REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć produkcję niezakończoną w sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o podanie sposobu ujęcia produkcji niezakończonej w sprawozdaniu finansowym. Czy można zrezygnować z wyceny produkcji w toku i nie ujmować jej w sprawozdaniu?
RADA
Produkcję niezakończoną ujmuje się w bilansie w pozycji B.I.3 aktywów „Półprodukty i produkcja w toku”. W przypadku sporządzania rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym nie wykazuje się kosztów wytworzenia produkcji niezakończonej. Przy wariancie porównawczym rachunku zysków i strat do kosztów operacyjnych zalicza się wszystkie koszty powstałe w danym okresie. Powoduje to konieczność korekty przychodów o produkcję w toku. Jej wartość należy uwzględnić w pozycji A.II. „Zmiana stanu produktów”. Możliwe jest też zastosowanie uproszczenia, w którym produkcji w toku nie inwentaryzuje się i nie ujawnia w bilansie. Koszty wytworzenia w całości obciążają koszty okresu. Zasada ta jednak również musi wynikać z obowiązującej w danej jednostce polityki rachunkowości.

UZASADNIENIE
Produkcja niezakończona (w toku) jest zaliczana w bilansie do aktywów obrotowych. Wynika to z przepisów ustawy o rachunkowości. Zgodnie z obowiązującym wzorem bilansu (załacznik nr 1 do ustawy o rachunkowości) należy ją wykazać w pozycji B.I.3 aktywów „Półprodukty i produkcja w toku”.
Sposób ujęcia produkcji niezakończonej w rachunku zysków i strat powinien wynikać z zasad określonych w polityce rachunkowości poszczególnych jednostek.
Stosownie do zapisów art. 47 ust. 4 pkt 1 ustawy jednostki mają do wyboru dwa warianty ustalania wyniku finansowego:
• porównawczy,
• kalkulacyjny.
W wariancie kalkulacyjnym do wyliczenia zysku/straty ze sprzedaży okresu ujmuje się:
• koszty sprzedanych produktów, niezależnie od okresu ich wytworzenia,
• koszty sprzedanych towarów i materiałów, niezależnie od daty zakupu,
• koszty sprzedaży i koszty ogólne zarządu powstałe w okresie sprawozdawczym.
W wariancie porównawczym koszty klasyfikuje się według rodzajów. W kosztach rodzajowych okresu ujmuje się:
• amortyzację,
• zużycie materiałów i energii,
• usługi obce,
• wynagrodzenia,
• pozostałe koszty rodzajowe,
• wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Różnica powstała między kosztami w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym odpowiada zmianie stanu produktów liczonej według algorytmu:
wartość produktów (produktów w toku) na koniec okresu minus wartość produktów (produktów w toku) na początek okresu sprawozdawczego
UWAGA!
Jednostki, w których wartość produkcji w toku utrzymuje się na porównywalnym poziomie lub jest nieistotna, mogą nie wyceniać produkcji w toku.
W takim przypadku koszty poniesione na tę produkcję zalicza się do kosztów okresu sprawozdawczego. Zasada, o której mowa, nie może być stosowana do produkcji o przewidywanym czasie wykonania dłuższym niż 3 miesiące, przeznaczonej do sprzedaży lub na rzecz środków trwałych w budowie jednostki.

Przykład 1
Firma produkcyjna Miś Sp. z o.o. produkuje zabawki. Koszty w księgach rachunkowych są ujmowane w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym. Do wyceny produktów gotowych i półproduktów stosuje się ceny ewidencyjne oparte na rzeczywistym koszcie wytworzenia.

Wybrane dane finansowe:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aspekt podatkowy
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem, co do zasady, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Pośród definicji przychodów określonych w art. 12–14 updop nie wymienia się „dodatniej” ani „ujemnej” zmiany stanu produktów. Należy zatem uznać, że zmiany stanu produktów nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania.
Według przepisów podatkowych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Do kosztów podatkowych nie można zaliczyć wydatków, które nie są uznawane przez przepisy podatkowe. Koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, pod warunkiem że odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kosztów przypadających na zmianę stanu produktów (dotyczy to wariantu 2 w przykładzie 1) ani kosztów przypadających na produkcję w toku (dotyczy wariantu 3 w przykładzie 1).

Przykład 2
Firma produkcyjna Miś Sp. z o.o. produkuje zabawki. Koszty w księgach rachunkowych są ujmowane w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym. Do wyceny produktów gotowych i półproduktów stosuje się ceny ewidencyjne oparte na rzeczywistym koszcie wytworzenia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób prezentacji produkcji niezakończonej w sprawozdaniu finansowym zależy od przyjętych w jednostce zasad rachunkowości dotyczących:
• ewidencji kosztów,
• wariantu rachunków zysków i strat,
• sposobu wyceny produkcji w toku.
Zastosowanie kalkulacyjnego bądź porównawczego rachunku zysków i strat pozostaje bez wpływu na układ bilansu, wynik na sprzedaży i podstawę opodatkowania. Zastosowanie uproszczenia, polegającego na tym, że nie wycenia się produkcji w toku, skutkuje zmianami w bilansie i wyniku na sprzedaży. Ustawa dopuszcza stosowanie tej metody pod warunkiem, że nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego. W firmie opisanej w przykładach uproszczenie to nie powinno mieć zastosowania.
 
•  art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, art. 47 ust. 4 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 7 ust. 1 i 2, art. 15 ust. 1 i 4, art. 16 ust. 1, art. 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA