REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zamknięcia roku obrotowego

REKLAMA

Prowadzę pełną księgowość w firmie osoby fizycznej. Rok 2006 będzie pierwszym, który samodzielnie muszę zamknąć. Wcześniej firma prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów. Proszę o wskazówki, co jest najważniejsze przy zamykaniu roku i jak powinnam uzgadniać konta, aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy.

RADA

Sporządzenie sprawozdania finansowego wymaga wielu czynności przygotowawczych. Celem tych czynności jest doprowadzenie danych zawartych w księgach rachunkowych do takiego stanu, aby odpowiadały zasadzie wiernego i rzetelnego obrazu.

UZASADNIENIE

Aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy i zamknąć księgi w firmie osoby fizycznej (spółki osobowej) konieczne jest wykonanie następujących prac:
1. Inwentaryzacja aktywów
2. Wycena aktywów i pasywów
3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
4. Wycena kontraktów
5. Sprawdzenie kompletności zapisów
6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
6.2. Przychody / koszty nieuwzględniane do podatku
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
6.4. Porównanie danych

W punktach 1–5 prezentujemy spis typowych czynności wykonywanych przed zamknięciem ksiąg. Punkt 6 zawiera opis czynności typowych dla ksiąg osób fizycznych (spółek osobowych).

1. Inwentaryzacja aktywów
a) przeprowadzenie inwentaryzacji,
b) porównanie wyników inwentaryzacji z danymi z ksiąg rachunkowych,
c) wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic pomiędzy stanem rzeczywistym ujawnionym w toku inwentaryzacji a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych,
d) ustalenie, czy nie nastąpiła trwała utrata aktywów trwałych, zapasów lub inwestycji krótkoterminowych,
e) ustalenie należności zagrożonych, wątpliwych, nieściągalnych i przedawnionych,
f) ustalenie, które z przeterminowanych należności będą skutkować obciążeniem odsetkami za zwłokę.

2. Wycena aktywów i pasywów
a) naliczenie ewentualnych odpisów aktualizujących w przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości aktywów określonych w punkcie 1d,
b) naliczenie odpisów aktualizujących od należności zagrożonych i wątpliwych, spisanie należności przedawnionych,
c) naliczenie odsetek od należności przeterminowanych,
d) naliczenie nieskapitalizowanych odsetek od zobowiązań finansowych,
e) naliczenie odsetek od zobowiązań przeterminowanych, spisanie zobowiązań przedawnionych,
f) naliczenie różnic kursowych od aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.

3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
a) naliczenie rezerw na przyszłe zobowiązania z tytułu:
• operacji gospodarczych w toku,
• udzielonych gwarancji, poręczeń itp.,
b) aktywacja kosztów dotyczących przyszłych okresów – rozliczenia międzyokresowe czynne,
c) naliczenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:
• wynikających ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu da się wiarygodnie oszacować (np. wykonane usługi obce, niewypłacone wynagrodzenia),
• dających się oszacować zobowiązań dotyczących działalności bieżącego okresu (np. naprawy gwarancyjne).

4. Wycena kontraktów
a) ustalenie kosztów niezakończonych usług, w tym budowlanych,
b) ustalenie przychodów z tytułu usług określonych w punkcie 4a.

5. Sprawdzenie kompletności zapisów
a) ustalenie i zaksięgowanie dochodów dotyczących roku bieżącego, które zostaną zafakturowane w roku następnym,
b) sprawdzenie, czy w księgach ujęto wszystkie koszty dotyczące bieżącego roku określone w punkcie 3c,
c) sprawdzenie, czy rozliczono wszystkie dotyczące bieżącego roku rozrachunki, w szczególności rozrachunki z pracownikami (np. udzielone zaliczki, delegacje) i transakcje dokonane z użyciem kart płatniczych.

6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
a) ustalenie rozrachunków z właścicielem/wspólnikami;
b) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo kredytowe oznacza to, że właściciel/wspólnicy zasilili firmę dodatkowym kapitałem. W księgach firmy jednoosobowej saldo rozliczeń właściciela można przeksięgować na kapitał. W przypadku spółek osobowych decyzje co do sposobu rozliczenia powinni podjąć wspólnicy;
c) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo debetowe, oznacza to, że właściciel/wspólnicy dokonali zaliczkowych wypłat na poczet zysku. Saldo to należy wykazać w bilansie jako odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego. Gdyby jednak saldo było wyższe od osiągniętego zysku, oznaczałoby to, że właściciel/wspólnicy wycofali z firmy część kapitału. Decyzja co do tego, jaką część salda rozliczyć z zyskiem, a jaką z kapitałem należy do właściciela/wspólników.
6.2. Przychody/koszty nieuwzględniane do podatku
Analizy przychodów/kosztów nieuwzględnianych przy wyliczaniu podatku właścicieli/wspólników należy dokonać z uwzględnieniem zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
a) firmy osób fizycznych/spółki osobowe nie są płatnikami podatku dochodowego. W rachunku zysków i strat podatku dochodowego właściciela/współwłaścicieli nie wykazuje się. Zysk netto jest równy zyskowi brutto;
b) osoby fizyczne /spółki osobowe nie ustalają podatku odroczonego;
c) jeżeli w ciągu roku obrotowego właściciel/wspólnicy dokonywali zapłaty podatku dochodowego z konta bankowego firmy, to wypłaty takie powinny być księgowane na konto odpisów z zysku lub konto rozliczeń z właścicielami.
6.4. Porównanie danych

Dane wykazane w sprawozdaniu finansowym osób fizycznych na koniec pierwszego roku po zmianie sposobu ewidencji z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgę rachunkową porównuje się z danymi ustalonymi w inwentarzu sporządzonym na dzień poprzedzający otwarcie ksiąg rachunkowych.

Czynności wymienione w punktach 1–6 stanowią jedynie ogólny szkic czynności koniecznych do wykonania. Zamykając księgi należy wziąć pod uwagę specyfikę firmy. Może się okazać, że w niektórych firmach będzie konieczne wykonanie jakichś „niestandardowych” czynności.

• art. 26–41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA