REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować otrzymaną w konkursie nagrodę

REKLAMA

Spółka z o.o. w konkursie organizowanym przez jednego z kontrahentów wygrała sprzęt RTV o wartości rynkowej 2500 zł. Proszę o przedstawienie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem tej nagrody oraz sposobu ujęcia jej wartości w księgach rachunkowych spółki.
RADA
Otrzymanie nagrody rzeczowej od kontrahenta spowoduje u otrzymującej ją spółki powstanie przychodu z działalności gospodarczej. Przychód ustala się w wysokości wartości rynkowej otrzymanej nagrody. W przypadku gdy nagroda nie będzie zakwalifikowana jako środek trwały, powinna być zaewidencjonowana w cenie rynkowej w pozostałe przychody operacyjne.

UZASADNIENIE
Wygrana w konkursie organizowanym przez kontrahenta stanowi u otrzymującej ją spółki jedno z wymienionych przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych źródeł przychodów. Uregulowania te wskazują, że do przychodów zalicza się również wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw (art. 12 ust. 1 pkt 2 updop). Są to przychody z działalności gospodarczej, które ujmuje się w deklaracji podatkowej wraz z pozostałymi przychodami z tego tytułu.
Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 12 ust. 5a updop).
Odnośnie do momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania nagrody rzeczowej wypowiedziała się Izba Skarbowa w Krakowie. W informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 7 września 2004 r. (sygn. PD-1/005/2-263/04/WK) czytamy m.in.:(...) W świetle ww. przepisów nagroda, którą Spółka otrzymała w związku z dokonanymi wcześniej zakupami od dostawców, bezsprzecznie wiąże się z działalnością gospodarczą i powinna zostać zakwalifikowana do podstawy opodatkowania jako przychód należny. Datę powstania tego przychodu należy ustalić zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 3a ustawy. Przedmiotowa nagroda nie stanowi przychodu z tytułu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego czy wykonania usługi, lecz jest formą wynagrodzenia za dobrą współpracę. Z tych względów – w ocenie tut. organu – nagroda (premia pieniężna) powinna zostać zakwalifikowana do pozostałych przypadków wymienionych w art. 12 ust. 3a pkt 3 ustawy i zwiększać przychody podlegające opodatkowaniu w miesiącu otrzymania zapłaty, a w tym konkretnym przypadku w miesiącu dokonania kompensaty wzajemnych wierzytelności. (...).
Jeżeli spółka zaliczy wartość wygranej do środków trwałych, to wartość dokonywanych odpisów amortyzacyjnych będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Zaliczenie odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów ustawodawca wykluczył jedynie w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli nabycie to nie stanowiło przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, co w opisywanej sytuacji nie ma miejsca.
W przypadku gdy spółka postanowi sprzedać otrzymaną nagrodę, to (art. 15 ust. 1i updop) kosztem uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tej nagrody będzie wartość przychodu ustalonego przy nabyciu nagrody, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych (oczywiście jeżeli nagroda była uznana za środek trwały i amortyzowana).

Ujęcie otrzymanej nagrody w księgach rachunkowych
Tak jak ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, również ustawa o rachunkowości (art. 28 ust. 2) nakazuje wycenę nieodpłatnie otrzymanych aktywów wg ceny rynkowej, a dokładnie według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.
Sposób ujęcia otrzymanej nagrody w księgach rachunkowych spółki zależy od tego, czy otrzymaną nagrodę spółka postanowi zaliczyć do środków trwałych, czy też nie. Jeżeli wartość nagrody nie przekroczy 3500 zł, to wówczas podatnik, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, w połączeniu z odpowiednimi zapisami w polityce rachunkowości, może nie zaliczać wygranej do środków trwałych. Również w przypadku uzyskania nagrody o wartości przekraczającej 3500 zł spółka może nie zaliczać jej do środków trwałych, jeżeli zamierza dokonać zbycia wygranej przed upływem roku.
Według ustawy o rachunkowości wartość otrzymanej nagrody, niezakwalifikowanej do środków trwałych (art. 3 ust. 1 pkt 32g), zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych.
Jeżeli otrzymana nagroda potraktowana zostanie jako środek trwały, to zastosowanie będzie miał tu przepis art. 41 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zaliczający otrzymane nieodpłatnie środki trwałe do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Kwota ujęta na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów będzie stopniowo zwiększać pozostałe przychody operacyjne – równolegle do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od środka trwałego.

WAŻNE!
Mimo że dla celów bilansowych przychód w związku z otrzymaniem nagrody zaliczonej do środków trwałych powstaje stopniowo, to dla celów podatku dochodowego od osób prawnych powstaje on jednorazowo – w momencie otrzymania nagrody.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. w ramach konkursu zorganizowanego przez kontrahenta, otrzymała w sierpniu nagrodę – kamerę wideo o wartości rynkowej 2700 zł.
Wariant I – nagroda została potraktowana u otrzymującej ją spółki jako środek trwały.
W sierpniu przyjęto sprzęt do ewidencji i używania. Zastosowano liniową metodę amortyzacji i 20% stawkę amortyzacyjną.
Zapisy w księgach rachunkowych sierpnia:
1. Ujęcie w księgach nagrody w kwocie 2700 zł
Wn konto 010 „Środki trwałe” 2700 zł
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2700 zł
W deklaracji CIT-2 za ten okres spółka wykaże po stronie przychodów kwotę 2700 zł pomimo braku jej wykazania w rachunku zysków i strat.
Zapisy w księgach rachunkowych września:
2. Odpis amortyzacyjny od otrzymanej nagrody [(2700 zł × 20%) : 12] = 45 zł
Wn konto 408 „Amortyzacja” 45 zł
Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 45 zł
3. Równoległy odpis na konto pozostałych przychodów operacyjnych
Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 45 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 45 zł
Wariant II – nagroda nie została uznana za środek trwały.
1. Ujęcie w księgach nagrody – 2700 zł
Wn konto 401 „Zużycie materiałów i energii” 2700 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 2700 zł

• art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 3a, art. 12 ust. 5a, art. 15 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 3 ust. 1 pkt 32g, art. 28 ust. 2, art. 41 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Izabela Grochola
główna księgowa w spółce z o.o.
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA