REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż promocyjną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy uatrakcyjnienie naszej sprzedaży. Po pierwsze - będziemy stosować rabat naturalny. Po drugie - klientom kupującym w większych ilościach sprzedawane przez nas produkty będziemy dawać tanie gadżety. Jakie są skutki podatkowe takiej akcji promocyjnej?
Czy koszt tych gratisów jest w całości kosztem podatkowym, czy tylko w ramach limtu 0,25% kosztów reklamy?

RADA
Opisany przez Czytelnika sposób postępowania to w obu przypadkach tzw. sprzedaż premiowa. Nie mamy tu do czynienia z reklamą, a wydatki na zakup gadżetów stanowią w całości koszt podatkowy. W uzasadnieniu przedstawiamy podatkowe skutki obu tych sposobów promocji.

UZASADNIENIE
Z rabatem naturalnym (towarowym) mamy do czynienia, gdy nabywca w zamian za zakup określonej ilości towarów otrzymuje od sprzedawcy pewną ilość bezpłatnie (gratis).
NSA (wyrok z 26 listopada 1997 r., sygn. akt SA/Bk 1453/96) stwierdził, że:takie przekazanie z punktu widzenia prawa stanowi darowiznę. Nie zmienia tego fakt, iż z ekonomicznego punktu widzenia u podłoża tej darowizny leży zamiar zyskania sobie klienta. Należy więc dojść do wniosku, że uzasadnione jest stanowisko organów podatkowych, iż towary świadczone przez skarżącą jako tzw. rabaty towarowe są darowiznami.

PRZYKŁAD
Sklep X ogłosił promocję przy sprzedaży płyt CD. Do każdych dziesięciu kupionych płyt CD-R klient otrzyma jedną gratis. Będzie to rabat naturalny.

Sprzedaż premiowa z kolei polega na dawaniu określonej premii nabywcy spełniającemu warunki promocji. Premię stanowią nagrody rzeczowe (inne niż towary sprzedane nabywcy) lub np. wycieczki. Podobnie definiuje to pojęcie Izba Skarbowa we Wrocławiu w interpretacji z 15 lutego 2006 r. (sygn. PD I 415/159/05): Sprzedaż premiową należy bowiem utożsamiać z transakcją, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi, dochodzi do wydania nabywcy, po spełnieniu określonych przez sprzedawcę warunków zakupu, premii (nagrody) w postaci np. nieodpłatnie wydanego towaru. Cechą charakterystyczną sprzedaży premiowej jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary lub usługi, które sprzedano nabywcy. Ponadto wręczenie nagrody w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą.

PRZYKŁAD
Sklep Z sprzedaje gry komputerowe. We wrześniu zorganizowano w nim promocję. Każdy nabywca gry dla dzieci do 6. roku życia otrzymuje maskotkę. Sklep zastosował sprzedaż premiową.

WAŻNE!
Za sprzedaż premiową można uznać daną czynność, jeżeli:
• dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
• nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
• nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Skutki w podatku dochodowym
Przyznanie tzw. rabatu naturalnego nie jest podatkowo korzystne. Przedsiębiorca uzyskujący rabat w postaci towaru handlowego musi wykazać dodatkowo przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Udzielający takiego rabatu nie może zaliczyć do kosztów partii towarów przekazanej tytułem rabatu. Szczególną uwagę należy zwrócić na przypadki, w których rabat towarowy otrzymuje kontrahent prowadzący działalność gospodarczą. on również będzie musiał doliczyć rabat naturalny do przychodów z działalności gospodarczej. Zalicza się bowiem do nich także wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

PRZYKŁAD
Spółka Czyścioszek sprzedaje środki czystości. Korzystając z promocji producenta, przy zakupie każdej palety proszku do prania dostaje 10 paczek gratis. Dla celów podatku dochodowego wartość gratisowego towaru powinna doliczyć do przychodów z działalności gospodarczej. Wartość przekazanego gratisowo towaru powinna być wyceniona po cenie, jaką zapłaciłby za ten towar, gdyby nie był on objęty promocją.

Warto także dodać, że jeżeli cena znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. promocyjna sprzedaż za złotówkę), muszą istnieć ku temu uzasadnione przyczyny, np. pozbywanie się przestarzałego asortymentu. W przeciwnym razie organ podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 1 updop, określi przychód w wysokości wartości rynkowej.
Sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym świadczeniem (nagrodą) dla kupującego, który spełnia określone warunki. Wydatki spółki na zakup gadżetów czy innych premii nie są traktowane jako wydatki na reklamę. Tym samym nie są one w żaden sposób limitowane. Stanowią bezpośrednio, w pełnej wysokości, koszt uzyskania przychodu. Określona wartość premii (poniżej 760 zł) nie naraża klientów na konieczność uiszczania podatku dochodowego. Limit tego zwolnienia dla klientów wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 updop.
Podatek od towarów i usług, co do zasady, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 updop). Wyjątki od tej zasady stanowią:
• import usług oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
• przekazanie towaru na cele reprezentacji i reklamy.
VAT naliczony w związku ze sprzedażą promocyjną towarów nie stanowi kosztu. Stanowisko takie potwierdzają interpreta- cje urzędów skarbowych (interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 marca 2006 r., sygn. 1471/DPD1/423/9/ 06/MK). Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu (interpretacja z 21 marca 2006 r., sygn. NS/PD-1 /42181-1/06) rozpatrywał przypadek spółki stosującej promocję polegającą na tym, że w przypadku zakupu większej ilości wody mineralnej odbiorcy otrzymywali dodatkowo wodę nieodpłatnie. Izba stwierdziła:
w sytuacji gdy podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota tego podatku nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.
Należy zaznaczyć, że wydanie towaru w promocji jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży. Nie stanowi zatem reprezentacji i reklamy.

Skutki w VAT
Według stanowiska zajmowanego przez urzędy skarbowe rabat towarowy nie jest rabatem zmniejszającym podstawę opodat- kowania (obrót), o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Korzystniejsze jest za- tem sprzedawanie większej ilości towarów za zmniejszoną cenę niż przekazanie dodatkowej jego ilości nieodpłatnie. Warto jednak dodać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy. Stanowisko takie potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście z 5 września 2005 r. (sygn. PP 443/1/95/05). Stwierdza się tam, że: Zakaz odliczenia podatku naliczonego zamieszczony w art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o VAT nie znajduje zastosowania (…), co oznacza istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy, w zakresie, w jakim towary te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przypadku sprzedaży premiowej nagrody dołączane do sprzedawanych towarów podlegają natomiast opodatkowaniu. Takie stanowisko zajął Podkarpacki Urząd Skarbowy w interpretacji z 27 września 1997 r. (sygn. PUS. II/443/153/2005/JZ). Stwierdził, że:nieodpłatne przekazanie przez Podatnika nagród rzeczowych (niestanowiących oczywiście drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) w ramach sprzedaży promocyjnej, jeżeli nagrody te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy też próbek towarów (art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 2 pkt 8 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA