REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi niesporządzenie informacji PIT-11/8B

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W trakcie 2005 r. został rozwiązany stosunek pracy z kilkoma pracownikami w naszej firmie. Po kilku miesiącach od ich zwolnienia okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie wystawiła im w ogóle PIT-11. Jakie sankcje grożą za nieprzekazanie informacji PIT-11? Czy możemy zostać pociągnięci za to do odpowiedzialności?
RADA
Tak. Niesporządzenie i nieprzekazanie informacji PIT-11 pracownikom w ustawowym terminie skutkuje tym, że płatnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Pełnienie funkcji płatnika wiąże się z realizacją szeregu obowiązków. Jednym z nich jest sporządzanie i przekazywanie podatnikom oraz właściwym organom podatkowym informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadniczo takie przekazanie powinno mieć miejsce w terminie do końca lutego następnego roku. Jednak w przypadku gdy stosunek pracy ustanie w ciągu roku podatkowego, ustawodawca wyznaczył płatnikowi szczególny termin do przekazania takiej informacji.
WAŻNE!
Informacja PIT-11 powinna zostać przekazana pracownikowi, z którym w trakcie roku rozwiązano stosunek pracy nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka (art. 39 ust. 2 updof).
W praktyce często zdarza się, że z różnych przyczyn termin ten nie zostaje dotrzymany. Powstaje pytanie, czy płatnik z tego powodu może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Zasady odpowiedzialności płatnika reguluje przede wszystkim Ordynacja podatkowa. Oprócz tego niedopełnienie przez płatnika obowiązków pociąga za sobą określone sankcje, przewidziane przepisami Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Za nieprzekazanie w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej płatnikowi na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego grozi kara grzywny do 120 stawek dziennych. Za czyn mniejszej wagi płatnik odpowie jak za wykroczenie skarbowe.
Aby rozstrzygnąć, czy nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 może skutkować pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie powyższego przepisu, należy zdefiniować pojęcie informacji podatkowej. Definicję taką zawiera art. 53 § 30 Kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten stanowi, że pojęcie informacji podatkowej ma znaczenie nadanemu w Ordynacji podatkowej. Analiza przepisów Ordynacji podatkowej prowadzi z kolei do wniosku, że informacje podatkowe to są te informacje, o których jest mowa w rozdziale 11 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę, że nowelizacją Ordynacji podatkowej, dokonaną ustawą z 12 września 2002 r., która weszła w życie od 1 stycznia 2003 r., dodano do art. 82 § 1 pkt 3, który rozszerzył zakres stosowania art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Obecnie przez informacje podatkowe rozumie się również informacje, które płatnicy są zobowiązani sporządzać i przekazywać – w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Tym samym art. 80 Kodeksu karnego skarbowego stanowi podstawę pociągnięcia do odpowiedzialności płatnika, który nieterminowo sporządzi i przekaże informacje określone m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Jednoznacznie wypowiedział się na ten temat zwłaszcza Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 16 lipca 2004 r. nr PSUS/OPBI/423/119/04/IU. Organ podatkowy w piśmie tym stwierdził m.in., że:
jeżeli z odrębnych ustaw wynika obowiązek przekazywania informacji podatkowych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, to czyn polegający na niedopełnieniu tego obowiązku wypełnia znamiona czynów zabronionych określonych w art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż należy ściśle interpretować termin „informacja” zawarty w treści przepisu art. 82 § 1 pkt 3 wyżej cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa. W sytuacji gdy z przepisów odrębnych ustaw wynika, że dane, które mają być złożone w urzędzie skarbowym i przekazane podatnikowi, wyraźnie określone są jako „informacja”, stanowią one „informację podatkową” w rozumieniu art. 82 § 1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu niesporządzenie i nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 grozi pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie art. 80 k.k.s.
PRZYKŁAD
Z końcem września 2005 r. Jan Kowalski prowadzący własną firmę rozwiązał stosunek pracy z dwoma pracownikami. Wypłata należności ze stosunku pracy miała miejsce 15 października. W trakcie wewnętrznej kontroli, która została przeprowadzona w styczniu 2006 r., okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie sporządziła i nie przekazała im informacji PIT-11 w ustawowym terminie do 15 listopada 2005 r. Niezwłocznie po zakończeniu kontroli przekazano byłym pracownikom te informacje. Mimo to w razie wykrycia w trakcie ewentualnej kontroli faktu nieterminowego przekazania tych informacji płatnikowi grozi kara grzywny na podstawie art. 80 k.k.s.

• art. 53 § 30, art. 80 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 178, poz. 1479
• art. 82 § 1 pkt 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA