REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie opakowań zwrotnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma kupuje towar wraz z opakowaniami zwrotnymi z krajów Unii Europejskiej, za które jest obciążana. Przy następnym nabyciu towarów opakowania te są zwracane i firma zostaje za te opakowania uznana notą uznaniową. Proszę o wyjaśnienie, czy powinniśmy naliczyć od nich VAT i wykazywać je w rejestrach VAT jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Zdaniem firmy opakowania te nie są ich własnością. Ponadto firma unijna, od której kupujemy towar, nie wykazuje wartości tych opakowań w zestawieniach kwartalnych. Jeżeli nasza firma musiałaby je wykazywać, wówczas powstaną różnice w tych zestawieniach między naszymi firmami.

RADA
Z pytania nie wynika, jaki charakter ma opłata pobierana za opakowania zwrotne. Może być ona uznana za kaucję gwarancyjną i wtedy nie wykazuje się jej jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Może jednak stanowić zapłatę za towar (opakowanie zwrotne), co obliguje nabywcę do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że w państwie dostawcy dostawa opakowań, o których mowa w pytaniu, jest wyłączona z podstawy opodatkowania w wewnątrz-wspólnotowej dostawie towarów. Dostawca nie wykazuje bowiem wartości przekazanych opakowań zwrotnych w informacji podsumowującej. Jednocześnie jednak nie znamy charakteru pobieranej za opakowania zwrotne opłaty. Fakt, że dostawca wyłączył opakowania z podstawy opodatkowania WDT na podstawie przepisów obowiązujących w jego państwie, nie oznacza jeszcze możliwości wyłączenia ich z opodatkowania w WNT w Polsce. Jeżeli z umowy z kontrahentem wynika, że jest to kaucja, to wartości tych opakowań nie uwzględnia się w podstawie opodatkowania WNT. W innym przypadku opłatę taką należałoby uwzględnić.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie opakowań zwrotnych
Niewątpliwie opakowania zwrotne jako towary nadające się do powtórnego wykorzystania w procesie produkcji stanowią towary w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Zatem obrót opakowaniami zwrotnymi, w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie takich opakowań, podlega co do zasady opodatkowaniu VAT (wyjątek od tej zasady został opisany w dalszej części odpowiedzi).
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań zwrotnych można wyróżnić dwie sytuacje:
•  gdy opłaty za opakowania potraktowane są jako dodatkowe koszty podatnika w związku z nabyciem towarów – wtedy powiększają one podstawę opodatkowania w WNT towarów, albo
•  gdy opłaty za opakowania potraktowane są jako należność za dostawę odrębnego towaru – również wtedy nabycie opakowań zwrotnych rozlicza się jako WNT.
W pierwszym przypadku opakowania są związane z zasadniczą dostawą towarów i zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Wówczas wartość opakowania zwrotnego należy uwzględnić w cenie towaru i razem z towarem opodatkować oraz wykazać na fakturze jako jedną pozycję (art. 31 ustawy o VAT). W takiej sytuacji opakowanie zwrotne powinno być opodatkowane stawką właściwą dla danego towaru.
W drugim przypadku opakowania te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak WNT. W WNT stosuje się stawkę podstawową 22% także wtedy, gdy nie są to nowe opakowania. Gdy następuje zwrot opakowań od nabywcy, sprzedawca wystawia fakturę korygującą. Obrót zmniejsza się o wartość zwróconych towarów.
Wyłączenie z opodatkowania opakowań zwrotnych
Według przepisów obowiązujących w Polsce (§ 19 rozporządzenia MF z 25 maja 2005 r.) w treści faktury dokumentującej sprzedaż można nie uwzględnić wartości opakowania w momencie wydania opakowań, jeżeli:
•  sprzedawca pobrał kaucję lub
•  umowa określa wysokość kaucji.
Z pytania wynika, że sprzedawca pobrał opłatę za opakowanie zwrotne. Nie jest wspomniane jednak, czy wartość opakowania jest wykazana w fakturze dokumentującej dostawę. Jeżeli uregulowania analogiczne do polskich obowiązują w kraju dostawcy, to opakowania mogły nie być wykazane na fakturze (wskazuje na to również rozliczenie zwrotu opakowań notą). Fakturę dokumentującą sprzedaż opakowań zwrotnych sprzedawca wystawi dopiero wtedy, gdy odbiorca nie zwróci opakowań.
Opakowania zwrotne w VI Dyrektywie
W odniesieniu do obrotu międzynarodowego warto zwrócić uwagę na postanowienia VI Dyrektywy VAT. Zgodnie z tymi postanowieniami (artykuł 11 (C) pkt 3) państwa członkowskie są uprawnione do zastosowania, w odniesieniu do kosztów opakowań zwrotnych, dwóch różnych rozwiązań polegających na:
•  wyłączeniu opakowań zwrotnych z podstawy opodatkowania i podjęciu niezbędnych kroków, aby zapewnić, by podstawa opodatkowania została skorygowana, jeśli opakowania te nie zostaną zwrócone;
•  włączeniu opakowań zwrotnych do podstawy opodatkowania i podjęciu niezbędnych kroków, aby zapewnić, by podstawa opodatkowania została skorygowana, gdy opakowania zwrotne zostaną zwrócone.
Zatem państwa członkowskie mają prawo wybrać, czy opodatkować przekazanie opakowań zwrotnych funkcjonującym na terytorium państwa członkowskiego podatkiem VAT, czy też nie.
Sposób opodatkowania VAT opakowań zwrotnych zależy od uregulowań prawnych wdrożonych w państwie członkowskim sprzedawcy dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jeżeli państwo to przewiduje wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem VAT części dotyczącej opakowań zwrotnych – to jedynie w przypadku braku ich zwrotu sprzedawca będzie obowiązany do wykazania obrotu z tego tytułu.
W opisanej w pytaniu sytuacji należy przyjąć, że mamy do czynienia z przypadkiem wyłączenia wartości opakowań zwrotnych z podstawy opodatkowania. Oznacza to, że sprzedawca towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie był obowiązany do zaliczenia wartości opakowań zwrotnych do podstawy opodatkowania realizowanej dostawy. Jednocześnie nabywca nie powinien wykazywać zapłaconej kaucji w podstawie opodatkowania w WNT. Kaucja nie ma bowiem w tym przypadku charakteru zapłaty należności za towar, ani też nie jest zapłatą za świadczenie uboczne związane z dostawą. Kaucja jest traktowana jako element rozliczenia opakowań zwrotnych odrębny od rozliczenia WNT.

•  § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
•  art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
•  art. 11 lit. C pkt 3 VI Dyrektywy VAT Rady UE z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) – tekst Dyrektywy dostępny jest na płycie „Dokumentacja VAT 2006” stanowiącej dodatek do „MONITORA księgowego” nr 13/2006.

Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA