REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty zarządu na poszczególne miejsca powstawania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z rozwojem firmy mamy zamiar rozszerzyć sieć naszych sklepów w całym kraju i zagranicą. Czy istnieje potrzeba wydzielania kosztów zarządu na poszczególne sklepy? Jak należy w takim przypadku ewidencjonować i rozliczać tego rodzaju koszty?

RADA

W przypadku jednostek zajmujących się działalnością jednego rodzaju lub prowadzących ją tylko w jednym punkcie handlowym nie ma potrzeby osobnego rejestrowania kosztów zarządu. Natomiast w przedsiębiorstwie posiadającym wiele punktów handlowych – przede wszystkim dla celów kontroli – warto wydzielić odrębne konto do ewidencji kosztów zarządu dla każdego punktu sprzedaży.

UZASADNIENIE

Koszty zarządu, zwane również kosztami ogólnozakładowymi, obejmują wydatki związane z zarządzaniem całym przedsiębiorstwem. Są to koszty związane z utrzymaniem zarządu jednostki oraz komórek organizacyjnych o charakterze ogólnozakładowym, a w szczególności: utrzymanie biur i budynków, magazynów, laboratoriów ogólnozakładowych, utrzymanie terenu, ochrona mienia, bezpieczeństwo i higiena pracy, szkolenia załogi, a także koszty dotyczące podatków i opłat lokalnych.

UWAGA!
Do kosztów zarządu nie zalicza się:
• utrzymania obiektów służących prowadzeniu działalności socjalnej,
• rehabilitacji osób niepełnosprawnych (koszty te zaliczane są do kosztów działalności pomocniczej) oraz
• kosztów finansowych i pozostałych kosztów operacyjnych.

Podział kosztów zarządu

Wśród kosztów zarządu można wyodrębnić dwie podgrupy tych kosztów:
I. Koszty ogólnoadministracyjne,
II. Koszty ogólnoprodukcyjne.

Koszty ogólnoadministracyjne

Pierwsza podgrupa kosztów zarządu – koszty ogólnoadministracyjne – dotyczy kosztów typowo administracyjnych związanych z funkcjonowaniem jednostki gospodarczej. Wyróżnić tutaj należy następujące pozycje kosztów:
1. Wynagrodzenia wraz z narzutami oraz świadczenia na rzecz kierownictwa i pracowników zarządu — obejmują wynagrodzenia wraz z przypadającymi na nie narzutami na płace kierownictwa i pracowników zarządu, wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia i o dzieło, których nie można zakwalifikować do kosztów wydziałów produkcyjnych.
2. Podróże służbowe — będą to koszty związane z delegacjami krajowymi i zagranicznymi pracowników jednostki gospodarczej, bilety na wszystkie środki lokomocji, ryczałty za używanie własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych.
3. Reprezentacja i reklama niepubliczna — wydatki związane z reprezentacją i promocją jednostki gospodarczej.
4. Podatki i opłaty lokalne, opłaty administracyjne — pozycja ta obejmuje zarówno podatki od gruntów, od nieruchomości, od środków transportu, jak również opłaty skarbowe i administracyjne oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów — w części przypadającej na działalność ogólnozakładową.
5. Koszty biurowe — stanowią koszty zużycia materiałów na cele biurowe oraz koszty usług związanych z administrowaniem jednostką gospodarczą, takie jak: opłaty pocztowe i telekomunikacyjne, tłumaczenia, usługi poligraficzne, ogłoszenia, koszty wydawnictw obcych. Są to tylko koszty przypadające na działalność ogólnozakładową.

Koszty ogólnoprodukcyjne

Druga podgrupa kosztów zarządu to koszty ogólnoprodukcyjne, do których w szczególności należy zaliczyć koszty utrzymania i ochrony biur, pomieszczeń, magazynów, laboratoriów oraz obiektów ogólnoprodukcyjnych, ogrzewania, koszty racjonalizacji i wynalazczości, koszty bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przedstawione tak szczegółowe wyodrębnienie kosztów zarządu powstaje w przypadku jednostek prowadzących zróżnicowaną działalność gospodarczą zarówno produkcyjną, usługową, jak i handlową oraz jednostek, które ze względu na rozmiary produkcji są podzielone na zakłady, sklepy, oddziały, punkty sprzedaży.

W przedsiębiorstwach produkcyjnych do ewidencji kosztów zarządu warto wyodrębnić dwa konta syntetyczne, np.:
• konto 550 „Koszty ogólnoadministracyjne”,
• konto 551 „Koszty ogólnoprodukcyjne”.

W przypadku jednostek handlowych należy rozbudować analitykę wprowadzoną do konta 550, które — ponieważ produkcja nie występuje — może być oznaczone mianem „Koszty zarządu”. Analityka wprowadzona do każdego sklepu indywidualnie oznacza odrębne centra kosztów.

Ewidencja i wycena kosztów zarządu

Ewidencja kosztów zarządu jest uzależniona od przyjętej w jednostce gospodarczej metody rejestracji i rozliczania tych kosztów. W jednostkach, które prowadzą rejestrację i rozliczanie kosztów tylko w układzie funkcjonalnym kosztów — koszty zarządu ewidencjonuje się na koncie syntetycznym „Koszty zarządu”, do którego celowe jest prowadzenie ewidencji szczegółowej, umożliwiającej ustalenie wysokości i struktury kosztów rodzajowych ponoszonych w związku z ogólnym zarządem.

W jednostkach, które prowadzą rejestrację i rozliczanie kosztów zarówno w układzie funkcjonalnym, jak i w układzie rodzajowym kosztów, konto „Koszty zarządu” obciąża się przypadającymi na bieżący okres sprawozdawczy kosztami rodzajowymi dotyczącymi ogólnego zarządu. Następuje to równolegle do zapisów na kontach zespołu 4.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Na stronie Wn konta „Koszty zarządu” księguje się:
• koszty wynikające z dowodów źródłowych rozliczone z kont zespołów 0, 1, 2, 3 oraz np. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przypadające na bieżący okres sprawozdawczy,
• odpisy kosztów rozliczanych w czasie — w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy,
• koszty świadczeń działalności pomocniczej na rzecz ogólnego zarządu.

Na stronie Ma konta „Koszty zarządu” — na koniec roku obrotowego — księguje się przeniesienie kosztów zarządu na wynik finansowy.

UWAGA!
Na koniec roku obrotowego w jednostkach sporządzających rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym koszty zarządu przeksięgowuje się na stronę Wn konta „Rozliczenie kosztów”, natomiast w jednostkach sporządzających rachunek wyników metodą kalkulacyjną — koszty te obciążają bezpośrednio konto „Wynik finansowy”.

Przykład
Spółka K+M otworzyła trzy sklepy spożywcze. Każdy ze sklepów znajduje się w innej miejscowości i podlega bezpośrednio własnemu kierownictwu. Pracowników zatrudnia też we własnym zakresie.

Wariant I
Sklepy do przygotowywania raportów wewnętrznych do spółki K+M przekazują tylko ogólną kwotę kosztów zarządu.
– sklep A: 12 000 zł,
– sklep B: 10 000 zł,
– sklep C: 20 000 zł.

Wysokość kosztów zarządu, w szczególności w sklepie C, wzbudziło zastrzeżenia co do wprowadzenia nowych zasad ewidencji kosztów ogólnoadministracyjnych.

Na stronie Wn konta „Koszty zarządu” księguje się:
• koszty wynikające z dowodów źródłowych rozliczone z kont zespołów 0, 1, 2, 3 oraz np. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, przypadające na bieżący okres sprawozdawczy,
• odpisy kosztów rozliczanych w czasie — w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy,
• koszty świadczeń działalności pomocniczej na rzecz ogólnego zarządu.

Na stronie Ma konta „Koszty zarządu” — na koniec roku obrotowego — księguje się przeniesienie kosztów zarządu na wynik finansowy.

UWAGA!
Na koniec roku obrotowego w jednostkach sporządzających rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym koszty zarządu przeksięgowuje się na stronę Wn konta „Rozliczenie kosztów”, natomiast w jednostkach sporządzających rachunek wyników metodą kalkulacyjną — koszty te obciążają bezpośrednio konto „Wynik finansowy”.

Przykład
Spółka K+M otworzyła trzy sklepy spożywcze. Każdy ze sklepów znajduje się w innej miejscowości i podlega bezpośrednio własnemu kierownictwu. Pracowników zatrudnia też we własnym zakresie.

Wariant I
Sklepy do przygotowywania raportów wewnętrznych do spółki K+M przekazują tylko ogólną kwotę kosztów zarządu.
– sklep A: 12 000 zł,
– sklep B: 10 000 zł,
– sklep C: 20 000 zł.
Wysokość kosztów zarządu, w szczególności w sklepie C, wzbudziło zastrzeżenia co do wprowadzenia nowych zasad ewidencji kosztów ogólnoadministracyjnych.

Wariant II
Koszty ogólno administracyjne w centrach kosztu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przychody ze sprzedaży:
– sklep A: 45 000 zł,
– sklep B: 28 000 zł,
– sklep C: 65 000 zł.

Stosunek kosztów zarządu do przychodów ze sprzedaży:
– sklep A: 26,6%,
– sklep B: 35,7%,
– sklep C: 23,0%.

Po analizie kosztów okazało się, że — w stosunku do wielkości sprzedaży — sklep C ponosi najniższe koszty administracyjne. Spółka powinna więc skontrolować i ustalić powód wysokich kosztów biurowych w sklepie B. Są one bardzo wysokie w stosunku do osiągniętych przychodów i rozmiarów sklepu, co może wskazywać na nadużycie ze strony pracowników. Ewidencja kosztów zarządu jest na pewno niezbędna w przypadku jednostek prowadzących zróżnicowaną działalność i produkujących wyroby wymagające kalkulacji kosztów wytwarzania. Zgodnie z zapisami w ustawie o rachunkowości na koszt wytworzenia produktów składają się koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadniona część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu. Do uzasadnionej części kosztów pośrednich wytwarzania możemy zaliczyć cześć kosztów zarządu, których ewidencję proponowaliśmy prowadzić na koncie 551 „Koszty ogólnoprodukcyjne”.

Według art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości do kosztów wytworzenia produktów nie zalicza się kosztów ogólnych zarządu. Są to koszty ewidencjonowane na koncie 550 „Koszty ogólnoadministracyjne”, ponieważ nie są one związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny. Koszty te wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione.

Rozliczanie kosztów zarządu

Księgowo koszty zarządu nie są rozliczane na produkty, jednak do celów statystycznych istnieje potrzeba ich pozaksięgowego rozliczania na poszczególne produkty. Jednym z celów może być badanie rentowności poszczególnych rodzajów działalności podstawowej lub poszczególnych wyrobów i usług. Metodą kalkulacji stosowaną do rozliczania kosztów zarządu jest metoda kluczy podziałowych. Wykorzystuje się najczęściej klucze: techniczny koszt wytworzenia, koszty przerobu, sumę kosztów bezpośrednich, płace bezpośrednie z narzutami, wartość materiałów bezpośrednich. W celu rozliczenia kosztów zarządu, w praktyce wylicza się tak zwane narzuty kosztów zarządu, do których zalicza się narzuty rzeczywiste lub stabilizowane. Wybór konkretnego sposobu obliczania narzutu kosztów zarządu może zasadniczo wpłynąć na wysokość kosztu wytworzenia produktu. Przeprowadzanie takiej kalkulacji jest wykorzystywane poza wymienionym wyżej do ustalania ceny opłacalności produkcji oraz w negocjacjach cenowych.

• art. 28 ust. 3, art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości — j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• Wzorcowy Wykaz Kont z wyjaśnieniami i wykazem księgowań operacji gospodarczych pod red. dr. Zdzisława Fedaka

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, właścicielka biura księgowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA