REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na stronę www

REKLAMA

Firma wydała 6000 zł na projekt strony www, domenę, hosting, oprogramowanie. Wydatki te zakwalifikowaliśmy jako wydatki na reklamę publiczną. Czy jest to prawidłowa kwalifikacja?
A może wydatki te rozliczyć jako wartości niematerialne i prawne oraz amortyzować?

RADA
Tak, jest to prawidłowa kwalifikacja. Wydatki na stworzenie i utrzymanie strony www przedsiębiorcy są kwalifikowane jako wydatki na reklamę publiczną. Można je zaliczyć bezpośrednio w koszty firmy. Wydatki na stronę www nie podlegają limitom charakterystycznym dla reklamy niepublicznej (0,25% przychodu). Strona www nie jest wartością niematerialną i prawną. Nie jest bowiem wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego nie amortyzuje się wydatków na stronę www. W uzasadnieniu opisujemy też szczególną kwalifikację wydatków na stronę www w przypadku zawodów zaufania publicznego, których przedstawiciele mają ustawowy zakaz reklamowania swoich usług. Zakaz ten dotyczy np. doradców podatkowych. Ta grupa przedsiębiorców wydatków na stronę www nie kwalifikuje jako reklamy publicznej i zalicza je bezpośrednio w koszty.

UZASADNIENIE
Wydatki na utrzymanie strony www są obecnie coraz częstszym kosztem prowadzenia firmy. W artykule wyjaśniamy, jak je rozliczać.

Strona www to nie wartość niematerialna i prawna

Zarówno stworzenia strony www, jej zabezpieczenia przed spamem i wirusami, kosztów utrzymania, jak i modernizacji nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych. Dlatego wydatki te nie podlegają amortyzacji i można je od razu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe konsekwentnie nie uznają wydatków na stworzenie i utrzymanie strony www firmy za kwalifikujące się do zaliczenia do wartości niematerialnych i prawnych. Strona www jest rodzajem aktywu, który nie jest wymieniony w katalogu wartości niematerialnych i prawnych (art. 22b ust. 1 i 2 updof), który ma charakter zamknięty. Jest to argument, jakim posługują się organy podatkowe, analizując ten problem. Przykładem takiego stanowiska organu podatkowego może być postanowienie z 19 grudnia 2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży (nr PB415-17/05).

Wydatki na stronę www są reklamą publiczną

Wydatki na stronę www są przez organy podatkowe kwalifikowane z reguły jako wydatki na reklamę publiczną. W praktyce na stronach www umieszcza się nie tylko dane teleadresowe, ale i elementy reklamujące ofertę przedsiębiorcy. Ponieważ na stronę www może wejść każda osoba, nie może to być reklama niepubliczna (ograniczona limitem 0,25% przychodów). Przykładem takiego stanowiska organów podatkowych może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 7 lutego 2006 r. (sygn. US. PDFD/415-4/06). Podatnik zapytał, jak rozliczyć wydatki poniesione na założenie firmowej strony www. Zaliczył do nich: wykupienie domeny, miejsca na serwerze (hosting), zaprojektowanie strony i zabezpieczenie programem antywirusowym. Miał wątpliwości, czy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę w środkach masowego przekazu (w pełnej wysokości), czy tak jak na reklamę niepubliczną (tylko do wysokości 0,25% przychodu). Naczelnik urzędu skarbowego uznał wydatki na utrzymanie strony www za wydatki na reklamę publiczną: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poprzez założenie strony internetowej własnej firmy reklamuje świadczone usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej. Niewątpliwie reklamowanie usług za pośrednictwem Internetu ma charakter publiczny, ponieważ strona internetowa jest powszechnie dostępna dla szerokiej, nieograniczonej grupy osób – internautów. Zatem wydatki te traktować należy jako poniesione na reklamę prowadzoną publicznie, zaliczając w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Strona www nie jest reklamą dla zawodów zaufania publicznego

Wiele osób wykonujących zawody zaufania publicznego objętych jest zakazem reklamowania swoich usług. Przykładem takiej regulacji jest art. 38 ustawy o doradztwie podatkowym. Przepis ten stanowi, że doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług. Co ciekawe, przepis ten dotyczy organów podatkowych, organów kontroli podatkowej oraz pracowników zatrudnionych w tych instytucjach. Nie mogą oni w jakiejkolwiek formie reklamować konkretnego podmiotu świadczącego doradztwo podatkowe. Wydatki na stronę www w przypadku przedsiębiorców objętych tego typu zakazem nie są więc kwalifikowane jako reklama publiczna lub niepubliczna. Dodatkowo te różnice w zakresie kwalifikacji wydatków na stronę www w zależności od typu przedsiębiorcy komplikuje brak definicji pojęć: „reklama”, „reprezentacja”, „informacja”. Nie zawiera ich ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego zarówno organy podatkowe, jak i sądy sięgają do słowników języka polskiego. Wynika z nich, że strona www może być zarówno reklamą, jak i informacją.

Strona www doradcy podatkowego, jeżeli jest wykonana zgodnie z przepisami ustawy o doradztwie podatkowym, nie jest reklamą, tylko informacją. Wydatki na utrzymanie takiej strony www są podobnie kwalifikowane jak wydatki na zaprojektowanie i wykonanie wizytówek. Przydatna może być interpretacja z 9 marca 2004 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który zajmował się problemem podatniczki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania danych (tworzenie serwisów internetowych oraz usługi hostingu internetowego). Poniosła wydatek na wykonanie wizytówek, na których znajdowała się nazwa firmy podatniczki, dane teleadresowe, logo firmy. Wizytówki te były przekazywane przez podatniczkę klientom oraz potencjalnym klientom firmy. Wydatek ten nie został uznany przez organ podatkowy za koszt reprezentacji lub reklamy. Odpowiedź dyrektora izby mogą wykorzystać w ewentualnym sporze z urzędem skarbowym przedsiębiorcy, których strony www nie zawierają elementów reklamy, lecz tylko dane teleadresowe firmy i np. opis kwalifikacji jej właściciela.W związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych pojęć „reklama” i „reprezentacja” przyjąć należy ich wykładnię językową, zgodnie z którą za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981) – z pisma Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95. Reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie. Tymczasem wręczenie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy. Wizytówki zawierają jedynie informacje dotyczące firmy (jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu, pod którym można kontaktować się z firmą lub jej reprezentantem). Mają więc one charakter informacyjny, a zatem zakup wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą. Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. A zatem powinien być zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Podatniczkę działalności gospodarczej w momencie poniesienia tego wydatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA