REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na szkolenia zaliczać do rozliczeń międzyokresowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zgodnie z polskim prawem bilansowym wolno aktywować na rozliczeniach międzyokresowych czynnych kosztów, wydatki na szkolenia pracowników, koszty związane z targami, oraz wydatki na obsługę prawną? A jeśli tak, to kiedy i jakie warunki muszą zostać spełnione?
NIE
Co do zasady wydatki takie nie spełniają ustawowej definicji aktywa. Nie mogą zatem być ujmowane w czynnych rozliczeniach międzyokresowych kosztów.
Analizując definicję aktywów zaprezentowaną w ustawie o rachunkowości (art. 3 ust. 1 pkt 12) czytamy, że ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach, rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. W myśl powyższego przepisu, aktywa to zasoby majątkowe spełniające jednocześnie następujące warunki: są kontrolowane przez jednostkę, ich wartość jest wiarygodnie określona, powstały w wyniku przeszłych zdarzeń, spowodują wpływ korzyści ekonomicznych.
Koszty szkoleń, ponoszone celem podniesienia kwalifikacji pracowników, nie są związane z zasobem majątkowym kontrolowanym przez jednostkę, gdyż nie można powiedzieć, że jednostka jest w stanie w pełni kontrolować swoich pracowników. Mogą oni w zasadzie w każdej chwili opuścić zakład pracy rozwiązując umowę o pracę. Z tej samej przyczyny wydatki na szkolenia nie dają również pewności, czy jednostka uzyska dzięki nim w przyszłości jakiekolwiek korzyści ekonomiczne. Po odejściu od obecnego pracodawcy przeszkoleni pracownicy będą świadczyć swoje usługi innej jednostce, i to ona skorzysta ze zdobytej przez nich w poprzednim zakładzie pracy wiedzy. Nieistotne jest przy tym to, z jakiego zakresu są to szkolenia, wysokość poniesionych na nie nakładów, stopień powiązania z prowadzoną przez jednostkę działalnością czy charakter prawny umowy zawartej pomiędzy oddelegowanym na szkolenie a pracodawcą. Nie ma znaczenia również fakt, że do przeprowadzenia niektórych szkoleń pracodawca jest zobligowany (np. szkolenie BHP).
W przypadku targów, problem polega na tym, że trudno jest przypisać do nich wymagane przez ustawę korzyści ekonomiczne. Wyjątek mogłaby stanowić sytuacja, w której na danych targach zostałaby podpisana umowa handlowa, generująca dla jednostki określone przychody. Wtedy aktywowane koszty moglibyśmy odpisywać w rachunek zysków i strat, przez okres wpływu korzyści ekonomicznych, np. z podpisanej umowy wynika, iż kontrahent będzie się u nas zaopatrywał przez jeden kwartał, a ewentualnie dopiero w przypadku zadowalającej współpracy umowa zostanie przedłużona. W takim przypadku aktywowane koszty targów będziemy odpisywać w rachunek zysków i strat przez trzy miesiące, po 1/3 ich wartości w każdym miesiącu.
Również aktywowanie kosztów obsługi prawnej należy do wyjątków. Możliwe jest ono tylko wtedy, gdy będą spełnione wszystkie przesłanki ustawowe. Można sobie wyobrazić sytuację, w której usługi prawnicze związane są np. z przyszłym upublicznieniem. Jednostka pozyska środki z rynku dzięki dopuszczeniu do obrotu, które to z kolei wymagało poniesienia wcześniejszych nakładów związanych z usługami świadczonymi przez prawnika.
Pamiętajmy, że rozliczenia międzyokresowe kosztów stanowią składnik aktywów, stąd za każdym razem ich zasadność powinna być analizowana w oparciu o ich ustawową definicję. Definicja ta natomiast jasno określa warunki, jakie powinny spełniać wszelkie aktywowane zasoby. Warunki te powinny być spełnione jednocześnie.

Katarzyna Pytlakowska
dział audytu i doradztwa rachunkowego firmy konsultingowej BDO
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA