REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zamknięcia roku obrotowego

REKLAMA

Prowadzę pełną księgowość w firmie osoby fizycznej. Rok 2006 będzie pierwszym, który samodzielnie muszę zamknąć. Wcześniej firma prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów. Proszę o wskazówki, co jest najważniejsze przy zamykaniu roku i jak powinnam uzgadniać konta, aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy.

RADA

Sporządzenie sprawozdania finansowego wymaga wielu czynności przygotowawczych. Celem tych czynności jest doprowadzenie danych zawartych w księgach rachunkowych do takiego stanu, aby odpowiadały zasadzie wiernego i rzetelnego obrazu.

UZASADNIENIE

Aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy i zamknąć księgi w firmie osoby fizycznej (spółki osobowej) konieczne jest wykonanie następujących prac:
1. Inwentaryzacja aktywów
2. Wycena aktywów i pasywów
3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
4. Wycena kontraktów
5. Sprawdzenie kompletności zapisów
6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
6.2. Przychody / koszty nieuwzględniane do podatku
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
6.4. Porównanie danych

W punktach 1–5 prezentujemy spis typowych czynności wykonywanych przed zamknięciem ksiąg. Punkt 6 zawiera opis czynności typowych dla ksiąg osób fizycznych (spółek osobowych).

1. Inwentaryzacja aktywów
a) przeprowadzenie inwentaryzacji,
b) porównanie wyników inwentaryzacji z danymi z ksiąg rachunkowych,
c) wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic pomiędzy stanem rzeczywistym ujawnionym w toku inwentaryzacji a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych,
d) ustalenie, czy nie nastąpiła trwała utrata aktywów trwałych, zapasów lub inwestycji krótkoterminowych,
e) ustalenie należności zagrożonych, wątpliwych, nieściągalnych i przedawnionych,
f) ustalenie, które z przeterminowanych należności będą skutkować obciążeniem odsetkami za zwłokę.

2. Wycena aktywów i pasywów
a) naliczenie ewentualnych odpisów aktualizujących w przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości aktywów określonych w punkcie 1d,
b) naliczenie odpisów aktualizujących od należności zagrożonych i wątpliwych, spisanie należności przedawnionych,
c) naliczenie odsetek od należności przeterminowanych,
d) naliczenie nieskapitalizowanych odsetek od zobowiązań finansowych,
e) naliczenie odsetek od zobowiązań przeterminowanych, spisanie zobowiązań przedawnionych,
f) naliczenie różnic kursowych od aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.

3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
a) naliczenie rezerw na przyszłe zobowiązania z tytułu:
• operacji gospodarczych w toku,
• udzielonych gwarancji, poręczeń itp.,
b) aktywacja kosztów dotyczących przyszłych okresów – rozliczenia międzyokresowe czynne,
c) naliczenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:
• wynikających ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu da się wiarygodnie oszacować (np. wykonane usługi obce, niewypłacone wynagrodzenia),
• dających się oszacować zobowiązań dotyczących działalności bieżącego okresu (np. naprawy gwarancyjne).

4. Wycena kontraktów
a) ustalenie kosztów niezakończonych usług, w tym budowlanych,
b) ustalenie przychodów z tytułu usług określonych w punkcie 4a.

5. Sprawdzenie kompletności zapisów
a) ustalenie i zaksięgowanie dochodów dotyczących roku bieżącego, które zostaną zafakturowane w roku następnym,
b) sprawdzenie, czy w księgach ujęto wszystkie koszty dotyczące bieżącego roku określone w punkcie 3c,
c) sprawdzenie, czy rozliczono wszystkie dotyczące bieżącego roku rozrachunki, w szczególności rozrachunki z pracownikami (np. udzielone zaliczki, delegacje) i transakcje dokonane z użyciem kart płatniczych.

6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
a) ustalenie rozrachunków z właścicielem/wspólnikami;
b) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo kredytowe oznacza to, że właściciel/wspólnicy zasilili firmę dodatkowym kapitałem. W księgach firmy jednoosobowej saldo rozliczeń właściciela można przeksięgować na kapitał. W przypadku spółek osobowych decyzje co do sposobu rozliczenia powinni podjąć wspólnicy;
c) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo debetowe, oznacza to, że właściciel/wspólnicy dokonali zaliczkowych wypłat na poczet zysku. Saldo to należy wykazać w bilansie jako odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego. Gdyby jednak saldo było wyższe od osiągniętego zysku, oznaczałoby to, że właściciel/wspólnicy wycofali z firmy część kapitału. Decyzja co do tego, jaką część salda rozliczyć z zyskiem, a jaką z kapitałem należy do właściciela/wspólników.
6.2. Przychody/koszty nieuwzględniane do podatku
Analizy przychodów/kosztów nieuwzględnianych przy wyliczaniu podatku właścicieli/wspólników należy dokonać z uwzględnieniem zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
a) firmy osób fizycznych/spółki osobowe nie są płatnikami podatku dochodowego. W rachunku zysków i strat podatku dochodowego właściciela/współwłaścicieli nie wykazuje się. Zysk netto jest równy zyskowi brutto;
b) osoby fizyczne /spółki osobowe nie ustalają podatku odroczonego;
c) jeżeli w ciągu roku obrotowego właściciel/wspólnicy dokonywali zapłaty podatku dochodowego z konta bankowego firmy, to wypłaty takie powinny być księgowane na konto odpisów z zysku lub konto rozliczeń z właścicielami.
6.4. Porównanie danych

Dane wykazane w sprawozdaniu finansowym osób fizycznych na koniec pierwszego roku po zmianie sposobu ewidencji z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgę rachunkową porównuje się z danymi ustalonymi w inwentarzu sporządzonym na dzień poprzedzający otwarcie ksiąg rachunkowych.

Czynności wymienione w punktach 1–6 stanowią jedynie ogólny szkic czynności koniecznych do wykonania. Zamykając księgi należy wziąć pod uwagę specyfikę firmy. Może się okazać, że w niektórych firmach będzie konieczne wykonanie jakichś „niestandardowych” czynności.

• art. 26–41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA