REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz podróż służbową właściciela firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyłam towar w Czechach. Jak wystawić fakturę polską dla potrzeb podatku dochodowego i VAT? Faktura od dostawcy jest wystawiona w euro. Jak rozliczyć transport? Towar jest przywieziony własnym samochodem. Jak rozliczyć delegację właściciela firmy? Nie korzystam z hotelu, pobyt trwał 12 godzin. Za granicą zamawiałem tylko obiad w restauracji.
RADA
W opisanym w pytaniu przypadku mamy do czynienia z WNT, pod warunkiem że nabywcą towaru jest podatnik VAT. W związku z tym należy wystawić fakturę wewnętrzną. Kwotę faktury wyrażoną w euro należy przeliczyć na złote według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy. Musi Pani także naliczyć podatek należny, który stanowi jednocześnie podatek naliczony podlegający odliczeniu. Kosztu przywozu własnym samochodem towaru z Czech nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Wartość diet właściciela, wyliczoną w sposób opisany poniżej, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Z przedstawionej sytuacji wnioskuję, że nabywca jest podatnikiem VAT, a nabywane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. Oznacza to, że znajdą tu zastosowanie przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Rozliczenie WNT w pkpir
Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zalicza się do niej m.in. wydatki dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego WNT. W tym przypadku nabywca towaru sam dokonuje transportu własnym samochodem, dlatego nie ma potrzeby wyliczania i doliczania tego kosztu do podstawy opodatkowania. Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku WNT, podatnik (nabywca towaru z Czech) zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, a także wykazania w niej podatku należnego od wartości zakupionych towarów. W związku z tym należy przeliczyć kwotę faktury wyrażoną w euro na złote według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy.
PRZYKŁAD
Faktura od kontrahenta czeskiego została wystawiona z datą 7 kwietnia 2006 r. na kwotę 2000 euro. Kurs euro z tego dnia wynosił 3,9665 zł.
2000 euro × 3,9665 zł = 7933 zł
7933 zł × 22% = 1745,26 zł (VAT)
Faktura wewnętrzna powinna być wystawiona na kwotę 7933 zł netto, 1745,26 zł podatek należny VAT, łącznie wartość brutto 9678,26 zł.
Wówczas, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli istnieje związek pomiędzy dokonanym zakupem a sprzedażą opodatkowaną, kwota podatku należnego z tytułu WNT stanowi kwotę podatku naliczonego.
WAŻNE!
Wystawiona faktura wewnętrzna powinna zostać zaksięgowana w rejestrze sprzedaży VAT, aby wykazać podatek należny. Powinna także zostać zaksięgowana w rejestrze zakupu WNT jako podatek naliczony.
Faktura zakupu w kwocie netto, czyli 7933 zł, powinna zostać zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10, która jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Jeżeli faktura została zapłacona gotówką 7 kwietnia 2006 r., wówczas nie wystąpi potrzeba rozliczania różnic kursowych pomiędzy dniem zarachowania a dniem zapłaty. Jednak w przeciwnym przypadku, gdy płatność za towar nastąpi w terminie późniejszym, wówczas należy wyliczyć różnice kursowe.
PRZYKŁAD
Zaksięgowano w koszty fakturę za towar wystawioną 3 kwietnia na kwotę 5000 euro.
Kurs średni (euro) NBP z dnia zarachowania kosztu, czyli z 3 kwietnia 2006 r., wyniósł 3,9250 zł.
Obciążono koszty w kwocie 5000 euro × 3,9250 zł = 19 625 zł.
Podatnik zapłacił za tę fakturę 7 kwietnia 2006 r. według kursu sprzedaży (euro) banku, z którego usług podatnik korzysta, 3,9665 zł.
Zatem właściwy koszt faktury to 5000 euro × 3,9665 zł = 19 832,50 zł.
Podatnik powinien skorygować wcześniejszy zapis w kolumnie 10 w dacie płatności i powiększyć koszty zakupionego towaru o kwotę 207,50 zł.
Rozliczenie podróży służbowej właściciela firmy
Wydatki związane ze służbowymi wyjazdami właściciela firmy zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie zostały wyszczególnione jako niestanowiące takich kosztów. W opisanej w pytaniu sytuacji podróż służbowa związana jest z wyjazdem w celu dokonania zakupu towaru. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 52 updof nie uważa się za koszt uzyskania przychodów:
wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Z powyższego wynika, że diety ponad określony w tych przepisach limit nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie rozporządzenia „o podróżach służbowych” za niepełną dobę podróży trwającą ponad 8 do 12 godzin przedsiębiorcy przysługuje 1/2 diety, która na terenie Czech wynosi 33 euro za dobę.
PRZYKŁAD
Podatnik wyjechał po towar 7 kwietnia 2006 r. o godzinie 5 rano z miejscowości Duszniki Zdrój do Czech i wrócił do kraju po 11 godzinach.
Kurs euro z 7 kwietnia 2006 r. wynosi 3,9665 zł.
Dieta za całą dobę 33 euro × 3,9665 zł = 130,89 zł
1/2 diety 16,50 euro × 3,9665 zł = 65,45 zł
Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów, w związku z podróżą do Czech, kwotę 65,45 zł.
W pkpir zapisów dotyczących kosztów podróży służbowej, w tym diet właściciela, dokonuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej, księgując je w kolumnie 14.
WAŻNE!
Właściciel firmy nie może zaliczyć w koszty oprócz diety, która przeznaczona jest na pokrycie kosztów wyżywienia, żadnych ryczałtów przysługujących pracownikom.
Pozostałe wydatki związane z podróżą powinny być udokumentowane fakturami, rachunkami, np. opłata za hotel, za wynajęcie samochodu za granicą.

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991, ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 9, art. 31 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 2 pkt 4, art. 86 ust. 10 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA