REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć rabaty, gdy wystawiono zbiorczą fakturę korygującą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w przypadku przyznania swoim kontrahentom rabatu spółka ma prawo do wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej do wielu faktur wystawionych na rzecz jednego klienta w okresie obejmującym kilka miesięcy?
Czy potwierdzenie odbioru takiej zbiorczej faktury korygującej przez nabywcę uprawnia spółkę do obniżenia kwoty podatku należnego w miesiącu, w którym otrzymała ona to potwierdzenie (w przypadku dostaw krajowych)? Czy musimy powtórzyć wszystkie pozycje towarowe?

RADA
Tak, spółka ma prawo do wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej. Otrzymanie potwierdzenia odbioru zbiorczej faktury korygującej uprawnia do obniżenia podatku należnego w miesiącu jego otrzymania. Na fakturze korygującej należy powtórzyć wszystkie pozycje towarowe.

UZASADNIENIE
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, kiedy możemy obniżyć obrót z tytułu wykonanych czynności, a tym samym należny podatek. Artykuł 29 ust. 4 ustawy wymienia, co zmniejsza obrót. Są to:
• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
• wartości zwróconych towarów,
• wartości zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach,
• zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.
Oznacza to, że w przypadku gdy spółka przyznała rabat, może o jego kwotę obniżyć obrót.
Jednocześnie, gdy przyznanie rabatu nastąpiło po wystawieniu faktur i udzielono rabatu, spółka musi wystawić fakturę korygującą. Powinna ona zawierać między innymi (§ 16 ust. 2 rozporządzenia):
• numer kolejny,
• datę jej wystawienia,
• kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
• kwotę zmniejszenia podatku należnego, oraz
• dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, NIP sprzedawcy i nabywcy, datę dokonania sprzedaży, datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT), a także nazwę towaru lub usługi objętych rabatem. Należy powtórzyć wszystkie pozycje towarowe, których dotyczy rabat. Potwierdzają to również organy podatkowe.
W piśmie z 4 lipca 2005 r. Opolskiego Urzędu Skarbowego, nr PP/443-56-1/05, „Powyższe oznacza, iż faktura korygująca winna zawierać nazwy wszystkich towarów objętych rabatem, lecz kwoty ulegające zmianie mogą zostać wykazane jako podsumowanie wszystkich wcześniejszych kwot, tj. łącznych kwot brutto, łącznych kwot VAT, łącznych kwot netto (przed i po udzieleniu rabatu). Zatem nie można podzielić poglądu Spółki, iż nie jest konieczne umieszczenie nazw wszystkich pozycji towarowych na fakturze korygującej”.
Warunkiem, aby spółka mogła obniżyć obrót, jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (w przypadku dostaw krajowych). W miesiącu, w którym otrzyma to potwierdzenie, będzie mogła dokonać obniżenia. Oznacza to, że spółka nie cofa się do miesiąca, w którym rozliczyła fakturę pierwotną, ale czyni to w bieżącej deklaracji. Jak pisaliśmy w nr. 4 BV, warunek ten jest bezpodstawny. Ponieważ określa go jednak obowiązujący przepis, niezastosowanie się do niego spowoduje, że spółka będzie musiała prawdopodobnie dochodzić swoich praw przed sądem.
Chociaż przepisy ustawy ani rozporządzenia nie regulują kwestii wystawiania faktur korygujących dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży dla tego samego odbiorcy, to jednocześnie tego nie zabraniają (pismo z 22 września 2005 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1471/NUR2/443- -411/05/PD). Zbiorcza faktura korygująca musi jednak zawierać wszystkie dane określone powyżej dla każdej korygowanej faktury. Tak wystawiona faktura korygująca stanowi podstawę do skorygowania podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym spółka otrzymała potwierdzenie odbioru tejże faktury przez nabywcę.

Przykład
Spółka wystawiła 29 czerwca br. jedną zbiorczą fakturę korygującą do faktur, które rozliczyła w deklaracji za marzec, kwiecień i maj. Potwierdzenie otrzymała 5 lipca. Oznacza to, że taką fakturę będzie mogła rozliczyć w deklaracji za lipiec.

• art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA