REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim zakresie można stosować przepisy MSR nr 16

REKLAMA

Posiadamy środek trwały, którego wartość księgowa jest dużo niższa niż jego wartość rzeczywista. Czy w tej sytuacji możemy zastosować przepisy MSR nr 16 i dokonać przeszacowania?


RADA


Nie, ponieważ ustawa o rachunkowości zawiera przepis, który na przeszacowanie środków trwałych pozwala tylko w sytuacjach, w których odrębne przepisy to nakazują.


UZASADNIENIE


W rozumieniu art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości przepisy Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jednostki mogą stosować w przypadku gdy:
- brak odpowiednich przepisów w ustawie, oraz
- brak odpowiednich przepisów w standardach krajowych.


W zakresie przeszacowania ustawa wyraźnie określa, że wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne mogą ulec zmianie tylko na podstawie odrębnych przepisów. Dlatego jednostki, które swoje sprawozdania finansowe sporządzają według ustawy o rachunkowości, nie mogą korzystać z zasad przeszacowań przedstawionych w MSR nr 16.


MSR nr 16 nakazuje regularne weryfikowanie wartości środków trwałych. Jedynym rozwiązaniem w danej sytuacji legislacyjnej jest korzystanie z przepisów art. 32 ust. 3. Zezwala on na weryfikowanie okresów i stawek amortyzacyjnych.


Jeżeli jednostka stwierdzi, że dotychczas stosowane stawki i okres amoryzacji odzwierciedla nierzeczywistą utratę wartości, może dokonać ich zmian. Nowe stawki lub okresy amortyzacyjne stosuje się od początku nowego roku obrotowego.


W przypadku gdy wartość rzeczywista posiadanego środka trwałego w istotnym stopniu przekracza jego wartość księgową należałoby weryfikować okres jego ekonomicznej użyteczności. Przewidywane przez MSR nr 16 przeszacowanie "skompensuje" utratę wartości, m.in. z powodu większych niż uzasadnione odpisów amortyzacyjnych. Ponieważ ustawa na takie okresowe przeszacowanie nie pozwala, trzeba znaleźć inne rozwiązanie. Złoty środek między ustawą o rachunkowości a MSR nr 16 stanowi zmiana stawek amortyzacji.


UWAGA!

Ustawa o rachunkowości nie daje możliwości zmiany metody amortyzacji.


W rozumieniu MSR nr 16 weryfikacji podlega również stosowana metoda amortyzacji.


Warto pamiętać, że standardy przewidują przeszacowanie środków trwałych wycenianych według modelu opartego na wartości przeszacowanej. Wycena ta polega na wykazaniu środków trwałych w księgach według wartości rynkowej. Zgodnie z tą zasadą przeszacowanie należy przeprowadzać tak często, aby wartość bilansowa środków nie różniła się w sposób istotny od wartości rynkowej.


Ostatnie przeszacowanie zgodnie z ustawą o rachunkowości było spowodowane wzrostu poziomu cen w 1995 r. Brak możliwości przeszacowania w ustawie wynika z tego, że zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny zezwala ona tylko na wycenę historyczną. W MSR nr 16 ten rodzaj wyceny reprezentuje model oparty na cenie nabycia lub koszcie wytworzenia. Model oparty na wartości przeszacowanej jest "tylko" metodą alternatywną możliwą do stosowania. Należy też zauważyć, że w praktyce metoda ta może okazać się zbyt skomplikowana.


Przykład

Spółka zakupiła środek trwały o wartości początkowej 12 000 zł. Przewidywany okres amortyzacji wynosi 6 lat. Po trzech latach spółka stwierdziła, że środek będzie ekonomicznie użyteczny przez następne 5 lat.


Ewidencja księgowa

1. Ustalenie amortyzacji przy początkowym ujęciu:

12 000 zł : 6 = 2000 zł (amortyzacja roczna)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość bilansowa na koniec 3. roku użytkowania wynosi 6000 zł.

2. Ustalenie odpisów amortyzacyjnych po weryfikacji:

6000 zł : 5 = 1200 zł (roczna amortyzacja)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


- art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- § 31-42, § 30 MSR nr 16 - "Rzeczowe aktywa trwałe"

Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA