REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odwrócić odpis aktualizujący wartość aktywów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Po przeniesieniu się do nowej siedziby kierownictwo spółki podjęło decyzję o sprzedaży starych, nieprzydatnych budynków. Na koniec 2005 r. dokonano odpisu aktualizującego, w wyniku którego wartość bilansowa budynku równa się zeru. Do momentu sprzedaży chcielibyśmy wykorzystywać budynek do produkcji. Czy w takim przypadku należy odwrócić odpis?

Jak zaewidencjonować koszty odnowienia budynku (malowanie itd.). Co oznacza ewentualny wynajem tej części budynku z punktu widzenia ewidencji?


RADA


Jeżeli spółka po dokonaniu odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości decyduje się na ponowne wykorzystanie starych budynków - na potrzeby własne lub na wynajem - oznacza to, że okoliczności powodujące obniżenie ich wartości ustały. W takim przypadku dokonany uprzednio odpis aktualizujący należy odwrócić w całości lub częściowo. Koszty przystosowania do ponownego użytkowania stanowią koszty remontu, które zalicza się do kosztów w momencie ich poniesienia.


UZASADNIENIE


W ramach wyceny bilansowej jednostki gospodarcze powinny ocenić, czy istnieją jakiekolwiek przesłanki wskazujące na to, że mogła nastąpić utrata wartości któregoś ze składników aktywów.


Kiedy i do jakiej wysokości dokonać odpisów aktualizujących


W przypadku zmiany technologii produkcji, przeznaczenia do likwidacji, wycofania z używania lub innych przyczyn powodujących trwałą utratę wartości środka trwałego należy dokonać odpisu aktualizującego jego wartość. Ustawa o rachunkowości wyraźnie wskazuje, że odpis aktualizujący powinien doprowadzić wartość składnika aktywów do takiej wartości, która możliwa jest do uzyskania.


W przypadku gdy spółka przeznacza nieprzydatne do swojej działalności gospodarczej budynki na sprzedaż, wartość odzyskiwalną stanowi cena sprzedaży netto. Dlatego dokonanie 100% odpisu było błędem. Budynki przecież całkowicie nie straciły swojej wartości. Przy wycenie wartości budynków spółka powinna była uwzględnić cenę, za którą budynki te mogłyby być sprzedane.


W rozumieniu definicji MSR nr 36 ("Utrata wartości") utrata wartości środka trwałego zachodzi wtedy, kiedy wartość bilansowa środka trwałego jest wyższa od jego wartości odzyskiwalnej. Wśród przesłanek wewnętrznych wskazujących na utratę wartości środka trwałego MSR nr 36 wymienia sytuację, gdy:


MSR


(...) w ciągu okresu nastąpiły lub też prawdopodobne jest, że w niedalekiej przyszłości nastąpią, znaczące i niekorzystne dla jednostki gospodarczej zmiany dotyczące zakresu lub sposobu, w jaki dany składnik aktywów jest aktualnie użytkowany lub, zgodnie z oczekiwaniami, będzie użytkowany.Do takich zmian zalicza się niewykorzystywanie składnika aktywów, plany zaniechania działalności lub restrukturyzacji działalności, do której dany składnik należy lub plany zbycia tego składnika aktywów przed uprzednio przewidzianym terminem oraz zmiana oceny czasu użytkowania danego składnika aktywów z nieokreślonego na okres określony.


W przypadku przeznaczenia środka trwałego do sprzedaży odpis aktualizujący należy dokonać doprowadzając wartość budynków do ceny sprzedaży. Cena sprzedaży stanowi wartość odzyskiwalną w rozumieniu MSR nr 36.


Przykład 1

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł. Dotychczasowe umorzenie: 75 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł.

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość bilansowa środka trwałego wynosi 150 000 zł.


Weryfikacja dokonanych odpisów aktualizujących


Przesłanki świadczące o utracie wartości mogą ulec zmianie, dlatego przy następnej wycenie bilansowej należy weryfikować słuszność uprzednio dokonanych odpisów aktualizujących. W przypadku ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość aktywów, równowartość całości lub odpowiedniej części odpisu należy odwrócić, zwiększając wartość danego składnika aktywów.


Jeżeli spółka po dokonaniu odpisu aktualizującego decyduje się na ponowne wykorzystanie budynków oznacza to, iż przesłanki utraty wartości - co najmniej częściowo - przestały istnieć. Należy więc ustalić aktualną wartość odzyskiwalną. Jeżeli wartość ta przekracza uprzednio ustaloną wartość bilansową, odpisy aktualizujące podlegają zmniejszeniu.


Ustawa o rachunkowości nie zawiera wskazówek ustalenia aktualnej wartości użytkowej. MSR nr 36 zaleca oszacowanie tej wartości na podstawie przede wszystkim szacunkowych prognoz przyszłych przepływów pieniężnych, które jednostka zgodnie z oczekiwaniami może uzyskać z danego składnika aktywów. Przy oszacowaniu należy również uwzględnić wszelkiego rodzaju ryzyka wynikające z ewentualnych zmian w szacunkach.


W przypadku ponownego wykorzystywania budynku jego wartość użytkowa powinna być oszacowana na podstawie przyszłych przepływów pieniężnych, tj. wartości bieżącej przyszłych przychodów ze sprzedaży produktów.


Jeżeli spółka rozważa wynajem części budynku, przyszłe przepływy pieniężne ustala się na podstawie czynszu. Niewątpliwie będzie to bardziej wiarygodna wartość szacunkowa niż wartość ustalona na podstawie oszacowań przyszłych przychodów ze sprzedaży, ponieważ wysokość czynszu jest przewidziana i określona w umowie najmu. Określenie wartości przyszłych przychodów ze sprzedaży wymaga wielu założeń subiektywnych, które zawierają ryzyko zmian.


Przykład 2

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł, dotychczasowe umorzenie 75 000 zł, a dokonywany odpis - 25 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł. Jednak spółka nie znalazła odpowiedniego kupca, więc wynajęła część budynku na pół roku za 1000 zł miesięczne. Przed wynajmem budynek odnowiono ponosząc koszty w wysokości 3000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kalkulacji wynika, że spółka powinna odwrócić część odpisu aktualizującego, ponieważ wartość użytkowa budynków przekracza wartość bilansową:

153 000 zł - 150 000 zł = 3000 zł.


Ewidencja księgowa

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

2. Odwrócenie odpisu aktualizującego w 2006 r.:

Wn "Odpisy aktualizujące" 3 000

Ma "Pozostałe przychody operacyjne" 3 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Uwaga !

Nawet jeżeli spółka będzie uzyskiwała z wynajmu budynków korzyści ekonomiczne nie może ich zaliczać do inwestycji niefinansowych. Ustawa o rachunkowości - w przeciwieństwie do MSR nr 40 - "Inwestycje" - nie zezwala na przekwalifikowanie środków trwałych.


Jak rozliczyć koszty odnowienia budynku


Jeżeli koszty będą poniesione tylko na odnowienie przeznaczonych do ponownego wykorzystania budynków, to należy je traktować jako koszty remontu i zaliczyć do kosztów okresu.


Gdyby spółka koszty te ponosiła, aby zmienić przeznaczenie budynków, koszty te stanowiłyby ich ulepszenie i zwiększałyby ich wartość. W takiej sytuacji należy odwrócić odpis aktualizujący w całości i ustalić wartość początkową budynków po ulepszeniu.


Przykład 3

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł, dotychczasowe umorzenie 75 000 zł, a odpis aktualizujący - 25 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł.


W następnym roku obrotowym spółka zdecydowała się na zmianę przeznaczenia budynków, anulując decyzję o ich sprzedaży. Dokonała ulepszenia budynków w wartości 15 000 zł.


Ewidencja księgowa

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości w 2005 r.:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

2. Odwrócenie odpisu aktualizującego w 2006 r.:

Wn "Odpis aktualizujący" 25 000

Ma "Pozostałe przychody operacyjne" 25 000

3. Ulepszenie środka trwałego:

Wn "Środki trwałe" 15 000

Ma "Środki trwałe w budowie" 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 32 ust. 4, art. 28 ust. 7, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- § 9-12, § 30-33, § 117-123 MSR nr 36 - "Utrata wartości aktywów"


Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA