REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wydzierżawione grunty rolne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jako sp. z o.o. prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie wydobycia kamienia dla potrzeb budownictwa (kopalnia). W 2005 r. nabyliśmy grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Zakupione grunty do tej pory opodatkowujemy podatkiem rolnym, bo nie prowadzimy na nich działalności gospodarczej. Obecnie chcemy wydzierżawić ten grunt rolnikowi na działalność rolniczą. Czy postępujemy właściwie?
Czy wydzierżawienie gruntów rolnych przez osobę prawną na cele rolnicze będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem rolnym czy od nieruchomości? Kto będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku, dzierżawca czy wydzierżawiający?

RADA
Spółka ma prawo opodatkować ten grunt jako rolny. Wydzierżawiony grunt będzie w dalszym ciągu opodatkowany podatkiem rolnym. Do zapłaty tego podatku jest w dalszym ciągu zobowiązana spółka, jako właściciel gruntu.

UZASADNIENIE
O tym, czy grunt podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości czy podatkowi rolnemu, decydują dwa czynniki:
•  sposób sklasyfikowania tego gruntu w ewidencji gruntów i budynków oraz
•  zajęcie gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej (przez które rozumieć należy faktyczne wykorzystywanie tego gruntu w prowadzonej działalności gospodarczej).
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu. Pozostałe grunty podlegają podatkowi od nieruchomości.
WAŻNE!
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu.
Co istotne, aby grunty podlegały podatkowi rolnemu, nie trzeba prowadzić na nich działalności rolniczej i nie ma znaczenia, jak grunt rolny został ujęty w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego. W tej sprawie wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2003 r. (sygn. akt III RN 71/2002), stwierdzając, że:
z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2002 r. wynika, że w sytuacji gdy w posiadaniu przedsiębiorcy znajdują się grunty o charakterze rolnym lub leśnym, powinny one być opodatkowane nie podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla gruntów związanych z działalnością gospodarczą, lecz podatkiem rolnym lub leśnym.
Jeżeli grunt posiadany przez kopalnię jest sklasyfikowany jako użytek rolny, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, bowiem nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Grunt ten powinien być opodatkowany podatkiem rolnym do czasu rozpoczęcia wykorzystywania go w działalności gospodarczej i ujęty w deklaracji na podatek rolny.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami gruntów (art. 3 ustawy o podatku rolnym). Poza właścicielami podatnikami podatku rolnego są także posiadacze samoistni gruntów, użytkownicy wieczyści gruntów, a także w określonych wypadkach posiadacze gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Rolnik wydzierżawiający grunty od kopalni nie jest ani posiadaczem samoistnym, ani użytkownikiem wieczystym. Podatek zatem od gruntu w dalszym ciągu opłacać powinna spółka.
Stanowisko w tej kwestii zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 20 listopada 1999 r. (sygn. akt LK/LM/1089/JS/99/29), stwierdzając, że: Dzierżawa gospodarstw rolnych, z wyjątkiem dzierżawy wyżej wymienionych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy oraz dzierżawy gospodarstw rolnych, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie stanowi podstawy do zmiany w zakresie obowiązku podatkowego w podatku rolnym dla właściciela gruntu lub samoistnego posiadacza.

• art. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – j.t. Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA