REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na stronę www

REKLAMA

Firma wydała 6000 zł na projekt strony www, domenę, hosting, oprogramowanie. Wydatki te zakwalifikowaliśmy jako wydatki na reklamę publiczną. Czy jest to prawidłowa kwalifikacja?
A może wydatki te rozliczyć jako wartości niematerialne i prawne oraz amortyzować?

RADA
Tak, jest to prawidłowa kwalifikacja. Wydatki na stworzenie i utrzymanie strony www przedsiębiorcy są kwalifikowane jako wydatki na reklamę publiczną. Można je zaliczyć bezpośrednio w koszty firmy. Wydatki na stronę www nie podlegają limitom charakterystycznym dla reklamy niepublicznej (0,25% przychodu). Strona www nie jest wartością niematerialną i prawną. Nie jest bowiem wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego nie amortyzuje się wydatków na stronę www. W uzasadnieniu opisujemy też szczególną kwalifikację wydatków na stronę www w przypadku zawodów zaufania publicznego, których przedstawiciele mają ustawowy zakaz reklamowania swoich usług. Zakaz ten dotyczy np. doradców podatkowych. Ta grupa przedsiębiorców wydatków na stronę www nie kwalifikuje jako reklamy publicznej i zalicza je bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE
Wydatki na utrzymanie strony www są obecnie coraz częstszym kosztem prowadzenia firmy. W artykule wyjaśniamy, jak je rozliczać.

Strona www to nie wartość niematerialna i prawna

Zarówno stworzenia strony www, jej zabezpieczenia przed spamem i wirusami, kosztów utrzymania, jak i modernizacji nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego wydatki te nie podlegają amortyzacji i można je od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe konsekwentnie nie uznają wydatków na stworzenie i utrzymanie strony www firmy za kwalifikujące się do zaliczenia do wartości niematerialnych i prawnych. Strona www jest rodzajem aktywu, który nie jest wymieniony w katalogu wartości niematerialnych i prawnych (art. 22b ust. 1 i 2 updof), który ma charakter zamknięty. Jest to argument, jakim posługują się organy podatkowe, analizując ten problem. Przykładem takiego stanowiska organu podatkowego może być postanowienie z 19 grudnia 2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży (nr PB415-17/05).

Wydatki na stronę www są reklamą publiczną

Wydatki na stronę www są przez organy podatkowe kwalifikowane z reguły jako wydatki na reklamę publiczną. W praktyce na stronach www umieszcza się nie tylko dane teleadresowe, ale i elementy reklamujące ofertę przedsiębiorcy. Ponieważ na stronę www może wejść każda osoba, nie może to być reklama niepubliczna (ograniczona limitem 0,25% przychodów). Przykładem takiego stanowiska organów podatkowych może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 7 lutego 2006 r. (sygn. US. PDFD/415-4/06). Podatnik zapytał, jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmowej strony www. Zaliczył do nich: wykupienie domeny, miejsca na serwerze (hosting), zaprojektowanie strony i zabezpieczenie programem antywirusowym. Miał wątpliwości, czy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu (w pełnej wysokości), czy tak jak na reklamę niepubliczną (tylko do wysokości 0,25% przychodu). Naczelnik urzędu skarbowego uznał wydatki na utrzymanie strony www za wydatki na reklamę publiczną: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poprzez założenie strony internetowej własnej firmy reklamuje świadczone usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Niewątpliwie reklamowanie usług za pośrednictwem Internetu ma charakter publiczny, ponieważ strona internetowa jest powszechnie dostępna dla szerokiej, nieograniczonej grupy osób – internautów. Zatem wydatki te traktować należy jako poniesione na reklamę prowadzoną publicznie, zaliczając w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Strona www nie jest reklamą dla zawodów zaufania publicznego

Wiele osób wykonujących zawody zaufania publicznego objętych jest zakazem reklamowania swoich usług. Przykładem takiej regulacji jest art. 38 ustawy o doradztwie podatkowym. Przepis ten stanowi, że doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług. Co ciekawe, przepis ten dotyczy organów podatkowych, organów kontroli podatkowej oraz pracowników zatrudnionych w tych instytucjach. Nie mogą oni w jakiejkolwiek formie reklamować konkretnego podmiotu świadczącego doradztwo podatkowe. Wydatki na stronę www w przypadku przedsiębiorców objętych tego typu zakazem nie są więc kwalifikowane jako reklama publiczna lub niepubliczna. Dodatkowo te różnice w zakresie kwalifikacji wydatków na stronę www w zależności od typu przedsiębiorcy komplikuje brak definicji pojęć: „reklama”, „reprezentacja”, „informacja”. Nie zawiera ich ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego zarówno organy podatkowe, jak i sądy sięgają do słowników języka polskiego. Wynika z nich, że strona www może być zarówno reklamą, jak i informacją.

Strona www doradcy podatkowego, jeżeli jest wykonana zgodnie z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym, nie jest reklamą, tylko informacją. Wydatki na utrzymanie takiej strony www są podobnie kwalifikowane jak wydatki na zaprojektowanie i wykonanie wizytówek. Przydatna może być interpretacja z 9 marca 2004 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który zajmował się problemem podatniczki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (tworzenie serwisów internetowych oraz usługi hostingu internetowego). Poniosła wydatek na wykonanie wizytówek, na których znajdowała się nazwa firmy podatniczki, dane teleadresowe, logo firmy. Wizytówki te były przekazywane przez podatniczkę klientom oraz potencjalnym klientom firmy. Wydatek ten nie został uznany przez organ podatkowy za koszt reprezentacji lub reklamy. Odpowiedź dyrektora izby mogą wykorzystać w ewentualnym sporze z urzędem skarbowym przedsiębiorcy, których strony www nie zawierają elementów reklamy, lecz tylko dane teleadresowe firmy i np. opis kwalifikacji jej właściciela.W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych pojęć „reklama” i „reprezentacja” przyjąć należy ich wykładnię językową, zgodnie z którą za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) – z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95. Reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie. Tymczasem wręczenie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy. Wizytówki zawierają jedynie informacje dotyczące firmy (jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu, pod którym można kontaktować się z firmą lub jej reprezentantem). Mają więc one charakter informacyjny, a zatem zakup wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą. Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. A zatem powinien być zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Podatniczkę działalności gospodarczej w momencie poniesienia tego wydatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA