REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co warto wiedzieć o podpisaniu umowy z biegłym rewidentem

REKLAMA

Jesteśmy spółką, która w tym roku będzie po raz pierwszy zobowiązana do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Kto i kiedy podpisuje umowę z biegłym rewidentem?

RADA

Umowa o badanie sprawozdania finansowego za 2006 r. powinna być zawarta przed zakończeniem roku obrotowego, tj. w roku 2006, tak aby biegły rewident mógł wziąć udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych w charakterze obserwatora lub weryfikatora spisu. Umowę z biegłym rewidentem zawiera kierownik jednostki, ale wyboru audytora dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości umowa o badanie sprawozdania finansowego powinna zostać zawarta już w tym roku obrotowym, który podlega badaniu. Umożliwia to biegłemu rewidentowi wzięcie udziału w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych w charakterze obserwatora lub weryfikatora spisu. Ponieważ w treści przywołanego zapisu pojawia się słowo „znaczących” – co oznacza, iż biegły rewident nie musi obowiązkowo uczestniczyć przy inwentaryzacji „wszystkich” składników majątkowych. Zbyt późne podpisanie umowy może znaleźć swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w treści opinii wystawianej przez biegłego rewidenta na temat zbadanego sprawozdania, ale nie unieważnia badania.

Kto jest kierownikiem jednostki

Kierownikiem jednostki jest osoba lub organ wieloosobowy, który zgodnie z przepisami prawa, statutem, umową lub na mocy prawa własności jest uprawniony do zarządzania jednostką. Umowę z biegłym rewidentem o badanie sprawozdania finansowego zawiera kierownik jednostki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Co to jest organ zatwierdzający

Z punktu widzenia badania sprawozdania finansowego ważne jest jednak to, że wyboru samego biegłego rewidenta (podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych) dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut lub umowa bądź inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kiedy biegłego nie można uznać za bezstronnego

Dodatkową i bardzo istotną kwestię stanowią warunki, jakie musi spełniać osoba, z którą jednostka podpisze umowę o przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o rachunkowości badanie sprawozdania finansowego może przeprowadzać biegły rewident spełniający warunki do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o tym sprawozdaniu. Bezstronność i niezależność, o której jest mowa, nie jest zachowana, jeżeli biegły rewident:
• posiada udziały, akcje lub inne tytuły własności w jednostce lub w jednostce z nią stowarzyszonej, dominującej, zależnej lub współzależnej, z wyłączeniem udziału w spółdzielni mieszkaniowej,
• jest lub był w ostatnich 3 latach przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem), członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem jednostki albo jednostki z nią stowarzyszonej, dominującej, zależnej lub współzależnej,
• w ostatnich 3 latach uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych bądź sporządzaniu sprawozdania finansowego, które stanowi przedmiot badania,
• osiągnął chociażby w jednym roku w ciągu ostatnich 5 lat co najmniej 50% przychodu rocznego z tytułu świadczenia usług na rzecz danej jednostki, jednostki wobec niej dominującej lub jednostek z nią stowarzyszonych, jednostek od niej zależnych lub współzależnych – nie dotyczy to pierwszego roku działalności biegłego rewidenta,
• jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej do drugiego stopnia lub jest związany z tytułu opieki, przysposobienia lub kurateli z osobą zarządzającą lub będącą w organach nadzorczych jednostki albo zatrudnia przy prowadzeniu badania takie osoby,
• z innych powodów nie może sporządzić bezstronnej i niezależnej opinii.

Przykład 1
Spółka przez 5 lat, w okresie od 1999 do 2004 r., zatrudniała księgową z licencją MF na stanowisku głównego księgowego. W tym czasie księgowa zdawała egzaminy i, po zrobieniu aplikacji, została biegłym rewidentem. Czy może ona dokonać badania w spółce za 2006 r.?
Nie, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy, jeżeli biegły rewident w ostatnich 3 latach uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych bądź sporządzaniu sprawozdania finansowego, którego stanowi przedmiot badania, bezstronność i niezależność biegłego nie jest zachowana.

Przykład 2
Czy spółka audytorska może dokonać badania sprawozdania finansowego jednostki, jeżeli posiada tylko 1,5% jej udziałów.
Nie, ponieważ ustawa o rachunkowości stanowi, iż bezstronność i niezależność biegłego rewidenta nie jest zachowana, jeżeli biegły rewident posiada udziały lub inne tytuły własności w jednostce, której sprawozdanie finansowe podlega badaniu. Zapis ten nie odnosi się do wielkości posiadanych udziałów – wyklucza wszelkie formy i rozmiar własności.

• art. 66 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Marek Ossowski
niezależny konsultant w dziedzinie finansów, pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA