REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy napoje stanowią koszt reprezentacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka kupuje na potrzeby sekretariatu napoje chłodzące, herbatę, kawę. Wydatki te zaliczamy do kosztów reprezentacji. Tak naprawdę produkty te spożywają pracownicy. Czy organ skarbowy może zakwestionować wydatki poniesione na te zakupy jako koszt uzyskania przychodów?
RADA
Nie, organ skarbowy nie ma podstaw do zakwestionowania wydatku ponoszonego na napoje jako kosztu podatkowego. Wydatki takie stanowią jednak koszt bieżący związany z ogólną działalnością spółki, a nie koszt reprezentacji.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że koszty reprezentacji to wydatki związane z działaniami spółki zmierzającymi do wywołania jak najlepszego wrażenia poprzez wytworność, okazałość i elegancję. Niewątpliwie więc do kosztów reprezentacji zalicza się poczęstunek klientów w trakcie spotkania. Jednak gdy napoje spożywane są przez pracowników, nie mamy do czynienia z reprezentacją firmy. W doktrynie podatkowej oraz interpretacjach skarbowych coraz powszechniej przyjmuje się stanowisko, zgodnie z którym wydatki takie stanowią koszty podatkowe jako ponoszone na rzecz pracowników.
Stanowisko takie można przeczytać m.in. w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. Pierwszego Urzędu w Tarnowie (nr PD-423/5/GŁ/04). Również w interpretacji z 20 września 2004 r. (nr IIUSpbIA/1/423/17/04/BB) Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku stwierdził, iż:
Przy ocenie wydatków na reprezentację istotnym kryterium jest związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodów. Do kosztów reprezentacji nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników. Bowiem, jak wskazano wyżej, reprezentacja ma na celu wyeksponowanie atutów firmy na zewnątrz wobec jej ewentualnych kontrahentów i nie dotyczy pracowników (…) W związku z powyższym, zdaniem tut. organu skarbowego, w celu zaliczenia przedmiotowego wydatku (tj. zakupu kawy, czekolady … ) do kosztów uzyskania przychodów, powinien być on rozgraniczony na:
– część dotyczącą pracowników, jako wydatek o charakterze świadczeń na rzecz pracowników, niewymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy – stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów,
– część dotyczącą poczęstunku związanego z przyjmowaniem kontrahentów, z którymi Spółka prowadzi transakcje – należy traktować jako koszt reprezentacji, który stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.
Stanowisko takie jest zasadne z kilku przyczyn. Koszt napojów spożywanych przez pracowników wykazuje pośredni związek z przychodami. Zakup napojów podnosi standard i komfort pracy.
Organy podatkowe wielokrotnie dokonywały rozstrzygnięć korzystnych dla podatników. Zezwalały na zaliczanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W praktyce firmy bardzo często traktują je jako koszt reprezentacji. Obawiają się bowiem zakwestionowania takiego wydatku jako kosztu związanego ze świadczeniami dla pracowników. Ponadto wiele firm nie rozgranicza artykułów spożytych przez pracowników i artykułów przeznaczonych na poczęstunek dla kontrahentów. Nie rodzi to ryzyka podatkowego. Ogranicza jednak możliwość zaliczenia wydatku do limitu przewidzianego dla kosztów reprezentacji.
Projekt zmian
W dyskutowanym obecnie projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na reprezentację. Projekt zakłada nowe brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zgodnie z nim do kosztów uzyskania przychodów nie będzie się zaliczało kosztów reprezentacji, w tym poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Co oznaczałoby wejście w życie tej zmiany?
Od 1 stycznia 2007 r. zniknąłby podział na reklamę publiczną i niepubliczną. Bez względu na charakter reklamy będzie więc ona w pełni kosztem podatkowym. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu nie będzie można zaliczać wydatków związanych z reprezentacją – w tym na żywność i napoje. Wyjątek stanowią przypadki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Zapis taki budzi wiele emocji. Sprawia bowiem wrażenie, że również wydatki na napoje dla pracowników – z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bhp – nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu jako koszt reprezentacji. A przecież wydatki przewidziane w przepisach o bhp oraz inne wydatki związane z pracownikami nie są kosztem reprezentacji. Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 30 maja 2001 r. (sygn. akt SA/Bk 77300). Zapis taki przeczy pojęciu reprezentacji i będzie wymagał interpretacji. Należy podkreślić, iż jest to jedynie projekt zmiany ustawy, który może jeszcze – przed wejściem w życie – ulec zmianie.
WAŻNE!
Projekt zmian ustawy o podatku dochodowym zakłada likwidację podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Jeżeli zmiany wejdą w życie, reklama (niezależnie od swego charakteru) będzie stanowiła w pełni koszt podatkowy.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
ekspert w zakresie podatków w dużej spółce akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA