REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak rozliczać VAT od dotacji

REKLAMA

Otrzymujemy dotacje i różne inne dopłaty. Jesteśmy nowym przedsiębiorstwem. Dopiero zaczynamy działalność w zakresie świadczenia usług budowy mostów i dróg. Proszę o szczegółowe omówienie zasad rozliczania dotacji. Kiedy i w jaki sposób je rozliczać?

RADA
W swoim pytaniu nie precyzują Państwo, jakiego rodzaju są to dotacje. Ale jeśli jako nowo powstałe przedsiębiorstwo otrzymujecie dotacje na pokrycie kosztów działalności przedsiębiorstwa, to jest to typowa dotacja pośrednia, niepodlegająca opodatkowaniu VAT. Czyli nie powiększa ona osiąganego przez Was obrotu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dotacje, subwencje i inne dopłaty zwiększają obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mowa jest tutaj tylko o takich dotacjach, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów czy usług świadczonych przez podatnika, pomniejszonych o kwotę podatku należnego.
Dotacje o charakterze bezpośrednim i pośrednim
W praktyce mamy do czynienia z dotacjami o charakterze bezpośrednim i pośrednim. Ale tylko te o charakterze bezpośrednim podlegają opodatkowaniu VAT.
Tylko taka dotacja będzie podlegała opodatkowaniu, która wpłynie na cenę konkretnego towaru lub usługi. Innymi słowy, jeśli obok ceny towaru będzie ona uzupełniającym elementem podstawy opodatkowania.
Dotacja bezpośrednia podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru bądź usługi dofinansowanej dotacją.
Natomiast dotacje pośrednie, czyli niezwiązane z konkretną usługą czy towarem, nie podlegają VAT. Zazwyczaj są to wszelkiego rodzaju dopłaty czy dotacje przeznaczone ogólnie na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Są tylko pośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez podatnika.
ZAPAMIĘTAJ!
Tylko dotacje, subwencje i inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę towaru bądź usługi podlegają VAT. Stosuje się do nich taką samą stawkę podatku VAT, jaka obowiązuje wobec dofinansowanych towarów lub usług.

Przykład
Spółka sfinansowała zakup urządzeń komputerowych, wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, z dotacji otrzymanej z urzędu gminy. Spółka prowadzi działalność produkcyjną polegającą na produkcji pasz dla zwierząt. Ponieważ otrzymana dotacja nie jest bezpośrednio związana z określonymi towarami, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Ma ona tylko pośredni związek z tymi towarami.
Takie samo stanowisko zajął Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Górna w piśmie z 11 kwietnia 2006 r., nr III-1/443- -9/06/ER. Stwierdził w nim, że „opodatkowaniu VAT podlega świadczenie usług. (…) w pojęciu świadczenia na rzecz mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych, a co za tym idzie, również z ich dofinansowania wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W przypadkach gdy podmiot świadczący usługę naukowo-badawczą uzyska środki, które stanowią część lub całość, np. dopłaty do ceny (kwoty należnej) za usługę, kwoty tej dopłaty wchodzą do podstawy opodatkowania wg stawki właściwej dla świadczenia, którego dotyczą (…) Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika.
Jeżeli zatem wykonywane przez Podatnika czynności w zakresie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych nie stanowią usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 8 ust. 1 tejże ustawy, wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji opodatkowaniu nie podlegają również otrzymane dotacje, dopłaty lub inne środki finansowe związane z tymi czynnościami”.

Dotacje w kwocie brutto czy netto
Jak już stwierdziliśmy, tylko dotacje bezpośrednio wpływające na cenę towaru lub usługi podlegają VAT, czyli wchodzą do obrotu. Opodatkowując otrzymaną dotację bezpośrednią, stosujemy taką samą stawkę podatku VAT, jaka obowiązuje wobec towaru czy usługi, w skład ceny którego wchodzi dotacja.
Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 17 listopada 2005 r., nr PIII/2/443-97/05, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku stwierdził, że „(…) otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku uzależniona jest od tego, jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Ponieważ obrotem jest kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku, kwota ta nie jest dzielona w zależności od źródła finansowania. Dotacje, subwencje lub dopłaty niezwiązane bezpośrednio ze świadczeniem usług lub dostawą towarów nie podlegają opodatkowaniu.
(...) ponieważ na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%, otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane bezpośrednio z tym eksportem, tj. zawarte w cenie eksportowanych towarów, opodatkowane będą tą samą stawką”.
Nowe brzmienie przepisu art. 29 ust. 1 nadane od 1 czerwca 2005 r. spowodowało, że nie mamy już wątpliwości, czy otrzymana dotacja jest kwotą brutto czy netto. Przepis art. 29 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że powiększające obrót dotacje, subwencje są pomniejszone o kwotę podatku należnego. Zatem otrzymana dotacja jest kwotą brutto. Należy obliczyć w niej podatek, pomniejszyć kwotę dotacji o kwotę obliczonego podatku. W celu ustalenia kwot netto oraz VAT zawartego w kwotach brutto należy posłużyć się tzw. metodą „w stu”. W taki sposób obliczona kwota netto dotacji podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT.

Przykład
Spółka świadczy usługi w zakresie wodnego, śródlądowego transportu pasażerskiego. Podlegają one opodatkowaniu według 7% stawki VAT. Wymienione zostały pod poz. 146 zał. nr 3 do ustawy o VAT.
20 września 2006 r. spółka otrzymała dopłaty do usług w wysokości 500 000 zł.
W celu ustalenia kwoty dofinansowania netto spółka musi przemnożyć otrzymaną kwotę przez 100, a następnie podzielić przez 107 (ponieważ stawka VAT wynosi 7%):
500 000 zł (kwota brutto) x 100 / 107 = = 467 289,70 (kwota netto).
Daje to kwotę dofinansowania netto w wysokości 467 289,70 zł. VAT od tej kwoty wyniesie 32 710,30 zł. Kwoty te spółka w deklaracji za wrzesień powinna wykazać w poz. 26 i 27, zaś w ewidencji zaksięgować 20 września.

WAŻNE!
Kwoty otrzymywanych przez podatników dopłat, powiększających ich obrót, są kwotami brutto. W celu ustalenia kwot netto oraz VAT, zawartego w kwotach brutto, należy posłużyć się tzw. metodą „w stu”.

Dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej
Dopłaty na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to tak zwane dotacje podmiotowe. Mają na celu dofinansowanie nowo powstałego podmiotu. Czyli są przeznaczone np. na zakup sprzętu, środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy.
Dla potwierdzenia takiego stanowiska można przywołać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach z 3 marca 2006 r., nr PP/443-6/06; PDF 411- -415/6/06. W piśmie tym czytamy, że „(…) dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja taka ma charakter podmiotowy, gdyż nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym związek ten musi być bezpośredni i bezsporny. (…) otrzymana przez Podatnika dotacja przeznaczona jest, zgodnie z umową, na zakup środków trwałych i ma na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenie miejsc pracy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Podatek naliczony do odliczenia
Bardzo często otrzymywane przez podatników dofinansowania przeznaczone są na zakup środków trwałych. Dotacja taka nie będzie oczywiście podlegała opodatkowaniu, ponieważ nie jest związana z konkretnym towarem lub usługą. Zakupione środki trwałe, których nabycie jest pokryte w całości bądź w części z dotacji, podlegają amortyzacji. Jednak odpisy amortyzacyjne w części pokrytej dotacją nie stanowią dla podatnika kosztu uzyskania przychodów. Wartością początkową środka trwałego będzie cena należna sprzedającemu, bez uwzględnienia podlegającego odliczeniu VAT, a zwiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przygotowaniem do używania.
Jeżeli środek trwały będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony przy jego zakupie będzie podlegał odliczeniu w całości. Będzie tak jednak tylko w przypadku, gdy podatnik nie będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodu wydatków lub odpisów amortyzacyjnych, ponieważ otrzymane dotacje korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Jeśli natomiast podatnik jednocześnie dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT, wówczas trzeba będzie zastosować proporcję. Chyba że w sposób dokładny będzie on w stanie rozdzielić zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Wtedy odliczy podatek naliczony w takiej części, jaka przypada na sprzedaż opodatkowaną. VAT od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną, jak wiemy, nie podlega odliczeniu. Jeśli nie będzie możliwości rozdzielenia, kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu ustalana jest przy zastosowaniu proporcji.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT,
pracownik redakcji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA