REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien rozliczyć transakcję trójstronną drugi w kolejności podatnik VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak powinny być wystawiane faktury przez drugiego w kolejności podatnika w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej? Jakie ciążą na nim obowiązki dokumentacyjne?

RADA

Specyfika rozliczania wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej w ramach procedury uproszczonej zakłada dodatkowe, szczególne obowiązki dokumentacyjne u każdego z podmiotów biorących udział w przedmiotowej transakcji. W uzasadnieniu został przedstawiony zakres tych obowiązków dotyczący zasad wystawiania faktur przez drugiego w kolejności podatnika (pośrednika w tej transakcji), który zarejestrowany jest w Polsce jako podatnik VAT UE. Złożoność zagadnienia wymaga przedstawienia zarysu i wyjaśnienia sensu zastosowania procedury uproszczonej w ramach WTT.

UZASADNIENIE

Należy przypomnieć, że do wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej dochodzi, gdy trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiadających numer unijny VAT UE) w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności. Przy czym dostawa towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności. Dodatkowymi przesłankami dla uznania transakcji za WTT jest warunek, aby transportu towaru do ostatniego w kolejności podatnika dokonywał pierwszy lub drugi w kolejności podatnik.

Transport musi się odbyć z jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego (kraju ostatniego w kolejności podatnika). Spełnienie tych przesłanek w ramach WTT powoduje, że rozliczenie VAT z tytułu tych transakcji podlega tzw. uproszczonej procedurze.
Schemat transakcji prezentuje poniższy rysunek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W standardowych schematach rozliczania powyższej transakcji (bez uproszczeń) będzie się to odbywać w następujących etapach:
1) podatnik I (z kraju A) dokonujący dostawy towarów na rzecz podatnika II (z kraju B) rozpoznaje u siebie wewnątrzwspólnotową dostawę towaru,
2) ponieważ towar jest wysyłany z kraju A do kraju C, gdzie transport się kończy, to obowiązek rozliczenia z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w kraju C, a obowiązanym do rozliczenia z tego tytułu jest podatnik II (z kraju B),
3) następnie podatnik II (z kraju B) dokonuje krajowej dostawy w kraju C na rzecz podatnika III (z kraju C).

Taki sposób rozliczania z oczywistych względów powoduje znaczne obciążenia pośrednika tych transakcji, którym jest podatnik II.

Uproszczona procedura rozliczania VAT w ramach WTT ułatwia rozliczanie podatku w przypadku takich transakcji poprzez zwolnienie pośrednika (podatnika II z kraju B) z obowiązku w zakresie VAT, który musiałby wypełnić (w standardowym schemacie) w związku z WNT od podatnika I (z kraju A) oraz w związku z dostawą towarów w kraju przeznaczenia (kraj C) na rzecz ostatniego podatnika (III).

Procedura uproszczona polega na tym, że to ostatni w kolejności podatnik (III) z kraju C rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika (II), o ile:
• dostawa na rzecz podatnika III (z kraju C) jest poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika (II z kraju B),
• podatnik II dokonujący dostawy na rzecz podatnika III nie posiada siedziby ani miejsca zamieszkania w państwie członkowskim podatnika III (kraju C),
• podatnik II stosuje wobec podatnika I oraz podatnika II ten sam numer VAT UE (przyznany przez państwo inne niż to, w którym transport zaczyna się oraz kończy),
podatnik III stosuje numer VAT UE przyznany przez państwo, w którym transport się kończy (w naszym przykładzie – numer kraju C),
• ostatni w kolejności podatnik (III z numerem kraju C) został wskazany przez podatnika II (z kraju B) jako zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT od dostawy zrealizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Istotą procedury uproszczonej jest to, że w jej ramach uznaje się (wprowadza się fikcję prawną), że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało opodatkowane u drugiego w kolejności podatnika (II z kraju B).
Jeżeli drugi w kolejności podatnik (II) jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce (przyjmujemy, że kraj B to Polska), to aby uznać, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało u niego opodatkowane, musi on ostatniemu w kolejności podatnikowi (III z kraju C) wystawić fakturę, która oprócz standardowych danych zawiera także następujące informacje:
• adnotację: „VAT – Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o podatku od towarów i usług” albo „Faktura WE uproszczona na mocy art. 28c (E) VI Dyrektywy” (przedstawione przepisy obu aktów prawnych zawierają adekwatne uregulowania dot. procedury uproszczonej),
• stwierdzenie, że „podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej” (podatnika III z kraju C),
• kwotę dostawy wraz z marżą podatnika II jako pośrednika bez podatku VAT; na fakturze tej nie wykazuje się stawki podatkowej i tym samym wartości podatku z tytułu dostawy dokonanej na rzecz ostatniego w kolejności podatnika,
• numer, pod którym podatnik II jest zidentyfikowany w Polsce dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych (NIP poprzedzony kodem PL), który jest stosowany w ramach WTT wobec podatnika I oraz podatnika III,
• numer identyfikacji stosowany dla potrzeb podatnika od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika (III z kraju C). Ostatnim w kolejności podmiotem może być również osoba prawna, która nie jest podatnikiem od wartości dodanej, a która jest jednak zarejestrowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie zakończenia wysyłki lub transportu towaru. Wówczas podaje się odpowiednio ten numer.

Spełnienie tych wszystkich wymogów skutkuje najważniejszym, a mianowicie tym, że podatnik-pośrednik (w naszym przypadku – podatnik VAT UE z Polski) nie będzie musiał rejestrować się w kraju C i tam rozliczać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – obowiązek zostanie przerzucony na podatnika III z kraju C (ewentualnie na osobę prawną posługującą się numerem VAT UE kraju C).

Należy pamiętać, że w tym przypadku (gdy podatnikiem II jest podatnik VAT UE z Polski) obligatoryjne jest wykazanie w prowadzonej ewidencji informacji dotyczących wynagrodzenia za dostawy w ramach tej procedury (wynagrodzenie podatnika II jako pośrednika) oraz adresu i danych ostatniego w kolejności podatnika (III). Ponadto podatnik zobowiązany jest również do wykazania danych o dokonanych transakcjach, w ramach tej procedury, w deklaracji podatkowej oraz w informacjach podsumowujących.

• art. 135 ust. 1 pkt 2, art. 136, art. 137 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA