REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane jest prowadzenie loterii promocyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy organizację loterii promocyjnej. Miałaby ona towarzyszyć ankietom na temat naszych produktów zbieranym przez naszą spółkę od klientów i kontrahentów. Nagrody w tej promocji to komputery i wycieczki. Jakie będą skutki podatkowe tej transakcji?
Jakie formalności powinniśmy załatwić, by loteria mogła się odbyć?

RADA

Wydatki na organizację loterii stanowić będą dla Państwa w pełni koszt podatkowy. Sposób opodatkowania nagrody u zwycięzcy zależy od tego, czy jest on osobą fizyczną, czy prowadzącym działalność gospodarczą. Należy także pamiętać, że organizacja takiej loterii wymaga zezwolenia. Powinni się o nie Państwo zwrócić do izby skarbowej. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Skutki podatkowe dla organizatora loterii

Poprzez nagradzanie swych klientów spółka zwiększa poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiągane z tego tytułu przychody. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Stanowią zatem koszty podatkowe bezpośrednio i nie powinny być traktowane jak reklama. Takie stanowisko podzielają także organy skarbowe. W interpretacji z 9 stycznia 2006 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PD/423-55-1/MM/05/06, stwierdził:

wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limitu wynoszącego 0,25% przychodów.

W interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 kwietnia 2006, sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB, odniesiono się z kolei do problemu konkursów i loterii organizowanych dla kontrahentów:

wydatki ponoszone (...) na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28. Ww. wydatki związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki.

Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Spółki poprzez zmotywowanie konsultantów do jak największej aktywności w budowaniu sieci sprzedaży Spółki, a tym samym do zwiększenia obrotów Spółki ze sprzedaży.

Przywołani w cytowanej opinii konsultanci to rodzaj pośredników prowadzących najczęściej indywidualne działalności gospodarcze. To samo rozumowanie da się zastosować np. do organizacji konkursu dla hurtowni będących odbiorcami produktów spółki.

Skutki podatkowe dla zwycięzców loterii

Wygrane w grach, takich jak loterie promocyjne i loterie fantowe, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, a gry są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych (art. 21 ust. 1 pkt 6a updof).

Natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową – od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy m.in. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł.

Jako organizator loterii powinni Państwo wydać dla zwycięzcy zaświadczenie o wysokości wygranej. Przy wypłacie jako organizator powinni Państwo potrącić zwycięzcy podatek i od razu przelać go na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W interpretacji z 7 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Gorlicach, sygn. PDOF/415/02/06, stwierdził:

udział w loterii promocyjnej brał Podmiot gospodarczy, zatem wygrana jest przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym fakt, że nabycie określonej ilości towarów lub usług uprawniającej do udziału w loterii promocyjnej (akces) następuje kosztem majątku Przedsiębiorcy. Zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym dotyczy jedynie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD
Spółka XXX organizuje dla swoich odbiorców akcje promocyjne, w których przyznaje nagrody. Obecnie planuje zorganizowanie loterii promocyjnych i fantowych. Część nagród ma być przeznaczona dla prowadzących działalność gospodarczą pośredników współpracujących ze spółką. Wartość nagród nie przekracza tysiąca złotych. Ze zwolnienia z podatku od wygranych mogą korzystać jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla pośredników wygrana w loterii spółki XXX jest przychodem z działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Nagrody z konkursów organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą powinny być przez nie zakwalifikowane jako przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Skutki w VAT

Celem organizowanej loterii jest promocja firmy. Stanowi ona działanie marketingowe, a jako taka jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Przekazanie bez wynagrodzenia towarów niebędących prezentami lub też w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności.

Zatem przekazanie towarów niebędących prezentami małej wartości na cele reprezentacji i reklamy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Organizacja formalna loterii

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnych, fantowych oraz gry bingo fantowe na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, wydają dyrektorzy izb skarbowych. Uzyskanie zezwolenia wymaga rzetelnego sporządzenia wniosku oraz opracowania regulaminu gry. Konieczne jest także powołanie komisji nadzorującej jej przebieg oraz wniesienie opłaty. Wydanie zezwolenia kosztuje 10% wartości puli nagród, nie mniej jednak niż 1090 zł.

Regulamin loterii powinien zawierać informacje dotyczące:
• organizacji loterii (m.in. obszar, czas trwania, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania, sposób i termin ogłaszania wyników),
• nagród (m.in. wartość puli nagród, miejsce i termin ich losowania oraz wydawania),
• sposobu zgłaszania i rozpatrywania reklamacji, terminu do jej wniesienia oraz informację o terminie przedawnienia roszczeń związanych z udziałem w loterii.

Dokumentacja prowadzonej loterii powinna składać się z:
• decyzji zezwalającej na przeprowadzenie loterii,
• regulaminu promocji (pełnego i jeśli był – skróconego),
• zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia loterii,
• dowodu wniesienia opłaty za prowadzenie loterii,
• pełnej dokumentacji dotyczącej przeprowadzenia loterii oraz losowania nagród.

Powinni się jednak Państwo zastanowić, czy w tym określonym przypadku nie mamy do czynienia z konkursem. Konkurs od loterii odróżnia element wiedzy. Kryterium wygranej jest w nim przekazanie pewnej wiedzy (np. odpowiedź na pytanie) lub osiągnięcie pewnego rezultatu we współpracy z organizatorem (np. wymyślenie hasła). W zasadzie mamy więc do czynienia z inną sytuacją niż wygrana z przypadku, ponieważ uzyskanie nagrody w konkursie wymaga dodatkowej aktywności wygranego. Jeżeli konkurs ma charakter otwarty, wydatki na jego organizację powinny stanowić w pełni koszty podatkowe. Co istotne dla spółki, na organizację takiego rodzaju konkursu nie jest konieczne zezwolenie.

• § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 152, poz. 1486
• § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 946
• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2233
• art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA