REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak rozliczać VAT od dotacji

REKLAMA

Otrzymujemy dotacje i różne inne dopłaty. Jesteśmy nowym przedsiębiorstwem. Dopiero zaczynamy działalność w zakresie świadczenia usług budowy mostów i dróg. Proszę o szczegółowe omówienie zasad rozliczania dotacji. Kiedy i w jaki sposób je rozliczać?

RADA
W swoim pytaniu nie precyzują Państwo, jakiego rodzaju są to dotacje. Ale jeśli jako nowo powstałe przedsiębiorstwo otrzymujecie dotacje na pokrycie kosztów działalności przedsiębiorstwa, to jest to typowa dotacja pośrednia, niepodlegająca opodatkowaniu VAT. Czyli nie powiększa ona osiąganego przez Was obrotu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dotacje, subwencje i inne dopłaty zwiększają obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mowa jest tutaj tylko o takich dotacjach, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów czy usług świadczonych przez podatnika, pomniejszonych o kwotę podatku należnego.
Dotacje o charakterze bezpośrednim i pośrednim
W praktyce mamy do czynienia z dotacjami o charakterze bezpośrednim i pośrednim. Ale tylko te o charakterze bezpośrednim podlegają opodatkowaniu VAT.
Tylko taka dotacja będzie podlegała opodatkowaniu, która wpłynie na cenę konkretnego towaru lub usługi. Innymi słowy, jeśli obok ceny towaru będzie ona uzupełniającym elementem podstawy opodatkowania.
Dotacja bezpośrednia podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru bądź usługi dofinansowanej dotacją.
Natomiast dotacje pośrednie, czyli niezwiązane z konkretną usługą czy towarem, nie podlegają VAT. Zazwyczaj są to wszelkiego rodzaju dopłaty czy dotacje przeznaczone ogólnie na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Są tylko pośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez podatnika.
ZAPAMIĘTAJ!
Tylko dotacje, subwencje i inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę towaru bądź usługi podlegają VAT. Stosuje się do nich taką samą stawkę podatku VAT, jaka obowiązuje wobec dofinansowanych towarów lub usług.

Przykład
Spółka sfinansowała zakup urządzeń komputerowych, wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, z dotacji otrzymanej z urzędu gminy. Spółka prowadzi działalność produkcyjną polegającą na produkcji pasz dla zwierząt. Ponieważ otrzymana dotacja nie jest bezpośrednio związana z określonymi towarami, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Ma ona tylko pośredni związek z tymi towarami.
Takie samo stanowisko zajął Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź Górna w piśmie z 11 kwietnia 2006 r., nr III-1/443- -9/06/ER. Stwierdził w nim, że „opodatkowaniu VAT podlega świadczenie usług. (…) w pojęciu świadczenia na rzecz mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich. Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych, a co za tym idzie, również z ich dofinansowania wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W przypadkach gdy podmiot świadczący usługę naukowo-badawczą uzyska środki, które stanowią część lub całość, np. dopłaty do ceny (kwoty należnej) za usługę, kwoty tej dopłaty wchodzą do podstawy opodatkowania wg stawki właściwej dla świadczenia, którego dotyczą (…) Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika.
Jeżeli zatem wykonywane przez Podatnika czynności w zakresie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych nie stanowią usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 8 ust. 1 tejże ustawy, wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji opodatkowaniu nie podlegają również otrzymane dotacje, dopłaty lub inne środki finansowe związane z tymi czynnościami”.

Dotacje w kwocie brutto czy netto
Jak już stwierdziliśmy, tylko dotacje bezpośrednio wpływające na cenę towaru lub usługi podlegają VAT, czyli wchodzą do obrotu. Opodatkowując otrzymaną dotację bezpośrednią, stosujemy taką samą stawkę podatku VAT, jaka obowiązuje wobec towaru czy usługi, w skład ceny którego wchodzi dotacja.
Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 17 listopada 2005 r., nr PIII/2/443-97/05, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku stwierdził, że „(…) otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku uzależniona jest od tego, jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Ponieważ obrotem jest kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku, kwota ta nie jest dzielona w zależności od źródła finansowania. Dotacje, subwencje lub dopłaty niezwiązane bezpośrednio ze świadczeniem usług lub dostawą towarów nie podlegają opodatkowaniu.
(...) ponieważ na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%, otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane bezpośrednio z tym eksportem, tj. zawarte w cenie eksportowanych towarów, opodatkowane będą tą samą stawką”.
Nowe brzmienie przepisu art. 29 ust. 1 nadane od 1 czerwca 2005 r. spowodowało, że nie mamy już wątpliwości, czy otrzymana dotacja jest kwotą brutto czy netto. Przepis art. 29 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że powiększające obrót dotacje, subwencje są pomniejszone o kwotę podatku należnego. Zatem otrzymana dotacja jest kwotą brutto. Należy obliczyć w niej podatek, pomniejszyć kwotę dotacji o kwotę obliczonego podatku. W celu ustalenia kwot netto oraz VAT zawartego w kwotach brutto należy posłużyć się tzw. metodą „w stu”. W taki sposób obliczona kwota netto dotacji podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT.

Przykład
Spółka świadczy usługi w zakresie wodnego, śródlądowego transportu pasażerskiego. Podlegają one opodatkowaniu według 7% stawki VAT. Wymienione zostały pod poz. 146 zał. nr 3 do ustawy o VAT.
20 września 2006 r. spółka otrzymała dopłaty do usług w wysokości 500 000 zł.
W celu ustalenia kwoty dofinansowania netto spółka musi przemnożyć otrzymaną kwotę przez 100, a następnie podzielić przez 107 (ponieważ stawka VAT wynosi 7%):
500 000 zł (kwota brutto) x 100 / 107 = = 467 289,70 (kwota netto).
Daje to kwotę dofinansowania netto w wysokości 467 289,70 zł. VAT od tej kwoty wyniesie 32 710,30 zł. Kwoty te spółka w deklaracji za wrzesień powinna wykazać w poz. 26 i 27, zaś w ewidencji zaksięgować 20 września.

WAŻNE!
Kwoty otrzymywanych przez podatników dopłat, powiększających ich obrót, są kwotami brutto. W celu ustalenia kwot netto oraz VAT, zawartego w kwotach brutto, należy posłużyć się tzw. metodą „w stu”.

Dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej
Dopłaty na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to tak zwane dotacje podmiotowe. Mają na celu dofinansowanie nowo powstałego podmiotu. Czyli są przeznaczone np. na zakup sprzętu, środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy.
Dla potwierdzenia takiego stanowiska można przywołać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starachowicach z 3 marca 2006 r., nr PP/443-6/06; PDF 411- -415/6/06. W piśmie tym czytamy, że „(…) dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja taka ma charakter podmiotowy, gdyż nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym związek ten musi być bezpośredni i bezsporny. (…) otrzymana przez Podatnika dotacja przeznaczona jest, zgodnie z umową, na zakup środków trwałych i ma na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenie miejsc pracy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Podatek naliczony do odliczenia
Bardzo często otrzymywane przez podatników dofinansowania przeznaczone są na zakup środków trwałych. Dotacja taka nie będzie oczywiście podlegała opodatkowaniu, ponieważ nie jest związana z konkretnym towarem lub usługą. Zakupione środki trwałe, których nabycie jest pokryte w całości bądź w części z dotacji, podlegają amortyzacji. Jednak odpisy amortyzacyjne w części pokrytej dotacją nie stanowią dla podatnika kosztu uzyskania przychodów. Wartością początkową środka trwałego będzie cena należna sprzedającemu, bez uwzględnienia podlegającego odliczeniu VAT, a zwiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przygotowaniem do używania.
Jeżeli środek trwały będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podatek naliczony przy jego zakupie będzie podlegał odliczeniu w całości. Będzie tak jednak tylko w przypadku, gdy podatnik nie będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodu wydatków lub odpisów amortyzacyjnych, ponieważ otrzymane dotacje korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Jeśli natomiast podatnik jednocześnie dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT, wówczas trzeba będzie zastosować proporcję. Chyba że w sposób dokładny będzie on w stanie rozdzielić zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Wtedy odliczy podatek naliczony w takiej części, jaka przypada na sprzedaż opodatkowaną. VAT od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną, jak wiemy, nie podlega odliczeniu. Jeśli nie będzie możliwości rozdzielenia, kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu ustalana jest przy zastosowaniu proporcji.

• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Magdalena Jabłecka
ekspert w zakresie VAT,
pracownik redakcji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA