Czy należy naliczać VAT od nieodpłatnych napraw gwarancyjnych wykonywanych na naszą rzecz przez niemieckiego dostawcę?
Nie mamy z naszym dostawcą żadnej formalnej umowy dotyczącej serwisu i napraw gwarancyjnych. Jeśli powinniśmy naliczyć VAT, to co będzie podstawą naliczenia? Czy naliczenie ma przybrać formę faktury wewnętrznej czy też obciążenia fakturą VAT naszego kontrahenta?
RADA
Nieodpłatna naprawa gwarancyjna nie podlega opodatkowaniu VAT. Firma nie ma obowiązku rozliczania VAT od tej naprawy poprzez wystawianie faktury wewnętrznej, ani też faktury obciążeniowej na kontrahenta.
UZASADNIENIE
Naprawy gwarancyjne nie podlegają ustawie o VAT z tego względu, że nie stanowią świadczenia usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Usunięcie wad fizycznych rzeczy albo dostarczenie rzeczy wolnej od wad jest obowiązkiem sprzedawcy w ramach zawartej umowy sprzedaży, a nie wzajemnym świadczeniem między dwoma podmiotami. Naprawa gwarancyjna nie stanowi jakiegokolwiek świadczenia usługi niezależnej od dostawy towaru. Wartość napraw gwarancyjnych wkalkulowana jest w cenę sprzedaży towaru, dlatego mają one zawsze charakter nieodpłatny. Jeżeli dostawca dokonał naprawy sprzedanego towaru i jej kosztami z tego tytułu nie obciążył firmy, to należy uznać, że zakwalifikował tę naprawę do naprawy gwarancyjnej. Ani po stronie dostawcy, ani po stronie kupującego nie powstanie więc obowiązek podatkowy w VAT. Nieprawidłowe byłoby postępowanie firmy polegające na wystawieniu faktury wewnętrznej i naliczeniu podatku należnego od tej naprawy (tak jak w przypadku importu usługi), a także jednoczesnym dokonaniu odliczenia tego podatku jako VAT naliczonego, ani też wystawieniu faktury obciążającej kontrahenta. Firma nie ma obowiązku rozliczenia podatku od tej naprawy.
Inna sytuacja miałaby miejsce, gdyby sprzedawca uznał, że nie jest obowiązany do dokonania naprawy gwarancyjnej, a dokonał jej odpłatnie. W takiej sytuacji naprawa towaru przez dostawcę byłaby świadczeniem usługi naprawy, podlegającym VAT. Sposób rozliczenia podatku zależny byłby od miejsca jej świadczenia. Decydujące znaczenie miałoby to, gdzie faktycznie naprawa została wykonana. Z pytania nie wynika, czy w związku z naprawą towar został wywieziony z kraju do kraju dostawcy (lub innego kraju Wspólnoty), czy też naprawa miała miejsce w Polsce, czyli w miejscu dostawy towaru. W tej sytuacji miałoby miejsce świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy), dla których, co do zasady, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, czyli w Niemczech. W takiej sytuacji zobowiązany do rozliczenia podatku byłby
kontrahent, z wyjątkiem sytuacji, gdyby nabywca usługi, czyli firma, podał mu swój numer NIP
UE nadany w innym kraju Wspólnoty niż kraj, w którym wykonano naprawę. W takiej sytuacji zobowiązana do rozliczenia VAT od usługi byłaby
firma, z tytułu importu usługi, na podstawie otrzymanej od kontrahenta faktury za tę usługę (bez kwoty podatku).
• art. 8, art. 27, art. 28 ust. 7 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT