REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonujemy przekazanie zysku na spłatę kredytu oraz zakup środków trwałych

REKLAMA

Spółka akcyjna przekazała połowę zysku na spłatę kredytu, a drugą połowę - na zakup środków trwałych. Jak należy zaewidencjonować tę operację? Czy cały zysk należy zaksięgować na kapitał zapasowy?

RADA
Operacje gospodarcze wymienione w pytaniu są finansowane z rachunku bieżącego spółki, nie powodują one zmian w kapitale własnym i w konsekwencji są neutralne podatkowo.

UZASADNIENIE
Aby można było przeznaczyć wypracowany przez spółkę zysk na zakup środka trwałego i na spłatę kredytu, konieczne jest spełnienie następujących warunków:
• uzyskanie pozytywnej opinii biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe spółki,
• zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez walne zgromadzenie akcjonariuszy,
• obligatoryjne utworzenie kapitału zapasowego w wysokości co najmniej 8% zysku za dany rok obrotowy, dopóki kapitał ten nie osiągnie co najmniej jednej trzeciej kapitału zakładowego spółki,
• posiadanie statutu spółki, który zawiera postanowienia pozwalające na inny podział zysku niż wypłata dywidendy akcjonariuszom,
• podjęcie przez walne zgromadzenie wspólników większością głosów decyzji dotyczącej zatrzymania zysku w spółce i przeznaczenia go na różne cele.
Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości podział zysku (pokrycie straty) w jednostkach zobowiązanych do badania rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu tego sprawozdania przez organ zatwierdzający (walne zgromadzenie akcjonariuszy). Sprawozdanie to powinno być zaopiniowane przez biegłego rewidenta.
UWAGA!
Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonany bez zatwierdzenia sprawozdania, jest nieważny z mocy prawa.
Akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku „czystym”. Jest to zysk wynikający z rocznego bilansu po odjęciu podatku dochodowego. W myśl art. 347 Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, przeznaczonym przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom.
Zysk rozdziela się w stosunku do liczby akcji. Jeżeli akcje nie są całkowicie pokryte, zysk rozdziela się w stosunku do dokonanych wpłat na akcje. Statut może przewidywać inny sposób podziału zysku. Artykuł 348 k.s.h. ogranicza kwotę przeznaczoną do podziału między akcjonariuszy. Kwota ta nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o niepodzielone zyski z lat ubiegłych oraz o kwoty przeniesione z utworzonych z zysku kapitałów zapasowego i rezerwowych, które mogą być przeznaczone na wypłatę dywidendy. Ponadto kwotę przeznaczoną do podziału między akcjonariuszy należy pomniejszyć o niepokryte straty, akcje własne oraz o kwoty, które zgodnie z ustawą lub statutem powinny być przeznaczone z zysku za ostatni rok obrotowy na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
UWAGA!
Roczne sprawozdanie spółki podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.
Dopóki zgromadzenie wspólników nie podejmie uchwały o podziale zysku, wynik finansowy netto za dany rok obrotowy jest zaksięgowany na koncie „Wynik finansowy” – saldo Ma.
W przypadku gdy spółka osiągnęła stratę, saldo figuruje po stronie Wn.
Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i po podjęciu uchwały o podziale zysku netto należy dokonać w księgach rachunkowych roku następującego po roku obrotowym przeniesienia salda konta „Wynik finansowy”:
Wn „Wynik finansowy”,
Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”.
Jeśli w statucie spółki akcyjnej zawarte są zapisy przewidujące inny podział zysku, walne zgromadzenie może podjąć decyzję o zatrzymaniu zysku w spółce.
UWAGA!
Wszystkie decyzje dotyczące zatrzymania zysku w spółce muszą być podjęte na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy większością głosów.
Zatrzymanie zysku w spółce wiąże się z tym, że akcjonariuszom nie zostanie wypłacona dywidenda, a uzyskane w ten sposób środki finansowe będzie można przeznaczyć na różne cele, np. zakup środków trwałych czy podwyższenie kapitału.
Problematyka dotycząca ujmowania kapitałów w księgach rachunkowych jest uregulowana w art. 36 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z tym przepisem kapitały (fundusze) własne ujmuje się z podziałem na ich rodzaje i według zasad określonych przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy o utworzeniu jednostki. W ustawie nie ma unormowań dotyczących źródła finansowania kapitału zapasowego, rezerwowego, nie ma też regulacji dotyczących sposobu wykorzystania kapitałów.
Regulacje te znajdziemy w Kodeksie spółek handlowych. W myśl art. 396 § 1 k.s.h. spółka ma obowiązek utworzyć kapitał zapasowy w celu pokrycia ewentualnej straty, na który przelewa się co najmniej 8% zysku za dany rok obrotowy, dopóki kapitał ten nie osiągnie co najmniej jednej trzeciej kapitału zakładowego.
Ewidencja obligatoryjnego tworzenia kapitału zapasowego w spółce jest następująca:
Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,
Ma „Kapitał zapasowy”.
W omawianym pytaniu spółka przeznaczyła część zatrzymanego zysku na zakup środków trwałych, a część – na spłatę kredytu.
Zarówno zakup środka trwałego, jak i spłatę kredytu ewidencjonuje się na zasadach ogólnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kapitał zapasowy spółki jest źródłem środków pieniężnych, które mogą być przeznaczone na różne cele. Zarówno spłata kredytu, jak i zakup środków trwałych nie mają żadnego wpływu na zmniejszenie kapitału zapasowego, co oznacza, że nie wystąpią żadne księgowania na tym koncie.
Ponieważ opisane zdarzenia gospodarcze (spłata kredytu, zakup środków trwałych) nie prowadzą do żadnych zmian w funduszach własnych spółki nie powstaje obowiązek podatkowy. Również utworzenie kapitału zapasowego z zysku spółki jest neutralne podatkowo – nie skutkuje powstaniem obowiązku w podatku dochodowym ani w podatku od czynności cywilnoprawnych.

•  art. 36, art. 53, art. 64 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 304, art. 347, art. 348, art. 349, art. 395, art. 396, art. 414 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA