REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycenić nabyte inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która po raz pierwszy będzie sporządzała sprawozdanie finansowe. Czy zasady wyceny inwestycji w sprawozdaniu finansowym są takie same dla inwestycji krótkoterminowych, jak i dla długoterminowych?


Zasady wyceny inwestycji zależą od rodzaju inwestycji, ich klasyfikacji do (odpowiednio) krótko- lub długoterminowych oraz od przyjętych przez jednostkę w polityce rachunkowości rozwiązań w przypadkach, w których ustawa o rachunkowości pozostawia prawo wyboru. Ponadto szczegółowe zasady wyceny instrumentów finansowych, które mogą stanowić składnik inwestycji, zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów dotyczącym instrumentów finansowych.


W przypadku inwestycji długoterminowych
ustawa o rachunkowości dopuszcza zasady wyceny: według wartości godziwej - dla inwestycji w nieruchomości, wartości niematerialne i prawne, udziały w innych jednostkach, według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości - dla inwestycji w nieruchomości lub wartości niematerialne i prawne, według ceny nabycia pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości - dla inwestycji w udziały w innych jednostkach oraz metodę praw własności - dla udziałów w jednostkach podporządkowanych.


Natomiast w przypadku inwestycji krótkoterminowych istnieje wycena: według ceny rynkowej lub według ceny nabycia lub ceny rynkowej, w zależności od tego, która z nich jest niższa, przy czym krótkoterminowe inwestycje, dla których nie istnieje aktywny rynek, wycenia się według w inny sposób określonej wartości godziwej.


Udzielone pożyczki, niezależnie od kwalifikacji do krótko- lub długoterminowych, wycenia się zgodnie z ustawą o rachunkowości w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem ostrożności. Rozporządzenie o wycenie instrumentów finansowych przewiduje dla udzielonych pożyczek szczególny sposób wyceny w tzw. skorygowanej cenie nabycia. Można odstąpić od wyceny przewidzianej w rozporządzeniu i zastosować rozwiązanie przewidziane w ustawie o rachunkowości na podstawie art. 4 ust. 4 dopuszczającego uproszczenia, w przypadku gdy nie wpływa to istotnie na sprawozdanie finansowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, w przypadkach gdy ustawa dopuszcza więcej niż jedną metodę wyceny, jednostka w swojej polityce rachunkowości musi określić, którą metodę przyjmuje i konsekwentnie ją stosować.


Kategorią często pojawiającą się w kontekście dopuszczalnych metod wyceny jest wartość godziwa. Została ona zdefiniowana w ustawie o rachunkowości jako kwota, za jaką dany składnik aktywów mógłby zostać wymieniony, a zobowiązanie uregulowane na warunkach transakcji rynkowej, pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi, niepowiązanymi ze sobą stronami.


Warto jeszcze zwrócić uwagę na sposób wyceny inwestycji wyrażonych w walutach obcych. Co do zasady powinny one być wyceniane na dzień bilansowy po obowiązującym na ten dzień średnim kursie NBP (z wyłączeniem udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności).


Oprócz omówienia dopuszczalnych zasad wyceny ustawa o rachunkowości zawiera także szczegółowe uregulowania w zakresie sposobu przekwalifikowania inwestycji krótko- i długoterminowych oraz wpływu takiego przekwalifikowania na wynik finansowy i kapitał (fundusz) własny jednostki.

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Wojciech Baucz

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA