REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz podróż służbową właściciela firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyłam towar w Czechach. Jak wystawić fakturę polską dla potrzeb podatku dochodowego i VAT? Faktura od dostawcy jest wystawiona w euro. Jak rozliczyć transport? Towar jest przywieziony własnym samochodem. Jak rozliczyć delegację właściciela firmy? Nie korzystam z hotelu, pobyt trwał 12 godzin. Za granicą zamawiałem tylko obiad w restauracji.
RADA
W opisanym w pytaniu przypadku mamy do czynienia z WNT, pod warunkiem że nabywcą towaru jest podatnik VAT. W związku z tym należy wystawić fakturę wewnętrzną. Kwotę faktury wyrażoną w euro należy przeliczyć na złote według kursu średniego NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy. Musi Pani także naliczyć podatek należny, który stanowi jednocześnie podatek naliczony podlegający odliczeniu. Kosztu przywozu własnym samochodem towaru z Czech nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Wartość diet właściciela, wyliczoną w sposób opisany poniżej, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Z przedstawionej sytuacji wnioskuję, że nabywca jest podatnikiem VAT, a nabywane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. Oznacza to, że znajdą tu zastosowanie przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Rozliczenie WNT w pkpir
Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zalicza się do niej m.in. wydatki dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego WNT. W tym przypadku nabywca towaru sam dokonuje transportu własnym samochodem, dlatego nie ma potrzeby wyliczania i doliczania tego kosztu do podstawy opodatkowania. Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku WNT, podatnik (nabywca towaru z Czech) zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, a także wykazania w niej podatku należnego od wartości zakupionych towarów. W związku z tym należy przeliczyć kwotę faktury wyrażoną w euro na złote według średniego kursu NBP z dnia wystawienia faktury dostawcy.
PRZYKŁAD
Faktura od kontrahenta czeskiego została wystawiona z datą 7 kwietnia 2006 r. na kwotę 2000 euro. Kurs euro z tego dnia wynosił 3,9665 zł.
2000 euro × 3,9665 zł = 7933 zł
7933 zł × 22% = 1745,26 zł (VAT)
Faktura wewnętrzna powinna być wystawiona na kwotę 7933 zł netto, 1745,26 zł podatek należny VAT, łącznie wartość brutto 9678,26 zł.
Wówczas, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli istnieje związek pomiędzy dokonanym zakupem a sprzedażą opodatkowaną, kwota podatku należnego z tytułu WNT stanowi kwotę podatku naliczonego.
WAŻNE!
Wystawiona faktura wewnętrzna powinna zostać zaksięgowana w rejestrze sprzedaży VAT, aby wykazać podatek należny. Powinna także zostać zaksięgowana w rejestrze zakupu WNT jako podatek naliczony.
Faktura zakupu w kwocie netto, czyli 7933 zł, powinna zostać zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10, która jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Jeżeli faktura została zapłacona gotówką 7 kwietnia 2006 r., wówczas nie wystąpi potrzeba rozliczania różnic kursowych pomiędzy dniem zarachowania a dniem zapłaty. Jednak w przeciwnym przypadku, gdy płatność za towar nastąpi w terminie późniejszym, wówczas należy wyliczyć różnice kursowe.
PRZYKŁAD
Zaksięgowano w koszty fakturę za towar wystawioną 3 kwietnia na kwotę 5000 euro.
Kurs średni (euro) NBP z dnia zarachowania kosztu, czyli z 3 kwietnia 2006 r., wyniósł 3,9250 zł.
Obciążono koszty w kwocie 5000 euro × 3,9250 zł = 19 625 zł.
Podatnik zapłacił za tę fakturę 7 kwietnia 2006 r. według kursu sprzedaży (euro) banku, z którego usług podatnik korzysta, 3,9665 zł.
Zatem właściwy koszt faktury to 5000 euro × 3,9665 zł = 19 832,50 zł.
Podatnik powinien skorygować wcześniejszy zapis w kolumnie 10 w dacie płatności i powiększyć koszty zakupionego towaru o kwotę 207,50 zł.
Rozliczenie podróży służbowej właściciela firmy
Wydatki związane ze służbowymi wyjazdami właściciela firmy zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie zostały wyszczególnione jako niestanowiące takich kosztów. W opisanej w pytaniu sytuacji podróż służbowa związana jest z wyjazdem w celu dokonania zakupu towaru. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 52 updof nie uważa się za koszt uzyskania przychodów:
wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących – w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Z powyższego wynika, że diety ponad określony w tych przepisach limit nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie rozporządzenia „o podróżach służbowych” za niepełną dobę podróży trwającą ponad 8 do 12 godzin przedsiębiorcy przysługuje 1/2 diety, która na terenie Czech wynosi 33 euro za dobę.
PRZYKŁAD
Podatnik wyjechał po towar 7 kwietnia 2006 r. o godzinie 5 rano z miejscowości Duszniki Zdrój do Czech i wrócił do kraju po 11 godzinach.
Kurs euro z 7 kwietnia 2006 r. wynosi 3,9665 zł.
Dieta za całą dobę 33 euro × 3,9665 zł = 130,89 zł
1/2 diety 16,50 euro × 3,9665 zł = 65,45 zł
Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów, w związku z podróżą do Czech, kwotę 65,45 zł.
W pkpir zapisów dotyczących kosztów podróży służbowej, w tym diet właściciela, dokonuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej, księgując je w kolumnie 14.
WAŻNE!
Właściciel firmy nie może zaliczyć w koszty oprócz diety, która przeznaczona jest na pokrycie kosztów wyżywienia, żadnych ryczałtów przysługujących pracownikom.
Pozostałe wydatki związane z podróżą powinny być udokumentowane fakturami, rachunkami, np. opłata za hotel, za wynajęcie samochodu za granicą.

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991, ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 9, art. 31 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 2 pkt 4, art. 86 ust. 10 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA