REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2002 r. przejęliśmy od Skarbu Państwa grunty w wieczyste użytkowanie. Transakcja została zaewidencjonowana na koncie "Rozliczenia międzyokresowe przychodów". W 2005 r. sprzedaliśmy część prawa wieczystego użytkowania gruntu. Wartość księgowa prawa wieczystego użytkowania gruntu wynosi 20 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 2833,30 zł. Jak należy zaewidencjonować operację sprzedaży?
RADA
Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu należy ewidencjonować tak jak każdą inną sprzedaż środka trwałego. Przykładowe operacje podajemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości, w brzmieniu obowiązującym od 2002 r., zalicza prawo wieczystego użytkowania gruntu do środków trwałych. Środkami trwałymi są te rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, których przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, są kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Wynika z tego, że nie muszą one stanowić własności lub współwłasności jednostki – ważne jest, aby jednostka mogła nimi dysponować (kontrolować je). Warunek ten znajdziemy w podstawowej definicji aktywów, przez które rozumie się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.
W 2002 r. nieodpłatnie nabyte prawo wieczystego użytkowania gruntu należało wprowadzić do środków trwałych, a następnie dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
Nieodpłatnie przyjęte środki trwałe ewidencjonuje się na koncie 840-0 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, które następnie rozlicza się stopniowo zwiększając pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych sfinansowanych z tych źródeł.
W księgach rachunkowych jednostki powinny się znaleźć następujące zapisy:
1. Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych w 2002 r. prawa użytkowania wieczystego gruntu – przejęcie nieodpłatne:
Wn konto 01-0 „Środki trwałe”,
Ma konto 84-0 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
2. Odpisy amortyzacyjne:
Wn konto 40-0 „Amortyzacja”,
Ma konto 07-0 „Umorzenie środków trwałych”.
3. Księgowanie pozostałych przychodów operacyjnych – równolegle do odpisów amortyzacyjnych:
Wn konto 84-0 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.
4. Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów:
Wn konto 24-0 „Rozrachunki pozostałe”,
Wn konto 22-0 „Rozrachunki z tytułu VAT”,
Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.
5. Wyksięgowanie prawa wieczystego użytkowania z ewidencji:
– część umorzona
  Wn konto 07-0 „Umorzenie środka trwałego”,
  Ma konto 01-0 „Środki trwałe”,
– część nieumorzona (nieplanowany odpis)
  Wn konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”,
  Ma konto 01-0 „Środki trwałe”.
6. Zapis równoległy do nieplanowanego odpisu:
Wn konto 84-0 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

•  art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. a, art. 3 ust. 1 pkt 12, art. 41 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA