REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy sporządzić remanent i odprowadzić VAT w przypadku zawieszenia działalności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chcę zawiesić działalność gospodarczą. Na stanie firmy mam samochód zamortyzowany (środek trwały od 1999 r.), kasę fiskalną i komputer. Od wszystkiego odliczyłem w całości VAT. Co zrobić, żeby zapłacić jak najmniej VAT? Czy mogę sprzedać kasę (po odczycie) i komputer za symboliczną złotówkę + VAT?
Czy mogę samochód trzymać jeszcze przez 4–5 lat przy zawieszonej działalności i potem go zezłomować, nie płacąc podatku? Wiem, że przy likwidacji lub przekazaniu na cele osobiste czy darowiźnie dla syna musiałbym wycenić samochód według cen zakupu – 45 000 + VAT – co jest zupełnie nieopłacalne.

RADA
Zawieszenie działalności gospodarczej nie powoduje obowiązku sporządzenia remanentu, gdy nie trwa dłużej niż 10 miesięcy. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji opodatkowania towarów przy zawieszeniu działalności gospodarczej, która będzie trwała dłużej niż 10 miesięcy, korzystnym rozwiązaniem jest zbycie tych towarów przed zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych. O szczegółach takiego rozwiązania szerzej w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, czy w Pana przypadku będzie istniał obowiązek sporządzenia remanentu i odprowadzenia z tego tytułu VAT. Obowiązek będzie istniał w Pana przypadku, gdy nie będzie Pan wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy. Sam fakt zaprzestania prowadzenia działalności, czyli niewykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika VAT, nie wpływa automatycznie na obowiązek podatkowy. Jednak okres ten nie może przekroczyć wspomnianych 10 miesięcy. Remanentem należy objąć towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Ponieważ ustawodawca określił, że opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, a w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to niewątpliwie w obu tych grupach mieści się pojęcie środków trwałych i nie ma podstaw do wyłączenia ich z tych kategorii.
WAŻNE!
Remanentem należy objąć również środki trwałe, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Odnosząc się do zagadnienia zawieszenia działalności, należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje tego pojęcia. Wobec braku zdefiniowania w przepisach podatkowych pojęcia „zawieszenie działalności” należy posłużyć się jego powszechnym znaczeniem językowym, które nie jest tożsame z zaprzestaniem, likwidacją działalności. Oznacza tylko czasowe powstrzymanie się od prowadzenia działalności gospodarczej, bez zamiaru jej likwidacji. Niemniej jednak fakt okresowego zaprzestania wykonywania prowadzonej działalności poprzez jej zawieszenie nie zwalnia podatnika od konieczności zachowania i przestrzegania ciążących na nim obowiązków wynikających z przepisów podatkowych. Na gruncie ustawy o VAT należy pamiętać o wspomnianym powyżej 10-miesięcznym okresie zawieszenia. Należy również składać deklaracje VAT przez ten okres.
Podstawą opodatkowania, również w przypadku zawieszenia działalności na okres dłuższy niż 10 miesięcy, jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, według cen nabycia. Gdy cena nabycia nie istnieje, bierze się pod uwagę koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy tych towarów. Niestety, powyższe uregulowanie, w świetle konieczności opodatkowania w momencie likwidacji lub dłuższego zaprzestania działalności również pozostałych u podatnika środków trwałych, nie jest korzystne. Podatnik jest bowiem obowiązany do „zwrotu” całego podatku odliczonego, bez uwzględniania faktu użytkowania środka trwałego przez określony czas i zmiany jego wartości rynkowej. Nie uwzględnia się również faktu, że od niektórych środków trwałych (np. samochodów osobowych) przysługuje częściowe odliczenie podatku, gdzie pozostała wartość nieodliczonego podatku zwiększa wartość początkową środka trwałego, od której na podstawie ustawy o podatku dochodowym dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Dlatego, dla uniknięcia negatywnych konsekwencji powyższego uregulowania, podatnik powinien przed likwidacją działalności i sporządzeniem spisu z natury dążyć do wyprzedaży tego majątku.

Przykład
Podatnik zakupił środek trwały w cenie brutto 122 000 zł. Podatek naliczony z tytułu tej transakcji, który podatnik odliczył w deklaracji, wyniósł 22 000 zł. W przypadku zaprzestania działalności podatnik będzie musiał opodatkować środek trwały według ceny nabycia netto, czyli 100 000 zł. Podatek należny „do zwrotu” wyniesie wobec tego 22 000 zł. Natomiast jeśli podatnik dokona zbycia środka trwałego przed likwidacją, w cenie np. 50 000 zł netto (uwzględniając stopień zużycia), podatek należny z tytułu tej transakcji wyniesie 11 000 zł.

Odnosząc się do zagadnienia kas fiskalnych, należy stwierdzić, że w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej podatnik:
• zaprzestanie działalności,
• otworzy likwidację,
• ogłosi upadłość,
• sprzeda przedsiębiorstwo lub zakład (oddział),
• dokona odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w rozporządzeniu,
obowiązany jest do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot, wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.
Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „zaprzestanie używania”, należy w tej mierze odwołać się do potocznego znaczenia tego pojęcia. „Zaprzestać” według definicji „Słownika języka polskiego” znaczy tyle samo, co przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś. Przy interpretacji tego pojęcia przez organy podatkowe dochodzi do szeregu rozbieżności. Niekorzystne dla podatnika rozstrzygnięcia uznają przez pojęcie zaprzestania używania kasy rejestrującej przerwanie czynności ewidencjonowania, również na pewien okres. Oznaczałoby to, że zawieszenie działalności nawet na określony czas i związane z tym zaprzestanie używania kasy powoduje obowiązek dokonania odczytu pamięci fiskalnej kasy rejestrującej oraz zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na jej zakup.
WAŻNE!
Według organów podatkowych zawieszenie działalności nawet na określony czas i związane z tym zaprzestanie używania kasy powoduje obowiązek zwrotu odliczonej lub otrzymanej ulgi na jej zakup.
Nie jest to jednak prawidłowe stanowisko. Przez zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej należy rozumieć sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej. Wobec braku w powyżej przedstawionym katalogu sformułowania „zawieszenie”, jako tej okoliczności, która skutkowałaby obowiązkiem zwrotu części kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, samo zawieszenie działalności na określony czas nie wywołuje skutków w postaci zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.
Należy pamiętać, że obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej powstaje w przypadku, gdy okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat.
Poruszając kwestię sprzedaży za 1 zł plus VAT, należy z całą stanowczością stwierdzić, że takie ceny symboliczne odbiegają od cen rynkowych. Podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT. Jeżeli dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania, wówczas organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania według wybranej metody szacunkowej, uzasadniając wybór danej metody szacowania.
Na koniec warto podkreślić, że zawieszenie działalności nie zwalnia podatnika z obowiązku składania deklaracji podatkowych – co oczywiście wiąże się z faktem, iż „zawieszenie” działalności nie zostało dotychczas prawnie uregulowane. W piśmie US-PP/443/37/04 z 9 września 2004 r., www.mf.gov.pl, Urząd Skarbowy w Sanoku wyjaśnił: „Wobec powyższego fakt wystąpienia bądź niewystąpienia w danym miesiącu obowiązku podatkowego czy zakupów ani też zawieszenie działalności – nie będzie miał w tym przypadku żadnego znaczenia i podatnik – w obecnym stanie prawnym zgodnie z cyt. art. 99 ust. 1 – jest zobowiązany składać deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług”.

• art. 14, art. 29 ust. 10, art. 32 ust. 1 pkt 3, art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA