REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w kosztach wydatki na polisę ubezpieczeniową obejmującą następny rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak rozliczyć wydatek na wykup polisy ubezpieczeniowej OC na przyszły rok? Czy można go ująć w dacie zakupu, np. w grudniu danego roku, czy dopiero w kosztach roku następnego?
RADA
Opłaty dotyczące polis ubezpieczeniowych majątku podatnika będą stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia. Nie można ich bowiem powiązać z konkretnym przychodem. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków przyczyniających się do osiągnięcia przychodów, o ile nie znajdują się na negatywnej liście. Są to nie tylko te wydatki, które generują konkretne przychody, ale również te, które służą zapobieżeniu stratom czy zabezpieczeniu źródła przychodów. Do tej ostatniej kategorii zalicza się koszty ubezpieczeń majątku firmy.
Do niedawna poważne wątpliwości budził moment zaliczenia tego typu wydatków do kosztów firmy. Niektórzy sądzili, że w przypadku polisy obejmującej 2 lata podatkowe należy zastosować metodę przyporządkowania kosztu do przychodu danego roku podatkowego, inni – że mimo iż nie można przyporządkować tego wydatku do żadnego konkretnego przychodu, należy powiązać go z okresem, którego dotyczy. Jeszcze inni uważali, że wydatek taki powinien zostać zaliczony do kosztów w momencie zapłaty, gdyż jest kosztem o charakterze pośrednim. A ponieważ nie jest możliwe ustalenie, w którym roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takiego kosztu, więc opłata polisy jest kosztem w roku jej poniesienia.
Rozstrzygnięcia tego problemu nie ułatwiały podatnikom organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach potwierdzały każde z zaprezentowanych wyżej stanowisk (np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lipca 2005 r., sygn. PB/005-SIP-65/05, decyzja Izby Skarbowej we Wrocławiu z 28 kwietnia 2004 r., sygn. PD III 423/35/04, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu z 23 marca 2005 r., sygn. PB1/415-21/05).
Spór rozstrzygnęło Ministerstwo Finansów. W piśmie opublikowanym na łamach jednej z ogólnopolskich gazet wyjaśniło, że:
(…) koszty zakupu polisy ubezpieczenia majątkowego nie mają związku przyczynowo-skutkowego z konkretnym przychodem wygenerowanym w określonym okresie sprawozdawczym. Zatem podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów (są potrącane) w dacie ich poniesienia. Oznacza to, iż koszty poniesione w 2005 r., związane z zakupem polisy ubezpieczenia majątkowego na 2006 r., stanowią koszty uzyskania przychodów w 2005 r.
Ministerstwo podkreśliło przy tym, że przedstawione w tym piśmie wyjaśnienia mają zastosowanie nie tylko do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, ale również do podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Stanowisko zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów należy uznać za słuszne. Zasada przyporządkowania kosztu do roku podatkowego, którego dotyczy – niejednokrotnie w oderwaniu od daty jego faktycznej zapłaty – jest bowiem wyjątkiem od reguły.
Regułą zaś jest zaliczanie wydatków do kosztów w dacie ich poniesienia. Dopiero gdy istnieje możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przychodem – w tym znaczeniu, że bezpośrednim następstwem wydatkowania określonej kwoty jest przysporzenie w majątku podatnika (wzrost jego aktywów finansowych), ten wyjątek powinien być stosowany. W każdym innym przypadku, gdy takiego bezpośredniego związku nie można wskazać, pierwszeństwo ma zasada podstawowa.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Zakup polisy ubezpieczenia majątkowego jest wydatkiem, którego nie można powiązać z żadnym konkretnym przychodem. Dlatego powinien on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego poniesienia, niezależnie od tego, na jaki okres została wystawiona polisa.
Takie stanowisko w tej kwestii obecnie prezentują też na ogół organy podatkowe. Przykładem jest tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 3 marca 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-22-69/06/JL.
Organ podatkowy podkreślił w nim, że:
(…) koszty ubezpieczenia majątku mają pośredni wpływ na przychód, tzn. nie można ustalić ich wpływu bezpośredniego na konkretny przychód – dlatego też zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny być kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia. Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisu pozwalającego podatnikom rozbijać jednorazowo poniesione koszty na poszczególne okresy, gdy nie ma dowodów księgowych odzwierciedlających taki właśnie sposób ujęcia treści operacji gospodarczych jako rzeczywisty (…).
Należy też pamiętać, że jeśli wydatek został poniesiony na zakup polisy ubezpieczenia komunikacyjnego, to w przypadku samochodów osobowych o wartości powyżej 20 000 euro może on zostać zaliczony do kosztów jedynie w granicach ustawowego limitu.

Przykład
W sierpniu 2006 r. spółka z o.o. wykupiła polisy ubezpieczeniowe dla samochodów firmowych na kolejne 12 miesięcy. Polisy obejmują 2 lata podatkowe (2006 i 2007 r.). Mimo to spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów w dacie ich poniesienia, tj. w sierpniu 2006 r. Ponieważ wartość każdego z samochodów firmowych objętych ubezpieczeniem nie przekracza 20 000 euro, wydatki na zakup polis (składki) mogą zostać zaliczone do kosztów w całości, bez ograniczenia limitem ustawowym.

• art. 22 ust. 1 i 4–6, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 15 ust. 1 i 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA