REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie opakowań zwrotnych

REKLAMA

Firma kupuje towar wraz z opakowaniami zwrotnymi z krajów Unii Europejskiej, za które jest obciążana. Przy następnym nabyciu towarów opakowania te są zwracane i firma zostaje za te opakowania uznana notą uznaniową. Proszę o wyjaśnienie, czy powinniśmy naliczyć od nich VAT i wykazywać je w rejestrach VAT jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Zdaniem firmy opakowania te nie są ich własnością. Ponadto firma unijna, od której kupujemy towar, nie wykazuje wartości tych opakowań w zestawieniach kwartalnych. Jeżeli nasza firma musiałaby je wykazywać, wówczas powstaną różnice w tych zestawieniach między naszymi firmami.

RADA
Z pytania nie wynika, jaki charakter ma opłata pobierana za opakowania zwrotne. Może być ona uznana za kaucję gwarancyjną i wtedy nie wykazuje się jej jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Może jednak stanowić zapłatę za towar (opakowanie zwrotne), co obliguje nabywcę do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że w państwie dostawcy dostawa opakowań, o których mowa w pytaniu, jest wyłączona z podstawy opodatkowania w wewnątrz-wspólnotowej dostawie towarów. Dostawca nie wykazuje bowiem wartości przekazanych opakowań zwrotnych w informacji podsumowującej. Jednocześnie jednak nie znamy charakteru pobieranej za opakowania zwrotne opłaty. Fakt, że dostawca wyłączył opakowania z podstawy opodatkowania WDT na podstawie przepisów obowiązujących w jego państwie, nie oznacza jeszcze możliwości wyłączenia ich z opodatkowania w WNT w Polsce. Jeżeli z umowy z kontrahentem wynika, że jest to kaucja, to wartości tych opakowań nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania WNT. W innym przypadku opłatę taką należałoby uwzględnić.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie opakowań zwrotnych
Niewątpliwie opakowania zwrotne jako towary nadające się do powtórnego wykorzystania w procesie produkcji stanowią towary w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Zatem obrót opakowaniami zwrotnymi, w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie takich opakowań, podlega co do zasady opodatkowaniu VAT (wyjątek od tej zasady został opisany w dalszej części odpowiedzi).
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań zwrotnych można wyróżnić dwie sytuacje:
•  gdy opłaty za opakowania potraktowane są jako dodatkowe koszty podatnika w związku z nabyciem towarów – wtedy powiększają one podstawę opodatkowania w WNT towarów, albo
•  gdy opłaty za opakowania potraktowane są jako należność za dostawę odrębnego towaru – również wtedy nabycie opakowań zwrotnych rozlicza się jako WNT.
W pierwszym przypadku opakowania są związane z zasadniczą dostawą towarów i zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Wówczas wartość opakowania zwrotnego należy uwzględnić w cenie towaru i razem z towarem opodatkować oraz wykazać na fakturze jako jedną pozycję (art. 31 ustawy o VAT). W takiej sytuacji opakowanie zwrotne powinno być opodatkowane stawką właściwą dla danego towaru.
W drugim przypadku opakowania te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak WNT. W WNT stosuje się stawkę podstawową 22% także wtedy, gdy nie są to nowe opakowania. Gdy następuje zwrot opakowań od nabywcy, sprzedawca wystawia fakturę korygującą. Obrót zmniejsza się o wartość zwróconych towarów.
Wyłączenie z opodatkowania opakowań zwrotnych
Według przepisów obowiązujących w Polsce (§ 19 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r.) w treści faktury dokumentującej sprzedaż można nie uwzględnić wartości opakowania w momencie wydania opakowań, jeżeli:
•  sprzedawca pobrał kaucję lub
•  umowa określa wysokość kaucji.
Z pytania wynika, że sprzedawca pobrał opłatę za opakowanie zwrotne. Nie jest wspomniane jednak, czy wartość opakowania jest wykazana w fakturze dokumentującej dostawę. Jeżeli uregulowania analogiczne do polskich obowiązują w kraju dostawcy, to opakowania mogły nie być wykazane na fakturze (wskazuje na to również rozliczenie zwrotu opakowań notą). Fakturę dokumentującą sprzedaż opakowań zwrotnych sprzedawca wystawi dopiero wtedy, gdy odbiorca nie zwróci opakowań.
Opakowania zwrotne w VI Dyrektywie
W odniesieniu do obrotu międzynarodowego warto zwrócić uwagę na postanowienia VI Dyrektywy VAT. Zgodnie z tymi postanowieniami (artykuł 11 (C) pkt 3) państwa członkowskie są uprawnione do zastosowania, w odniesieniu do kosztów opakowań zwrotnych, dwóch różnych rozwiązań polegających na:
•  wyłączeniu opakowań zwrotnych z podstawy opodatkowania i podjęciu niezbędnych kroków, aby zapewnić, by podstawa opodatkowania została skorygowana, jeśli opakowania te nie zostaną zwrócone;
•  włączeniu opakowań zwrotnych do podstawy opodatkowania i podjęciu niezbędnych kroków, aby zapewnić, by podstawa opodatkowania została skorygowana, gdy opakowania zwrotne zostaną zwrócone.
Zatem państwa członkowskie mają prawo wybrać, czy opodatkować przekazanie opakowań zwrotnych funkcjonującym na terytorium państwa członkowskiego podatkiem VAT, czy też nie.
Sposób opodatkowania VAT opakowań zwrotnych zależy od uregulowań prawnych wdrożonych w państwie członkowskim sprzedawcy dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jeżeli państwo to przewiduje wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem VAT części dotyczącej opakowań zwrotnych – to jedynie w przypadku braku ich zwrotu sprzedawca będzie obowiązany do wykazania obrotu z tego tytułu.
W opisanej w pytaniu sytuacji należy przyjąć, że mamy do czynienia z przypadkiem wyłączenia wartości opakowań zwrotnych z podstawy opodatkowania. Oznacza to, że sprzedawca towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie był obowiązany do zaliczenia wartości opakowań zwrotnych do podstawy opodatkowania realizowanej dostawy. Jednocześnie nabywca nie powinien wykazywać zapłaconej kaucji w podstawie opodatkowania w WNT. Kaucja nie ma bowiem w tym przypadku charakteru zapłaty należności za towar, ani też nie jest zapłatą za świadczenie uboczne związane z dostawą. Kaucja jest traktowana jako element rozliczenia opakowań zwrotnych odrębny od rozliczenia WNT.

•  § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
•  art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
•  art. 11 lit. C pkt 3 VI Dyrektywy VAT Rady UE z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) – tekst Dyrektywy dostępny jest na płycie „Dokumentacja VAT 2006” stanowiącej dodatek do „MONITORA księgowego” nr 13/2006.

Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA