REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi niesporządzenie informacji PIT-11/8B

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W trakcie 2005 r. został rozwiązany stosunek pracy z kilkoma pracownikami w naszej firmie. Po kilku miesiącach od ich zwolnienia okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie wystawiła im w ogóle PIT-11. Jakie sankcje grożą za nieprzekazanie informacji PIT-11? Czy możemy zostać pociągnięci za to do odpowiedzialności?
RADA
Tak. Niesporządzenie i nieprzekazanie informacji PIT-11 pracownikom w ustawowym terminie skutkuje tym, że płatnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE
Pełnienie funkcji płatnika wiąże się z realizacją szeregu obowiązków. Jednym z nich jest sporządzanie i przekazywanie podatnikom oraz właściwym organom podatkowym informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadniczo takie przekazanie powinno mieć miejsce w terminie do końca lutego następnego roku. Jednak w przypadku gdy stosunek pracy ustanie w ciągu roku podatkowego, ustawodawca wyznaczył płatnikowi szczególny termin do przekazania takiej informacji.
WAŻNE!
Informacja PIT-11 powinna zostać przekazana pracownikowi, z którym w trakcie roku rozwiązano stosunek pracy nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana ostatnia zaliczka (art. 39 ust. 2 updof).
W praktyce często zdarza się, że z różnych przyczyn termin ten nie zostaje dotrzymany. Powstaje pytanie, czy płatnik z tego powodu może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Zasady odpowiedzialności płatnika reguluje przede wszystkim Ordynacja podatkowa. Oprócz tego niedopełnienie przez płatnika obowiązków pociąga za sobą określone sankcje, przewidziane przepisami Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Za nieprzekazanie w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej płatnikowi na podstawie art. 80 Kodeksu karnego skarbowego grozi kara grzywny do 120 stawek dziennych. Za czyn mniejszej wagi płatnik odpowie jak za wykroczenie skarbowe.
Aby rozstrzygnąć, czy nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 może skutkować pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie powyższego przepisu, należy zdefiniować pojęcie informacji podatkowej. Definicję taką zawiera art. 53 § 30 Kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten stanowi, że pojęcie informacji podatkowej ma znaczenie nadanemu w Ordynacji podatkowej. Analiza przepisów Ordynacji podatkowej prowadzi z kolei do wniosku, że informacje podatkowe to są te informacje, o których jest mowa w rozdziale 11 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę, że nowelizacją Ordynacji podatkowej, dokonaną ustawą z 12 września 2002 r., która weszła w życie od 1 stycznia 2003 r., dodano do art. 82 § 1 pkt 3, który rozszerzył zakres stosowania art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
WAŻNE!
Obecnie przez informacje podatkowe rozumie się również informacje, które płatnicy są zobowiązani sporządzać i przekazywać – w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Tym samym art. 80 Kodeksu karnego skarbowego stanowi podstawę pociągnięcia do odpowiedzialności płatnika, który nieterminowo sporządzi i przekaże informacje określone m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Takie stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Jednoznacznie wypowiedział się na ten temat zwłaszcza Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 16 lipca 2004 r. nr PSUS/OPBI/423/119/04/IU. Organ podatkowy w piśmie tym stwierdził m.in., że:
jeżeli z odrębnych ustaw wynika obowiązek przekazywania informacji podatkowych przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, to czyn polegający na niedopełnieniu tego obowiązku wypełnia znamiona czynów zabronionych określonych w art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż należy ściśle interpretować termin „informacja” zawarty w treści przepisu art. 82 § 1 pkt 3 wyżej cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa. W sytuacji gdy z przepisów odrębnych ustaw wynika, że dane, które mają być złożone w urzędzie skarbowym i przekazane podatnikowi, wyraźnie określone są jako „informacja”, stanowią one „informację podatkową” w rozumieniu art. 82 § 1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa i art. 80 Kodeksu karnego skarbowego.
Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu niesporządzenie i nieprzekazanie byłemu pracownikowi informacji PIT-11 grozi pociągnięciem płatnika do odpowiedzialności na podstawie art. 80 k.k.s.
PRZYKŁAD
Z końcem września 2005 r. Jan Kowalski prowadzący własną firmę rozwiązał stosunek pracy z dwoma pracownikami. Wypłata należności ze stosunku pracy miała miejsce 15 października. W trakcie wewnętrznej kontroli, która została przeprowadzona w styczniu 2006 r., okazało się, że osoba odpowiedzialna za rozliczenia z pracownikami nie sporządziła i nie przekazała im informacji PIT-11 w ustawowym terminie do 15 listopada 2005 r. Niezwłocznie po zakończeniu kontroli przekazano byłym pracownikom te informacje. Mimo to w razie wykrycia w trakcie ewentualnej kontroli faktu nieterminowego przekazania tych informacji płatnikowi grozi kara grzywny na podstawie art. 80 k.k.s.

• art. 53 § 30, art. 80 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 178, poz. 1479
• art. 82 § 1 pkt 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA