REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty zarządu na poszczególne miejsca powstawania

REKLAMA

W związku z rozwojem firmy mamy zamiar rozszerzyć sieć naszych sklepów w całym kraju i zagranicą. Czy istnieje potrzeba wydzielania kosztów zarządu na poszczególne sklepy? Jak należy w takim przypadku ewidencjonować i rozliczać tego rodzaju koszty?

RADA

W przypadku jednostek zajmujących się działalnością jednego rodzaju lub prowadzących ją tylko w jednym punkcie handlowym nie ma potrzeby osobnego rejestrowania kosztów zarządu. Natomiast w przedsiębiorstwie posiadającym wiele punktów handlowych – przede wszystkim dla celów kontroli – warto wydzielić odrębne konto do ewidencji kosztów zarządu dla każdego punktu sprzedaży.

UZASADNIENIE

Koszty zarządu, zwane również kosztami ogólnozakładowymi, obejmują wydatki związane z zarządzaniem całym przedsiębiorstwem. Są to koszty związane z utrzymaniem zarządu jednostki oraz komórek organizacyjnych o charakterze ogólnozakładowym, a w szczególności: utrzymanie biur i budynków, magazynów, laboratoriów ogólnozakładowych, utrzymanie terenu, ochrona mienia, bezpieczeństwo i higiena pracy, szkolenia załogi, a także koszty dotyczące podatków i opłat lokalnych.

UWAGA!
Do kosztów zarządu nie zalicza się:
• utrzymania obiektów służących prowadzeniu działalności socjalnej,
• rehabilitacji osób niepełnosprawnych (koszty te zaliczane są do kosztów działalności pomocniczej) oraz
• kosztów finansowych i pozostałych kosztów operacyjnych.

Podział kosztów zarządu

Wśród kosztów zarządu można wyodrębnić dwie podgrupy tych kosztów:
I. Koszty ogólnoadministracyjne,
II. Koszty ogólnoprodukcyjne.

Koszty ogólnoadministracyjne

Pierwsza podgrupa kosztów zarządu – koszty ogólnoadministracyjne – dotyczy kosztów typowo administracyjnych związanych z funkcjonowaniem jednostki gospodarczej. Wyróżnić tutaj należy następujące pozycje kosztów:
1. Wynagrodzenia wraz z narzutami oraz świadczenia na rzecz kierownictwa i pracowników zarządu — obejmują wynagrodzenia wraz z przypadającymi na nie narzutami na płace kierownictwa i pracowników zarządu, wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i o dzieło, których nie można zakwalifikować do kosztów wydziałów produkcyjnych.
2. Podróże służbowe — będą to koszty związane z delegacjami krajowymi i zagranicznymi pracowników jednostki gospodarczej, bilety na wszystkie środki lokomocji, ryczałty za używanie własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych.
3. Reprezentacja i reklama niepubliczna — wydatki związane z reprezentacją i promocją jednostki gospodarczej.
4. Podatki i opłaty lokalne, opłaty administracyjne — pozycja ta obejmuje zarówno podatki od gruntów, od nieruchomości, od środków transportu, jak również opłaty skarbowe i administracyjne oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów — w części przypadającej na działalność ogólnozakładową.
5. Koszty biurowe — stanowią koszty zużycia materiałów na cele biurowe oraz koszty usług związanych z administrowaniem jednostką gospodarczą, takie jak: opłaty pocztowe i telekomunikacyjne, tłumaczenia, usługi poligraficzne, ogłoszenia, koszty wydawnictw obcych. Są to tylko koszty przypadające na działalność ogólnozakładową.

Koszty ogólnoprodukcyjne

Druga podgrupa kosztów zarządu to koszty ogólnoprodukcyjne, do których w szczególności należy zaliczyć koszty utrzymania i ochrony biur, pomieszczeń, magazynów, laboratoriów oraz obiektów ogólnoprodukcyjnych, ogrzewania, koszty racjonalizacji i wynalazczości, koszty bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przedstawione tak szczegółowe wyodrębnienie kosztów zarządu powstaje w przypadku jednostek prowadzących zróżnicowaną działalność gospodarczą zarówno produkcyjną, usługową, jak i handlową oraz jednostek, które ze względu na rozmiary produkcji są podzielone na zakłady, sklepy, oddziały, punkty sprzedaży.

W przedsiębiorstwach produkcyjnych do ewidencji kosztów zarządu warto wyodrębnić dwa konta syntetyczne, np.:
• konto 550 „Koszty ogólnoadministracyjne”,
• konto 551 „Koszty ogólnoprodukcyjne”.

W przypadku jednostek handlowych należy rozbudować analitykę wprowadzoną do konta 550, które — ponieważ produkcja nie występuje — może być oznaczone mianem „Koszty zarządu”. Analityka wprowadzona do każdego sklepu indywidualnie oznacza odrębne centra kosztów.

Ewidencja i wycena kosztów zarządu

Ewidencja kosztów zarządu jest uzależniona od przyjętej w jednostce gospodarczej metody rejestracji i rozliczania tych kosztów. W jednostkach, które prowadzą rejestrację i rozliczanie kosztów tylko w układzie funkcjonalnym kosztów — koszty zarządu ewidencjonuje się na koncie syntetycznym „Koszty zarządu”, do którego celowe jest prowadzenie ewidencji szczegółowej, umożliwiającej ustalenie wysokości i struktury kosztów rodzajowych ponoszonych w związku z ogólnym zarządem.

W jednostkach, które prowadzą rejestrację i rozliczanie kosztów zarówno w układzie funkcjonalnym, jak i w układzie rodzajowym kosztów, konto „Koszty zarządu” obciąża się przypadającymi na bieżący okres sprawozdawczy kosztami rodzajowymi dotyczącymi ogólnego zarządu. Następuje to równolegle do zapisów na kontach zespołu 4.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Na stronie Wn konta „Koszty zarządu” księguje się:
• koszty wynikające z dowodów źródłowych rozliczone z kont zespołów 0, 1, 2, 3 oraz np. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przypadające na bieżący okres sprawozdawczy,
• odpisy kosztów rozliczanych w czasie — w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy,
• koszty świadczeń działalności pomocniczej na rzecz ogólnego zarządu.

Na stronie Ma konta „Koszty zarządu” — na koniec roku obrotowego — księguje się przeniesienie kosztów zarządu na wynik finansowy.

UWAGA!
Na koniec roku obrotowego w jednostkach sporządzających rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym koszty zarządu przeksięgowuje się na stronę Wn konta „Rozliczenie kosztów”, natomiast w jednostkach sporządzających rachunek wyników metodą kalkulacyjną — koszty te obciążają bezpośrednio konto „Wynik finansowy”.

Przykład
Spółka K+M otworzyła trzy sklepy spożywcze. Każdy ze sklepów znajduje się w innej miejscowości i podlega bezpośrednio własnemu kierownictwu. Pracowników zatrudnia też we własnym zakresie.

Wariant I
Sklepy do przygotowywania raportów wewnętrznych do spółki K+M przekazują tylko ogólną kwotę kosztów zarządu.
– sklep A: 12 000 zł,
– sklep B: 10 000 zł,
– sklep C: 20 000 zł.

Wysokość kosztów zarządu, w szczególności w sklepie C, wzbudziło zastrzeżenia co do wprowadzenia nowych zasad ewidencji kosztów ogólnoadministracyjnych.

Na stronie Wn konta „Koszty zarządu” księguje się:
• koszty wynikające z dowodów źródłowych rozliczone z kont zespołów 0, 1, 2, 3 oraz np. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przypadające na bieżący okres sprawozdawczy,
• odpisy kosztów rozliczanych w czasie — w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy,
• koszty świadczeń działalności pomocniczej na rzecz ogólnego zarządu.

Na stronie Ma konta „Koszty zarządu” — na koniec roku obrotowego — księguje się przeniesienie kosztów zarządu na wynik finansowy.

UWAGA!
Na koniec roku obrotowego w jednostkach sporządzających rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym koszty zarządu przeksięgowuje się na stronę Wn konta „Rozliczenie kosztów”, natomiast w jednostkach sporządzających rachunek wyników metodą kalkulacyjną — koszty te obciążają bezpośrednio konto „Wynik finansowy”.

Przykład
Spółka K+M otworzyła trzy sklepy spożywcze. Każdy ze sklepów znajduje się w innej miejscowości i podlega bezpośrednio własnemu kierownictwu. Pracowników zatrudnia też we własnym zakresie.

Wariant I
Sklepy do przygotowywania raportów wewnętrznych do spółki K+M przekazują tylko ogólną kwotę kosztów zarządu.
– sklep A: 12 000 zł,
– sklep B: 10 000 zł,
– sklep C: 20 000 zł.
Wysokość kosztów zarządu, w szczególności w sklepie C, wzbudziło zastrzeżenia co do wprowadzenia nowych zasad ewidencji kosztów ogólnoadministracyjnych.

Wariant II
Koszty ogólno administracyjne w centrach kosztu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przychody ze sprzedaży:
– sklep A: 45 000 zł,
– sklep B: 28 000 zł,
– sklep C: 65 000 zł.

Stosunek kosztów zarządu do przychodów ze sprzedaży:
– sklep A: 26,6%,
– sklep B: 35,7%,
– sklep C: 23,0%.

Po analizie kosztów okazało się, że — w stosunku do wielkości sprzedaży — sklep C ponosi najniższe koszty administracyjne. Spółka powinna więc skontrolować i ustalić powód wysokich kosztów biurowych w sklepie B. Są one bardzo wysokie w stosunku do osiągniętych przychodów i rozmiarów sklepu, co może wskazywać na nadużycie ze strony pracowników. Ewidencja kosztów zarządu jest na pewno niezbędna w przypadku jednostek prowadzących zróżnicowaną działalność i produkujących wyroby wymagające kalkulacji kosztów wytwarzania. Zgodnie z zapisami w ustawie o rachunkowości na koszt wytworzenia produktów składają się koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadniona część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu. Do uzasadnionej części kosztów pośrednich wytwarzania możemy zaliczyć cześć kosztów zarządu, których ewidencję proponowaliśmy prowadzić na koncie 551 „Koszty ogólnoprodukcyjne”.

Według art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości do kosztów wytworzenia produktów nie zalicza się kosztów ogólnych zarządu. Są to koszty ewidencjonowane na koncie 550 „Koszty ogólnoadministracyjne”, ponieważ nie są one związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. Koszty te wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.

Rozliczanie kosztów zarządu

Księgowo koszty zarządu nie są rozliczane na produkty, jednak do celów statystycznych istnieje potrzeba ich pozaksięgowego rozliczania na poszczególne produkty. Jednym z celów może być badanie rentowności poszczególnych rodzajów działalności podstawowej lub poszczególnych wyrobów i usług. Metodą kalkulacji stosowaną do rozliczania kosztów zarządu jest metoda kluczy podziałowych. Wykorzystuje się najczęściej klucze: techniczny koszt wytworzenia, koszty przerobu, sumę kosztów bezpośrednich, płace bezpośrednie z narzutami, wartość materiałów bezpośrednich. W celu rozliczenia kosztów zarządu, w praktyce wylicza się tak zwane narzuty kosztów zarządu, do których zalicza się narzuty rzeczywiste lub stabilizowane. Wybór konkretnego sposobu obliczania narzutu kosztów zarządu może zasadniczo wpłynąć na wysokość kosztu wytworzenia produktu. Przeprowadzanie takiej kalkulacji jest wykorzystywane poza wymienionym wyżej do ustalania ceny opłacalności produkcji oraz w negocjacjach cenowych.

• art. 28 ust. 3, art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości — j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• Wzorcowy Wykaz Kont z wyjaśnieniami i wykazem księgowań operacji gospodarczych pod red. dr. Zdzisława Fedaka

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, właścicielka biura księgowego
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do pensji niepełnosprawnego pracownika - podwyżka od lipca [nowelizacja ustawy]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Chwilowe wstrzymanie obowiązku KSeF pozwoli odetchnąć firmom. Wykorzystaj to i zdobądź środki na rozwój!

Cyfryzacja gospodarki postępuje. W 2026 r. firmy, zobowiązane wymogiem prawnym, będą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Wszystkie przedsiębiorstwa będą tą drogą odbierać i wysyłać faktury w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy zyskali jednak dodatkowy czas i argumenty. Teraz warto poszukać wsparcia i zyskać środki na rozwój firmy.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

REKLAMA