REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty serwisu samochodu stanowiącego obcy środek trwały

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Używamy i serwisujemy samochody ciężarowe i osobowe, które nie stanowią naszych środków trwałych. Jak ewidencjonować serwis samochodu będącego obcym środkiem trwałym?
RADA
Koszty związane z usługami serwisowymi samochodów ciężarowych będących obcymi środkami trwałymi są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości. W przypadku obcych samochodów osobowych do kosztów uzyskania zalicza się koszty usług w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów przebiegu pojazdów do celów prowadzonej działalności przez stawkę określoną w odrębnych przepisach. Koszty te są ewidencjonowane w układzie rodzajowym jako usługi obce, gdy dotyczą samochodów ciężarowych, oraz jako pozostałe koszty rodzajowe – gdy dotyczą samochodów osobowych. Natomiast w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) przenoszone są jako koszty zarządu albo też koszty sprzedaży, zakupu, wydziałowe i inne – w zależności od miejsca wykorzystywania tych samochodów. Rozliczanie przebiegu samochodu osobowego powinno być dokonane w prowadzonej w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu, która musi zawierać dane określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (lub fizycznych).

UZASADNIENIE
Serwisowanie samochodu ciężarowego, stanowiącego obcy środek trwały, stanowi dla jednostki koszt uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem wszystkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, chyba że zostały wykluczone z tego zbioru odpowiednim artykułem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Posiadanie i używanie obcego środka trwałego może być wynikiem zawartej umowy:
• najmu,
• dzierżawy,
• użyczenia,
• leasingu operacyjnego.
W przypadku zawarcia każdej z tych umów drobne naprawy wynikające z użytkowania samochodu (w tym koszty serwisu) będą obciążać podmiot, który go używa (chyba że zawarta umowa zawiera odmienne postanowienia).
Koszty serwisowania samochodu stanowią koszty usług obcych, a podatek VAT naliczony w fakturze dostawcy podlega odliczeniu od podatku VAT należnego. Jeśli jednostka stosuje jednocześnie ewidencję kosztów w dwóch układach, to w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) koszty serwisowania samochodów będących obcymi środkami trwałymi zostaną zaliczone do kosztów sprzedaży, zakupu, wydziałowych lub ewentualnie do kosztów zarządu – w zależności od charakteru i przeznaczenia użytkowanego samochodu.
Koszty serwisowania samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały mieszczą się w ogólnych kosztach użytkowania samochodu, a te stanowią koszt uzyskania przychodów, ale tylko w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu samochodu do celów prowadzonej działalności przez stawkę za jeden kilometr określoną w odrębnych przepisach. Kwotę tę ustala się w prowadzonej specjalnie w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu i rozlicza na koniec każdego miesiąca.
Ponieważ możliwość zaliczenia kosztów użytkowania samochodów osobowych do kosztów podatkowych jest związana z prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu, i to tylko do wysokości kwoty ustalonej w tej ewidencji na podstawie rzeczywiście przejechanych kilometrów – wartość tak ustalonych kosztów będzie stanowić element pozostałych kosztów rodzajowych, a nie kosztów usług obcych jak w przypadku samochodów ciężarowych. Ponadto pozostała część poniesionych kosztów (przekraczająca limit) również będzie stanowić pozostałe koszty rodzajowe, z tym że powinna zostać ujęta na odpowiednim koncie analitycznym (lub syntetycznym, w zależności od przyjętych rozwiązań), grupującym koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że opisane uregulowania w zakresie użytkowania samochodów osobowych nie dotyczą samochodów, które są użytkowane na podstawie umowy leasingu.
UWAGA!
W przypadku leasingu wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu – zarówno ciężarowego, jak i osobowego – stanowią w pełni koszt uzyskania przychodów (chyba że zawarta umowa leasingu zawiera odrębne postanowienia); nie występuje także potrzeba prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a wartość poniesionych kosztów serwisowania samochodu zostanie zaliczona do usług obcych.

Przykład ewidencji księgowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opis operacji gospodarczych
1. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodów ciężarowych stanowiących obcy środek trwały oraz samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego:
a) wartość netto 1000
b) podatek VAT 220
2. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny: 1000
3. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały (użytkowany na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia lub stanowiący prywatny majątek pracownika):
a) wartość netto 500
b) podatek VAT 110
4. Rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu wymienionego w operacji 3: 400
5. Nierozliczona część kosztów związanych z eksploatacją obcego samochodu: 100
6. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny 500

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Aleksandra Szewieczek
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA