REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane jest prowadzenie loterii promocyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy organizację loterii promocyjnej. Miałaby ona towarzyszyć ankietom na temat naszych produktów zbieranym przez naszą spółkę od klientów i kontrahentów. Nagrody w tej promocji to komputery i wycieczki. Jakie będą skutki podatkowe tej transakcji?
Jakie formalności powinniśmy załatwić, by loteria mogła się odbyć?

RADA

Wydatki na organizację loterii stanowić będą dla Państwa w pełni koszt podatkowy. Sposób opodatkowania nagrody u zwycięzcy zależy od tego, czy jest on osobą fizyczną, czy prowadzącym działalność gospodarczą. Należy także pamiętać, że organizacja takiej loterii wymaga zezwolenia. Powinni się o nie Państwo zwrócić do izby skarbowej. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Skutki podatkowe dla organizatora loterii

Poprzez nagradzanie swych klientów spółka zwiększa poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiągane z tego tytułu przychody. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Stanowią zatem koszty podatkowe bezpośrednio i nie powinny być traktowane jak reklama. Takie stanowisko podzielają także organy skarbowe. W interpretacji z 9 stycznia 2006 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PD/423-55-1/MM/05/06, stwierdził:

wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limitu wynoszącego 0,25% przychodów.

W interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 kwietnia 2006, sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB, odniesiono się z kolei do problemu konkursów i loterii organizowanych dla kontrahentów:

wydatki ponoszone (...) na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28. Ww. wydatki związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki.

Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Spółki poprzez zmotywowanie konsultantów do jak największej aktywności w budowaniu sieci sprzedaży Spółki, a tym samym do zwiększenia obrotów Spółki ze sprzedaży.

Przywołani w cytowanej opinii konsultanci to rodzaj pośredników prowadzących najczęściej indywidualne działalności gospodarcze. To samo rozumowanie da się zastosować np. do organizacji konkursu dla hurtowni będących odbiorcami produktów spółki.

Skutki podatkowe dla zwycięzców loterii

Wygrane w grach, takich jak loterie promocyjne i loterie fantowe, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, a gry są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych (art. 21 ust. 1 pkt 6a updof).

Natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową – od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy m.in. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł.

Jako organizator loterii powinni Państwo wydać dla zwycięzcy zaświadczenie o wysokości wygranej. Przy wypłacie jako organizator powinni Państwo potrącić zwycięzcy podatek i od razu przelać go na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W interpretacji z 7 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Gorlicach, sygn. PDOF/415/02/06, stwierdził:

udział w loterii promocyjnej brał Podmiot gospodarczy, zatem wygrana jest przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym fakt, że nabycie określonej ilości towarów lub usług uprawniającej do udziału w loterii promocyjnej (akces) następuje kosztem majątku Przedsiębiorcy. Zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym dotyczy jedynie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD
Spółka XXX organizuje dla swoich odbiorców akcje promocyjne, w których przyznaje nagrody. Obecnie planuje zorganizowanie loterii promocyjnych i fantowych. Część nagród ma być przeznaczona dla prowadzących działalność gospodarczą pośredników współpracujących ze spółką. Wartość nagród nie przekracza tysiąca złotych. Ze zwolnienia z podatku od wygranych mogą korzystać jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla pośredników wygrana w loterii spółki XXX jest przychodem z działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Nagrody z konkursów organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą powinny być przez nie zakwalifikowane jako przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Skutki w VAT

Celem organizowanej loterii jest promocja firmy. Stanowi ona działanie marketingowe, a jako taka jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Przekazanie bez wynagrodzenia towarów niebędących prezentami lub też w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności.

Zatem przekazanie towarów niebędących prezentami małej wartości na cele reprezentacji i reklamy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Organizacja formalna loterii

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnych, fantowych oraz gry bingo fantowe na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, wydają dyrektorzy izb skarbowych. Uzyskanie zezwolenia wymaga rzetelnego sporządzenia wniosku oraz opracowania regulaminu gry. Konieczne jest także powołanie komisji nadzorującej jej przebieg oraz wniesienie opłaty. Wydanie zezwolenia kosztuje 10% wartości puli nagród, nie mniej jednak niż 1090 zł.

Regulamin loterii powinien zawierać informacje dotyczące:
• organizacji loterii (m.in. obszar, czas trwania, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania, sposób i termin ogłaszania wyników),
• nagród (m.in. wartość puli nagród, miejsce i termin ich losowania oraz wydawania),
• sposobu zgłaszania i rozpatrywania reklamacji, terminu do jej wniesienia oraz informację o terminie przedawnienia roszczeń związanych z udziałem w loterii.

Dokumentacja prowadzonej loterii powinna składać się z:
• decyzji zezwalającej na przeprowadzenie loterii,
• regulaminu promocji (pełnego i jeśli był – skróconego),
• zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia loterii,
• dowodu wniesienia opłaty za prowadzenie loterii,
• pełnej dokumentacji dotyczącej przeprowadzenia loterii oraz losowania nagród.

Powinni się jednak Państwo zastanowić, czy w tym określonym przypadku nie mamy do czynienia z konkursem. Konkurs od loterii odróżnia element wiedzy. Kryterium wygranej jest w nim przekazanie pewnej wiedzy (np. odpowiedź na pytanie) lub osiągnięcie pewnego rezultatu we współpracy z organizatorem (np. wymyślenie hasła). W zasadzie mamy więc do czynienia z inną sytuacją niż wygrana z przypadku, ponieważ uzyskanie nagrody w konkursie wymaga dodatkowej aktywności wygranego. Jeżeli konkurs ma charakter otwarty, wydatki na jego organizację powinny stanowić w pełni koszty podatkowe. Co istotne dla spółki, na organizację takiego rodzaju konkursu nie jest konieczne zezwolenie.

• § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 152, poz. 1486
• § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 946
• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2233
• art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA