REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz podróż służbową właściciela firmy

REKLAMA

Nabyłam towar w Czechach. Jak wystawić fakturę polską dla potrzeb podatku dochodowego i VAT? Faktura od dostawcy jest wystawiona w euro. Jak rozliczyć transport? Towar jest przywieziony własnym samochodem. Jak rozliczyć delegację właściciela firmy? Nie korzystam z hotelu, pobyt trwał 12 godzin. Za granicą zamawiałem tylko obiad w restauracji.
RADA
W opisanym w pytaniu przypadku mamy do czynienia z WNT, pod warunkiem że nabywcą towaru jest podatnik VAT. W związku z tym należy wystawić fakturę wewnętrzną. Kwotę faktury wyrażoną w euro należy przeliczyć na złote według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy. Musi Pani także naliczyć podatek należny, który stanowi jednocześnie podatek naliczony podlegający odliczeniu. Kosztu przywozu własnym samochodem towaru z Czech nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Wartość diet właściciela, wyliczoną w sposób opisany poniżej, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Z przedstawionej sytuacji wnioskuję, że nabywca jest podatnikiem VAT, a nabywane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. Oznacza to, że znajdą tu zastosowanie przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Rozliczenie WNT w pkpir
Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zalicza się do niej m.in. wydatki dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego WNT. W tym przypadku nabywca towaru sam dokonuje transportu własnym samochodem, dlatego nie ma potrzeby wyliczania i doliczania tego kosztu do podstawy opodatkowania. Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku WNT, podatnik (nabywca towaru z Czech) zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, a także wykazania w niej podatku należnego od wartości zakupionych towarów. W związku z tym należy przeliczyć kwotę faktury wyrażoną w euro na złote według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy.
PRZYKŁAD
Faktura od kontrahenta czeskiego została wystawiona z datą 7 kwietnia 2006 r. na kwotę 2000 euro. Kurs euro z tego dnia wynosił 3,9665 zł.
2000 euro × 3,9665 zł = 7933 zł
7933 zł × 22% = 1745,26 zł (VAT)
Faktura wewnętrzna powinna być wystawiona na kwotę 7933 zł netto, 1745,26 zł podatek należny VAT, łącznie wartość brutto 9678,26 zł.
Wówczas, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli istnieje związek pomiędzy dokonanym zakupem a sprzedażą opodatkowaną, kwota podatku należnego z tytułu WNT stanowi kwotę podatku naliczonego.
WAŻNE!
Wystawiona faktura wewnętrzna powinna zostać zaksięgowana w rejestrze sprzedaży VAT, aby wykazać podatek należny. Powinna także zostać zaksięgowana w rejestrze zakupu WNT jako podatek naliczony.
Faktura zakupu w kwocie netto, czyli 7933 zł, powinna zostać zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10, która jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Jeżeli faktura została zapłacona gotówką 7 kwietnia 2006 r., wówczas nie wystąpi potrzeba rozliczania różnic kursowych pomiędzy dniem zarachowania a dniem zapłaty. Jednak w przeciwnym przypadku, gdy płatność za towar nastąpi w terminie późniejszym, wówczas należy wyliczyć różnice kursowe.
PRZYKŁAD
Zaksięgowano w koszty fakturę za towar wystawioną 3 kwietnia na kwotę 5000 euro.
Kurs średni (euro) NBP z dnia zarachowania kosztu, czyli z 3 kwietnia 2006 r., wyniósł 3,9250 zł.
Obciążono koszty w kwocie 5000 euro × 3,9250 zł = 19 625 zł.
Podatnik zapłacił za tę fakturę 7 kwietnia 2006 r. według kursu sprzedaży (euro) banku, z którego usług podatnik korzysta, 3,9665 zł.
Zatem właściwy koszt faktury to 5000 euro × 3,9665 zł = 19 832,50 zł.
Podatnik powinien skorygować wcześniejszy zapis w kolumnie 10 w dacie płatności i powiększyć koszty zakupionego towaru o kwotę 207,50 zł.
Rozliczenie podróży służbowej właściciela firmy
Wydatki związane ze służbowymi wyjazdami właściciela firmy zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie zostały wyszczególnione jako niestanowiące takich kosztów. W opisanej w pytaniu sytuacji podróż służbowa związana jest z wyjazdem w celu dokonania zakupu towaru. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 52 updof nie uważa się za koszt uzyskania przychodów:
wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Z powyższego wynika, że diety ponad określony w tych przepisach limit nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie rozporządzenia „o podróżach służbowych” za niepełną dobę podróży trwającą ponad 8 do 12 godzin przedsiębiorcy przysługuje 1/2 diety, która na terenie Czech wynosi 33 euro za dobę.
PRZYKŁAD
Podatnik wyjechał po towar 7 kwietnia 2006 r. o godzinie 5 rano z miejscowości Duszniki Zdrój do Czech i wrócił do kraju po 11 godzinach.
Kurs euro z 7 kwietnia 2006 r. wynosi 3,9665 zł.
Dieta za całą dobę 33 euro × 3,9665 zł = 130,89 zł
1/2 diety 16,50 euro × 3,9665 zł = 65,45 zł
Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów, w związku z podróżą do Czech, kwotę 65,45 zł.
W pkpir zapisów dotyczących kosztów podróży służbowej, w tym diet właściciela, dokonuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej, księgując je w kolumnie 14.
WAŻNE!
Właściciel firmy nie może zaliczyć w koszty oprócz diety, która przeznaczona jest na pokrycie kosztów wyżywienia, żadnych ryczałtów przysługujących pracownikom.
Pozostałe wydatki związane z podróżą powinny być udokumentowane fakturami, rachunkami, np. opłata za hotel, za wynajęcie samochodu za granicą.

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991, ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 9, art. 31 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 2 pkt 4, art. 86 ust. 10 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA