REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na szkolenia zaliczać do rozliczeń międzyokresowych

REKLAMA

Czy zgodnie z polskim prawem bilansowym wolno aktywować na rozliczeniach międzyokresowych czynnych kosztów, wydatki na szkolenia pracowników, koszty związane z targami, oraz wydatki na obsługę prawną? A jeśli tak, to kiedy i jakie warunki muszą zostać spełnione?
NIE
Co do zasady wydatki takie nie spełniają ustawowej definicji aktywa. Nie mogą zatem być ujmowane w czynnych rozliczeniach międzyokresowych kosztów.
Analizując definicję aktywów zaprezentowaną w ustawie o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 12) czytamy, że ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach, rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. W myśl powyższego przepisu, aktywa to zasoby majątkowe spełniające jednocześnie następujące warunki: są kontrolowane przez jednostkę, ich wartość jest wiarygodnie określona, powstały w wyniku przeszłych zdarzeń, spowodują wpływ korzyści ekonomicznych.
Koszty szkoleń, ponoszone celem podniesienia kwalifikacji pracowników, nie są związane z zasobem majątkowym kontrolowanym przez jednostkę, gdyż nie można powiedzieć, że jednostka jest w stanie w pełni kontrolować swoich pracowników. Mogą oni w zasadzie w każdej chwili opuścić zakład pracy rozwiązując umowę o pracę. Z tej samej przyczyny wydatki na szkolenia nie dają również pewności, czy jednostka uzyska dzięki nim w przyszłości jakiekolwiek korzyści ekonomiczne. Po odejściu od obecnego pracodawcy przeszkoleni pracownicy będą świadczyć swoje usługi innej jednostce, i to ona skorzysta ze zdobytej przez nich w poprzednim zakładzie pracy wiedzy. Nieistotne jest przy tym to, z jakiego zakresu są to szkolenia, wysokość poniesionych na nie nakładów, stopień powiązania z prowadzoną przez jednostkę działalnością czy charakter prawny umowy zawartej pomiędzy oddelegowanym na szkolenie a pracodawcą. Nie ma znaczenia również fakt, że do przeprowadzenia niektórych szkoleń pracodawca jest zobligowany (np. szkolenie BHP).
W przypadku targów, problem polega na tym, że trudno jest przypisać do nich wymagane przez ustawę korzyści ekonomiczne. Wyjątek mogłaby stanowić sytuacja, w której na danych targach zostałaby podpisana umowa handlowa, generująca dla jednostki określone przychody. Wtedy aktywowane koszty moglibyśmy odpisywać w rachunek zysków i strat, przez okres wpływu korzyści ekonomicznych, np. z podpisanej umowy wynika, iż kontrahent będzie się u nas zaopatrywał przez jeden kwartał, a ewentualnie dopiero w przypadku zadowalającej współpracy umowa zostanie przedłużona. W takim przypadku aktywowane koszty targów będziemy odpisywać w rachunek zysków i strat przez trzy miesiące, po 1/3 ich wartości w każdym miesiącu.
Również aktywowanie kosztów obsługi prawnej należy do wyjątków. Możliwe jest ono tylko wtedy, gdy będą spełnione wszystkie przesłanki ustawowe. Można sobie wyobrazić sytuację, w której usługi prawnicze związane są np. z przyszłym upublicznieniem. Jednostka pozyska środki z rynku dzięki dopuszczeniu do obrotu, które to z kolei wymagało poniesienia wcześniejszych nakładów związanych z usługami świadczonymi przez prawnika.
Pamiętajmy, że rozliczenia międzyokresowe kosztów stanowią składnik aktywów, stąd za każdym razem ich zasadność powinna być analizowana w oparciu o ich ustawową definicję. Definicja ta natomiast jasno określa warunki, jakie powinny spełniać wszelkie aktywowane zasoby. Warunki te powinny być spełnione jednocześnie.

Katarzyna Pytlakowska
dział audytu i doradztwa rachunkowego firmy konsultingowej BDO
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA