REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować wniesienie aportu do innej spółki

REKLAMA

Spółka z o.o., której jesteśmy udziałowcami, podwyższa kapitał zakładowy. W zamian za objęte nowe udziały dokonujemy płatności w formie aportu - działki budowlanej. Jak ująć tę transakcję w księgach rachunkowych?
RADA
Wniesienie aportu do innej spółki ewidencjonuje się tak jak sprzedaż danego składnika aktywów na potrzeby własne, tj. „bezwynikowo”. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na poczet kapitału zakładowego wspólnicy mogą wnieść dwa rodzaje wkładów:
•  wkłady pieniężne,
•  wkłady niepieniężne, czyli tzw. aporty.
UWAGA!
Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki nie może być prawo niezbywalne lub świadczenie pracy bądź usług przez wspólnika (udziałowca).
Jeżeli w celu pokrycia udziału jest wnoszony wkład niepieniężny (aport), to umowa spółki powinna szczegółowo określać:
• przedmiot każdego wkładu niepieniężnego,
• osobę wspólnika wnoszącego wkład niepieniężny,
• liczbę i wartość nominalną udziałów objętych w zamian za wkład.
Jeżeli okaże się, że wkład niepieniężny ma jakąś wadę, wspólnik jest zobowiązany wyrównać różnicę między wartością przyjętą w umowie i rzeczywistą wartością tego wkładu.
Jak wycenić wartość wnoszonego wkładu
Wartość wkładu wnoszonego do innej spółki w formie aportu wycenia się według wartości netto, tj. według wartości wykazanej w księgach. Wartość tę można powiększyć o ewentualne koszty poniesione w związku z transakcją (np. o różnego rodzaju opłaty).
W opisanym przypadku należy pamiętać, że grunt nie podlega amortyzacji. Dlatego jego wartością netto – jeżeli nie nastąpiła utrata wartości – jest wartość początkowa.
Ewidencja księgowa wniesienia aportu musi zapewnić „bezwynikowe” rozliczenie transakcji, ponieważ nie nastąpiła sprzedaż przekazanych składników.
1. Wartość nominalna udziałów pokryta środkami pieniężnymi:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Rachunek bankowy”.
2. Wartość nominalna udziałów pokryta środkami trwałymi, środkami trwałymi w budowie:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”,
Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma „Środki trwałe” lub „Środki trwałe w budowie”.
3. Wartość nominalna pokryta zapasami towarów:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Przychody ze sprzedaży towarów”,
Wn „Wartość sprzedanych towarów”,
Ma „Towary”.
4. Wartość nominalna pokryta zapasami materiałów:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Przychody ze sprzedaży materiałów”,
Wn „Wartość sprzedanych materiałów”,
Ma „Materiały”.
5. Wartość nominalna pokryta zapasami produktów:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Przychody ze sprzedaży produktów”,
Wn „Koszty sprzedanych produktów”,
Ma „Materiały”.
6. Wartość nominalna udziałów pokryta aktywami finansowymi:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Przychody finansowe”,
Wn „Koszty finansowe”,
Ma „Krótkoterminowe aktywa finansowe”.
W umowie spółki wartość wkładu wycenia się według ceny rynkowej, która może być wyższa od jego wartości księgowej. Nowe udziały spółka wnosząca wkład obejmuje według tej wartości. Różnicę między wartością księgową netto a wartością ustaloną w umowie ewidencjonuje się na koncie „Kapitał z aktualizacji wyceny”.
Ewidencja księgowa
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe” – wartość rynkowa,
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” – wartość rynkowa,
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” – wartość księgowa,
Ma „Środki trwałe” – wartość księgowa,
Wn „Pozostałe przychody operacyjne” – różnica,
Ma „Kapitał z aktualizacji wyceny” – różnica.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Jeżeli wartość aportu została znacznie zawyżona w stosunku do jego wartości zbywczej w dniu zawarcia umowy spółki, wspólnik, który wniósł taki wkład, oraz członkowie zarządu, którzy wiedząc o tym zgłosili spółkę do rejestru, są obowiązani solidarnie wyrównać spółce brakującą wartość. Od tego obowiązku wspólnik oraz członkowie zarządu nie mogą zostać zwolnieni.
UWAGA!
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych nominalna wartość udziałów stanowi przychód do opodatkowania.

• art. 158 § 1, § 3, art. 14 § 1, art. 175 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – j.t. Dz.U. 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 138, poz. 1538
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252

Krzysztof Jan Majczyk
doradca podatkowy
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA