REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy zapłacie zaliczki w formie czeku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma produkuje opony do motorowerów i do rowerów wyczynowych. W umowie, którą zawarliśmy z naszym kontrahentem, jest zapis, że na poczet dostawy ma on przekazać zaliczkę na 40% zamówienia. Kontrahent wywiązał się z umowy. Otrzymaliśmy zaliczkę, ale w formie czeku.

Czek oczywiście zrealizowaliśmy w banku. Niemniej jednak mamy teraz problem z rozliczeniem tej zaliczki. To pierwsza taka sytuacja w naszej firmie, że zaliczka znajduje pokrycie w czeku. Kiedy w takim razie powstaje obowiązek podatkowy? Przepisy stanowią, że w momencie wpływu zaliczki, ale ta jest w formie czeku. Fizycznie pieniądze nie znalazły się w naszym posiadaniu w tym samym terminie co otrzymany czek.

RADA

Obowiązek podatkowy w przypadku zaliczki otrzymywanej w formie czeku nie powstaje z chwilą jego otrzymania, ale z chwilą jego realizacji.

UZASADNIENIE

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeśli nie nastąpiła żadna z tych czynności, czyli nie doszło do dostawy ani nie wykonano usługi, ale sprzedawca otrzymał jakąś część należności na poczet tych czynności, wówczas obowiązek powstanie w momencie otrzymania tej przedpłaty. Nie ma znaczenia, w jakiej wysokości jest ta zaliczka. To może być nawet symboliczna kwota.

W tym przypadku było to 40% wartości całego zamówienia. To dość duża kwota. Problem polega również na tym, że kwota ta nie wpłynęła w tej wysokości na jego konto. Otrzymał on natomiast czek.
 

ZAPAMIĘTAJ!

Odstępstwem od zasady, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi, jest otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy. Przedpłata czy też rata powodują, że pomimo tego, że dostawy nie było, ale wpłynęła zaliczka, obowiązek podatkowy powstaje w momencie jej wpływu.
Otrzymanie czeku na poczet zaliczki nie jest równoznaczne z chwilą otrzymania zaliczki i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Zgłaszający problem nie wspomina jednak, czy jest to czek gotówkowy, czy rozrachunkowy. Nie podaje również informacji, kiedy otrzymał czek, a kiedy podjął na jego podstawie pieniądze. Zatem odpowiedź może zawierać jedynie założenia ogólne. Natomiast szczegółowe rozliczenie tej zaliczki w VAT zaprezentujemy na przykładzie.

Rozróżniamy bowiem dwa rodzaje czeków. Czek gotówkowy jest dyspozycją wystawcy czeku do obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz wypłaty tej kwoty okazicielowi czeku.

Czek rozrachunkowy jest dyspozycją wystawcy czeku do obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz uznania tą kwotą rachunku posiadacza czeku.

Z pytania można się domyślać, że jest to czek gotówkowy, ponieważ spółka na podstawie tego czeku podjęła pieniądze w banku.
Niemniej jednak te dwa rodzaje czeków są jedynie dyspozycją wystawcy i w dacie ich wystawienia nie następuje obciążenie rachunku wystawcy ani wypłata czy uznanie rachunku otrzymującego czek. Wypłata następuje dopiero z chwilą realizacji czeku, pod warunkiem że na rachunku wystawcy czeku znajdują się odpowiednie fundusze na jego pokrycie.
 

Przykład
10 listopada Spółka ABC podpisała umowę na dostawę 50 czajników elektrycznych do sklepu, który handlował sprzętem AGD. Dostawa miała zostać zrealizowana 15 stycznia 2007 r. Jednocześnie 23 grudnia Spółka ABC otrzymała czek gotówkowy, który opiewał na kwotę 800 zł, co stanowiło zaliczkę w wysokości 20% całego zamówienia.
Ponieważ Spółka ABC wypłaciła pieniądze z czeku 2 stycznia 2007 r., obowiązek podatkowy powstał w tym właśnie dniu. Zatem rozliczenia zaliczki Spółka ABC dokona w deklaracji za styczeń 2007 r., którą złoży do 25 lutego. Ponieważ 25 lutego wypada w dniu wolnym od pracy, jest to bowiem niedziela, deklarację będzie mogła złożyć 26 lutego.
Podobnie by było w przypadku czeku rozrachunkowego, ale tutaj liczyłaby się data wpływu należności na konto Spółki ABC.

Przedstawione stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 25 września 2006 r. nr PP-3/4407/93/06 czytamy, iż: „zgodnie z definicjami czeku stanowią one dyspozycję wystawcy do obciążenia rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz wypłaty tej kwoty okazicielowi lub osobie wskazanej na czeku (czek gotówkowy), lub uznania tą kwotą rachunku posiadacza czeku (czek rozrachunkowy). W związku z tym Spółka otrzymuje środki pieniężne, na które opiewa czek, i może nimi dysponować dopiero w momencie, gdy czek zostanie zrealizowany, tj. w przypadku czeku gotówkowego - w dniu wypłaty pieniędzy przez bank, w przypadku czeku rozrachunkowego - w dniu uznania rachunku Spółki kwotą czeku. Przy czym realizacja czeku jest możliwa jedynie w sytuacji, gdy na rachunku wystawcy czeku znajdują się odpowiednie fundusze na jego pokrycie, nie jest to tzw. czek bez pokrycia. Zatem dopiero w momencie, gdy Spółka otrzyma środki pieniężne lub jej rachunek zostanie uznany kwotą czekową, można uznać, iż powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki, o którym mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT”.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 1 i ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA