REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w kosztach wydatki na polisę ubezpieczeniową obejmującą następny rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak rozliczyć wydatek na wykup polisy ubezpieczeniowej OC na przyszły rok? Czy można go ująć w dacie zakupu, np. w grudniu danego roku, czy dopiero w kosztach roku następnego?
RADA
Opłaty dotyczące polis ubezpieczeniowych majątku podatnika będą stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia. Nie można ich bowiem powiązać z konkretnym przychodem. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków przyczyniających się do osiągnięcia przychodów, o ile nie znajdują się na negatywnej liście. Są to nie tylko te wydatki, które generują konkretne przychody, ale również te, które służą zapobieżeniu stratom czy zabezpieczeniu źródła przychodów. Do tej ostatniej kategorii zalicza się koszty ubezpieczeń majątku firmy.
Do niedawna poważne wątpliwości budził moment zaliczenia tego typu wydatków do kosztów firmy. Niektórzy sądzili, że w przypadku polisy obejmującej 2 lata podatkowe należy zastosować metodę przyporządkowania kosztu do przychodu danego roku podatkowego, inni – że mimo iż nie można przyporządkować tego wydatku do żadnego konkretnego przychodu, należy powiązać go z okresem, którego dotyczy. Jeszcze inni uważali, że wydatek taki powinien zostać zaliczony do kosztów w momencie zapłaty, gdyż jest kosztem o charakterze pośrednim. A ponieważ nie jest możliwe ustalenie, w którym roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takiego kosztu, więc opłata polisy jest kosztem w roku jej poniesienia.
Rozstrzygnięcia tego problemu nie ułatwiały podatnikom organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach potwierdzały każde z zaprezentowanych wyżej stanowisk (np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lipca 2005 r., sygn. PB/005-SIP-65/05, decyzja Izby Skarbowej we Wrocławiu z 28 kwietnia 2004 r., sygn. PD III 423/35/04, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu z 23 marca 2005 r., sygn. PB1/415-21/05).
Spór rozstrzygnęło Ministerstwo Finansów. W piśmie opublikowanym na łamach jednej z ogólnopolskich gazet wyjaśniło, że:
(…) koszty zakupu polisy ubezpieczenia majątkowego nie mają związku przyczynowo-skutkowego z konkretnym przychodem wygenerowanym w określonym okresie sprawozdawczym. Zatem podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów (są potrącane) w dacie ich poniesienia. Oznacza to, iż koszty poniesione w 2005 r., związane z zakupem polisy ubezpieczenia majątkowego na 2006 r., stanowią koszty uzyskania przychodów w 2005 r.
Ministerstwo podkreśliło przy tym, że przedstawione w tym piśmie wyjaśnienia mają zastosowanie nie tylko do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, ale również do podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Stanowisko zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów należy uznać za słuszne. Zasada przyporządkowania kosztu do roku podatkowego, którego dotyczy – niejednokrotnie w oderwaniu od daty jego faktycznej zapłaty – jest bowiem wyjątkiem od reguły.
Regułą zaś jest zaliczanie wydatków do kosztów w dacie ich poniesienia. Dopiero gdy istnieje możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przychodem – w tym znaczeniu, że bezpośrednim następstwem wydatkowania określonej kwoty jest przysporzenie w majątku podatnika (wzrost jego aktywów finansowych), ten wyjątek powinien być stosowany. W każdym innym przypadku, gdy takiego bezpośredniego związku nie można wskazać, pierwszeństwo ma zasada podstawowa.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Zakup polisy ubezpieczenia majątkowego jest wydatkiem, którego nie można powiązać z żadnym konkretnym przychodem. Dlatego powinien on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego poniesienia, niezależnie od tego, na jaki okres została wystawiona polisa.
Takie stanowisko w tej kwestii obecnie prezentują też na ogół organy podatkowe. Przykładem jest tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 3 marca 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-22-69/06/JL.
Organ podatkowy podkreślił w nim, że:
(…) koszty ubezpieczenia majątku mają pośredni wpływ na przychód, tzn. nie można ustalić ich wpływu bezpośredniego na konkretny przychód – dlatego też zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny być kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia. Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisu pozwalającego podatnikom rozbijać jednorazowo poniesione koszty na poszczególne okresy, gdy nie ma dowodów księgowych odzwierciedlających taki właśnie sposób ujęcia treści operacji gospodarczych jako rzeczywisty (…).
Należy też pamiętać, że jeśli wydatek został poniesiony na zakup polisy ubezpieczenia komunikacyjnego, to w przypadku samochodów osobowych o wartości powyżej 20 000 euro może on zostać zaliczony do kosztów jedynie w granicach ustawowego limitu.

Przykład
W sierpniu 2006 r. spółka z o.o. wykupiła polisy ubezpieczeniowe dla samochodów firmowych na kolejne 12 miesięcy. Polisy obejmują 2 lata podatkowe (2006 i 2007 r.). Mimo to spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów w dacie ich poniesienia, tj. w sierpniu 2006 r. Ponieważ wartość każdego z samochodów firmowych objętych ubezpieczeniem nie przekracza 20 000 euro, wydatki na zakup polis (składki) mogą zostać zaliczone do kosztów w całości, bez ograniczenia limitem ustawowym.

• art. 22 ust. 1 i 4–6, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 15 ust. 1 i 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA