REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi niesporządzenie informacji PIT-11/8B

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W trakcie 2005 r. został rozwiązany stosunek pracy z kilkoma pracownikami w naszej firmie. Po kilku miesiącach od ich zwolnienia okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie wystawiła im w ogóle PIT-11. Jakie sankcje grożą za nieprzekazanie informacji PIT-11? Czy możemy zostać pociągnięci za to do odpowiedzialności?
RADA
Tak. Niesporządzenie i nieprzekazanie informacji PIT-11 pracownikom w ustawowym terminie skutkuje tym, że płatnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Pełnienie funkcji płatnika wiąże się z realizacją szeregu obowiązków. Jednym z nich jest sporządzanie i przekazywanie podatnikom oraz właściwym organom podatkowym informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadniczo takie przekazanie powinno mieć miejsce w terminie do końca lutego następnego roku. Jednak w przypadku gdy stosunek pracy ustanie w ciągu roku podatkowego, ustawodawca wyznaczył płatnikowi szczególny termin do przekazania takiej informacji.
WAŻNE!
Informacja PIT-11 powinna zostać przekazana pracownikowi, z którym w trakcie roku rozwiązano stosunek pracy nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka (art. 39 ust. 2 updof).
W praktyce często zdarza się, że z różnych przyczyn termin ten nie zostaje dotrzymany. Powstaje pytanie, czy płatnik z tego powodu może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Zasady odpowiedzialności płatnika reguluje przede wszystkim Ordynacja podatkowa. Oprócz tego niedopełnienie przez płatnika obowiązków pociąga za sobą określone sankcje, przewidziane przepisami Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Za nieprzekazanie w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej płatnikowi na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego grozi kara grzywny do 120 stawek dziennych. Za czyn mniejszej wagi płatnik odpowie jak za wykroczenie skarbowe.
Aby rozstrzygnąć, czy nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 może skutkować pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie powyższego przepisu, należy zdefiniować pojęcie informacji podatkowej. Definicję taką zawiera art. 53 § 30 Kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten stanowi, że pojęcie informacji podatkowej ma znaczenie nadanemu w Ordynacji podatkowej. Analiza przepisów Ordynacji podatkowej prowadzi z kolei do wniosku, że informacje podatkowe to są te informacje, o których jest mowa w rozdziale 11 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę, że nowelizacją Ordynacji podatkowej, dokonaną ustawą z 12 września 2002 r., która weszła w życie od 1 stycznia 2003 r., dodano do art. 82 § 1 pkt 3, który rozszerzył zakres stosowania art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Obecnie przez informacje podatkowe rozumie się również informacje, które płatnicy są zobowiązani sporządzać i przekazywać – w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Tym samym art. 80 Kodeksu karnego skarbowego stanowi podstawę pociągnięcia do odpowiedzialności płatnika, który nieterminowo sporządzi i przekaże informacje określone m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Jednoznacznie wypowiedział się na ten temat zwłaszcza Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 16 lipca 2004 r. nr PSUS/OPBI/423/119/04/IU. Organ podatkowy w piśmie tym stwierdził m.in., że:
jeżeli z odrębnych ustaw wynika obowiązek przekazywania informacji podatkowych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, to czyn polegający na niedopełnieniu tego obowiązku wypełnia znamiona czynów zabronionych określonych w art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż należy ściśle interpretować termin „informacja” zawarty w treści przepisu art. 82 § 1 pkt 3 wyżej cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa. W sytuacji gdy z przepisów odrębnych ustaw wynika, że dane, które mają być złożone w urzędzie skarbowym i przekazane podatnikowi, wyraźnie określone są jako „informacja”, stanowią one „informację podatkową” w rozumieniu art. 82 § 1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu niesporządzenie i nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 grozi pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie art. 80 k.k.s.
PRZYKŁAD
Z końcem września 2005 r. Jan Kowalski prowadzący własną firmę rozwiązał stosunek pracy z dwoma pracownikami. Wypłata należności ze stosunku pracy miała miejsce 15 października. W trakcie wewnętrznej kontroli, która została przeprowadzona w styczniu 2006 r., okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie sporządziła i nie przekazała im informacji PIT-11 w ustawowym terminie do 15 listopada 2005 r. Niezwłocznie po zakończeniu kontroli przekazano byłym pracownikom te informacje. Mimo to w razie wykrycia w trakcie ewentualnej kontroli faktu nieterminowego przekazania tych informacji płatnikowi grozi kara grzywny na podstawie art. 80 k.k.s.

• art. 53 § 30, art. 80 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 178, poz. 1479
• art. 82 § 1 pkt 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA