REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy napoje stanowią koszt reprezentacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka kupuje na potrzeby sekretariatu napoje chłodzące, herbatę, kawę. Wydatki te zaliczamy do kosztów reprezentacji. Tak naprawdę produkty te spożywają pracownicy. Czy organ skarbowy może zakwestionować wydatki poniesione na te zakupy jako koszt uzyskania przychodów?
RADA
Nie, organ skarbowy nie ma podstaw do zakwestionowania wydatku ponoszonego na napoje jako kosztu podatkowego. Wydatki takie stanowią jednak koszt bieżący związany z ogólną działalnością spółki, a nie koszt reprezentacji.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że koszty reprezentacji to wydatki związane z działaniami spółki zmierzającymi do wywołania jak najlepszego wrażenia poprzez wytworność, okazałość i elegancję. Niewątpliwie więc do kosztów reprezentacji zalicza się poczęstunek klientów w trakcie spotkania. Jednak gdy napoje spożywane są przez pracowników, nie mamy do czynienia z reprezentacją firmy. W doktrynie podatkowej oraz interpretacjach skarbowych coraz powszechniej przyjmuje się stanowisko, zgodnie z którym wydatki takie stanowią koszty podatkowe jako ponoszone na rzecz pracowników.
Stanowisko takie można przeczytać m.in. w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. Pierwszego Urzędu w Tarnowie (nr PD-423/5/GŁ/04). Również w interpretacji z 20 września 2004 r. (nr IIUSpbIA/1/423/17/04/BB) Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku stwierdził, iż:
Przy ocenie wydatków na reprezentację istotnym kryterium jest związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodów. Do kosztów reprezentacji nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników. Bowiem, jak wskazano wyżej, reprezentacja ma na celu wyeksponowanie atutów firmy na zewnątrz wobec jej ewentualnych kontrahentów i nie dotyczy pracowników (…) W związku z powyższym, zdaniem tut. organu skarbowego, w celu zaliczenia przedmiotowego wydatku (tj. zakupu kawy, czekolady … ) do kosztów uzyskania przychodów, powinien być on rozgraniczony na:
– część dotyczącą pracowników, jako wydatek o charakterze świadczeń na rzecz pracowników, niewymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy – stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów,
– część dotyczącą poczęstunku związanego z przyjmowaniem kontrahentów, z którymi Spółka prowadzi transakcje – należy traktować jako koszt reprezentacji, który stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.
Stanowisko takie jest zasadne z kilku przyczyn. Koszt napojów spożywanych przez pracowników wykazuje pośredni związek z przychodami. Zakup napojów podnosi standard i komfort pracy.
Organy podatkowe wielokrotnie dokonywały rozstrzygnięć korzystnych dla podatników. Zezwalały na zaliczanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W praktyce firmy bardzo często traktują je jako koszt reprezentacji. Obawiają się bowiem zakwestionowania takiego wydatku jako kosztu związanego ze świadczeniami dla pracowników. Ponadto wiele firm nie rozgranicza artykułów spożytych przez pracowników i artykułów przeznaczonych na poczęstunek dla kontrahentów. Nie rodzi to ryzyka podatkowego. Ogranicza jednak możliwość zaliczenia wydatku do limitu przewidzianego dla kosztów reprezentacji.
Projekt zmian
W dyskutowanym obecnie projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na reprezentację. Projekt zakłada nowe brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zgodnie z nim do kosztów uzyskania przychodów nie będzie się zaliczało kosztów reprezentacji, w tym poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Co oznaczałoby wejście w życie tej zmiany?
Od 1 stycznia 2007 r. zniknąłby podział na reklamę publiczną i niepubliczną. Bez względu na charakter reklamy będzie więc ona w pełni kosztem podatkowym. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu nie będzie można zaliczać wydatków związanych z reprezentacją – w tym na żywność i napoje. Wyjątek stanowią przypadki określone przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Zapis taki budzi wiele emocji. Sprawia bowiem wrażenie, że również wydatki na napoje dla pracowników – z wyjątkiem przypadków określonych przepisami o bhp – nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu jako koszt reprezentacji. A przecież wydatki przewidziane w przepisach o bhp oraz inne wydatki związane z pracownikami nie są kosztem reprezentacji. Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 30 maja 2001 r. (sygn. akt SA/Bk 77300). Zapis taki przeczy pojęciu reprezentacji i będzie wymagał interpretacji. Należy podkreślić, iż jest to jedynie projekt zmiany ustawy, który może jeszcze – przed wejściem w życie – ulec zmianie.
WAŻNE!
Projekt zmian ustawy o podatku dochodowym zakłada likwidację podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Jeżeli zmiany wejdą w życie, reklama (niezależnie od swego charakteru) będzie stanowiła w pełni koszt podatkowy.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
ekspert w zakresie podatków w dużej spółce akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA