REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest zakres kosztów ogólnych budowy i jak należy je prawidłowo ewidencjonować oraz rozliczać

REKLAMA

Pracuję w firmie budowlano-montażowej. Realizujemy obecnie kilka inwestycji budowlanych. Proszę o wyjaśnienie, jakie konkretnie pozycje kosztowe zaliczamy do kosztów ogólnych budowy i w jaki sposób należy je prawidłowo rozliczać oraz ewidencjonować.
RADA
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się te koszty, które dotyczą całej budowy i nie można ich bezpośrednio przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym. Ewidencja kosztów ogólnych budowy musi zapewniać identyfikację ponoszonych rodzajów kosztów oraz ich przyporządkowanie do poszczególnych realizowanych zleceń budowlanych.

UZASADNIENIE
Koszty budowy są zależne od decyzji podejmowanych podczas jej realizacji, planowania zasobów na budowie, właściwej organizacji prac budowlanych oraz sprawnego zarządzania budową przez kierownika projektu (budowlanego). Należy jednak zaznaczyć, że duży wpływ na organizację prac budowlanych (na poszczególnych budowach) ma sposób zarządzania przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
Do kosztów bezpośrednich budowy zalicza się: materiały bezpośrednie, koszty ich zakupu, wynagrodzenia pracowników budowlanych z narzutami, usługi sprzętowe, usługi transportowe, pozostałe usługi podwykonawców, pozostałe koszty i koszty ogólne budowy.

Podział kosztów ogólnych budowy
Do kosztów ogólnych budowy zalicza się następujące grupy kosztów:
• zarządzania budową,
• utrzymania biura budowy,
• utrzymania zaplecza socjalnego i świadczeń na rzecz pracowników,
• utrzymania terenu i zaplecza budowy,
• ochrony i zabezpieczenia budowy,
• usług obcych dotyczących realizacji budowy, których nie można przyporządkować poszczególnym obiektom budowlanym.
• Koszty zarządzania budową i utrzymania biura budowy
Koszty zarządzania budową są związane przede wszystkim z kierownikiem budowy oraz jego pomocnikami. Do kosztów tych należy zaliczyć ich wynagrodzenia wraz z narzutami. Kierownik budowy zwykle ma również swoje biuro. Na koszty utrzymania biura budowy składają się głównie koszty materiałów biurowych, sprzętu biurowego (m.in. komputery i oprogramowanie), usługi telekomunikacyjne komórkowe i stacjonarne, koszty reprezentacji, samochodu służbowego, wynajmu kontenerów biurowych.
• Koszty utrzymania zaplecza socjalnego i koszty świadczeń na rzecz pracowników
Do kosztów tych zalicza się koszty kontenerów socjalnych (zaplecze przeznaczone dla pracowników). Na niektórych budowach niezbędne są również kontenery, w których pracownicy mieszkają. Sytuacja taka występuje w szczególności na obiektach budowanych w terenie (daleko od stałego miejsca zamieszkania pracowników).
Należy pamiętać, że pracownikom przysługują diety za dojazd do pracy i rozłąkę, środki czystości, ubrania robocze oraz inne. Świadczenia na rzecz pracowników wynikają z obowiązujących przepisów prawa oraz zwyczajów przyjętych w branży budowlanej.
• Koszty utrzymania terenu i zaplecza budowy
Budowa musi być zabezpieczona w ujęcie wody (zarówno do celów technicznych, jak i socjalnych), co wiąże się z opłatami za korzystanie ze środowiska. Należy doprowadzić do niej także energię elektryczną, jak również zapewnić wywóz śmieci, zbudować tymczasowe drogi dojazdowe itp. Organizacja prac budowlanych wymaga czasami zajęcia pasa jezdni publicznej, na co należy uzyskać stosowne zezwolenie.
• Koszty ochrony i zabezpieczenia budowy
Teren budowy musi być odpowiednio zabezpieczony, oświetlony i ogrodzony, tak aby mogły być bezpiecznie prowadzone roboty budowlane. Plac budowy należy również odpowiednio chronić, co wiąże się z kosztami usług ochrony. Istotne są także przepisy przeciwpożarowe (ppoż.), które regulują w szczególności, w jakie materiały i sprzęt ppoż. powinna być wyposażona budowa.
• Koszty usług obcych
Realizacja zlecenia budowlanego wymaga najczęściej poniesienia kosztów usług obcych, które dotyczą całej budowy. Można do nich zaliczyć m.in. usługi: geodezyjne, geologiczne, badawcze oraz projektowe. Rodzaj i koszty usług będą zależeć od rodzaju i skomplikowania realizowanego zlecenia. Z rodzajem realizowanego projektu budowlanego są związane również koszty ubezpieczeń oraz drobnych narzędzi zakupionych na potrzeby danego projektu.

Ewidencja kosztów ogólnych budowy
Ewidencja kosztów ogólnych budowy ma na celu zapewnienie identyfikacji poniesionych kosztów oraz przypisanie ich do właściwej budowy. Koszty te należy ewidencjonować na osobnym koncie. Ewidencja analityczna powinna umożliwić ich przypisanie do konkretnej realizowanej budowy. Na koniec okresu rozliczeniowego koszty te zostają przeniesione na konto „Koszty budowy” i nie wykazują salda.
Układ konta „Koszty ogólne budowy”:
510 – xx – zz
gdzie:
xx – nazwa budowy,
zz – pozycja kosztów.
Prezentowane rozwiązanie budowy konta zapewni informacje o rzeczywistych kosztach ogólnych konkretnego zlecenia budowlanego. Pozwoli ono również oszacować koszty ogólne budowy i równocześnie umożliwi lepsze ich planowanie i kontrolę.
W niektórych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych koszty ogólne budowy ewidencjonuje się tylko z uwzględnieniem pozycji kosztów, bez rozbicia na realizowane budowy. Następnie zaś koszty te są rozliczane na budowy według przyjętego klucza rozliczeniowego, którym może być np. poziom kosztów bezpośrednich budowy. To rozwiązanie nie jest jednak najlepsze.
Skutkiem tego typu rozliczeń jest zafałszowanie rzeczywistych kosztów każdej budowy, co ma również wpływ na ich rentowność. Należy bowiem pamiętać, że zupełnie inne są koszty ogólne (i specyfika) budowy (np. zapory wodnej), a inne niewielkiego budynku mieszkalnego, nie mówiąc już o nieporównywalnym stopniu skomplikowania realizacji tych dwóch zleceń.
Konsekwencją takich rozliczeń kosztów ogólnych budowy jest to, że małe zlecenia budowlane są „dociążane” niewspółmiernymi kosztami ogólnymi. W wyniku tego na podstawie danych z ewidencji przychodów i kosztów przedstawiane są one jako nierentowne, co z reguły nie jest prawdą. W praktyce kierownicy tych budów kwestionują tego typu koszty i trudno im nie przyznać racji. Takie rozliczenia kosztów ogólnych wynikają po prostu z przyzwyczajeń księgowych. Zasady rachunkowości w firmie muszą być dobrze przemyślane, gdyż mają one duży wpływ na decyzje podejmowane przez zarząd przedsiębiorstwa.

Koszty obsługi budowy
Oprócz dotychczas opisanych kosztów ogólnych budowy przy realizacji każdego projektu budowlanego możemy wyróżnić także koszty obsługi budowy. Do tych kosztów zaliczamy:
• koszty działu kosztorysowania,
• koszty działu przygotowania produkcji,
• koszty działu zaopatrzenia.
Działy te mają również wpływ na jakość i rentowność realizacji zleceń budowlanych. Koszty ich działalności zalicza się do kosztów pośrednich działalności przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. Zasady ich rozliczeń na budowy muszą być określone w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa. Na potrzeby wewnętrzne można zrezygnować z ich rozliczania na konkretne budowy, a na koniec okresu przenieść je na konto „Koszt własny sprzedaży”.

Schemat księgowania kosztów ogólnych budowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje gospodarcze
1. Rozliczenie kosztów rodzajowych na koszty ogólne budowy
2. Przeniesienie części kosztów rodzajowych związanych z bieżącym okresem
3. Przeniesienie na koniec okresu zgromadzonych kosztów ogólnych budowy na konto „Koszty budowy”.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

Roman Kotapski
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA