REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na stronę www

REKLAMA

Firma wydała 6000 zł na projekt strony www, domenę, hosting, oprogramowanie. Wydatki te zakwalifikowaliśmy jako wydatki na reklamę publiczną. Czy jest to prawidłowa kwalifikacja?
A może wydatki te rozliczyć jako wartości niematerialne i prawne oraz amortyzować?

RADA
Tak, jest to prawidłowa kwalifikacja. Wydatki na stworzenie i utrzymanie strony www przedsiębiorcy są kwalifikowane jako wydatki na reklamę publiczną. Można je zaliczyć bezpośrednio w koszty firmy. Wydatki na stronę www nie podlegają limitom charakterystycznym dla reklamy niepublicznej (0,25% przychodu). Strona www nie jest wartością niematerialną i prawną. Nie jest bowiem wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego nie amortyzuje się wydatków na stronę www. W uzasadnieniu opisujemy też szczególną kwalifikację wydatków na stronę www w przypadku zawodów zaufania publicznego, których przedstawiciele mają ustawowy zakaz reklamowania swoich usług. Zakaz ten dotyczy np. doradców podatkowych. Ta grupa przedsiębiorców wydatków na stronę www nie kwalifikuje jako reklamy publicznej i zalicza je bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE
Wydatki na utrzymanie strony www są obecnie coraz częstszym kosztem prowadzenia firmy. W artykule wyjaśniamy, jak je rozliczać.

Strona www to nie wartość niematerialna i prawna

Zarówno stworzenia strony www, jej zabezpieczenia przed spamem i wirusami, kosztów utrzymania, jak i modernizacji nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego wydatki te nie podlegają amortyzacji i można je od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe konsekwentnie nie uznają wydatków na stworzenie i utrzymanie strony www firmy za kwalifikujące się do zaliczenia do wartości niematerialnych i prawnych. Strona www jest rodzajem aktywu, który nie jest wymieniony w katalogu wartości niematerialnych i prawnych (art. 22b ust. 1 i 2 updof), który ma charakter zamknięty. Jest to argument, jakim posługują się organy podatkowe, analizując ten problem. Przykładem takiego stanowiska organu podatkowego może być postanowienie z 19 grudnia 2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży (nr PB415-17/05).

Wydatki na stronę www są reklamą publiczną

Wydatki na stronę www są przez organy podatkowe kwalifikowane z reguły jako wydatki na reklamę publiczną. W praktyce na stronach www umieszcza się nie tylko dane teleadresowe, ale i elementy reklamujące ofertę przedsiębiorcy. Ponieważ na stronę www może wejść każda osoba, nie może to być reklama niepubliczna (ograniczona limitem 0,25% przychodów). Przykładem takiego stanowiska organów podatkowych może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 7 lutego 2006 r. (sygn. US. PDFD/415-4/06). Podatnik zapytał, jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmowej strony www. Zaliczył do nich: wykupienie domeny, miejsca na serwerze (hosting), zaprojektowanie strony i zabezpieczenie programem antywirusowym. Miał wątpliwości, czy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu (w pełnej wysokości), czy tak jak na reklamę niepubliczną (tylko do wysokości 0,25% przychodu). Naczelnik urzędu skarbowego uznał wydatki na utrzymanie strony www za wydatki na reklamę publiczną: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poprzez założenie strony internetowej własnej firmy reklamuje świadczone usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Niewątpliwie reklamowanie usług za pośrednictwem Internetu ma charakter publiczny, ponieważ strona internetowa jest powszechnie dostępna dla szerokiej, nieograniczonej grupy osób – internautów. Zatem wydatki te traktować należy jako poniesione na reklamę prowadzoną publicznie, zaliczając w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Strona www nie jest reklamą dla zawodów zaufania publicznego

Wiele osób wykonujących zawody zaufania publicznego objętych jest zakazem reklamowania swoich usług. Przykładem takiej regulacji jest art. 38 ustawy o doradztwie podatkowym. Przepis ten stanowi, że doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług. Co ciekawe, przepis ten dotyczy organów podatkowych, organów kontroli podatkowej oraz pracowników zatrudnionych w tych instytucjach. Nie mogą oni w jakiejkolwiek formie reklamować konkretnego podmiotu świadczącego doradztwo podatkowe. Wydatki na stronę www w przypadku przedsiębiorców objętych tego typu zakazem nie są więc kwalifikowane jako reklama publiczna lub niepubliczna. Dodatkowo te różnice w zakresie kwalifikacji wydatków na stronę www w zależności od typu przedsiębiorcy komplikuje brak definicji pojęć: „reklama”, „reprezentacja”, „informacja”. Nie zawiera ich ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego zarówno organy podatkowe, jak i sądy sięgają do słowników języka polskiego. Wynika z nich, że strona www może być zarówno reklamą, jak i informacją.

Strona www doradcy podatkowego, jeżeli jest wykonana zgodnie z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym, nie jest reklamą, tylko informacją. Wydatki na utrzymanie takiej strony www są podobnie kwalifikowane jak wydatki na zaprojektowanie i wykonanie wizytówek. Przydatna może być interpretacja z 9 marca 2004 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który zajmował się problemem podatniczki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (tworzenie serwisów internetowych oraz usługi hostingu internetowego). Poniosła wydatek na wykonanie wizytówek, na których znajdowała się nazwa firmy podatniczki, dane teleadresowe, logo firmy. Wizytówki te były przekazywane przez podatniczkę klientom oraz potencjalnym klientom firmy. Wydatek ten nie został uznany przez organ podatkowy za koszt reprezentacji lub reklamy. Odpowiedź dyrektora izby mogą wykorzystać w ewentualnym sporze z urzędem skarbowym przedsiębiorcy, których strony www nie zawierają elementów reklamy, lecz tylko dane teleadresowe firmy i np. opis kwalifikacji jej właściciela.W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych pojęć „reklama” i „reprezentacja” przyjąć należy ich wykładnię językową, zgodnie z którą za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) – z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95. Reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie. Tymczasem wręczenie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy. Wizytówki zawierają jedynie informacje dotyczące firmy (jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu, pod którym można kontaktować się z firmą lub jej reprezentantem). Mają więc one charakter informacyjny, a zatem zakup wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą. Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. A zatem powinien być zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Podatniczkę działalności gospodarczej w momencie poniesienia tego wydatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA