REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć produkcję niezakończoną w sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o podanie sposobu ujęcia produkcji niezakończonej w sprawozdaniu finansowym. Czy można zrezygnować z wyceny produkcji w toku i nie ujmować jej w sprawozdaniu?
RADA
Produkcję niezakończoną ujmuje się w bilansie w pozycji B.I.3 aktywów „Półprodukty i produkcja w toku”. W przypadku sporządzania rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym nie wykazuje się kosztów wytworzenia produkcji niezakończonej. Przy wariancie porównawczym rachunku zysków i strat do kosztów operacyjnych zalicza się wszystkie koszty powstałe w danym okresie. Powoduje to konieczność korekty przychodów o produkcję w toku. Jej wartość należy uwzględnić w pozycji A.II. „Zmiana stanu produktów”. Możliwe jest też zastosowanie uproszczenia, w którym produkcji w toku nie inwentaryzuje się i nie ujawnia w bilansie. Koszty wytworzenia w całości obciążają koszty okresu. Zasada ta jednak również musi wynikać z obowiązującej w danej jednostce polityki rachunkowości.

UZASADNIENIE
Produkcja niezakończona (w toku) jest zaliczana w bilansie do aktywów obrotowych. Wynika to z przepisów ustawy o rachunkowości. Zgodnie z obowiązującym wzorem bilansu (załacznik nr 1 do ustawy o rachunkowości) należy ją wykazać w pozycji B.I.3 aktywów „Półprodukty i produkcja w toku”.
Sposób ujęcia produkcji niezakończonej w rachunku zysków i strat powinien wynikać z zasad określonych w polityce rachunkowości poszczególnych jednostek.
Stosownie do zapisów art. 47 ust. 4 pkt 1 ustawy jednostki mają do wyboru dwa warianty ustalania wyniku finansowego:
• porównawczy,
• kalkulacyjny.
W wariancie kalkulacyjnym do wyliczenia zysku/straty ze sprzedaży okresu ujmuje się:
• koszty sprzedanych produktów, niezależnie od okresu ich wytworzenia,
• koszty sprzedanych towarów i materiałów, niezależnie od daty zakupu,
• koszty sprzedaży i koszty ogólne zarządu powstałe w okresie sprawozdawczym.
W wariancie porównawczym koszty klasyfikuje się według rodzajów. W kosztach rodzajowych okresu ujmuje się:
• amortyzację,
• zużycie materiałów i energii,
• usługi obce,
• wynagrodzenia,
• pozostałe koszty rodzajowe,
• wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Różnica powstała między kosztami w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym odpowiada zmianie stanu produktów liczonej według algorytmu:
wartość produktów (produktów w toku) na koniec okresu minus wartość produktów (produktów w toku) na początek okresu sprawozdawczego
UWAGA!
Jednostki, w których wartość produkcji w toku utrzymuje się na porównywalnym poziomie lub jest nieistotna, mogą nie wyceniać produkcji w toku.
W takim przypadku koszty poniesione na tę produkcję zalicza się do kosztów okresu sprawozdawczego. Zasada, o której mowa, nie może być stosowana do produkcji o przewidywanym czasie wykonania dłuższym niż 3 miesiące, przeznaczonej do sprzedaży lub na rzecz środków trwałych w budowie jednostki.

Przykład 1
Firma produkcyjna Miś Sp. z o.o. produkuje zabawki. Koszty w księgach rachunkowych są ujmowane w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym. Do wyceny produktów gotowych i półproduktów stosuje się ceny ewidencyjne oparte na rzeczywistym koszcie wytworzenia.

Wybrane dane finansowe:


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aspekt podatkowy
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem, co do zasady, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Pośród definicji przychodów określonych w art. 12–14 updop nie wymienia się „dodatniej” ani „ujemnej” zmiany stanu produktów. Należy zatem uznać, że zmiany stanu produktów nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania.
Według przepisów podatkowych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Do kosztów podatkowych nie można zaliczyć wydatków, które nie są uznawane przez przepisy podatkowe. Koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, pod warunkiem że odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kosztów przypadających na zmianę stanu produktów (dotyczy to wariantu 2 w przykładzie 1) ani kosztów przypadających na produkcję w toku (dotyczy wariantu 3 w przykładzie 1).

Przykład 2
Firma produkcyjna Miś Sp. z o.o. produkuje zabawki. Koszty w księgach rachunkowych są ujmowane w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym. Do wyceny produktów gotowych i półproduktów stosuje się ceny ewidencyjne oparte na rzeczywistym koszcie wytworzenia.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób prezentacji produkcji niezakończonej w sprawozdaniu finansowym zależy od przyjętych w jednostce zasad rachunkowości dotyczących:
• ewidencji kosztów,
• wariantu rachunków zysków i strat,
• sposobu wyceny produkcji w toku.
Zastosowanie kalkulacyjnego bądź porównawczego rachunku zysków i strat pozostaje bez wpływu na układ bilansu, wynik na sprzedaży i podstawę opodatkowania. Zastosowanie uproszczenia, polegającego na tym, że nie wycenia się produkcji w toku, skutkuje zmianami w bilansie i wyniku na sprzedaży. Ustawa dopuszcza stosowanie tej metody pod warunkiem, że nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego. W firmie opisanej w przykładach uproszczenie to nie powinno mieć zastosowania.
 
•  art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 12 ust. 2, art. 34 ust. 1 pkt 2, art. 47 ust. 4 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 7 ust. 1 i 2, art. 15 ust. 1 i 4, art. 16 ust. 1, art. 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA