REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na stronę www

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma wydała 6000 zł na projekt strony www, domenę, hosting, oprogramowanie. Wydatki te zakwalifikowaliśmy jako wydatki na reklamę publiczną. Czy jest to prawidłowa kwalifikacja?
A może wydatki te rozliczyć jako wartości niematerialne i prawne oraz amortyzować?

RADA
Tak, jest to prawidłowa kwalifikacja. Wydatki na stworzenie i utrzymanie strony www przedsiębiorcy są kwalifikowane jako wydatki na reklamę publiczną. Można je zaliczyć bezpośrednio w koszty firmy. Wydatki na stronę www nie podlegają limitom charakterystycznym dla reklamy niepublicznej (0,25% przychodu). Strona www nie jest wartością niematerialną i prawną. Nie jest bowiem wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego nie amortyzuje się wydatków na stronę www. W uzasadnieniu opisujemy też szczególną kwalifikację wydatków na stronę www w przypadku zawodów zaufania publicznego, których przedstawiciele mają ustawowy zakaz reklamowania swoich usług. Zakaz ten dotyczy np. doradców podatkowych. Ta grupa przedsiębiorców wydatków na stronę www nie kwalifikuje jako reklamy publicznej i zalicza je bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE
Wydatki na utrzymanie strony www są obecnie coraz częstszym kosztem prowadzenia firmy. W artykule wyjaśniamy, jak je rozliczać.

Strona www to nie wartość niematerialna i prawna

Zarówno stworzenia strony www, jej zabezpieczenia przed spamem i wirusami, kosztów utrzymania, jak i modernizacji nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego wydatki te nie podlegają amortyzacji i można je od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe konsekwentnie nie uznają wydatków na stworzenie i utrzymanie strony www firmy za kwalifikujące się do zaliczenia do wartości niematerialnych i prawnych. Strona www jest rodzajem aktywu, który nie jest wymieniony w katalogu wartości niematerialnych i prawnych (art. 22b ust. 1 i 2 updof), który ma charakter zamknięty. Jest to argument, jakim posługują się organy podatkowe, analizując ten problem. Przykładem takiego stanowiska organu podatkowego może być postanowienie z 19 grudnia 2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży (nr PB415-17/05).

Wydatki na stronę www są reklamą publiczną

Wydatki na stronę www są przez organy podatkowe kwalifikowane z reguły jako wydatki na reklamę publiczną. W praktyce na stronach www umieszcza się nie tylko dane teleadresowe, ale i elementy reklamujące ofertę przedsiębiorcy. Ponieważ na stronę www może wejść każda osoba, nie może to być reklama niepubliczna (ograniczona limitem 0,25% przychodów). Przykładem takiego stanowiska organów podatkowych może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 7 lutego 2006 r. (sygn. US. PDFD/415-4/06). Podatnik zapytał, jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmowej strony www. Zaliczył do nich: wykupienie domeny, miejsca na serwerze (hosting), zaprojektowanie strony i zabezpieczenie programem antywirusowym. Miał wątpliwości, czy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu (w pełnej wysokości), czy tak jak na reklamę niepubliczną (tylko do wysokości 0,25% przychodu). Naczelnik urzędu skarbowego uznał wydatki na utrzymanie strony www za wydatki na reklamę publiczną: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poprzez założenie strony internetowej własnej firmy reklamuje świadczone usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Niewątpliwie reklamowanie usług za pośrednictwem Internetu ma charakter publiczny, ponieważ strona internetowa jest powszechnie dostępna dla szerokiej, nieograniczonej grupy osób – internautów. Zatem wydatki te traktować należy jako poniesione na reklamę prowadzoną publicznie, zaliczając w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Strona www nie jest reklamą dla zawodów zaufania publicznego

Wiele osób wykonujących zawody zaufania publicznego objętych jest zakazem reklamowania swoich usług. Przykładem takiej regulacji jest art. 38 ustawy o doradztwie podatkowym. Przepis ten stanowi, że doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług. Co ciekawe, przepis ten dotyczy organów podatkowych, organów kontroli podatkowej oraz pracowników zatrudnionych w tych instytucjach. Nie mogą oni w jakiejkolwiek formie reklamować konkretnego podmiotu świadczącego doradztwo podatkowe. Wydatki na stronę www w przypadku przedsiębiorców objętych tego typu zakazem nie są więc kwalifikowane jako reklama publiczna lub niepubliczna. Dodatkowo te różnice w zakresie kwalifikacji wydatków na stronę www w zależności od typu przedsiębiorcy komplikuje brak definicji pojęć: „reklama”, „reprezentacja”, „informacja”. Nie zawiera ich ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego zarówno organy podatkowe, jak i sądy sięgają do słowników języka polskiego. Wynika z nich, że strona www może być zarówno reklamą, jak i informacją.

Strona www doradcy podatkowego, jeżeli jest wykonana zgodnie z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym, nie jest reklamą, tylko informacją. Wydatki na utrzymanie takiej strony www są podobnie kwalifikowane jak wydatki na zaprojektowanie i wykonanie wizytówek. Przydatna może być interpretacja z 9 marca 2004 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który zajmował się problemem podatniczki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (tworzenie serwisów internetowych oraz usługi hostingu internetowego). Poniosła wydatek na wykonanie wizytówek, na których znajdowała się nazwa firmy podatniczki, dane teleadresowe, logo firmy. Wizytówki te były przekazywane przez podatniczkę klientom oraz potencjalnym klientom firmy. Wydatek ten nie został uznany przez organ podatkowy za koszt reprezentacji lub reklamy. Odpowiedź dyrektora izby mogą wykorzystać w ewentualnym sporze z urzędem skarbowym przedsiębiorcy, których strony www nie zawierają elementów reklamy, lecz tylko dane teleadresowe firmy i np. opis kwalifikacji jej właściciela.W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych pojęć „reklama” i „reprezentacja” przyjąć należy ich wykładnię językową, zgodnie z którą za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) – z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95. Reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie. Tymczasem wręczenie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy. Wizytówki zawierają jedynie informacje dotyczące firmy (jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu, pod którym można kontaktować się z firmą lub jej reprezentantem). Mają więc one charakter informacyjny, a zatem zakup wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą. Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. A zatem powinien być zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Podatniczkę działalności gospodarczej w momencie poniesienia tego wydatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA