REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy refakturując koszty paliwa można naliczyć VAT

REKLAMA

Firma podpisała umowę o współpracy z przedstawicielem handlowym, na mocy której ów przedstawiciel będzie użytkował jej samochód służbowy. Faktury za paliwo będą wystawiane na spółkę, a następnie refakturowane na firmę przedstawiciela handlowego. Czy wystawiając fakturę za paliwo do samochodu osobowego, należy naliczyć VAT od wartości netto czy brutto?
RADA
W tym stanie faktycznym nie możemy mówić o refakturowaniu, ponieważ nie mamy do czynienia z usługą. Jest to odsprzedaż towaru i strony mogą dowolnie kształtować swoją sytuację. Mogą wobec tego naliczyć podatek VAT do wartości netto, brutto lub np. netto plus marża.

UZASADNIENIE
Zagadnienie refakturowania nie zostało uregulowane przez polskiego ustawodawcę w żadnym z dotąd obowiązujących przepisów w zakresie VAT. W tej materii podatnik musi bazować na przyjętej praktyce i orzecznictwie. Należy również odwołać się do zapisu zawartego w art. 6.4 VI Dyrektywy. Przepisy unijne określają, że jeśli podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wykonał te usługi.
Mimo że większość orzecznictwa powstała pod rządami „starej ustawy”, to nadal orzecznictwo to zachowuje swą aktualność i dopuszcza sytuację, w której koszty niektórych usług mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego ich odbiorcę poprzez wystawianie tzw. refaktur. Celem refakturowania jest przeniesienie kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący w istocie danej usługi nie świadczy. W orzecznictwie wykształcił się pogląd, że aby dokonać refakturowania, należy spełnić następujące warunki:
• strony łączy umowa o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy,
• odbiorca refaktury jest równocześnie odbiorcą refakturowanych usług,
• pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania,
• cena netto wynikająca z faktury faktycznego usługodawcy pozostaje niezmienna,
• nie zostaje doliczona jakakolwiek marża,
• nie dochodzi do zmiany charakteru (symbol PKWiU) „odsprzedawanej” usługi,
• nie ulega zmianie stawka podatku od towarów i usług.
Jeżeli podatnik spełni wszystkie wskazane wyżej warunki, dana usługa (ale nie towar) może być przedmiotem odsprzedaży w drodze refakturowania. W takiej sytuacji podatnik winien wystawić fakturę VAT, wykazując w niej wartość netto, stawkę podatku VAT i kwotę podatku VAT w wielkości odpowiadającej wartości zakupu przypadającej na jednostkę rozliczenia. Gdyby podatnik przy refakturowaniu doliczył podatek VAT do wartości brutto, złamałby jedną z podstawowych zasad w podatku VAT – zasadę neutralności opodatkowania. A to mogłoby stanowić zarzut podniesiony przez organy kontroli podatkowej. Ciężar podatku od towarów i usług obciąża w ostatecznym rozrachunku konsumenta. To oznacza, że jest on płacony przez nabywcę towaru lub usługi.
W analizowanej sytuacji mamy jednak do czynienia z odsprzedażą paliwa – a zatem nie usługi, lecz towaru. Nie można więc, w świetle przytoczonych wyżej warunków refakturowania, mówić właśnie o refakturowaniu, tyko o odsprzedaży towaru. W takim przypadku podatnicy nie są zobowiązani do przestrzegania zasady niedoliczania marży i mogą swobodnie kształtować warunki transakcji. Jeżeli spółka ma prawo do odliczania VAT wykazanego w fakturach za paliwo (samochód jest w świetle przepisów ustawy o VAT samochodem ciężarowym), może w fakturach sprzedaży naliczać VAT od ceny netto paliwa. VAT będzie dla niej wówczas neutralny (naliczony i należny w tej samej wysokości). Jeżeli spółka nie ma prawa do odliczenia VAT, sprzedaż paliwa w cenie „netto + VAT” oznaczać będzie przejęcie przez spółkę części kosztów na siebie.

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA