REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest zakres kosztów ogólnych budowy i jak należy je prawidłowo ewidencjonować oraz rozliczać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracuję w firmie budowlano-montażowej. Realizujemy obecnie kilka inwestycji budowlanych. Proszę o wyjaśnienie, jakie konkretnie pozycje kosztowe zaliczamy do kosztów ogólnych budowy i w jaki sposób należy je prawidłowo rozliczać oraz ewidencjonować.
RADA
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się te koszty, które dotyczą całej budowy i nie można ich bezpośrednio przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym. Ewidencja kosztów ogólnych budowy musi zapewniać identyfikację ponoszonych rodzajów kosztów oraz ich przyporządkowanie do poszczególnych realizowanych zleceń budowlanych.

UZASADNIENIE
Koszty budowy są zależne od decyzji podejmowanych podczas jej realizacji, planowania zasobów na budowie, właściwej organizacji prac budowlanych oraz sprawnego zarządzania budową przez kierownika projektu (budowlanego). Należy jednak zaznaczyć, że duży wpływ na organizację prac budowlanych (na poszczególnych budowach) ma sposób zarządzania przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
Do kosztów bezpośrednich budowy zalicza się: materiały bezpośrednie, koszty ich zakupu, wynagrodzenia pracowników budowlanych z narzutami, usługi sprzętowe, usługi transportowe, pozostałe usługi podwykonawców, pozostałe koszty i koszty ogólne budowy.

Podział kosztów ogólnych budowy
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się następujące grupy kosztów:
• zarządzania budową,
• utrzymania biura budowy,
• utrzymania zaplecza socjalnego i świadczeń na rzecz pracowników,
• utrzymania terenu i zaplecza budowy,
• ochrony i zabezpieczenia budowy,
• usług obcych dotyczących realizacji budowy, których nie można przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym.
• Koszty zarządzania budową i utrzymania biura budowy
Koszty zarządzania budową są związane przede wszystkim z kierownikiem budowy oraz jego pomocnikami. Do kosztów tych należy zaliczyć ich wynagrodzenia wraz z narzutami. Kierownik budowy zwykle ma również swoje biuro. Na koszty utrzymania biura budowy składają się głównie koszty materiałów biurowych, sprzętu biurowego (m.in. komputery i oprogramowanie), usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne, koszty reprezentacji, samochodu służbowego, wynajmu kontenerów biurowych.
• Koszty utrzymania zaplecza socjalnego i koszty świadczeń na rzecz pracowników
Do kosztów tych zalicza się koszty kontenerów socjalnych (zaplecze przeznaczone dla pracowników). Na niektórych budowach niezbędne są również kontenery, w których pracownicy mieszkają. Sytuacja taka występuje w szczególności na obiektach budowanych w terenie (daleko od stałego miejsca zamieszkania pracowników).
Należy pamiętać, że pracownikom przysługują diety za dojazd do pracy i rozłąkę, środki czystości, ubrania robocze oraz inne. Świadczenia na rzecz pracowników wynikają z obowiązujących przepisów prawa oraz zwyczajów przyjętych w branży budowlanej.
• Koszty utrzymania terenu i zaplecza budowy
Budowa musi być zabezpieczona w ujęcie wody (zarówno do celów technicznych, jak i socjalnych), co wiąże się z opłatami za korzystanie ze środowiska. Należy doprowadzić do niej także energię elektryczną, jak również zapewnić wywóz śmieci, zbudować tymczasowe drogi dojazdowe itp. Organizacja prac budowlanych wymaga czasami zajęcia pasa jezdni publicznej, na co należy uzyskać stosowne zezwolenie.
• Koszty ochrony i zabezpieczenia budowy
Teren budowy musi być odpowiednio zabezpieczony, oświetlony i ogrodzony, tak aby mogły być bezpiecznie prowadzone roboty budowlane. Plac budowy należy również odpowiednio chronić, co wiąże się z kosztami usług ochrony. Istotne są także przepisy przeciwpożarowe (ppoż.), które regulują w szczególności, w jakie materiały i sprzęt ppoż. powinna być wyposażona budowa.
• Koszty usług obcych
Realizacja zlecenia budowlanego wymaga najczęściej poniesienia kosztów usług obcych, które dotyczą całej budowy. Można do nich zaliczyć m.in. usługi: geodezyjne, geologiczne, badawcze oraz projektowe. Rodzaj i koszty usług będą zależeć od rodzaju i skomplikowania realizowanego zlecenia. Z rodzajem realizowanego projektu budowlanego są związane również koszty ubezpieczeń oraz drobnych narzędzi zakupionych na potrzeby danego projektu.

Ewidencja kosztów ogólnych budowy
Ewidencja kosztów ogólnych budowy ma na celu zapewnienie identyfikacji poniesionych kosztów oraz przypisanie ich do właściwej budowy. Koszty te należy ewidencjonować na osobnym koncie. Ewidencja analityczna powinna umożliwić ich przypisanie do konkretnej realizowanej budowy. Na koniec okresu rozliczeniowego koszty te zostają przeniesione na konto „Koszty budowy” i nie wykazują salda.
Układ konta „Koszty ogólne budowy”:
510 – xx – zz
gdzie:
xx – nazwa budowy,
zz – pozycja kosztów.
Prezentowane rozwiązanie budowy konta zapewni informacje o rzeczywistych kosztach ogólnych konkretnego zlecenia budowlanego. Pozwoli ono również oszacować koszty ogólne budowy i równocześnie umożliwi lepsze ich planowanie i kontrolę.
W niektórych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych koszty ogólne budowy ewidencjonuje się tylko z uwzględnieniem pozycji kosztów, bez rozbicia na realizowane budowy. Następnie zaś koszty te są rozliczane na budowy według przyjętego klucza rozliczeniowego, którym może być np. poziom kosztów bezpośrednich budowy. To rozwiązanie nie jest jednak najlepsze.
Skutkiem tego typu rozliczeń jest zafałszowanie rzeczywistych kosztów każdej budowy, co ma również wpływ na ich rentowność. Należy bowiem pamiętać, że zupełnie inne są koszty ogólne (i specyfika) budowy (np. zapory wodnej), a inne niewielkiego budynku mieszkalnego, nie mówiąc już o nieporównywalnym stopniu skomplikowania realizacji tych dwóch zleceń.
Konsekwencją takich rozliczeń kosztów ogólnych budowy jest to, że małe zlecenia budowlane są „dociążane” niewspółmiernymi kosztami ogólnymi. W wyniku tego na podstawie danych z ewidencji przychodów i kosztów przedstawiane są one jako nierentowne, co z reguły nie jest prawdą. W praktyce kierownicy tych budów kwestionują tego typu koszty i trudno im nie przyznać racji. Takie rozliczenia kosztów ogólnych wynikają po prostu z przyzwyczajeń księgowych. Zasady rachunkowości w firmie muszą być dobrze przemyślane, gdyż mają one duży wpływ na decyzje podejmowane przez zarząd przedsiębiorstwa.

Koszty obsługi budowy
Oprócz dotychczas opisanych kosztów ogólnych budowy przy realizacji każdego projektu budowlanego możemy wyróżnić także koszty obsługi budowy. Do tych kosztów zaliczamy:
• koszty działu kosztorysowania,
• koszty działu przygotowania produkcji,
• koszty działu zaopatrzenia.
Działy te mają również wpływ na jakość i rentowność realizacji zleceń budowlanych. Koszty ich działalności zalicza się do kosztów pośrednich działalności przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. Zasady ich rozliczeń na budowy muszą być określone w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa. Na potrzeby wewnętrzne można zrezygnować z ich rozliczania na konkretne budowy, a na koniec okresu przenieść je na konto „Koszt własny sprzedaży”.

Schemat księgowania kosztów ogólnych budowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze
1. Rozliczenie kosztów rodzajowych na koszty ogólne budowy
2. Przeniesienie części kosztów rodzajowych związanych z bieżącym okresem
3. Przeniesienie na koniec okresu zgromadzonych kosztów ogólnych budowy na konto „Koszty budowy”.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

Roman Kotapski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA