REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowane jest prowadzenie loterii promocyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planujemy organizację loterii promocyjnej. Miałaby ona towarzyszyć ankietom na temat naszych produktów zbieranym przez naszą spółkę od klientów i kontrahentów. Nagrody w tej promocji to komputery i wycieczki. Jakie będą skutki podatkowe tej transakcji?
Jakie formalności powinniśmy załatwić, by loteria mogła się odbyć?

RADA

Wydatki na organizację loterii stanowić będą dla Państwa w pełni koszt podatkowy. Sposób opodatkowania nagrody u zwycięzcy zależy od tego, czy jest on osobą fizyczną, czy prowadzącym działalność gospodarczą. Należy także pamiętać, że organizacja takiej loterii wymaga zezwolenia. Powinni się o nie Państwo zwrócić do izby skarbowej. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Skutki podatkowe dla organizatora loterii

Poprzez nagradzanie swych klientów spółka zwiększa poziom swoich obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiągane z tego tytułu przychody. Wydatki na te cele mogą skutecznie wpływać na wzrost sprzedaży. Stanowią zatem koszty podatkowe bezpośrednio i nie powinny być traktowane jak reklama. Takie stanowisko podzielają także organy skarbowe. W interpretacji z 9 stycznia 2006 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PD/423-55-1/MM/05/06, stwierdził:

wydatki związane z prowadzoną loterią nie stanowią reklamy, zatem nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy dotyczący uznania za koszty uzyskania przychodu kosztów reklamy niepublicznej w granicach limitu wynoszącego 0,25% przychodów.

W interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12 kwietnia 2006, sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB, odniesiono się z kolei do problemu konkursów i loterii organizowanych dla kontrahentów:

wydatki ponoszone (...) na organizację opisanych działań skierowanych do konsultantów, tj. programów lojalnościowych, konkursów i loterii promocyjnych, stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i nie mieszczą się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28. Ww. wydatki związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki.

Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Spółki poprzez zmotywowanie konsultantów do jak największej aktywności w budowaniu sieci sprzedaży Spółki, a tym samym do zwiększenia obrotów Spółki ze sprzedaży.

Przywołani w cytowanej opinii konsultanci to rodzaj pośredników prowadzących najczęściej indywidualne działalności gospodarcze. To samo rozumowanie da się zastosować np. do organizacji konkursu dla hurtowni będących odbiorcami produktów spółki.

Skutki podatkowe dla zwycięzców loterii

Wygrane w grach, takich jak loterie promocyjne i loterie fantowe, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł, a gry są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych (art. 21 ust. 1 pkt 6a updof).

Natomiast w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową – od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy m.in. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród przekracza kwotę 760 zł.

Jako organizator loterii powinni Państwo wydać dla zwycięzcy zaświadczenie o wysokości wygranej. Przy wypłacie jako organizator powinni Państwo potrącić zwycięzcy podatek i od razu przelać go na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W interpretacji z 7 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Gorlicach, sygn. PDOF/415/02/06, stwierdził:

udział w loterii promocyjnej brał Podmiot gospodarczy, zatem wygrana jest przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przemawia za tym fakt, że nabycie określonej ilości towarów lub usług uprawniającej do udziału w loterii promocyjnej (akces) następuje kosztem majątku Przedsiębiorcy. Zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym dotyczy jedynie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD
Spółka XXX organizuje dla swoich odbiorców akcje promocyjne, w których przyznaje nagrody. Obecnie planuje zorganizowanie loterii promocyjnych i fantowych. Część nagród ma być przeznaczona dla prowadzących działalność gospodarczą pośredników współpracujących ze spółką. Wartość nagród nie przekracza tysiąca złotych. Ze zwolnienia z podatku od wygranych mogą korzystać jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla pośredników wygrana w loterii spółki XXX jest przychodem z działalności gospodarczej.

WAŻNE!
Nagrody z konkursów organizowanych dla osób prowadzących działalność gospodarczą powinny być przez nie zakwalifikowane jako przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Skutki w VAT

Celem organizowanej loterii jest promocja firmy. Stanowi ona działanie marketingowe, a jako taka jest związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Przekazanie bez wynagrodzenia towarów niebędących prezentami lub też w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności.

Zatem przekazanie towarów niebędących prezentami małej wartości na cele reprezentacji i reklamy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Organizacja formalna loterii

Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnych, fantowych oraz gry bingo fantowe na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, wydają dyrektorzy izb skarbowych. Uzyskanie zezwolenia wymaga rzetelnego sporządzenia wniosku oraz opracowania regulaminu gry. Konieczne jest także powołanie komisji nadzorującej jej przebieg oraz wniesienie opłaty. Wydanie zezwolenia kosztuje 10% wartości puli nagród, nie mniej jednak niż 1090 zł.

Regulamin loterii powinien zawierać informacje dotyczące:
• organizacji loterii (m.in. obszar, czas trwania, sposób zapewnienia prawidłowości urządzania, sposób i termin ogłaszania wyników),
• nagród (m.in. wartość puli nagród, miejsce i termin ich losowania oraz wydawania),
• sposobu zgłaszania i rozpatrywania reklamacji, terminu do jej wniesienia oraz informację o terminie przedawnienia roszczeń związanych z udziałem w loterii.

Dokumentacja prowadzonej loterii powinna składać się z:
• decyzji zezwalającej na przeprowadzenie loterii,
• regulaminu promocji (pełnego i jeśli był – skróconego),
• zaświadczenia uprawniającego do prowadzenia loterii,
• dowodu wniesienia opłaty za prowadzenie loterii,
• pełnej dokumentacji dotyczącej przeprowadzenia loterii oraz losowania nagród.

Powinni się jednak Państwo zastanowić, czy w tym określonym przypadku nie mamy do czynienia z konkursem. Konkurs od loterii odróżnia element wiedzy. Kryterium wygranej jest w nim przekazanie pewnej wiedzy (np. odpowiedź na pytanie) lub osiągnięcie pewnego rezultatu we współpracy z organizatorem (np. wymyślenie hasła). W zasadzie mamy więc do czynienia z inną sytuacją niż wygrana z przypadku, ponieważ uzyskanie nagrody w konkursie wymaga dodatkowej aktywności wygranego. Jeżeli konkurs ma charakter otwarty, wydatki na jego organizację powinny stanowić w pełni koszty podatkowe. Co istotne dla spółki, na organizację takiego rodzaju konkursu nie jest konieczne zezwolenie.

• § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 152, poz. 1486
• § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 946
• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych – Dz.U. Nr 102, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2233
• art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej stawki

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

REKLAMA

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA