REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy zapłacie zaliczki w formie czeku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma produkuje opony do motorowerów i do rowerów wyczynowych. W umowie, którą zawarliśmy z naszym kontrahentem, jest zapis, że na poczet dostawy ma on przekazać zaliczkę na 40% zamówienia. Kontrahent wywiązał się z umowy. Otrzymaliśmy zaliczkę, ale w formie czeku.

Czek oczywiście zrealizowaliśmy w banku. Niemniej jednak mamy teraz problem z rozliczeniem tej zaliczki. To pierwsza taka sytuacja w naszej firmie, że zaliczka znajduje pokrycie w czeku. Kiedy w takim razie powstaje obowiązek podatkowy? Przepisy stanowią, że w momencie wpływu zaliczki, ale ta jest w formie czeku. Fizycznie pieniądze nie znalazły się w naszym posiadaniu w tym samym terminie co otrzymany czek.

RADA

Obowiązek podatkowy w przypadku zaliczki otrzymywanej w formie czeku nie powstaje z chwilą jego otrzymania, ale z chwilą jego realizacji.

UZASADNIENIE

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru bądź wykonania usługi. Jeśli nie nastąpiła żadna z tych czynności, czyli nie doszło do dostawy ani nie wykonano usługi, ale sprzedawca otrzymał jakąś część należności na poczet tych czynności, wówczas obowiązek powstanie w momencie otrzymania tej przedpłaty. Nie ma znaczenia, w jakiej wysokości jest ta zaliczka. To może być nawet symboliczna kwota.

W tym przypadku było to 40% wartości całego zamówienia. To dość duża kwota. Problem polega również na tym, że kwota ta nie wpłynęła w tej wysokości na jego konto. Otrzymał on natomiast czek.
 

ZAPAMIĘTAJ!

Odstępstwem od zasady, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie wydania towaru bądź wykonania usługi, jest otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy. Przedpłata czy też rata powodują, że pomimo tego, że dostawy nie było, ale wpłynęła zaliczka, obowiązek podatkowy powstaje w momencie jej wpływu.
Otrzymanie czeku na poczet zaliczki nie jest równoznaczne z chwilą otrzymania zaliczki i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Zgłaszający problem nie wspomina jednak, czy jest to czek gotówkowy, czy rozrachunkowy. Nie podaje również informacji, kiedy otrzymał czek, a kiedy podjął na jego podstawie pieniądze. Zatem odpowiedź może zawierać jedynie założenia ogólne. Natomiast szczegółowe rozliczenie tej zaliczki w VAT zaprezentujemy na przykładzie.

Rozróżniamy bowiem dwa rodzaje czeków. Czek gotówkowy jest dyspozycją wystawcy czeku do obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz wypłaty tej kwoty okazicielowi czeku.

Czek rozrachunkowy jest dyspozycją wystawcy czeku do obciążenia jego rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz uznania tą kwotą rachunku posiadacza czeku.

Z pytania można się domyślać, że jest to czek gotówkowy, ponieważ spółka na podstawie tego czeku podjęła pieniądze w banku.
Niemniej jednak te dwa rodzaje czeków są jedynie dyspozycją wystawcy i w dacie ich wystawienia nie następuje obciążenie rachunku wystawcy ani wypłata czy uznanie rachunku otrzymującego czek. Wypłata następuje dopiero z chwilą realizacji czeku, pod warunkiem że na rachunku wystawcy czeku znajdują się odpowiednie fundusze na jego pokrycie.
 

Przykład
10 listopada Spółka ABC podpisała umowę na dostawę 50 czajników elektrycznych do sklepu, który handlował sprzętem AGD. Dostawa miała zostać zrealizowana 15 stycznia 2007 r. Jednocześnie 23 grudnia Spółka ABC otrzymała czek gotówkowy, który opiewał na kwotę 800 zł, co stanowiło zaliczkę w wysokości 20% całego zamówienia.
Ponieważ Spółka ABC wypłaciła pieniądze z czeku 2 stycznia 2007 r., obowiązek podatkowy powstał w tym właśnie dniu. Zatem rozliczenia zaliczki Spółka ABC dokona w deklaracji za styczeń 2007 r., którą złoży do 25 lutego. Ponieważ 25 lutego wypada w dniu wolnym od pracy, jest to bowiem niedziela, deklarację będzie mogła złożyć 26 lutego.
Podobnie by było w przypadku czeku rozrachunkowego, ale tutaj liczyłaby się data wpływu należności na konto Spółki ABC.

Przedstawione stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 25 września 2006 r. nr PP-3/4407/93/06 czytamy, iż: „zgodnie z definicjami czeku stanowią one dyspozycję wystawcy do obciążenia rachunku kwotą, na którą czek został wystawiony, oraz wypłaty tej kwoty okazicielowi lub osobie wskazanej na czeku (czek gotówkowy), lub uznania tą kwotą rachunku posiadacza czeku (czek rozrachunkowy). W związku z tym Spółka otrzymuje środki pieniężne, na które opiewa czek, i może nimi dysponować dopiero w momencie, gdy czek zostanie zrealizowany, tj. w przypadku czeku gotówkowego - w dniu wypłaty pieniędzy przez bank, w przypadku czeku rozrachunkowego - w dniu uznania rachunku Spółki kwotą czeku. Przy czym realizacja czeku jest możliwa jedynie w sytuacji, gdy na rachunku wystawcy czeku znajdują się odpowiednie fundusze na jego pokrycie, nie jest to tzw. czek bez pokrycia. Zatem dopiero w momencie, gdy Spółka otrzyma środki pieniężne lub jej rachunek zostanie uznany kwotą czekową, można uznać, iż powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki, o którym mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT”.
 

Podstawa prawna:
- art. 19 ust. 1 i ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA