REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim zakresie można stosować przepisy MSR nr 16

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posiadamy środek trwały, którego wartość księgowa jest dużo niższa niż jego wartość rzeczywista. Czy w tej sytuacji możemy zastosować przepisy MSR nr 16 i dokonać przeszacowania?


RADA


Nie, ponieważ ustawa o rachunkowości zawiera przepis, który na przeszacowanie środków trwałych pozwala tylko w sytuacjach, w których odrębne przepisy to nakazują.


UZASADNIENIE


W rozumieniu art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości przepisy Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jednostki mogą stosować w przypadku gdy:
- brak odpowiednich przepisów w ustawie, oraz
- brak odpowiednich przepisów w standardach krajowych.


W zakresie przeszacowania ustawa wyraźnie określa, że wartość początkowa i dotychczas dokonane od środków trwałych odpisy amortyzacyjne mogą ulec zmianie tylko na podstawie odrębnych przepisów. Dlatego jednostki, które swoje sprawozdania finansowe sporządzają według ustawy o rachunkowości, nie mogą korzystać z zasad przeszacowań przedstawionych w MSR nr 16.


MSR nr 16 nakazuje regularne weryfikowanie wartości środków trwałych. Jedynym rozwiązaniem w danej sytuacji legislacyjnej jest korzystanie z przepisów art. 32 ust. 3. Zezwala on na weryfikowanie okresów i stawek amortyzacyjnych.


Jeżeli jednostka stwierdzi, że dotychczas stosowane stawki i okres amoryzacji odzwierciedla nierzeczywistą utratę wartości, może dokonać ich zmian. Nowe stawki lub okresy amortyzacyjne stosuje się od początku nowego roku obrotowego.


W przypadku gdy wartość rzeczywista posiadanego środka trwałego w istotnym stopniu przekracza jego wartość księgową należałoby weryfikować okres jego ekonomicznej użyteczności. Przewidywane przez MSR nr 16 przeszacowanie "skompensuje" utratę wartości, m.in. z powodu większych niż uzasadnione odpisów amortyzacyjnych. Ponieważ ustawa na takie okresowe przeszacowanie nie pozwala, trzeba znaleźć inne rozwiązanie. Złoty środek między ustawą o rachunkowości a MSR nr 16 stanowi zmiana stawek amortyzacji.


UWAGA!

Ustawa o rachunkowości nie daje możliwości zmiany metody amortyzacji.


W rozumieniu MSR nr 16 weryfikacji podlega również stosowana metoda amortyzacji.


Warto pamiętać, że standardy przewidują przeszacowanie środków trwałych wycenianych według modelu opartego na wartości przeszacowanej. Wycena ta polega na wykazaniu środków trwałych w księgach według wartości rynkowej. Zgodnie z tą zasadą przeszacowanie należy przeprowadzać tak często, aby wartość bilansowa środków nie różniła się w sposób istotny od wartości rynkowej.


Ostatnie przeszacowanie zgodnie z ustawą o rachunkowości było spowodowane wzrostu poziomu cen w 1995 r. Brak możliwości przeszacowania w ustawie wynika z tego, że zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny zezwala ona tylko na wycenę historyczną. W MSR nr 16 ten rodzaj wyceny reprezentuje model oparty na cenie nabycia lub koszcie wytworzenia. Model oparty na wartości przeszacowanej jest "tylko" metodą alternatywną możliwą do stosowania. Należy też zauważyć, że w praktyce metoda ta może okazać się zbyt skomplikowana.


Przykład

Spółka zakupiła środek trwały o wartości początkowej 12 000 zł. Przewidywany okres amortyzacji wynosi 6 lat. Po trzech latach spółka stwierdziła, że środek będzie ekonomicznie użyteczny przez następne 5 lat.


Ewidencja księgowa

1. Ustalenie amortyzacji przy początkowym ujęciu:

12 000 zł : 6 = 2000 zł (amortyzacja roczna)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość bilansowa na koniec 3. roku użytkowania wynosi 6000 zł.

2. Ustalenie odpisów amortyzacyjnych po weryfikacji:

6000 zł : 5 = 1200 zł (roczna amortyzacja)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


- art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
- § 31-42, § 30 MSR nr 16 - "Rzeczowe aktywa trwałe"

Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA