REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zabezpieczenie kredytu udzielonego innej firmie

REKLAMA

Posiadamy depozyt w banku, który jest zabezpieczeniem spłaty kredytu udzielonego innej firmie. Obecnie firma ta ogłosiła upadłość i nie spłaciła części kredytu. Bank przeznaczył część naszego depozytu na spłatę zadłużenia. W jaki sposób powinnam dokonać księgowania?
RADA
Uregulowanie przez bank zadłużenia powinno być zaewidencjonowane jako powstanie należności od firmy, której Państwo „zabezpieczyli” kredyt. Otrzymanie informacji o postawieniu dłużnika w stan upadłości powinno skutkować zaliczeniem tych należności do grupy należności zagrożonych i zrobieniem odpisów aktualizujących. Dalsza ewidencja księgowa będzie zależała od tego, jaką drogę upadłości wybrała firma (tj. upadłość z możliwością zawarcia układu lub upadłość, w wyniku której następuje fizyczna likwidacja majątku). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wskazana w pytaniu forma zabezpieczania kredytu jest przewidziana przez regulacje Prawa bankowego (art. 102). Przepisy te wskazują, że:
w celu zabezpieczenia wierzytelności banku dłużnik lub osoba trzecia może przenieść określoną kwotę w złotych lub w innej walucie wymienialnej na własność banku. Bank jest zobowiązany do zwrotu tej kwoty po uzyskaniu spłaty zadłużenia wraz z należnymi odsetkami i prowizją.
Należy zwrócić uwagę, że bank nie ma obowiązku zwrotu części kwoty przejętej na własność, równej niespłaconej sumie zadłużenia wobec banku, odsetek i prowizji oraz innych kosztów poniesionych przez bank w związku z odzyskaniem wierzytelności. Bank może wypłacić osobie trzeciej (gwarantującej własnymi środkami spłatę kredytu) wynagrodzenie za okres korzystania z przejętej kwoty.

PRZYKŁAD
Spółka X posiada depozyt w banku (na wydzielonym i zablokowanym rachunku), który jest zabezpieczeniem spłaty kredytu przez firmę Y. Bank udzielił kredytu firmie Y w kwocie 100 000 zł. Firma Y ogłosiła upadłość i nie spłaciła części kredytu. Bank przeznaczył część depozytu spółki X na spłatę zadłużenia firmy Y (w kwocie 15 000 zł).
1. Przelew środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek bankowy stanowiący depozyt zabezpieczający spłatę kredytu firmy Y:
Wn konto 136 „Inne rachunki bankowe”, w analityce „Kaucja zabezpieczająca spłatę kredytu firmy Y” 100 000 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 100 000 zł
– równoległy zapis
Ma konto pozabilansowe 290 „Zobowiązania warunkowe” 100 000 zł
Za zobowiązanie warunkowe uważa się zobowiązanie, którego powstanie zależy od niepewnych przyszłych zdarzeń.
2. Przeznaczenie przez bank części depozytu na spłatę zadłużenia wynikającego z nieuregulowania przez firmę Y rat kredytu:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 15 000 zł
Ma konto 136 „Inne rachunki bankowe”, w analityce „Kaucja zabezpieczająca spłatę kredytu firmy Y” 15 000 zł
3. Otrzymanie informacji o postawieniu dłużnika w stan upadłości powinno skutkować zaliczeniem tych należności do grupy należności zagrożonych. Ustawa o rachunkowości (art. 35b) wskazuje, by wartość należności aktualizować, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty, poprzez dokonanie odpisu aktualizującego, w odniesieniu m.in. do należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości – do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 15 000 zł
Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 15 000 zł
4. Pomimo postawienia spółki w stan upadłości może zdarzyć się sytuacja, w której firma Y ureguluje w całości swoje zobowiązanie wobec firmy X. Zakładając, że spłata należności była objęta odpisem aktualizującym, ewidencja z tym związana będzie następująca:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 15 000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 15 000 złoraz
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 15 000 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 15 000 zł
Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem zdarzeń będzie jednak regulacja przez bank kwot dotyczących niespłacanych rat kredytu do wysokości, w jakiej spółka X udzieliła zabezpieczenia (czyli 100 000 zł). Księgowania będą wówczas analogiczne jak w pkt 2 i 3.
Prawo upadłościowe i naprawcze pozwala na wybranie jednej z dwóch dróg postępowania po ogłoszeniu upadłości. Pierwsza, najczęściej dla wszystkich korzystniejsza, polega na tym, że wybiera się upadłość z możliwością zawarcia układu, który pozwoli zaspokoić roszczenia wierzycieli. Druga wiąże się z orzeczeniem upadłości likwidacyjnej, w wyniku której następuje likwidacja majątku przedsiębiorstwa. W przypadku wybrania pierwszej metody upadłości może dojść do umorzenia części wierzytelności (załóżmy, że umorzenie dotyczy kwoty 6000 zł). Księgowania z tym związane będą następujące:
5. Umorzenie należności pod datą oświadczenia wierzyciela o zwolnieniu z długu
– w przypadku gdy jednostka dokonała odpisów aktualizujących:
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 6000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 6000 zł
oraz ewentualne „wycofanie” odpisu pozostałej części należności z grupy należności zagrożonych do należności „zwykłych”
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 9000 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 9000 zł
– w przypadku gdy jednostka nie dokonała odpisów aktualizujących:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 6000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 6000 zł

• art. 102 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 3 ust. 1 pkt 32 i art. 35b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

REKLAMA

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA