REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie elementy powinien zawierać paragon fiskalny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jaka treść powinna występować na wystawionym paragonie z kasy fiskalnej? Nasza firma zainstalowała kasę fiskalną w 2005 r. Od tego czasu w obowiązujących terminach dokonywaliśmy przeglądów technicznych tego urządzenia. Nie jesteśmy pewni, jakie informacje powinny być zawarte, aby zidentyfikować sprzedawany towar. Jak bardzo muszą być one szczegółowe?
RADA
Szczegółowość nazw towarów wprowadzonych do kasy fiskalnej powinna być na tyle duża, aby każdy sprzedany towar mógł być zidentyfikowany za pomocą nazwy na paragonie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Treść, jaką powinny zawierać paragony, określają przepisy rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników. Paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące elementy:
• imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby podatnika,
• numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
• numer kolejny wydruku,
• datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
• nazwę towaru lub usługi,
• cenę jednostkową towaru lub usługi,
• ilość i wartość sprzedaży,
• wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
• wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
• łączną kwotę podatku,
• łączną kwotę należności,
• kolejny numer paragonu fiskalnego,
• kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
• logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.
Nazwa towaru (usługi) na paragonie fiskalnym winna być tak skonstruowana, aby poprzez tę nazwę i odpowiadającą jej cenę można było konkretnie określić zakupiony towar (oczywiście chodzi tu o rodzaj towaru, a nie o konkretną jego sztukę). W konsekwencji można się spotkać ze stanowiskiem, że dopuszczalne jest używanie grup towarowych – zamiast nazw indywidualnych – w sytuacjach gdy elementem indywidualizującym jest cena (tak, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z 30 grudnia 2003 r., nr PPB2 077/PI/190/2003).
Jednocześnie jednak w piśmie z 11 maja 2000 r. (nr PP7-7253/272/00/JC, publ. „Serwis Podatkowy” 2003/1/39) Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:przez nazwę towaru lub usługi należy rozumieć (zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN) nazwę jednostkową (tj. nazwę mającą tylko jeden desygnat). Oznacza to, że używanie nazw grup towarowych zamiast jednoznacznie definiującej towar lub usługę nazwy indywidualnej jest naruszeniem obowiązujących przepisów.
Biorąc pod uwagę cytowane pismo, najbezpieczniej jest, aby szczegółowość nazw towarów wprowadzonych do kasy fiskalnej była na tyle duża, aby rodzaj każdego sprzedanego towaru mógł zostać zidentyfikowany za pomocą nazwy na paragonie (niezależnie od jego ceny).
PRZYKŁAD
Piekarnia sprzedaje pięć rodzajów bułek – bułki małe, duże, graham, francuskie oraz słonecznikowe. Załóżmy, że dwa z wymienionych rodzajów bułek (bułka duża oraz graham) mają tę samą cenę. W takim przypadku z pewnością nieprawidłowe będzie stosowanie na paragonach nazwy „bułka” oraz ceny (gdyż na podstawie takich paragonów nie będzie można określić, czy sprzedana została bułka duża czy graham). Nawet jednak gdyby ceny wszystkich bułek różniły się od siebie, warto, aby na paragonach nazwy były bardziej rozbudowane niż „bułka”. Najlepiej byłoby, aby nazwy były pełnymi nazwami bułek (bułka mała, bułka duża etc.), jednakże już dodanie charakteryzującej dany rodzaj bułki litery (przykładowo – „bułka m” dla małych bułek, „bułka d” dla dużych bułek itd.) spowoduje, że używane nazwy będą jednoznacznie definiowały sprzedawane towary.

• § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA