REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty serwisu samochodu stanowiącego obcy środek trwały

REKLAMA

Używamy i serwisujemy samochody ciężarowe i osobowe, które nie stanowią naszych środków trwałych. Jak ewidencjonować serwis samochodu będącego obcym środkiem trwałym?
RADA
Koszty związane z usługami serwisowymi samochodów ciężarowych będących obcymi środkami trwałymi są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości. W przypadku obcych samochodów osobowych do kosztów uzyskania zalicza się koszty usług w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów przebiegu pojazdów do celów prowadzonej działalności przez stawkę określoną w odrębnych przepisach. Koszty te są ewidencjonowane w układzie rodzajowym jako usługi obce, gdy dotyczą samochodów ciężarowych, oraz jako pozostałe koszty rodzajowe – gdy dotyczą samochodów osobowych. Natomiast w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) przenoszone są jako koszty zarządu albo też koszty sprzedaży, zakupu, wydziałowe i inne – w zależności od miejsca wykorzystywania tych samochodów. Rozliczanie przebiegu samochodu osobowego powinno być dokonane w prowadzonej w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu, która musi zawierać dane określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (lub fizycznych).

UZASADNIENIE
Serwisowanie samochodu ciężarowego, stanowiącego obcy środek trwały, stanowi dla jednostki koszt uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem wszystkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, chyba że zostały wykluczone z tego zbioru odpowiednim artykułem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Posiadanie i używanie obcego środka trwałego może być wynikiem zawartej umowy:
• najmu,
• dzierżawy,
• użyczenia,
• leasingu operacyjnego.
W przypadku zawarcia każdej z tych umów drobne naprawy wynikające z użytkowania samochodu (w tym koszty serwisu) będą obciążać podmiot, który go używa (chyba że zawarta umowa zawiera odmienne postanowienia).
Koszty serwisowania samochodu stanowią koszty usług obcych, a podatek VAT naliczony w fakturze dostawcy podlega odliczeniu od podatku VAT należnego. Jeśli jednostka stosuje jednocześnie ewidencję kosztów w dwóch układach, to w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) koszty serwisowania samochodów będących obcymi środkami trwałymi zostaną zaliczone do kosztów sprzedaży, zakupu, wydziałowych lub ewentualnie do kosztów zarządu – w zależności od charakteru i przeznaczenia użytkowanego samochodu.
Koszty serwisowania samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały mieszczą się w ogólnych kosztach użytkowania samochodu, a te stanowią koszt uzyskania przychodów, ale tylko w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu samochodu do celów prowadzonej działalności przez stawkę za jeden kilometr określoną w odrębnych przepisach. Kwotę tę ustala się w prowadzonej specjalnie w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu i rozlicza na koniec każdego miesiąca.
Ponieważ możliwość zaliczenia kosztów użytkowania samochodów osobowych do kosztów podatkowych jest związana z prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu, i to tylko do wysokości kwoty ustalonej w tej ewidencji na podstawie rzeczywiście przejechanych kilometrów – wartość tak ustalonych kosztów będzie stanowić element pozostałych kosztów rodzajowych, a nie kosztów usług obcych jak w przypadku samochodów ciężarowych. Ponadto pozostała część poniesionych kosztów (przekraczająca limit) również będzie stanowić pozostałe koszty rodzajowe, z tym że powinna zostać ujęta na odpowiednim koncie analitycznym (lub syntetycznym, w zależności od przyjętych rozwiązań), grupującym koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że opisane uregulowania w zakresie użytkowania samochodów osobowych nie dotyczą samochodów, które są użytkowane na podstawie umowy leasingu.
UWAGA!
W przypadku leasingu wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu – zarówno ciężarowego, jak i osobowego – stanowią w pełni koszt uzyskania przychodów (chyba że zawarta umowa leasingu zawiera odrębne postanowienia); nie występuje także potrzeba prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a wartość poniesionych kosztów serwisowania samochodu zostanie zaliczona do usług obcych.

Przykład ewidencji księgowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opis operacji gospodarczych
1. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodów ciężarowych stanowiących obcy środek trwały oraz samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego:
a) wartość netto 1000
b) podatek VAT 220
2. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny: 1000
3. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały (użytkowany na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia lub stanowiący prywatny majątek pracownika):
a) wartość netto 500
b) podatek VAT 110
4. Rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu wymienionego w operacji 3: 400
5. Nierozliczona część kosztów związanych z eksploatacją obcego samochodu: 100
6. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny 500

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Aleksandra Szewieczek
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA