REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w kosztach wydatki na polisę ubezpieczeniową obejmującą następny rok

REKLAMA

Jak rozliczyć wydatek na wykup polisy ubezpieczeniowej OC na przyszły rok? Czy można go ująć w dacie zakupu, np. w grudniu danego roku, czy dopiero w kosztach roku następnego?
RADA
Opłaty dotyczące polis ubezpieczeniowych majątku podatnika będą stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie poniesienia. Nie można ich bowiem powiązać z konkretnym przychodem. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków przyczyniających się do osiągnięcia przychodów, o ile nie znajdują się na negatywnej liście. Są to nie tylko te wydatki, które generują konkretne przychody, ale również te, które służą zapobieżeniu stratom czy zabezpieczeniu źródła przychodów. Do tej ostatniej kategorii zalicza się koszty ubezpieczeń majątku firmy.
Do niedawna poważne wątpliwości budził moment zaliczenia tego typu wydatków do kosztów firmy. Niektórzy sądzili, że w przypadku polisy obejmującej 2 lata podatkowe należy zastosować metodę przyporządkowania kosztu do przychodu danego roku podatkowego, inni – że mimo iż nie można przyporządkować tego wydatku do żadnego konkretnego przychodu, należy powiązać go z okresem, którego dotyczy. Jeszcze inni uważali, że wydatek taki powinien zostać zaliczony do kosztów w momencie zapłaty, gdyż jest kosztem o charakterze pośrednim. A ponieważ nie jest możliwe ustalenie, w którym roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takiego kosztu, więc opłata polisy jest kosztem w roku jej poniesienia.
Rozstrzygnięcia tego problemu nie ułatwiały podatnikom organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach potwierdzały każde z zaprezentowanych wyżej stanowisk (np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lipca 2005 r., sygn. PB/005-SIP-65/05, decyzja Izby Skarbowej we Wrocławiu z 28 kwietnia 2004 r., sygn. PD III 423/35/04, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu z 23 marca 2005 r., sygn. PB1/415-21/05).
Spór rozstrzygnęło Ministerstwo Finansów. W piśmie opublikowanym na łamach jednej z ogólnopolskich gazet wyjaśniło, że:
(…) koszty zakupu polisy ubezpieczenia majątkowego nie mają związku przyczynowo-skutkowego z konkretnym przychodem wygenerowanym w określonym okresie sprawozdawczym. Zatem podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów (są potrącane) w dacie ich poniesienia. Oznacza to, iż koszty poniesione w 2005 r., związane z zakupem polisy ubezpieczenia majątkowego na 2006 r., stanowią koszty uzyskania przychodów w 2005 r.
Ministerstwo podkreśliło przy tym, że przedstawione w tym piśmie wyjaśnienia mają zastosowanie nie tylko do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, ale również do podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Stanowisko zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów należy uznać za słuszne. Zasada przyporządkowania kosztu do roku podatkowego, którego dotyczy – niejednokrotnie w oderwaniu od daty jego faktycznej zapłaty – jest bowiem wyjątkiem od reguły.
Regułą zaś jest zaliczanie wydatków do kosztów w dacie ich poniesienia. Dopiero gdy istnieje możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przychodem – w tym znaczeniu, że bezpośrednim następstwem wydatkowania określonej kwoty jest przysporzenie w majątku podatnika (wzrost jego aktywów finansowych), ten wyjątek powinien być stosowany. W każdym innym przypadku, gdy takiego bezpośredniego związku nie można wskazać, pierwszeństwo ma zasada podstawowa.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Zakup polisy ubezpieczenia majątkowego jest wydatkiem, którego nie można powiązać z żadnym konkretnym przychodem. Dlatego powinien on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego poniesienia, niezależnie od tego, na jaki okres została wystawiona polisa.
Takie stanowisko w tej kwestii obecnie prezentują też na ogół organy podatkowe. Przykładem jest tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 3 marca 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-22-69/06/JL.
Organ podatkowy podkreślił w nim, że:
(…) koszty ubezpieczenia majątku mają pośredni wpływ na przychód, tzn. nie można ustalić ich wpływu bezpośredniego na konkretny przychód – dlatego też zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinny być kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia. Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisu pozwalającego podatnikom rozbijać jednorazowo poniesione koszty na poszczególne okresy, gdy nie ma dowodów księgowych odzwierciedlających taki właśnie sposób ujęcia treści operacji gospodarczych jako rzeczywisty (…).
Należy też pamiętać, że jeśli wydatek został poniesiony na zakup polisy ubezpieczenia komunikacyjnego, to w przypadku samochodów osobowych o wartości powyżej 20 000 euro może on zostać zaliczony do kosztów jedynie w granicach ustawowego limitu.

Przykład
W sierpniu 2006 r. spółka z o.o. wykupiła polisy ubezpieczeniowe dla samochodów firmowych na kolejne 12 miesięcy. Polisy obejmują 2 lata podatkowe (2006 i 2007 r.). Mimo to spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów w dacie ich poniesienia, tj. w sierpniu 2006 r. Ponieważ wartość każdego z samochodów firmowych objętych ubezpieczeniem nie przekracza 20 000 euro, wydatki na zakup polis (składki) mogą zostać zaliczone do kosztów w całości, bez ograniczenia limitem ustawowym.

• art. 22 ust. 1 i 4–6, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 15 ust. 1 i 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA