REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy refakturując koszty paliwa można naliczyć VAT

REKLAMA

Firma podpisała umowę o współpracy z przedstawicielem handlowym, na mocy której ów przedstawiciel będzie użytkował jej samochód służbowy. Faktury za paliwo będą wystawiane na spółkę, a następnie refakturowane na firmę przedstawiciela handlowego. Czy wystawiając fakturę za paliwo do samochodu osobowego, należy naliczyć VAT od wartości netto czy brutto?
RADA
W tym stanie faktycznym nie możemy mówić o refakturowaniu, ponieważ nie mamy do czynienia z usługą. Jest to odsprzedaż towaru i strony mogą dowolnie kształtować swoją sytuację. Mogą wobec tego naliczyć podatek VAT do wartości netto, brutto lub np. netto plus marża.

UZASADNIENIE
Zagadnienie refakturowania nie zostało uregulowane przez polskiego ustawodawcę w żadnym z dotąd obowiązujących przepisów w zakresie VAT. W tej materii podatnik musi bazować na przyjętej praktyce i orzecznictwie. Należy również odwołać się do zapisu zawartego w art. 6.4 VI Dyrektywy. Przepisy unijne określają, że jeśli podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wykonał te usługi.
Mimo że większość orzecznictwa powstała pod rządami „starej ustawy”, to nadal orzecznictwo to zachowuje swą aktualność i dopuszcza sytuację, w której koszty niektórych usług mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego ich odbiorcę poprzez wystawianie tzw. refaktur. Celem refakturowania jest przeniesienie kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący w istocie danej usługi nie świadczy. W orzecznictwie wykształcił się pogląd, że aby dokonać refakturowania, należy spełnić następujące warunki:
• strony łączy umowa o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy,
• odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług,
• pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania,
• cena netto wynikająca z faktury faktycznego usługodawcy pozostaje niezmienna,
• nie zostaje doliczona jakakolwiek marża,
• nie dochodzi do zmiany charakteru (symbol PKWiU) „odsprzedawanej” usługi,
• nie ulega zmianie stawka podatku od towarów i usług.
Jeżeli podatnik spełni wszystkie wskazane wyżej warunki, dana usługa (ale nie towar) może być przedmiotem odsprzedaży w drodze refakturowania. W takiej sytuacji podatnik winien wystawić fakturę VAT, wykazując w niej wartość netto, stawkę podatku VAT i kwotę podatku VAT w wielkości odpowiadającej wartości zakupu przypadającej na jednostkę rozliczenia. Gdyby podatnik przy refakturowaniu doliczył podatek VAT do wartości brutto, złamałby jedną z podstawowych zasad w podatku VAT – zasadę neutralności opodatkowania. A to mogłoby stanowić zarzut podniesiony przez organy kontroli podatkowej. Ciężar podatku od towarów i usług obciąża w ostatecznym rozrachunku konsumenta. To oznacza, że jest on płacony przez nabywcę towaru lub usługi.
W analizowanej sytuacji mamy jednak do czynienia z odsprzedażą paliwa – a zatem nie usługi, lecz towaru. Nie można więc, w świetle przytoczonych wyżej warunków refakturowania, mówić właśnie o refakturowaniu, tyko o odsprzedaży towaru. W takim przypadku podatnicy nie są zobowiązani do przestrzegania zasady niedoliczania marży i mogą swobodnie kształtować warunki transakcji. Jeżeli spółka ma prawo do odliczania VAT wykazanego w fakturach za paliwo (samochód jest w świetle przepisów ustawy o VAT samochodem ciężarowym), może w fakturach sprzedaży naliczać VAT od ceny netto paliwa. VAT będzie dla niej wówczas neutralny (naliczony i należny w tej samej wysokości). Jeżeli spółka nie ma prawa do odliczenia VAT, sprzedaż paliwa w cenie „netto + VAT” oznaczać będzie przejęcie przez spółkę części kosztów na siebie.

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA