REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć bonifikatę otrzymaną po zakupie samochodu z UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

We wrześniu br. zakupiliśmy do dalszej odsprzedaży samochód ciężarowy w Niemczech. W październiku otrzymaliśmy na nasze konto bankowe bonifikatę w wysokości 2000 euro, a w listopadzie fakturę na tę bonifikatę, datowaną - 6 listopada 2006 r. Jak rozliczyć podatkowo tę transakcję?
Czy należy skorygować fakturę wewnętrzną na tę transakcję i rozliczyć VAT w deklaracji VAT-7? Jeśli tak, to w którym miesiącu: wystawienia, wpłaty na rachunek bankowy czy otrzymania faktury? Czy tę bonifikatę uznać za przychód operacyjny i „nie łączyć” z podatkiem VAT? De facto skutków finansowych ta operacja nie niesie – VAT należny i naliczony „kompensują się”.

RADA

Otrzymany rabat, gdy wpłynął na konto przed złożeniem deklaracji za wrzesień, należy rozliczyć w tej deklaracji. Gdy wpłynął po tym terminie, otrzymany rabat należy rozliczyć w deklaracji za miesiąc, w którym wpłynął.

UZASADNIENIE

Sposób rozliczenia będzie zależeć od tego, kiedy powstał obowiązek podatkowy. W Państwa przypadku obowiązek podatkowy powstał prawdopodobnie we wrześniu. Obowiązek podatkowy powstaje bowiem w miesiącu wystawienia faktury, pod warunkiem że została wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Dlatego, gdy również we wrześniu została wystawiona faktura, to obowiązek podatkowy powstał w tym miesiącu. Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić. Powiększamy ją o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów (z wyjątkiem VAT) oraz o wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia. Tylko takie wydatki dodatkowe pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia powiększają podstawę opodatkowania.
Obrót, w tym również z wewnątrzwspólnotowego nabycia, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont).

Sposób rozliczenia tej transakcji zależy od tego, czy bonifikatę otrzymaliście Państwo przed złożeniem deklaracji czy po tej dacie:
1. W pierwszym przypadku, gdy bonifikatę otrzymaliście przed złożeniem deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu (czyli zmniejszeniu uległa kwota należna dostawcy), otrzymany rabat rozlicza się w deklaracji, kiedy powstał ten obowiązek.
2. W drugim przypadku, gdy rabat otrzymaliście po złożeniu deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu, należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą i ująć w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona. Nie korygujemy deklaracji, w której pierwotnie rozliczyliśmy wewnątrzwspólnotowe nabycie. Natomiast obrót w informacji podsumowującej korygujemy, cofając się do okresu, kiedy zostało rozliczone wewnątrzwspólnotowe nabycie. W przypadku gdy korygujemy podatek należny, jesteśmy jednocześnie zobowiązani do skorygowania podatku naliczonego.

Dla rozliczenia tej transakcji nie ma znaczenia, czy otrzymali Państwo fakturę korygującą od dostawcy, gdyż podstawą rozliczenia VAT jest faktura wewnętrzna korygująca.

• art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA