REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wydzierżawione grunty rolne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jako sp. z o.o. prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie wydobycia kamienia dla potrzeb budownictwa (kopalnia). W 2005 r. nabyliśmy grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Zakupione grunty do tej pory opodatkowujemy podatkiem rolnym, bo nie prowadzimy na nich działalności gospodarczej. Obecnie chcemy wydzierżawić ten grunt rolnikowi na działalność rolniczą. Czy postępujemy właściwie?
Czy wydzierżawienie gruntów rolnych przez osobę prawną na cele rolnicze będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem rolnym czy od nieruchomości? Kto będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku, dzierżawca czy wydzierżawiający?

RADA
Spółka ma prawo opodatkować ten grunt jako rolny. Wydzierżawiony grunt będzie w dalszym ciągu opodatkowany podatkiem rolnym. Do zapłaty tego podatku jest w dalszym ciągu zobowiązana spółka, jako właściciel gruntu.

UZASADNIENIE
O tym, czy grunt podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości czy podatkowi rolnemu, decydują dwa czynniki:
•  sposób sklasyfikowania tego gruntu w ewidencji gruntów i budynków oraz
•  zajęcie gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej (przez które rozumieć należy faktyczne wykorzystywanie tego gruntu w prowadzonej działalności gospodarczej).
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu. Pozostałe grunty podlegają podatkowi od nieruchomości.
WAŻNE!
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu.
Co istotne, aby grunty podlegały podatkowi rolnemu, nie trzeba prowadzić na nich działalności rolniczej i nie ma znaczenia, jak grunt rolny został ujęty w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego. W tej sprawie wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2003 r. (sygn. akt III RN 71/2002), stwierdzając, że:
z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2002 r. wynika, że w sytuacji gdy w posiadaniu przedsiębiorcy znajdują się grunty o charakterze rolnym lub leśnym, powinny one być opodatkowane nie podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla gruntów związanych z działalnością gospodarczą, lecz podatkiem rolnym lub leśnym.
Jeżeli grunt posiadany przez kopalnię jest sklasyfikowany jako użytek rolny, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, bowiem nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Grunt ten powinien być opodatkowany podatkiem rolnym do czasu rozpoczęcia wykorzystywania go w działalności gospodarczej i ujęty w deklaracji na podatek rolny.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami gruntów (art. 3 ustawy o podatku rolnym). Poza właścicielami podatnikami podatku rolnego są także posiadacze samoistni gruntów, użytkownicy wieczyści gruntów, a także w określonych wypadkach posiadacze gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Rolnik wydzierżawiający grunty od kopalni nie jest ani posiadaczem samoistnym, ani użytkownikiem wieczystym. Podatek zatem od gruntu w dalszym ciągu opłacać powinna spółka.
Stanowisko w tej kwestii zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 20 listopada 1999 r. (sygn. akt LK/LM/1089/JS/99/29), stwierdzając, że: Dzierżawa gospodarstw rolnych, z wyjątkiem dzierżawy wyżej wymienionych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy oraz dzierżawy gospodarstw rolnych, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie stanowi podstawy do zmiany w zakresie obowiązku podatkowego w podatku rolnym dla właściciela gruntu lub samoistnego posiadacza.

• art. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – j.t. Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA