REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować naliczenie funduszu świadczeń socjalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od nowego roku obrotowego spółka będzie zobowiązana do wprowadzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Proszę o podanie sposobu naliczania oraz ewidencji w księgach rachunkowych.

RADA

Podstawę naliczania funduszu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy. Liczba ta jest korygowana na koniec roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych u danego pracodawcy. Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w jego drugim półroczu, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Szczegóły ewidencji w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obowiązek tworzenia funduszu mają pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Liczbę pracowników ustala się na 1 stycznia danego roku.

UWAGA!
Jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do tworzenia funduszu bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w jego drugim półroczu, jeżeli było wyższe od całorocznego. W 2005 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło 1977,20 zł. W drugim półroczu 2005 r. – 2038 zł. Do ustalenia odpisu podstawowego należy posłużyć się kwotą wyższą, tj. z drugiego półrocza 2005 r. Wysokość odpisu podstawowego na ZFŚS na jednego pracownika wylicza się w 2006 r. w sposób następujący:
2038 zł × 37,5% = 764,25 zł.

UWAGA!
Jeśli pracodawca zatrudnia pracowników młodocianych lub zatrudnia pracowników w szczególnie trudnych warunkach, obowiązują go inne zasady naliczania odpisu podstawowego na fundusz socjalny.

Dla pracowników zatrudnianych w uciążliwych warunkach wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia. W 2006 r. jest to kwota 1019 zł.

Z kolei w przypadku zatrudniania pracowników młodocianych wysokość odpisu zależy od roku nauki i w 2006 r. wynosi:
• w pierwszym roku nauki 5% przeciętnego wynagrodzenia – 101,90 zł,
• w drugim roku nauki 6% przeciętnego wynagrodzenia – 122,28 zł,
• w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia – 142,66 zł.

Wartość funduszu ustalana jest w oparciu o liczbę zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty. O ile pracodawca zatrudnia tylko pracowników pełnoetatowych, wyliczenie nie sprawia trudności. W sytuacji gdy w przedsiębiorstwie zatrudniani są pracownicy na część etatu lub np. pracownicy młodociani, wyliczenie staje się bardziej pracochłonne.

Przykład 1
Spółka zatrudnia 26 pracowników. Wszyscy zatrudnieni są w pełnym wymiarze czasu pracy.
Ustalenie odpisu:
26 × 764,25 zł = 19 870,50 zł.
Przykład 2
W spółce jest zatrudnionych 18 pracowników na pełny etat, 6 zatrudnionych na 1/2 etatu oraz 3 na 3/4 etatu. Przedsiębiorstwo zatrudnia również 2 pracowników młodocianych będących w trzecim roku nauki.
1. Ustalenie zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty:
18 + 3 + 2,25 = 23,25
2. Obliczenie rocznego odpisu:
(23,25 × 764,25 zł) + (2 × 142,66 zł) = 17 768,81 zł + 285,32 zł = 18 054,13 zł.

Ustalając liczbę osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie należy wziąć pod uwagę:
• pracowników zatrudnionych zarówno na czas określony, jak i nieokreślony na podstawie umowy o pracę (w tym również umowy na okres próbny, na zastępstwo), powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy – w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
• pracowników przebywających na urlopach wychowawczych.

UWAGA!
Przy ustalaniu liczby zatrudnionych nie bierze się pod uwagę pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (zlecenia i o dzieło).

Tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych spółka powinna w tym celu założyć odrębny rachunek bankowy. Na rachunku tym gromadzone są środki funduszu.

UWAGA!
Koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego założonego dla celów funduszu pokrywane są ze środków własnych przedsiębiorstwa. Nie zmniejszają wartości funduszu.

Wartość funduszu może być zwiększona o środki pochodzące z innych źródeł, ale tylko tych wymienionych w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Należą do nich:
• wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych – korzystających z działalności socjalnej pracodawcy, np. wpływy ze sprzedaży usług wypoczynkowych,
• darowizny oraz zapisy osób fizycznych i prawnych,
• odsetki bankowe od środków funduszu,
• wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe,
• wierzytelności likwidowanych zakładowych funduszy socjalnego i mieszkaniowego,
• przychody (pomniejszone o koszty tej sprzedaży lub likwidacji) z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych,
• przychody (pomniejszone o koszty tej sprzedaży lub likwidacji) z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie pozostałych zakładowych zasobów mieszkaniowych,
• inne środki określone w odrębnych przepisach.

UWAGA!
Środki funduszu można dodatkowo zwiększyć z osiągniętego zysku do podziału.

Równowartość dokonanych odpisów na fundusz powinna zostać odprowadzona na rachunek bankowy funduszu w terminach:
• do 31 maja danego roku 75% równowartości odpisów,
• do 30 września pozostałe 25%.

Fundusz świadczeń socjalnych tworzony jest z myślą o finansowaniu działalności socjalnej przedsiębiorstwa.

Poprzez działalność socjalną przedsiębiorstwa należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz:
• różnych form wypoczynku krajowego,
• działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej,
• udzielania pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej,
• zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Przykład 3
Spółka zatrudnia 35 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Wartość ustalonego odpisu wynosi:
35 × 764,25 zł = 26 748,75 zł
Ewidencja księgowa
1. Ewidencja odpisu:
Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 26 748,75
Ma „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 26 748,75
2. Przeniesienie odpisu jako kwoty do rozliczania w czasie:
Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 26 748,75
Ma „Rozliczenie kosztów” 26 748,75
3. Odpis miesięczny w wysokości 1/12 wartości funduszu:
Wn „Rozliczenie kosztów” 2 229,06
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 2 229,06
4. Przekazanie na rachunek bankowy w terminie do końca maja 75% wartości odpisu rocznego:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 20 061,56
Ma „Rachunek bieżący” 20 061,56
5. Przekazanie na rachunek bankowy w terminie do końca września 25% wartości odpisu rocznego:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 6 687,19
Ma „Rachunek bieżący” 6 687,19
6. Pobranie prowizji bankowej za prowadzenie rachunku ZFŚS:
a) Wn „Usługi obce” 200,00
– w analityce „Opłaty bankowe”
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 200,00
b) zapis równoległy – przekazanie środków równych wartości pobranej prowizji:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 200,00
Ma „Rachunek bieżący” 200,00
7. Spółka zorganizowała ze środków funduszu imprezę kulturalną:
Wn „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 5 000,00
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 5 000,00
8. Udzielono pracownikowi bezzwrotnej pożyczki mieszkaniowej:
Wn „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 10 000,00
Ma „Rozrachunki z pracownikami” 10 000,00
9. Wypłata pożyczki z konta bankowego funduszu:
Wn „Rozrachunki z pracownikami” 10 000,00
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 10 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od wartości bezzwrotnej (umorzonej) pożyczki należy pobrać zaliczkę na pdof.

•  ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104
•  rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889

Wioletta Chaczykowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA