REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane jest prowadzenie loterii promocyjnej

REKLAMA

Planujemy organizację loterii promocyjnej. Miałaby ona towarzyszyć ankietom na temat naszych produktów zbieranym przez naszą spółkę od klientów i kontrahentów. Nagrody w tej promocji to komputery i wycieczki. Jakie będą skutki podatkowe tej transakcji?
Jakie formalności powinniśmy załatwić, by loteria mogła się odbyć?

RADA

Wydatki na organizację loterii stanowić będą dla Państwa w pełni koszt podatkowy. Sposób opodatkowania nagrody u zwycięzcy zależy od tego, czy jest on osobą fizyczną, czy prowadzącym działalność gospodarczą. Należy także pamiętać, że organizacja takiej loterii wymaga zezwolenia. Powinni się o nie Państwo zwrócić do izby skarbowej. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Skutki podatkowe dla organizatora loterii

Poprzez nagradzanie swych klientów spółka zwiększa poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiągane z tego tytułu przychody. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Stanowią zatem koszty podatkowe bezpośrednio i nie powinny być traktowane jak reklama. Takie stanowisko podzielają także organy skarbowe. W interpretacji z 9 stycznia 2006 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PD/423-55-1/MM/05/06, stwierdził:

wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limitu wynoszącego 0,25% przychodów.

W interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 kwietnia 2006, sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB, odniesiono się z kolei do problemu konkursów i loterii organizowanych dla kontrahentów:

wydatki ponoszone (...) na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28. Ww. wydatki związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki.

Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Spółki poprzez zmotywowanie konsultantów do jak największej aktywności w budowaniu sieci sprzedaży Spółki, a tym samym do zwiększenia obrotów Spółki ze sprzedaży.

Przywołani w cytowanej opinii konsultanci to rodzaj pośredników prowadzących najczęściej indywidualne działalności gospodarcze. To samo rozumowanie da się zastosować np. do organizacji konkursu dla hurtowni będących odbiorcami produktów spółki.

Skutki podatkowe dla zwycięzców loterii

Wygrane w grach, takich jak loterie promocyjne i loterie fantowe, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, a gry są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych (art. 21 ust. 1 pkt 6a updof).

Natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową – od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy m.in. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł.

Jako organizator loterii powinni Państwo wydać dla zwycięzcy zaświadczenie o wysokości wygranej. Przy wypłacie jako organizator powinni Państwo potrącić zwycięzcy podatek i od razu przelać go na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W interpretacji z 7 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Gorlicach, sygn. PDOF/415/02/06, stwierdził:

udział w loterii promocyjnej brał Podmiot gospodarczy, zatem wygrana jest przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym fakt, że nabycie określonej ilości towarów lub usług uprawniającej do udziału w loterii promocyjnej (akces) następuje kosztem majątku Przedsiębiorcy. Zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym dotyczy jedynie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD
Spółka XXX organizuje dla swoich odbiorców akcje promocyjne, w których przyznaje nagrody. Obecnie planuje zorganizowanie loterii promocyjnych i fantowych. Część nagród ma być przeznaczona dla prowadzących działalność gospodarczą pośredników współpracujących ze spółką. Wartość nagród nie przekracza tysiąca złotych. Ze zwolnienia z podatku od wygranych mogą korzystać jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla pośredników wygrana w loterii spółki XXX jest przychodem z działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Nagrody z konkursów organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą powinny być przez nie zakwalifikowane jako przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Skutki w VAT

Celem organizowanej loterii jest promocja firmy. Stanowi ona działanie marketingowe, a jako taka jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Przekazanie bez wynagrodzenia towarów niebędących prezentami lub też w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności.

Zatem przekazanie towarów niebędących prezentami małej wartości na cele reprezentacji i reklamy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Organizacja formalna loterii

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnych, fantowych oraz gry bingo fantowe na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, wydają dyrektorzy izb skarbowych. Uzyskanie zezwolenia wymaga rzetelnego sporządzenia wniosku oraz opracowania regulaminu gry. Konieczne jest także powołanie komisji nadzorującej jej przebieg oraz wniesienie opłaty. Wydanie zezwolenia kosztuje 10% wartości puli nagród, nie mniej jednak niż 1090 zł.

Regulamin loterii powinien zawierać informacje dotyczące:
• organizacji loterii (m.in. obszar, czas trwania, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania, sposób i termin ogłaszania wyników),
• nagród (m.in. wartość puli nagród, miejsce i termin ich losowania oraz wydawania),
• sposobu zgłaszania i rozpatrywania reklamacji, terminu do jej wniesienia oraz informację o terminie przedawnienia roszczeń związanych z udziałem w loterii.

Dokumentacja prowadzonej loterii powinna składać się z:
• decyzji zezwalającej na przeprowadzenie loterii,
• regulaminu promocji (pełnego i jeśli był – skróconego),
• zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia loterii,
• dowodu wniesienia opłaty za prowadzenie loterii,
• pełnej dokumentacji dotyczącej przeprowadzenia loterii oraz losowania nagród.

Powinni się jednak Państwo zastanowić, czy w tym określonym przypadku nie mamy do czynienia z konkursem. Konkurs od loterii odróżnia element wiedzy. Kryterium wygranej jest w nim przekazanie pewnej wiedzy (np. odpowiedź na pytanie) lub osiągnięcie pewnego rezultatu we współpracy z organizatorem (np. wymyślenie hasła). W zasadzie mamy więc do czynienia z inną sytuacją niż wygrana z przypadku, ponieważ uzyskanie nagrody w konkursie wymaga dodatkowej aktywności wygranego. Jeżeli konkurs ma charakter otwarty, wydatki na jego organizację powinny stanowić w pełni koszty podatkowe. Co istotne dla spółki, na organizację takiego rodzaju konkursu nie jest konieczne zezwolenie.

• § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 152, poz. 1486
• § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 946
• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2233
• art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

REKLAMA

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA