REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż promocyjną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy uatrakcyjnienie naszej sprzedaży. Po pierwsze - będziemy stosować rabat naturalny. Po drugie - klientom kupującym w większych ilościach sprzedawane przez nas produkty będziemy dawać tanie gadżety. Jakie są skutki podatkowe takiej akcji promocyjnej?
Czy koszt tych gratisów jest w całości kosztem podatkowym, czy tylko w ramach limtu 0,25% kosztów reklamy?

RADA
Opisany przez Czytelnika sposób postępowania to w obu przypadkach tzw. sprzedaż premiowa. Nie mamy tu do czynienia z reklamą, a wydatki na zakup gadżetów stanowią w całości koszt podatkowy. W uzasadnieniu przedstawiamy podatkowe skutki obu tych sposobów promocji.

UZASADNIENIE
Z rabatem naturalnym (towarowym) mamy do czynienia, gdy nabywca w zamian za zakup określonej ilości towarów otrzymuje od sprzedawcy pewną ilość bezpłatnie (gratis).
NSA (wyrok z 26 listopada 1997 r., sygn. akt SA/Bk 1453/96) stwierdził, że:takie przekazanie z punktu widzenia prawa stanowi darowiznę. Nie zmienia tego fakt, iż z ekonomicznego punktu widzenia u podłoża tej darowizny leży zamiar zyskania sobie klienta. Należy więc dojść do wniosku, że uzasadnione jest stanowisko organów podatkowych, iż towary świadczone przez skarżącą jako tzw. rabaty towarowe są darowiznami.

PRZYKŁAD
Sklep X ogłosił promocję przy sprzedaży płyt CD. Do każdych dziesięciu kupionych płyt CD-R klient otrzyma jedną gratis. Będzie to rabat naturalny.

Sprzedaż premiowa z kolei polega na dawaniu określonej premii nabywcy spełniającemu warunki promocji. Premię stanowią nagrody rzeczowe (inne niż towary sprzedane nabywcy) lub np. wycieczki. Podobnie definiuje to pojęcie Izba Skarbowa we Wrocławiu w interpretacji z 15 lutego 2006 r. (sygn. PD I 415/159/05): Sprzedaż premiową należy bowiem utożsamiać z transakcją, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi, dochodzi do wydania nabywcy, po spełnieniu określonych przez sprzedawcę warunków zakupu, premii (nagrody) w postaci np. nieodpłatnie wydanego towaru. Cechą charakterystyczną sprzedaży premiowej jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary lub usługi, które sprzedano nabywcy. Ponadto wręczenie nagrody w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą.

PRZYKŁAD
Sklep Z sprzedaje gry komputerowe. We wrześniu zorganizowano w nim promocję. Każdy nabywca gry dla dzieci do 6. roku życia otrzymuje maskotkę. Sklep zastosował sprzedaż premiową.

WAŻNE!
Za sprzedaż premiową można uznać daną czynność, jeżeli:
• dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
• nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
• nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Skutki w podatku dochodowym
Przyznanie tzw. rabatu naturalnego nie jest podatkowo korzystne. Przedsiębiorca uzyskujący rabat w postaci towaru handlowego musi wykazać dodatkowo przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Udzielający takiego rabatu nie może zaliczyć do kosztów partii towarów przekazanej tytułem rabatu. Szczególną uwagę należy zwrócić na przypadki, w których rabat towarowy otrzymuje kontrahent prowadzący działalność gospodarczą. on również będzie musiał doliczyć rabat naturalny do przychodów z działalności gospodarczej. Zalicza się bowiem do nich także wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

PRZYKŁAD
Spółka Czyścioszek sprzedaje środki czystości. Korzystając z promocji producenta, przy zakupie każdej palety proszku do prania dostaje 10 paczek gratis. Dla celów podatku dochodowego wartość gratisowego towaru powinna doliczyć do przychodów z działalności gospodarczej. Wartość przekazanego gratisowo towaru powinna być wyceniona po cenie, jaką zapłaciłby za ten towar, gdyby nie był on objęty promocją.

Warto także dodać, że jeżeli cena znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. promocyjna sprzedaż za złotówkę), muszą istnieć ku temu uzasadnione przyczyny, np. pozbywanie się przestarzałego asortymentu. W przeciwnym razie organ podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 1 updop, określi przychód w wysokości wartości rynkowej.
Sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym świadczeniem (nagrodą) dla kupującego, który spełnia określone warunki. Wydatki spółki na zakup gadżetów czy innych premii nie są traktowane jako wydatki na reklamę. Tym samym nie są one w żaden sposób limitowane. Stanowią bezpośrednio, w pełnej wysokości, koszt uzyskania przychodu. Określona wartość premii (poniżej 760 zł) nie naraża klientów na konieczność uiszczania podatku dochodowego. Limit tego zwolnienia dla klientów wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 updop.
Podatek od towarów i usług, co do zasady, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 updop). Wyjątki od tej zasady stanowią:
• import usług oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
• przekazanie towaru na cele reprezentacji i reklamy.
VAT naliczony w związku ze sprzedażą promocyjną towarów nie stanowi kosztu. Stanowisko takie potwierdzają interpreta- cje urzędów skarbowych (interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 marca 2006 r., sygn. 1471/DPD1/423/9/ 06/MK). Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu (interpretacja z 21 marca 2006 r., sygn. NS/PD-1 /42181-1/06) rozpatrywał przypadek spółki stosującej promocję polegającą na tym, że w przypadku zakupu większej ilości wody mineralnej odbiorcy otrzymywali dodatkowo wodę nieodpłatnie. Izba stwierdziła:
w sytuacji gdy podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota tego podatku nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.
Należy zaznaczyć, że wydanie towaru w promocji jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży. Nie stanowi zatem reprezentacji i reklamy.

Skutki w VAT
Według stanowiska zajmowanego przez urzędy skarbowe rabat towarowy nie jest rabatem zmniejszającym podstawę opodat- kowania (obrót), o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Korzystniejsze jest za- tem sprzedawanie większej ilości towarów za zmniejszoną cenę niż przekazanie dodatkowej jego ilości nieodpłatnie. Warto jednak dodać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy. Stanowisko takie potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście z 5 września 2005 r. (sygn. PP 443/1/95/05). Stwierdza się tam, że: Zakaz odliczenia podatku naliczonego zamieszczony w art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o VAT nie znajduje zastosowania (…), co oznacza istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy, w zakresie, w jakim towary te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przypadku sprzedaży premiowej nagrody dołączane do sprzedawanych towarów podlegają natomiast opodatkowaniu. Takie stanowisko zajął Podkarpacki Urząd Skarbowy w interpretacji z 27 września 1997 r. (sygn. PUS. II/443/153/2005/JZ). Stwierdził, że:nieodpłatne przekazanie przez Podatnika nagród rzeczowych (niestanowiących oczywiście drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) w ramach sprzedaży promocyjnej, jeżeli nagrody te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy też próbek towarów (art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 2 pkt 8 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA