REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zamknięcia roku obrotowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę pełną księgowość w firmie osoby fizycznej. Rok 2006 będzie pierwszym, który samodzielnie muszę zamknąć. Wcześniej firma prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów. Proszę o wskazówki, co jest najważniejsze przy zamykaniu roku i jak powinnam uzgadniać konta, aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy.

RADA

Sporządzenie sprawozdania finansowego wymaga wielu czynności przygotowawczych. Celem tych czynności jest doprowadzenie danych zawartych w księgach rachunkowych do takiego stanu, aby odpowiadały zasadzie wiernego i rzetelnego obrazu.

UZASADNIENIE

Aby prawidłowo wyliczyć wynik finansowy i zamknąć księgi w firmie osoby fizycznej (spółki osobowej) konieczne jest wykonanie następujących prac:
1. Inwentaryzacja aktywów
2. Wycena aktywów i pasywów
3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
4. Wycena kontraktów
5. Sprawdzenie kompletności zapisów
6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
6.2. Przychody / koszty nieuwzględniane do podatku
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
6.4. Porównanie danych

W punktach 1–5 prezentujemy spis typowych czynności wykonywanych przed zamknięciem ksiąg. Punkt 6 zawiera opis czynności typowych dla ksiąg osób fizycznych (spółek osobowych).

1. Inwentaryzacja aktywów
a) przeprowadzenie inwentaryzacji,
b) porównanie wyników inwentaryzacji z danymi z ksiąg rachunkowych,
c) wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic pomiędzy stanem rzeczywistym ujawnionym w toku inwentaryzacji a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych,
d) ustalenie, czy nie nastąpiła trwała utrata aktywów trwałych, zapasów lub inwestycji krótkoterminowych,
e) ustalenie należności zagrożonych, wątpliwych, nieściągalnych i przedawnionych,
f) ustalenie, które z przeterminowanych należności będą skutkować obciążeniem odsetkami za zwłokę.

2. Wycena aktywów i pasywów
a) naliczenie ewentualnych odpisów aktualizujących w przypadku stwierdzenia trwałej utraty wartości aktywów określonych w punkcie 1d,
b) naliczenie odpisów aktualizujących od należności zagrożonych i wątpliwych, spisanie należności przedawnionych,
c) naliczenie odsetek od należności przeterminowanych,
d) naliczenie nieskapitalizowanych odsetek od zobowiązań finansowych,
e) naliczenie odsetek od zobowiązań przeterminowanych, spisanie zobowiązań przedawnionych,
f) naliczenie różnic kursowych od aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.

3. Naliczenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych
a) naliczenie rezerw na przyszłe zobowiązania z tytułu:
• operacji gospodarczych w toku,
• udzielonych gwarancji, poręczeń itp.,
b) aktywacja kosztów dotyczących przyszłych okresów – rozliczenia międzyokresowe czynne,
c) naliczenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów:
• wynikających ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki, jeżeli zobowiązanie z tego tytułu da się wiarygodnie oszacować (np. wykonane usługi obce, niewypłacone wynagrodzenia),
• dających się oszacować zobowiązań dotyczących działalności bieżącego okresu (np. naprawy gwarancyjne).

4. Wycena kontraktów
a) ustalenie kosztów niezakończonych usług, w tym budowlanych,
b) ustalenie przychodów z tytułu usług określonych w punkcie 4a.

5. Sprawdzenie kompletności zapisów
a) ustalenie i zaksięgowanie dochodów dotyczących roku bieżącego, które zostaną zafakturowane w roku następnym,
b) sprawdzenie, czy w księgach ujęto wszystkie koszty dotyczące bieżącego roku określone w punkcie 3c,
c) sprawdzenie, czy rozliczono wszystkie dotyczące bieżącego roku rozrachunki, w szczególności rozrachunki z pracownikami (np. udzielone zaliczki, delegacje) i transakcje dokonane z użyciem kart płatniczych.

6. Czynności specyficzne dla ksiąg osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek osobowych
6.1. Rozrachunki z właścicielami
a) ustalenie rozrachunków z właścicielem/wspólnikami;
b) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo kredytowe oznacza to, że właściciel/wspólnicy zasilili firmę dodatkowym kapitałem. W księgach firmy jednoosobowej saldo rozliczeń właściciela można przeksięgować na kapitał. W przypadku spółek osobowych decyzje co do sposobu rozliczenia powinni podjąć wspólnicy;
c) jeżeli saldo rozrachunku z właścicielem/wspólnikami wykazuje saldo debetowe, oznacza to, że właściciel/wspólnicy dokonali zaliczkowych wypłat na poczet zysku. Saldo to należy wykazać w bilansie jako odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego. Gdyby jednak saldo było wyższe od osiągniętego zysku, oznaczałoby to, że właściciel/wspólnicy wycofali z firmy część kapitału. Decyzja co do tego, jaką część salda rozliczyć z zyskiem, a jaką z kapitałem należy do właściciela/wspólników.
6.2. Przychody/koszty nieuwzględniane do podatku
Analizy przychodów/kosztów nieuwzględnianych przy wyliczaniu podatku właścicieli/wspólników należy dokonać z uwzględnieniem zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
6.3. Rozliczenie podatku dochodowego
a) firmy osób fizycznych/spółki osobowe nie są płatnikami podatku dochodowego. W rachunku zysków i strat podatku dochodowego właściciela/współwłaścicieli nie wykazuje się. Zysk netto jest równy zyskowi brutto;
b) osoby fizyczne /spółki osobowe nie ustalają podatku odroczonego;
c) jeżeli w ciągu roku obrotowego właściciel/wspólnicy dokonywali zapłaty podatku dochodowego z konta bankowego firmy, to wypłaty takie powinny być księgowane na konto odpisów z zysku lub konto rozliczeń z właścicielami.
6.4. Porównanie danych

Dane wykazane w sprawozdaniu finansowym osób fizycznych na koniec pierwszego roku po zmianie sposobu ewidencji z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgę rachunkową porównuje się z danymi ustalonymi w inwentarzu sporządzonym na dzień poprzedzający otwarcie ksiąg rachunkowych.

Czynności wymienione w punktach 1–6 stanowią jedynie ogólny szkic czynności koniecznych do wykonania. Zamykając księgi należy wziąć pod uwagę specyfikę firmy. Może się okazać, że w niektórych firmach będzie konieczne wykonanie jakichś „niestandardowych” czynności.

• art. 26–41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA