REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy sporządzić remanent i odprowadzić VAT w przypadku zawieszenia działalności

REKLAMA

Chcę zawiesić działalność gospodarczą. Na stanie firmy mam samochód zamortyzowany (środek trwały od 1999 r.), kasę fiskalną i komputer. Od wszystkiego odliczyłem w całości VAT. Co zrobić, żeby zapłacić jak najmniej VAT? Czy mogę sprzedać kasę (po odczycie) i komputer za symboliczną złotówkę + VAT?
Czy mogę samochód trzymać jeszcze przez 4–5 lat przy zawieszonej działalności i potem go zezłomować, nie płacąc podatku? Wiem, że przy likwidacji lub przekazaniu na cele osobiste czy darowiźnie dla syna musiałbym wycenić samochód według cen zakupu – 45 000 + VAT – co jest zupełnie nieopłacalne.

RADA
Zawieszenie działalności gospodarczej nie powoduje obowiązku sporządzenia remanentu, gdy nie trwa dłużej niż 10 miesięcy. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji opodatkowania towarów przy zawieszeniu działalności gospodarczej, która będzie trwała dłużej niż 10 miesięcy, korzystnym rozwiązaniem jest zbycie tych towarów przed zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych. O szczegółach takiego rozwiązania szerzej w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, czy w Pana przypadku będzie istniał obowiązek sporządzenia remanentu i odprowadzenia z tego tytułu VAT. Obowiązek będzie istniał w Pana przypadku, gdy nie będzie Pan wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy. Sam fakt zaprzestania prowadzenia działalności, czyli niewykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika VAT, nie wpływa automatycznie na obowiązek podatkowy. Jednak okres ten nie może przekroczyć wspomnianych 10 miesięcy. Remanentem należy objąć towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Ponieważ ustawodawca określił, że opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, a w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to niewątpliwie w obu tych grupach mieści się pojęcie środków trwałych i nie ma podstaw do wyłączenia ich z tych kategorii.
WAŻNE!
Remanentem należy objąć również środki trwałe, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Odnosząc się do zagadnienia zawieszenia działalności, należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje tego pojęcia. Wobec braku zdefiniowania w przepisach podatkowych pojęcia „zawieszenie działalności” należy posłużyć się jego powszechnym znaczeniem językowym, które nie jest tożsame z zaprzestaniem, likwidacją działalności. Oznacza tylko czasowe powstrzymanie się od prowadzenia działalności gospodarczej, bez zamiaru jej likwidacji. Niemniej jednak fakt okresowego zaprzestania wykonywania prowadzonej działalności poprzez jej zawieszenie nie zwalnia podatnika od konieczności zachowania i przestrzegania ciążących na nim obowiązków wynikających z przepisów podatkowych. Na gruncie ustawy o VAT należy pamiętać o wspomnianym powyżej 10-miesięcznym okresie zawieszenia. Należy również składać deklaracje VAT przez ten okres.
Podstawą opodatkowania, również w przypadku zawieszenia działalności na okres dłuższy niż 10 miesięcy, jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, według cen nabycia. Gdy cena nabycia nie istnieje, bierze się pod uwagę koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy tych towarów. Niestety, powyższe uregulowanie, w świetle konieczności opodatkowania w momencie likwidacji lub dłuższego zaprzestania działalności również pozostałych u podatnika środków trwałych, nie jest korzystne. Podatnik jest bowiem obowiązany do „zwrotu” całego podatku odliczonego, bez uwzględniania faktu użytkowania środka trwałego przez określony czas i zmiany jego wartości rynkowej. Nie uwzględnia się również faktu, że od niektórych środków trwałych (np. samochodów osobowych) przysługuje częściowe odliczenie podatku, gdzie pozostała wartość nieodliczonego podatku zwiększa wartość początkową środka trwałego, od której na podstawie ustawy o podatku dochodowym dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Dlatego, dla uniknięcia negatywnych konsekwencji powyższego uregulowania, podatnik powinien przed likwidacją działalności i sporządzeniem spisu z natury dążyć do wyprzedaży tego majątku.

Przykład
Podatnik zakupił środek trwały w cenie brutto 122 000 zł. Podatek naliczony z tytułu tej transakcji, który podatnik odliczył w deklaracji, wyniósł 22 000 zł. W przypadku zaprzestania działalności podatnik będzie musiał opodatkować środek trwały według ceny nabycia netto, czyli 100 000 zł. Podatek należny „do zwrotu” wyniesie wobec tego 22 000 zł. Natomiast jeśli podatnik dokona zbycia środka trwałego przed likwidacją, w cenie np. 50 000 zł netto (uwzględniając stopień zużycia), podatek należny z tytułu tej transakcji wyniesie 11 000 zł.

Odnosząc się do zagadnienia kas fiskalnych, należy stwierdzić, że w przypadku gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej podatnik:
• zaprzestanie działalności,
• otworzy likwidację,
• ogłosi upadłość,
• sprzeda przedsiębiorstwo lub zakład (oddział),
• dokona odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w rozporządzeniu,
obowiązany jest do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot, wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.
Ponieważ przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „zaprzestanie używania”, należy w tej mierze odwołać się do potocznego znaczenia tego pojęcia. „Zaprzestać” według definicji „Słownika języka polskiego” znaczy tyle samo, co przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś. Przy interpretacji tego pojęcia przez organy podatkowe dochodzi do szeregu rozbieżności. Niekorzystne dla podatnika rozstrzygnięcia uznają przez pojęcie zaprzestania używania kasy rejestrującej przerwanie czynności ewidencjonowania, również na pewien okres. Oznaczałoby to, że zawieszenie działalności nawet na określony czas i związane z tym zaprzestanie używania kasy powoduje obowiązek dokonania odczytu pamięci fiskalnej kasy rejestrującej oraz zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na jej zakup.
WAŻNE!
Według organów podatkowych zawieszenie działalności nawet na określony czas i związane z tym zaprzestanie używania kasy powoduje obowiązek zwrotu odliczonej lub otrzymanej ulgi na jej zakup.
Nie jest to jednak prawidłowe stanowisko. Przez zaprzestanie użytkowania kasy fiskalnej należy rozumieć sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej. Wobec braku w powyżej przedstawionym katalogu sformułowania „zawieszenie”, jako tej okoliczności, która skutkowałaby obowiązkiem zwrotu części kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, samo zawieszenie działalności na określony czas nie wywołuje skutków w postaci zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.
Należy pamiętać, że obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej powstaje w przypadku, gdy okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat.
Poruszając kwestię sprzedaży za 1 zł plus VAT, należy z całą stanowczością stwierdzić, że takie ceny symboliczne odbiegają od cen rynkowych. Podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT. Jeżeli dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania, wówczas organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania według wybranej metody szacunkowej, uzasadniając wybór danej metody szacowania.
Na koniec warto podkreślić, że zawieszenie działalności nie zwalnia podatnika z obowiązku składania deklaracji podatkowych – co oczywiście wiąże się z faktem, iż „zawieszenie” działalności nie zostało dotychczas prawnie uregulowane. W piśmie US-PP/443/37/04 z 9 września 2004 r., www.mf.gov.pl, Urząd Skarbowy w Sanoku wyjaśnił: „Wobec powyższego fakt wystąpienia bądź niewystąpienia w danym miesiącu obowiązku podatkowego czy zakupów ani też zawieszenie działalności – nie będzie miał w tym przypadku żadnego znaczenia i podatnik – w obecnym stanie prawnym zgodnie z cyt. art. 99 ust. 1 – jest zobowiązany składać deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług”.

• art. 14, art. 29 ust. 10, art. 32 ust. 1 pkt 3, art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA