Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odwrócić odpis aktualizujący wartość aktywów

Po przeniesieniu się do nowej siedziby kierownictwo spółki podjęło decyzję o sprzedaży starych, nieprzydatnych budynków. Na koniec 2005 r. dokonano odpisu aktualizującego, w wyniku którego wartość bilansowa budynku równa się zeru. Do momentu sprzedaży chcielibyśmy wykorzystywać budynek do produkcji. Czy w takim przypadku należy odwrócić odpis?

Jak zaewidencjonować koszty odnowienia budynku (malowanie itd.). Co oznacza ewentualny wynajem tej części budynku z punktu widzenia ewidencji?


RADA


Jeżeli spółka po dokonaniu odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości decyduje się na ponowne wykorzystanie starych budynków - na potrzeby własne lub na wynajem - oznacza to, że okoliczności powodujące obniżenie ich wartości ustały. W takim przypadku dokonany uprzednio odpis aktualizujący należy odwrócić w całości lub częściowo. Koszty przystosowania do ponownego użytkowania stanowią koszty remontu, które zalicza się do kosztów w momencie ich poniesienia.


UZASADNIENIE


W ramach wyceny bilansowej jednostki gospodarcze powinny ocenić, czy istnieją jakiekolwiek przesłanki wskazujące na to, że mogła nastąpić utrata wartości któregoś ze składników aktywów.


Kiedy i do jakiej wysokości dokonać odpisów aktualizujących


W przypadku zmiany technologii produkcji, przeznaczenia do likwidacji, wycofania z używania lub innych przyczyn powodujących trwałą utratę wartości środka trwałego należy dokonać odpisu aktualizującego jego wartość. Ustawa o rachunkowości wyraźnie wskazuje, że odpis aktualizujący powinien doprowadzić wartość składnika aktywów do takiej wartości, która możliwa jest do uzyskania.


W przypadku gdy spółka przeznacza nieprzydatne do swojej działalności gospodarczej budynki na sprzedaż, wartość odzyskiwalną stanowi cena sprzedaży netto. Dlatego dokonanie 100% odpisu było błędem. Budynki przecież całkowicie nie straciły swojej wartości. Przy wycenie wartości budynków spółka powinna była uwzględnić cenę, za którą budynki te mogłyby być sprzedane.


W rozumieniu definicji MSR nr 36 ("Utrata wartości") utrata wartości środka trwałego zachodzi wtedy, kiedy wartość bilansowa środka trwałego jest wyższa od jego wartości odzyskiwalnej. Wśród przesłanek wewnętrznych wskazujących na utratę wartości środka trwałego MSR nr 36 wymienia sytuację, gdy:


MSR


(...) w ciągu okresu nastąpiły lub też prawdopodobne jest, że w niedalekiej przyszłości nastąpią, znaczące i niekorzystne dla jednostki gospodarczej zmiany dotyczące zakresu lub sposobu, w jaki dany składnik aktywów jest aktualnie użytkowany lub, zgodnie z oczekiwaniami, będzie użytkowany.Do takich zmian zalicza się niewykorzystywanie składnika aktywów, plany zaniechania działalności lub restrukturyzacji działalności, do której dany składnik należy lub plany zbycia tego składnika aktywów przed uprzednio przewidzianym terminem oraz zmiana oceny czasu użytkowania danego składnika aktywów z nieokreślonego na okres określony.


W przypadku przeznaczenia środka trwałego do sprzedaży odpis aktualizujący należy dokonać doprowadzając wartość budynków do ceny sprzedaży. Cena sprzedaży stanowi wartość odzyskiwalną w rozumieniu MSR nr 36.


Przykład 1

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł. Dotychczasowe umorzenie: 75 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł.

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość bilansowa środka trwałego wynosi 150 000 zł.


Weryfikacja dokonanych odpisów aktualizujących


Przesłanki świadczące o utracie wartości mogą ulec zmianie, dlatego przy następnej wycenie bilansowej należy weryfikować słuszność uprzednio dokonanych odpisów aktualizujących. W przypadku ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość aktywów, równowartość całości lub odpowiedniej części odpisu należy odwrócić, zwiększając wartość danego składnika aktywów.


Jeżeli spółka po dokonaniu odpisu aktualizującego decyduje się na ponowne wykorzystanie budynków oznacza to, iż przesłanki utraty wartości - co najmniej częściowo - przestały istnieć. Należy więc ustalić aktualną wartość odzyskiwalną. Jeżeli wartość ta przekracza uprzednio ustaloną wartość bilansową, odpisy aktualizujące podlegają zmniejszeniu.


Ustawa o rachunkowości nie zawiera wskazówek ustalenia aktualnej wartości użytkowej. MSR nr 36 zaleca oszacowanie tej wartości na podstawie przede wszystkim szacunkowych prognoz przyszłych przepływów pieniężnych, które jednostka zgodnie z oczekiwaniami może uzyskać z danego składnika aktywów. Przy oszacowaniu należy również uwzględnić wszelkiego rodzaju ryzyka wynikające z ewentualnych zmian w szacunkach.


W przypadku ponownego wykorzystywania budynku jego wartość użytkowa powinna być oszacowana na podstawie przyszłych przepływów pieniężnych, tj. wartości bieżącej przyszłych przychodów ze sprzedaży produktów.


Jeżeli spółka rozważa wynajem części budynku, przyszłe przepływy pieniężne ustala się na podstawie czynszu. Niewątpliwie będzie to bardziej wiarygodna wartość szacunkowa niż wartość ustalona na podstawie oszacowań przyszłych przychodów ze sprzedaży, ponieważ wysokość czynszu jest przewidziana i określona w umowie najmu. Określenie wartości przyszłych przychodów ze sprzedaży wymaga wielu założeń subiektywnych, które zawierają ryzyko zmian.


Przykład 2

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł, dotychczasowe umorzenie 75 000 zł, a dokonywany odpis - 25 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł. Jednak spółka nie znalazła odpowiedniego kupca, więc wynajęła część budynku na pół roku za 1000 zł miesięczne. Przed wynajmem budynek odnowiono ponosząc koszty w wysokości 3000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kalkulacji wynika, że spółka powinna odwrócić część odpisu aktualizującego, ponieważ wartość użytkowa budynków przekracza wartość bilansową:

153 000 zł - 150 000 zł = 3000 zł.


Ewidencja księgowa

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

2. Odwrócenie odpisu aktualizującego w 2006 r.:

Wn "Odpisy aktualizujące" 3 000

Ma "Pozostałe przychody operacyjne" 3 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Uwaga !

Nawet jeżeli spółka będzie uzyskiwała z wynajmu budynków korzyści ekonomiczne nie może ich zaliczać do inwestycji niefinansowych. Ustawa o rachunkowości - w przeciwieństwie do MSR nr 40 - "Inwestycje" - nie zezwala na przekwalifikowanie środków trwałych.


Jak rozliczyć koszty odnowienia budynku


Jeżeli koszty będą poniesione tylko na odnowienie przeznaczonych do ponownego wykorzystania budynków, to należy je traktować jako koszty remontu i zaliczyć do kosztów okresu.


Gdyby spółka koszty te ponosiła, aby zmienić przeznaczenie budynków, koszty te stanowiłyby ich ulepszenie i zwiększałyby ich wartość. W takiej sytuacji należy odwrócić odpis aktualizujący w całości i ustalić wartość początkową budynków po ulepszeniu.


Przykład 3

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży nieprzydatnych, starych budynków. Wartość początkowa tych budynków wynosi 250 000 zł, dotychczasowe umorzenie 75 000 zł, a odpis aktualizujący - 25 000 zł. Przewidywaną cenę sprzedaży netto na podstawie aktualnych cen rynkowych ustalono w kwocie 150 000 zł.


W następnym roku obrotowym spółka zdecydowała się na zmianę przeznaczenia budynków, anulując decyzję o ich sprzedaży. Dokonała ulepszenia budynków w wartości 15 000 zł.


Ewidencja księgowa

1. Odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości w 2005 r.:

Wn "Pozostałe koszty operacyjne" 25 000

Ma "Odpisy aktualizujące" 25 000

2. Odwrócenie odpisu aktualizującego w 2006 r.:

Wn "Odpis aktualizujący" 25 000

Ma "Pozostałe przychody operacyjne" 25 000

3. Ulepszenie środka trwałego:

Wn "Środki trwałe" 15 000

Ma "Środki trwałe w budowie" 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 32 ust. 4, art. 28 ust. 7, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- § 9-12, § 30-33, § 117-123 MSR nr 36 - "Utrata wartości aktywów"


Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Biuletyn Rachunkowości
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.