REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż promocyjną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy uatrakcyjnienie naszej sprzedaży. Po pierwsze - będziemy stosować rabat naturalny. Po drugie - klientom kupującym w większych ilościach sprzedawane przez nas produkty będziemy dawać tanie gadżety. Jakie są skutki podatkowe takiej akcji promocyjnej?
Czy koszt tych gratisów jest w całości kosztem podatkowym, czy tylko w ramach limtu 0,25% kosztów reklamy?

RADA
Opisany przez Czytelnika sposób postępowania to w obu przypadkach tzw. sprzedaż premiowa. Nie mamy tu do czynienia z reklamą, a wydatki na zakup gadżetów stanowią w całości koszt podatkowy. W uzasadnieniu przedstawiamy podatkowe skutki obu tych sposobów promocji.

UZASADNIENIE
Z rabatem naturalnym (towarowym) mamy do czynienia, gdy nabywca w zamian za zakup określonej ilości towarów otrzymuje od sprzedawcy pewną ilość bezpłatnie (gratis).
NSA (wyrok z 26 listopada 1997 r., sygn. akt SA/Bk 1453/96) stwierdził, że:takie przekazanie z punktu widzenia prawa stanowi darowiznę. Nie zmienia tego fakt, iż z ekonomicznego punktu widzenia u podłoża tej darowizny leży zamiar zyskania sobie klienta. Należy więc dojść do wniosku, że uzasadnione jest stanowisko organów podatkowych, iż towary świadczone przez skarżącą jako tzw. rabaty towarowe są darowiznami.

PRZYKŁAD
Sklep X ogłosił promocję przy sprzedaży płyt CD. Do każdych dziesięciu kupionych płyt CD-R klient otrzyma jedną gratis. Będzie to rabat naturalny.

Sprzedaż premiowa z kolei polega na dawaniu określonej premii nabywcy spełniającemu warunki promocji. Premię stanowią nagrody rzeczowe (inne niż towary sprzedane nabywcy) lub np. wycieczki. Podobnie definiuje to pojęcie Izba Skarbowa we Wrocławiu w interpretacji z 15 lutego 2006 r. (sygn. PD I 415/159/05): Sprzedaż premiową należy bowiem utożsamiać z transakcją, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi, dochodzi do wydania nabywcy, po spełnieniu określonych przez sprzedawcę warunków zakupu, premii (nagrody) w postaci np. nieodpłatnie wydanego towaru. Cechą charakterystyczną sprzedaży premiowej jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary lub usługi, które sprzedano nabywcy. Ponadto wręczenie nagrody w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą.

PRZYKŁAD
Sklep Z sprzedaje gry komputerowe. We wrześniu zorganizowano w nim promocję. Każdy nabywca gry dla dzieci do 6. roku życia otrzymuje maskotkę. Sklep zastosował sprzedaż premiową.

WAŻNE!
Za sprzedaż premiową można uznać daną czynność, jeżeli:
• dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
• nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
• nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Skutki w podatku dochodowym
Przyznanie tzw. rabatu naturalnego nie jest podatkowo korzystne. Przedsiębiorca uzyskujący rabat w postaci towaru handlowego musi wykazać dodatkowo przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Udzielający takiego rabatu nie może zaliczyć do kosztów partii towarów przekazanej tytułem rabatu. Szczególną uwagę należy zwrócić na przypadki, w których rabat towarowy otrzymuje kontrahent prowadzący działalność gospodarczą. on również będzie musiał doliczyć rabat naturalny do przychodów z działalności gospodarczej. Zalicza się bowiem do nich także wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

PRZYKŁAD
Spółka Czyścioszek sprzedaje środki czystości. Korzystając z promocji producenta, przy zakupie każdej palety proszku do prania dostaje 10 paczek gratis. Dla celów podatku dochodowego wartość gratisowego towaru powinna doliczyć do przychodów z działalności gospodarczej. Wartość przekazanego gratisowo towaru powinna być wyceniona po cenie, jaką zapłaciłby za ten towar, gdyby nie był on objęty promocją.

Warto także dodać, że jeżeli cena znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. promocyjna sprzedaż za złotówkę), muszą istnieć ku temu uzasadnione przyczyny, np. pozbywanie się przestarzałego asortymentu. W przeciwnym razie organ podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 1 updop, określi przychód w wysokości wartości rynkowej.
Sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym świadczeniem (nagrodą) dla kupującego, który spełnia określone warunki. Wydatki spółki na zakup gadżetów czy innych premii nie są traktowane jako wydatki na reklamę. Tym samym nie są one w żaden sposób limitowane. Stanowią bezpośrednio, w pełnej wysokości, koszt uzyskania przychodu. Określona wartość premii (poniżej 760 zł) nie naraża klientów na konieczność uiszczania podatku dochodowego. Limit tego zwolnienia dla klientów wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 updop.
Podatek od towarów i usług, co do zasady, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 updop). Wyjątki od tej zasady stanowią:
• import usług oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
• przekazanie towaru na cele reprezentacji i reklamy.
VAT naliczony w związku ze sprzedażą promocyjną towarów nie stanowi kosztu. Stanowisko takie potwierdzają interpreta- cje urzędów skarbowych (interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 marca 2006 r., sygn. 1471/DPD1/423/9/ 06/MK). Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu (interpretacja z 21 marca 2006 r., sygn. NS/PD-1 /42181-1/06) rozpatrywał przypadek spółki stosującej promocję polegającą na tym, że w przypadku zakupu większej ilości wody mineralnej odbiorcy otrzymywali dodatkowo wodę nieodpłatnie. Izba stwierdziła:
w sytuacji gdy podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota tego podatku nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.
Należy zaznaczyć, że wydanie towaru w promocji jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży. Nie stanowi zatem reprezentacji i reklamy.

Skutki w VAT
Według stanowiska zajmowanego przez urzędy skarbowe rabat towarowy nie jest rabatem zmniejszającym podstawę opodat- kowania (obrót), o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Korzystniejsze jest za- tem sprzedawanie większej ilości towarów za zmniejszoną cenę niż przekazanie dodatkowej jego ilości nieodpłatnie. Warto jednak dodać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy. Stanowisko takie potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście z 5 września 2005 r. (sygn. PP 443/1/95/05). Stwierdza się tam, że: Zakaz odliczenia podatku naliczonego zamieszczony w art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o VAT nie znajduje zastosowania (…), co oznacza istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej rabat towarowy, w zakresie, w jakim towary te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przypadku sprzedaży premiowej nagrody dołączane do sprzedawanych towarów podlegają natomiast opodatkowaniu. Takie stanowisko zajął Podkarpacki Urząd Skarbowy w interpretacji z 27 września 1997 r. (sygn. PUS. II/443/153/2005/JZ). Stwierdził, że:nieodpłatne przekazanie przez Podatnika nagród rzeczowych (niestanowiących oczywiście drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) w ramach sprzedaży promocyjnej, jeżeli nagrody te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy też próbek towarów (art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 14 ust. 2 pkt 8 i art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA