REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć pracownika oddelegowanego do pracy w Danii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób wyliczyć podatek dochodowy pracownika oddelegowanego na 4 miesiące do prac instalacyjnych w Danii? Prace te będą trwać nie dłużej niż 10 miesięcy. Wynagrodzenie będzie wypłacane przez pracodawcę w Polsce. Czy od wynagrodzenia zawartego w umowie o pracę powinny być potrącane składki ZUS liczone od podwyższonej podstawy?
RADA
Dochody pracownika oddelegowanego do pracy w Danii będą w tym przypadku podlegały opodatkowaniu w Polsce. Pracownikowi będzie jednak przysługiwało zwolnienie od podatku części dochodów w równowartości 30 diet przewidzianych dla Danii. Podstawa wymiaru składki ZUS będzie zmniejszona o równowartość diety z tytułu podróży służbowej do Danii za każdy dzień pobytu tam pracownika.

UZASADNIENIE
Dochody tego pracownika będą opodatkowane w Polsce. Wynika to z postanowień konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
Zasadą jest, że jeżeli praca jest wykonywana w drugim państwie, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie (art. 14 ust. 1 tej konwencji). A zatem jeżeli praca wykonywana jest w Danii, to wynagrodzenie za nią będzie opodatkowane w Danii.
Dochody tego pracownika będą opodatkowane w Polsce. Wynika to z postanowień konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
Zasadą jest, że jeżeli praca jest wykonywana w drugim państwie, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie (art. 14 ust. 1 tej konwencji). A zatem jeżeli praca wykonywana jest w Danii, to wynagrodzenie za nią będzie opodatkowane w Danii.
Jednak wyjątek od tej zasady przewiduje art. 14 ust. 2 konwencji. Zgodnie z nim wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie (w Polsce) otrzymuje za pracę najemną wykonywaną w drugim umawiającym się państwie (w Danii), podlega opodatkowaniu tylko w tym pierwszym państwie (w Polsce), jeżeli spełnione są łącznie poniższe warunki:
•  odbiorca przebywa w drugim państwie (w Danii) przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy, rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
•  wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w pierwszym wymienionym państwie (w Polsce), i
•  wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim państwie (w Danii).
Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu spełnione są wszystkie warunki opodatkowania w Polsce wynagrodzenia oddelegowanego pracownika. Będzie on bowiem w roku podatkowym przebywał w Danii przez okres krótszy niż 183 dni, wynagrodzenie będzie wypłacane przez pracodawcę w Polsce i nie będzie ponoszone przez zakład, który pracodawca z Polski posiada w Danii.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Prace instalacyjne trwające nie dłużej niż 10 miesięcy nie są zakładem w rozumieniu art. 5 ust. 3 tej konwencji. Plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne stanowią bowiem, według tej konwencji, zakład tylko wtedy, gdy trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Ustalając dochód pracownika do opodatkowania, trzeba pamiętać o możliwości odliczenia diet.
(+) Pracownikowi będzie przysługiwało zwolnienie części jego dochodów, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju za każdy dzień, w którym była wykonywana praca. Zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości 30 diet (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Danii wynosi 324 DKK, na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. A zatem równowartość kwoty 9720 DKK (30 x 324 DKK) będzie w Polsce wolna od podatku.
Jeżeli wynagrodzenie będzie wypłacane w DKK bądź euro, jego równowartość w złotych trzeba ustalić na podstawie art. 11 ust. 3 i 4 updof. Należy przyjąć zryczałtowane koszty uzyskania tych przychodów, określone w art. 22 ust. 2 lub 9 updof.
Na pracodawcy w Polsce, jako płatniku, będzie ciążył obowiązek pobrania i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Dla celów ustalenia zaliczki odliczeniu od dochodu podlegają potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) updof. Od zaliczki na podatek możliwe jest natomiast odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b ust. 1 pkt 2 updof.
Powyższe odliczenia nie dotyczą składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku (dotyczy to wolnej od podatku kwoty równowartości trzydziestokrotności diety).
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – podstawy wymiaru składek nie stanowi część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, w wysokości równowartości diety dla Danii za każdy dzień pobytu.
Tak ustalony miesięczny przychód tych osób, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach.

• art. 5 ust. 3, art. 14 ust. 1 i 2 konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – Dz.U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368
• art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 1 pkt 20, art. 22 ust. 2, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27b ust. 1 pkt 2, art. 31 i 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2434
• poz. 23 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

Krzysztof Lis
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA