REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w kosztach wydatki związane z używaniem samochodu wynajętego w firmie rent a car

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasz pracownik podczas krajowej podróży służbowej wynajmuje, w celu dojazdu do klientów, samochód osobowy w firmie typu rent a car. Czy w związku z tym należy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?
Czy koszty najmu i benzyny są dla nas kosztem podatkowym w całości, czy może należy je ograniczyć? Czy mamy prawo odliczyć w całości VAT od najmu, czy też obowiązuje nas ograniczenie w wysokości 60%?

RADA
W tym przypadku pracownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, potwierdzoną przez pracodawcę na koniec każdego miesiąca. Wydatki związane z używaniem samochodu będą stanowiły koszty uzyskania przychodów tylko do wysokości limitu wynikającego z ewidencji przebiegu. Prowadzenie ewidencji jest warunkiem zaliczenia do kosztów takich wydatków. Jeśli wynajmującym samochód jest spółka, wówczas przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku od czynszu lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma odliczenia nie może jednak przekroczyć 6000 zł. Limit ten odnosi się do jednego samochodu i dotyczy całego okresu użytkowania.

UZASADNIENIE
Z pytania niestety nie wynika, kto podpisał umowę z wypożyczalnią samochodów – pracownik czy spółka. Odpowiem więc na pytanie w obu wariantach.

Samochód wynajęty przez pracownika
Samochód osobowy jest wykorzystywany przez pracownika na potrzeby spółki. W związku z tym część wydatków ponoszonych na rzecz pracownika z tego tytułu będzie stanowiła koszty podatkowe. Spółka może w tym przypadku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z podróżą służbową – do wysokości kwoty nieprzekraczającej kwoty ustalonej z zastosowaniem stawek za 1 kilometr przebiegu (art. 23 ust. 1 pkt 36 updof).
Należy pamiętać, że przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, którą pracodawca powinien potwierdzić na koniec każdego miesiąca. Przypomnijmy, że ewidencja ta powinna zawierać m.in. liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 kilometr przebiegu, a także kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów i stawki za 1 kilometr przebiegu. Wspomniany iloczyn określi limit kosztów podatkowych spółki. Jednak w razie braku tej ewidencji wydatki z tytułu używania samochodu nie będą kosztami uzyskania przychodów (art. 23 ust. 5 updof).

Samochód wynajęty przez spółkę
Samochód jest wynajmowany przez spółkę (na nią są wystawiane faktury). Również w tym wariancie mamy do czynienia z samochodem osobowym, który nie stanowi składnika majątku spółki, wykorzystywanym na potrzeby jej działalności. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodów będą wydatki związane z używaniem takiego samochodu – do wysokości kwoty limitu wynikającego ze wspomnianej ewidencji przebiegu (art. 23 ust. 1 pkt 46 updof). Także w tej sytuacji ewidencja powinna być potwierdzona przez podatnika na koniec każdego miesiąca, a jej prowadzenie jest warunkiem zaliczenia wspomnianych wydatków do kosztów podatkowych.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Zwrócone pracownikowi wydatki związane z używaniem samochodu na potrzeby spółki można zaliczyć do kosztów podatkowych tylko do wysokości limitu wynikającego z prowadzonej ewidencji przebiegu. Warunkiem zaliczenia ich do kosztów podatkowych jest prowadzenie tej ewidencji.

Należy zwrócić uwagę, że istnieją rozbieżne poglądy na temat tego, czy koszty wynajęcia samochodu powinny być uwzględniane w limicie kilometrówki. Część organów podatkowych uważa, że limit ten obejmuje całość wydatków ponoszonych na używanie samochodu niestanowiącego własności podatnika, czyli również czynsz najmu. Jednak uważam, że prawidłowy jest pogląd, iż czynsz najmu nie może być uznany za koszt używania samochodu, gdyż używanie go jest skutkiem wynajmu. Ponieważ poniesienie kosztów najmu „wyprzedza” używanie samochodu, nie mogą one być kosztami używania. Tym samym w ramach limitu kilometrów wynikającego z ewidencji przebiegu powinny być rozliczane jedynie wydatki na eksploatację samochodu.

Podatek od towarów i usług
Warunkiem skorzystania z odliczenia podatku naliczonego jest otrzymanie przez podatnika faktury VAT dokumentującej nabycie przez niego towarów i usług (art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT). Jeżeli faktura jest wystawiona na pracownika spółki, nie może ona odliczyć podatku naliczonego.
Przy założeniu, że pracownik jedynie „pośredniczy” w najmie samochodu, tj. wynajmuje go w imieniu pracodawcy, faktury związane z najmem będą wystawione na spółkę. Wówczas przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku od czynszu lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma odliczenia nie może jednak przekroczyć 6000 zł. Limit ten odnosi się do całego okresu użytkowania i dotyczy jednego samochodu (art. 86 ust. 7 ustawy o VAT).

Przykład
Pan Kowalski jest pracownikiem spółki jawnej. Został oddelegowany do Niemiec w celu przeprowadzenia negocjacji i zawarcia umowy z nowym kontrahentem. W podróż służbową udał się samochodem wynajętym w wypożyczalni samochodów. Po powrocie przedłożył pracodawcy fakturę za wynajem samochodu (wystawioną na spółkę) na kwotę 1220 zł brutto oraz ewidencję przebiegu pojazdu, z której wynikało, że wydatki na zakup paliwa do samochodu wyniosły 385,93 zł, natomiast limit wynikający z pomnożenia liczby przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu wynosi 539,92 zł. Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych kwotę czynszu najmu (tj. 1000 zł) oraz kwotę faktycznie poniesionych wydatków na eksploatację, tj. 385,93 zł, gdyż jest ona niższa od limitu kilometrów ustalonego na podstawie ewidencji przebiegu. Spółce przysługuje także prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego z faktury dokumentującej najem samochodu, tj. 132 zł (VAT naliczony z faktur za paliwo nie podlega odliczeniu).

• art. 23 ust. 1 pkt 36 i 46 oraz ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 86 ust. 1, 2 i 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1028

Sławomir Liżewski
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

REKLAMA