Jak należy postąpić w sytuacji, gdy wystawiono fakturę zaliczkową, a następnie po wydaniu towaru okazał się on tańszy. Pobrana przez nas zaliczka była za wysoka. Jakie dokumenty powinniśmy wystawić kontrahentowi?
RADA
Dokumentem wystawionym kontrahentowi winna być
faktura korygująca fakturę zaliczkową.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że w Państwa przypadku powinna zostać wystawiona faktura zaliczkowa korygująca.
Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Zasady te dotyczą w szczególności przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty. W takim przypadku wystawiana jest tzw. faktura zaliczkowa (por. § 14 ust. 1 rozporządzenia o fakturach).
Gdy wystawiona faktura zaliczkowa obejmuje całą cenę brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury „ostatecznej”. Faktura zaliczkowa „zastępuje” wówczas fakturę dokumentującą wydanie towaru lub wykonanie usługi.
Dotyczy to również przypadków, gdy pobrana
zaliczka przewyższyła wartość towaru lub usługi. W takim przypadku prawidłowe postępowanie polega na wystawieniu faktury korygującej fakturę zaliczkową. Faktura korygująca będzie dokumentować zwrot części zaliczki. Zatem ten dokument powinien otrzymać od Państwa
kontrahent. Nie jest prawidłowe, przykładowo, wystawianie w takiej sytuacji faktury ostatecznej ze znakiem minus.
• art. 19 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Jan Ksedowski
konsultant podatkowy