REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zabezpieczenie kredytu udzielonego innej firmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posiadamy depozyt w banku, który jest zabezpieczeniem spłaty kredytu udzielonego innej firmie. Obecnie firma ta ogłosiła upadłość i nie spłaciła części kredytu. Bank przeznaczył część naszego depozytu na spłatę zadłużenia. W jaki sposób powinnam dokonać księgowania?
RADA
Uregulowanie przez bank zadłużenia powinno być zaewidencjonowane jako powstanie należności od firmy, której Państwo „zabezpieczyli” kredyt. Otrzymanie informacji o postawieniu dłużnika w stan upadłości powinno skutkować zaliczeniem tych należności do grupy należności zagrożonych i zrobieniem odpisów aktualizujących. Dalsza ewidencja księgowa będzie zależała od tego, jaką drogę upadłości wybrała firma (tj. upadłość z możliwością zawarcia układu lub upadłość, w wyniku której następuje fizyczna likwidacja majątku). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wskazana w pytaniu forma zabezpieczania kredytu jest przewidziana przez regulacje Prawa bankowego (art. 102). Przepisy te wskazują, że:
w celu zabezpieczenia wierzytelności banku dłużnik lub osoba trzecia może przenieść określoną kwotę w złotych lub w innej walucie wymienialnej na własność banku. Bank jest zobowiązany do zwrotu tej kwoty po uzyskaniu spłaty zadłużenia wraz z należnymi odsetkami i prowizją.
Należy zwrócić uwagę, że bank nie ma obowiązku zwrotu części kwoty przejętej na własność, równej niespłaconej sumie zadłużenia wobec banku, odsetek i prowizji oraz innych kosztów poniesionych przez bank w związku z odzyskaniem wierzytelności. Bank może wypłacić osobie trzeciej (gwarantującej własnymi środkami spłatę kredytu) wynagrodzenie za okres korzystania z przejętej kwoty.

PRZYKŁAD
Spółka X posiada depozyt w banku (na wydzielonym i zablokowanym rachunku), który jest zabezpieczeniem spłaty kredytu przez firmę Y. Bank udzielił kredytu firmie Y w kwocie 100 000 zł. Firma Y ogłosiła upadłość i nie spłaciła części kredytu. Bank przeznaczył część depozytu spółki X na spłatę zadłużenia firmy Y (w kwocie 15 000 zł).
1. Przelew środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek bankowy stanowiący depozyt zabezpieczający spłatę kredytu firmy Y:
Wn konto 136 „Inne rachunki bankowe”, w analityce „Kaucja zabezpieczająca spłatę kredytu firmy Y” 100 000 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 100 000 zł
– równoległy zapis
Ma konto pozabilansowe 290 „Zobowiązania warunkowe” 100 000 zł
Za zobowiązanie warunkowe uważa się zobowiązanie, którego powstanie zależy od niepewnych przyszłych zdarzeń.
2. Przeznaczenie przez bank części depozytu na spłatę zadłużenia wynikającego z nieuregulowania przez firmę Y rat kredytu:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 15 000 zł
Ma konto 136 „Inne rachunki bankowe”, w analityce „Kaucja zabezpieczająca spłatę kredytu firmy Y” 15 000 zł
3. Otrzymanie informacji o postawieniu dłużnika w stan upadłości powinno skutkować zaliczeniem tych należności do grupy należności zagrożonych. Ustawa o rachunkowości (art. 35b) wskazuje, by wartość należności aktualizować, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty, poprzez dokonanie odpisu aktualizującego, w odniesieniu m.in. do należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości – do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 15 000 zł
Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 15 000 zł
4. Pomimo postawienia spółki w stan upadłości może zdarzyć się sytuacja, w której firma Y ureguluje w całości swoje zobowiązanie wobec firmy X. Zakładając, że spłata należności była objęta odpisem aktualizującym, ewidencja z tym związana będzie następująca:
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 15 000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 15 000 złoraz
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 15 000 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 15 000 zł
Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem zdarzeń będzie jednak regulacja przez bank kwot dotyczących niespłacanych rat kredytu do wysokości, w jakiej spółka X udzieliła zabezpieczenia (czyli 100 000 zł). Księgowania będą wówczas analogiczne jak w pkt 2 i 3.
Prawo upadłościowe i naprawcze pozwala na wybranie jednej z dwóch dróg postępowania po ogłoszeniu upadłości. Pierwsza, najczęściej dla wszystkich korzystniejsza, polega na tym, że wybiera się upadłość z możliwością zawarcia układu, który pozwoli zaspokoić roszczenia wierzycieli. Druga wiąże się z orzeczeniem upadłości likwidacyjnej, w wyniku której następuje likwidacja majątku przedsiębiorstwa. W przypadku wybrania pierwszej metody upadłości może dojść do umorzenia części wierzytelności (załóżmy, że umorzenie dotyczy kwoty 6000 zł). Księgowania z tym związane będą następujące:
5. Umorzenie należności pod datą oświadczenia wierzyciela o zwolnieniu z długu
– w przypadku gdy jednostka dokonała odpisów aktualizujących:
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 6000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 6000 zł
oraz ewentualne „wycofanie” odpisu pozostałej części należności z grupy należności zagrożonych do należności „zwykłych”
Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące rozrachunki” 9000 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 9000 zł
– w przypadku gdy jednostka nie dokonała odpisów aktualizujących:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 6000 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”, w analityce „Rozrachunki z firmą Y związane z udzielonym zabezpieczeniem kredytu” 6000 zł

• art. 102 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 3 ust. 1 pkt 32 i art. 35b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Paweł Muż
ekonomista, księgowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA