REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wydzierżawione grunty rolne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jako sp. z o.o. prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie wydobycia kamienia dla potrzeb budownictwa (kopalnia). W 2005 r. nabyliśmy grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Zakupione grunty do tej pory opodatkowujemy podatkiem rolnym, bo nie prowadzimy na nich działalności gospodarczej. Obecnie chcemy wydzierżawić ten grunt rolnikowi na działalność rolniczą. Czy postępujemy właściwie?
Czy wydzierżawienie gruntów rolnych przez osobę prawną na cele rolnicze będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem rolnym czy od nieruchomości? Kto będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku, dzierżawca czy wydzierżawiający?

RADA
Spółka ma prawo opodatkować ten grunt jako rolny. Wydzierżawiony grunt będzie w dalszym ciągu opodatkowany podatkiem rolnym. Do zapłaty tego podatku jest w dalszym ciągu zobowiązana spółka, jako właściciel gruntu.

UZASADNIENIE
O tym, czy grunt podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości czy podatkowi rolnemu, decydują dwa czynniki:
•  sposób sklasyfikowania tego gruntu w ewidencji gruntów i budynków oraz
•  zajęcie gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej (przez które rozumieć należy faktyczne wykorzystywanie tego gruntu w prowadzonej działalności gospodarczej).
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu. Pozostałe grunty podlegają podatkowi od nieruchomości.
WAŻNE!
Grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony lub zakrzewiony na użytku rolnym i niezajęty na prowadzenie działalności gospodarczej podlega podatkowi rolnemu.
Co istotne, aby grunty podlegały podatkowi rolnemu, nie trzeba prowadzić na nich działalności rolniczej i nie ma znaczenia, jak grunt rolny został ujęty w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego. W tej sprawie wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2003 r. (sygn. akt III RN 71/2002), stwierdzając, że:
z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2002 r. wynika, że w sytuacji gdy w posiadaniu przedsiębiorcy znajdują się grunty o charakterze rolnym lub leśnym, powinny one być opodatkowane nie podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla gruntów związanych z działalnością gospodarczą, lecz podatkiem rolnym lub leśnym.
Jeżeli grunt posiadany przez kopalnię jest sklasyfikowany jako użytek rolny, nie podlega on opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, bowiem nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Grunt ten powinien być opodatkowany podatkiem rolnym do czasu rozpoczęcia wykorzystywania go w działalności gospodarczej i ujęty w deklaracji na podatek rolny.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami gruntów (art. 3 ustawy o podatku rolnym). Poza właścicielami podatnikami podatku rolnego są także posiadacze samoistni gruntów, użytkownicy wieczyści gruntów, a także w określonych wypadkach posiadacze gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Rolnik wydzierżawiający grunty od kopalni nie jest ani posiadaczem samoistnym, ani użytkownikiem wieczystym. Podatek zatem od gruntu w dalszym ciągu opłacać powinna spółka.
Stanowisko w tej kwestii zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 20 listopada 1999 r. (sygn. akt LK/LM/1089/JS/99/29), stwierdzając, że: Dzierżawa gospodarstw rolnych, z wyjątkiem dzierżawy wyżej wymienionych gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy oraz dzierżawy gospodarstw rolnych, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie stanowi podstawy do zmiany w zakresie obowiązku podatkowego w podatku rolnym dla właściciela gruntu lub samoistnego posiadacza.

• art. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – j.t. Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA