one złożone ze starych części pochodzących ze zamortyzowanych i zlikwidowanych komputerów oraz różnych nowych części zakupionych w celach remontowych (które po pobraniu ich z magazynu zakwalifikowano od razu w koszty). W jaki sposób należałoby ujawnić te zestawy komputerowe i na jakiej podstawie wprowadzić je do ewidencji oraz w jakiej wartości?
RADA
Tak wykonane zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów ich wytworzenia. Dokumentem stwierdzającym fakt przyjęcia takich środków trwałych do użytkowania jest dokument „Przyjęcie środka trwałego” – OT. Sposób wprowadzenia do ewidencji zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu, zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont – przedstawimy je na przykładach.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Wykonane „samodzielnie” zestawy komputerowe, zaliczane do środków trwałych, należy wycenić według kosztów wytworzenia. Koszt wytworzenia środków trwałych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę przez okres montażu, przystosowania i ulepszenia, aż do dnia przyjęcia do używania (art. 28 ust. 8 ustawy).
Wprowadzenie do ewidencji w księgach rachunkowych takich komputerów zależy od przyjętych przez jednostkę metod wyceny środków trwałych oraz od zasad klasyfikacji zdarzeń w zakładowym planie kont.
Przykład 1
1. Jednostka przyjęła metodę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, zgodnie z art. 22d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosowaną dla środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł w miesiącu wprowadzenia środka trwałego do używania. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jest księgowany w ciężar kosztów na koncie 410 „Zużycie materiałów”.
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 1500 zł = 7500 zł.
  Sprawdzono, że pobrane z magazynu części zamienne, z których wykonano zestawy komputerowe, zaksięgowano w ciężar konta 410 „Zużycie materiałów” w grudniu 2003 r.
3. Ujawnione 31 grudnia 2005 r. zestawy komputerowe jednostka wprowadziła do pozabilansowej ewidencji ilościowo-wartościowej niskocennych środków trwałych. Zdarzenie to nie powoduje obowiązku dokonywania zapisów księgowych.
Przykład 2
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Wartość użytkowanych od 2003 r. zestawów komputerowych wynosi: 5 szt. × 5000 zł = 25 000 zł
3. W związku z tym, że wartość jednostkowa użytkowanych zestawów komputerowych przekracza 3500 zł jednostka powinna w 2003 r. wprowadzić je do ewidencji bilansowej w kwocie 25 000 zł oraz naliczyć amortyzację:
• za rok 2004 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• za rok 2005 (25 000 zł × 30%) = 7500 zł
• razem: 15 000 zł
4. W jednostce stwierdzono, że popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach nie jest błędem podstawowym, ponieważ wartość korekty tych zapisów księgowych nie jest istotna dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego za poszczególne okresy sprawozdawcze (art. 8 ust. 1 ustawy).
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
Ewidencja kosztów jest prowadzona w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” oraz w zespole 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”:
Ma konto 600 „Wyroby gotowe” lub Ma konta zespołu 5 25 000
(zapis uszczelniający: Wn konto „Rozliczenie kosztów”, Ma konto „Koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby”)
Ewidencja kosztów jest prowadzona tylko w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”:
Ma konto 410 „Zużycie materiałów” 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za lata 2003–2004 15 000
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 15 000
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 15 000
Przykład 3
1. Założenia jak w przykładzie 1 (pkt 1).
2. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 2).
3. Założenia jak w przykładzie 2 (pkt 3).
4. Jednostka uznała popełniony błąd w ewidencji wartości początkowej zestawów komputerowych i amortyzacji w poprzednich latach za błąd podstawowy.
Ewidencja przyjętych do użytkowania zestawów komputerowych:
1. Przychód środków trwałych z własnej produkcji 25 000
  Wn konto 011 „Środki trwałe” 25 000
  Ma konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 25 000
2. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2004 7 500
  Wn konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”
  (w analityce: „Błąd podstawowy”) 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500
3. Amortyzacja zestawów komputerowych za rok 2005 7 500
  Wn konto 400 „Amortyzacja” 7 500
  Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 7 500

Marianna Sobolewska
biegły rewident, właścicielka Zakładu Usług Rachunkowych „Buchalter” w Augustowie

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 22d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA