REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy napoje stanowią koszt reprezentacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka kupuje na potrzeby sekretariatu napoje chłodzące, herbatę, kawę. Wydatki te zaliczamy do kosztów reprezentacji. Tak naprawdę produkty te spożywają pracownicy. Czy organ skarbowy może zakwestionować wydatki poniesione na te zakupy jako koszt uzyskania przychodów?
RADA
Nie, organ skarbowy nie ma podstaw do zakwestionowania wydatku ponoszonego na napoje jako kosztu podatkowego. Wydatki takie stanowią jednak koszt bieżący związany z ogólną działalnością spółki, a nie koszt reprezentacji.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że koszty reprezentacji to wydatki związane z działaniami spółki zmierzającymi do wywołania jak najlepszego wrażenia poprzez wytworność, okazałość i elegancję. Niewątpliwie więc do kosztów reprezentacji zalicza się poczęstunek klientów w trakcie spotkania. Jednak gdy napoje spożywane są przez pracowników, nie mamy do czynienia z reprezentacją firmy. W doktrynie podatkowej oraz interpretacjach skarbowych coraz powszechniej przyjmuje się stanowisko, zgodnie z którym wydatki takie stanowią koszty podatkowe jako ponoszone na rzecz pracowników.
Stanowisko takie można przeczytać m.in. w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. Pierwszego Urzędu w Tarnowie (nr PD-423/5/GŁ/04). Również w interpretacji z 20 września 2004 r. (nr IIUSpbIA/1/423/17/04/BB) Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku stwierdził, iż:
Przy ocenie wydatków na reprezentację istotnym kryterium jest związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodów. Do kosztów reprezentacji nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników. Bowiem, jak wskazano wyżej, reprezentacja ma na celu wyeksponowanie atutów firmy na zewnątrz wobec jej ewentualnych kontrahentów i nie dotyczy pracowników (…) W związku z powyższym, zdaniem tut. organu skarbowego, w celu zaliczenia przedmiotowego wydatku (tj. zakupu kawy, czekolady … ) do kosztów uzyskania przychodów, powinien być on rozgraniczony na:
– część dotyczącą pracowników, jako wydatek o charakterze świadczeń na rzecz pracowników, niewymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy – stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów,
– część dotyczącą poczęstunku związanego z przyjmowaniem kontrahentów, z którymi Spółka prowadzi transakcje – należy traktować jako koszt reprezentacji, który stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.
Stanowisko takie jest zasadne z kilku przyczyn. Koszt napojów spożywanych przez pracowników wykazuje pośredni związek z przychodami. Zakup napojów podnosi standard i komfort pracy.
Organy podatkowe wielokrotnie dokonywały rozstrzygnięć korzystnych dla podatników. Zezwalały na zaliczanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W praktyce firmy bardzo często traktują je jako koszt reprezentacji. Obawiają się bowiem zakwestionowania takiego wydatku jako kosztu związanego ze świadczeniami dla pracowników. Ponadto wiele firm nie rozgranicza artykułów spożytych przez pracowników i artykułów przeznaczonych na poczęstunek dla kontrahentów. Nie rodzi to ryzyka podatkowego. Ogranicza jednak możliwość zaliczenia wydatku do limitu przewidzianego dla kosztów reprezentacji.
Projekt zmian
W dyskutowanym obecnie projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na reprezentację. Projekt zakłada nowe brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zgodnie z nim do kosztów uzyskania przychodów nie będzie się zaliczało kosztów reprezentacji, w tym poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Co oznaczałoby wejście w życie tej zmiany?
Od 1 stycznia 2007 r. zniknąłby podział na reklamę publiczną i niepubliczną. Bez względu na charakter reklamy będzie więc ona w pełni kosztem podatkowym. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu nie będzie można zaliczać wydatków związanych z reprezentacją – w tym na żywność i napoje. Wyjątek stanowią przypadki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Zapis taki budzi wiele emocji. Sprawia bowiem wrażenie, że również wydatki na napoje dla pracowników – z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bhp – nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu jako koszt reprezentacji. A przecież wydatki przewidziane w przepisach o bhp oraz inne wydatki związane z pracownikami nie są kosztem reprezentacji. Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 30 maja 2001 r. (sygn. akt SA/Bk 77300). Zapis taki przeczy pojęciu reprezentacji i będzie wymagał interpretacji. Należy podkreślić, iż jest to jedynie projekt zmiany ustawy, który może jeszcze – przed wejściem w życie – ulec zmianie.
WAŻNE!
Projekt zmian ustawy o podatku dochodowym zakłada likwidację podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Jeżeli zmiany wejdą w życie, reklama (niezależnie od swego charakteru) będzie stanowiła w pełni koszt podatkowy.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
ekspert w zakresie podatków w dużej spółce akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA