REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować naliczenie funduszu świadczeń socjalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od nowego roku obrotowego spółka będzie zobowiązana do wprowadzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Proszę o podanie sposobu naliczania oraz ewidencji w księgach rachunkowych.

RADA

Podstawę naliczania funduszu stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy. Liczba ta jest korygowana na koniec roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych u danego pracodawcy. Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w jego drugim półroczu, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Szczegóły ewidencji w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obowiązek tworzenia funduszu mają pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Liczbę pracowników ustala się na 1 stycznia danego roku.

UWAGA!
Jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do tworzenia funduszu bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w jego drugim półroczu, jeżeli było wyższe od całorocznego. W 2005 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło 1977,20 zł. W drugim półroczu 2005 r. – 2038 zł. Do ustalenia odpisu podstawowego należy posłużyć się kwotą wyższą, tj. z drugiego półrocza 2005 r. Wysokość odpisu podstawowego na ZFŚS na jednego pracownika wylicza się w 2006 r. w sposób następujący:
2038 zł × 37,5% = 764,25 zł.

UWAGA!
Jeśli pracodawca zatrudnia pracowników młodocianych lub zatrudnia pracowników w szczególnie trudnych warunkach, obowiązują go inne zasady naliczania odpisu podstawowego na fundusz socjalny.

Dla pracowników zatrudnianych w uciążliwych warunkach wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia. W 2006 r. jest to kwota 1019 zł.

Z kolei w przypadku zatrudniania pracowników młodocianych wysokość odpisu zależy od roku nauki i w 2006 r. wynosi:
• w pierwszym roku nauki 5% przeciętnego wynagrodzenia – 101,90 zł,
• w drugim roku nauki 6% przeciętnego wynagrodzenia – 122,28 zł,
• w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia – 142,66 zł.

Wartość funduszu ustalana jest w oparciu o liczbę zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty. O ile pracodawca zatrudnia tylko pracowników pełnoetatowych, wyliczenie nie sprawia trudności. W sytuacji gdy w przedsiębiorstwie zatrudniani są pracownicy na część etatu lub np. pracownicy młodociani, wyliczenie staje się bardziej pracochłonne.

Przykład 1
Spółka zatrudnia 26 pracowników. Wszyscy zatrudnieni są w pełnym wymiarze czasu pracy.
Ustalenie odpisu:
26 × 764,25 zł = 19 870,50 zł.
Przykład 2
W spółce jest zatrudnionych 18 pracowników na pełny etat, 6 zatrudnionych na 1/2 etatu oraz 3 na 3/4 etatu. Przedsiębiorstwo zatrudnia również 2 pracowników młodocianych będących w trzecim roku nauki.
1. Ustalenie zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty:
18 + 3 + 2,25 = 23,25
2. Obliczenie rocznego odpisu:
(23,25 × 764,25 zł) + (2 × 142,66 zł) = 17 768,81 zł + 285,32 zł = 18 054,13 zł.

Ustalając liczbę osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie należy wziąć pod uwagę:
• pracowników zatrudnionych zarówno na czas określony, jak i nieokreślony na podstawie umowy o pracę (w tym również umowy na okres próbny, na zastępstwo), powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy – w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
• pracowników przebywających na urlopach wychowawczych.

UWAGA!
Przy ustalaniu liczby zatrudnionych nie bierze się pod uwagę pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (zlecenia i o dzieło).

Tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych spółka powinna w tym celu założyć odrębny rachunek bankowy. Na rachunku tym gromadzone są środki funduszu.

UWAGA!
Koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego założonego dla celów funduszu pokrywane są ze środków własnych przedsiębiorstwa. Nie zmniejszają wartości funduszu.

Wartość funduszu może być zwiększona o środki pochodzące z innych źródeł, ale tylko tych wymienionych w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Należą do nich:
• wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych – korzystających z działalności socjalnej pracodawcy, np. wpływy ze sprzedaży usług wypoczynkowych,
• darowizny oraz zapisy osób fizycznych i prawnych,
• odsetki bankowe od środków funduszu,
• wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe,
• wierzytelności likwidowanych zakładowych funduszy socjalnego i mieszkaniowego,
• przychody (pomniejszone o koszty tej sprzedaży lub likwidacji) z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych,
• przychody (pomniejszone o koszty tej sprzedaży lub likwidacji) z tytułu sprzedaży i likwidacji zakładowych domów i lokali mieszkalnych, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie pozostałych zakładowych zasobów mieszkaniowych,
• inne środki określone w odrębnych przepisach.

UWAGA!
Środki funduszu można dodatkowo zwiększyć z osiągniętego zysku do podziału.

Równowartość dokonanych odpisów na fundusz powinna zostać odprowadzona na rachunek bankowy funduszu w terminach:
• do 31 maja danego roku 75% równowartości odpisów,
• do 30 września pozostałe 25%.

Fundusz świadczeń socjalnych tworzony jest z myślą o finansowaniu działalności socjalnej przedsiębiorstwa.

Poprzez działalność socjalną przedsiębiorstwa należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz:
• różnych form wypoczynku krajowego,
• działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej,
• udzielania pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej,
• zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Przykład 3
Spółka zatrudnia 35 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Wartość ustalonego odpisu wynosi:
35 × 764,25 zł = 26 748,75 zł
Ewidencja księgowa
1. Ewidencja odpisu:
Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 26 748,75
Ma „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 26 748,75
2. Przeniesienie odpisu jako kwoty do rozliczania w czasie:
Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 26 748,75
Ma „Rozliczenie kosztów” 26 748,75
3. Odpis miesięczny w wysokości 1/12 wartości funduszu:
Wn „Rozliczenie kosztów” 2 229,06
Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 2 229,06
4. Przekazanie na rachunek bankowy w terminie do końca maja 75% wartości odpisu rocznego:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 20 061,56
Ma „Rachunek bieżący” 20 061,56
5. Przekazanie na rachunek bankowy w terminie do końca września 25% wartości odpisu rocznego:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 6 687,19
Ma „Rachunek bieżący” 6 687,19
6. Pobranie prowizji bankowej za prowadzenie rachunku ZFŚS:
a) Wn „Usługi obce” 200,00
– w analityce „Opłaty bankowe”
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 200,00
b) zapis równoległy – przekazanie środków równych wartości pobranej prowizji:
Wn „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 200,00
Ma „Rachunek bieżący” 200,00
7. Spółka zorganizowała ze środków funduszu imprezę kulturalną:
Wn „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 5 000,00
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 5 000,00
8. Udzielono pracownikowi bezzwrotnej pożyczki mieszkaniowej:
Wn „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 10 000,00
Ma „Rozrachunki z pracownikami” 10 000,00
9. Wypłata pożyczki z konta bankowego funduszu:
Wn „Rozrachunki z pracownikami” 10 000,00
Ma „Rachunek bankowy środków wyodrębnionych – ZFŚS” 10 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od wartości bezzwrotnej (umorzonej) pożyczki należy pobrać zaliczkę na pdof.

•  ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104
•  rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – Dz.U. Nr 43, poz. 168; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 134, poz. 889

Wioletta Chaczykowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA