REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakup ubrań z logo firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem nowej oferty od stycznia 2007 r. zmieniła się całkowicie koncepcja wizualizacji naszej firmy. Wprowadziliśmy nowe logo, zmieniliśmy wystrój wnętrz w salonach sprzedaży. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach konsultantów ds. sprzedaży otrzymali ubrania z nowym logo. Czy wydatki na ten zakup możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Tak. Mogą Państwo uznać wydatki na zakup dla pracowników ubrań z firmowym logo za wydatki reklamowe i zaliczyć je bez limitu do kosztów uzyskania przychodów. W związku ze zmianą przepisów w zakresie zaliczania do kosztów wydatków na reprezentację i reklamę trudno określić, jakie stanowisko w tej sprawie zajmą organy podatkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kwalifikacja wydatków na zakup opatrzonej logo firmy odzieży dla pracowników od dawna budzi wiele wątpliwości.

W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia br. zmianami w zakresie możliwości zaliczania do kosztów wydatków na reklamę i reprezentację jedyną szansą na zaliczenie przez Państwa do kosztów wydatków poniesionych na zakup dla konsultantów ds. sprzedaży strojów firmowych z logo firmy jest przyjęcie, że wydatek ten związany jest z działaniami marketingowymi, które mają na celu upowszechnienie nowego wizerunku firmy, czyli jej reklamę. W Państwa przypadku szansa na taką kwalifikację tego typu wydatków jest o tyle duża, że wprowadzenie nowego stroju jest faktycznie związane z nową koncepcją marketingową - polegającą na zmianie przyjętej dotychczas wizualizacji Państwa firmy. W związku z tym noszenie przez pracowników ubrań z nowym logo firmy można potraktować jako działanie reklamowe, które ma na celu upowszechnienie znajomości firmy i jej nowego wizerunku.

Za taką argumentacją przemawia również stanowisko Ministerstwa Finansów, które w piśmie z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95, stwierdziło:

"Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów (usług), ale także samej firmy i jej znaku."

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
 

O tym, że organy podatkowe akceptują tak szeroko rozumiane pojęcia reklamy, świadczy ich praktyka w stosunku do umów sponsoringu. W przypadku tego rodzaju umów często reklamowane jest logo sponsora, natomiast nie ma wyraźnej reklamy jego produktów, np. koszulki sponsorowanej drużyny zawierają jedynie nazwę sponsora lub jego logo, ale nie ma na nich elementu wartościującego, np. że produkuje on najlepsze komputery. Mimo to organy podatkowe uznają wydatki na sponsoring za działania reklamowe.

W Państwa przypadku może powstać wątpliwość, czy tego rodzaju wydatków nie powinno się jednak kwalifikować do wydatków na reprezentację.

Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
- zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
- zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
- przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
- organizowanie przyjęć, bankietów, rautów na cześć kontrahentów.
 

Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze. Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność.

Dotychczas większość organów podatkowych oraz sądów jako koszty reprezentacji kwalifikowała wydatki na ubranie dla pracowników, w sytuacjach gdy obowiązek dostarczenia tego ubrania nie wynikał z przepisów BHP. Traktowano taki ubiór jako reprezentacyjny i dopuszczano do zaliczenia wydatków poniesionych na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu reprezentacji. Konieczne w takich przypadkach było oznaczenie odzieży logo firmy bądź ujednolicenie jej w inny sposób, tak aby wyraźnie łączyła się z firmą. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 714/97, stwierdził, że:

"(...) Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej dla grupy pracowników cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.)".

 

Kwalifikowanie wydatków na ubrania służbowe z logo firmy jako wydatków na reklamę ma niezwykle istotne znaczenie w świetle zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia 2007 r. w obu tych ustawach z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 1 stycznia 2007 r. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na działania reklamowe będą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, pod warunkiem że podatnik będzie mógł wykazać ich związek z uzyskiwanym przychodem. Znowelizowane przepisy nie przewidują bowiem limitu dla reklamy niepublicznej. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2007 r. utracił swój byt funkcjonujący dotychczas podział na reklamę publiczną i niepubliczną.

W związku ze zmianą przepisów modyfikacji powinno również ulec stanowisko organów podatkowych w tego typu sprawach. W orzecznictwie i doktrynie niejednokrotnie podkreślano, że każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. W Państwa sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na to, że zakup ubrań jest elementem szerszych działań marketingowych. Głównym celem zakupu ubrań jest rozpowszechnienie nowego wizerunku firmy oraz jej nowego logo, a więc działanie reklamowe.

Organy podatkowe powinny śledzić rozwój życia gospodarczego i w sposób racjonalny interpretować zachodzące zjawiska gospodarcze pod kątem przepisów podatkowych. Na dzień dzisiejszy ujednolicone uniformy z logo firmy pracowników działów obsługi klienta trudno uznać za wydatki związane z reprezentacją. Są to standardowe działania, w sposób racjonalny zmierzające do rozpowszechnienia znajomości firmy i jej produktów.

Aby upewnić się, czy w nowym stanie prawnym będzie możliwe kwalifikowanie tego typu wydatków do działań reklamowych, a co za tym idzie - uznawanie ich za koszty uzyskania przychodów, warto zwrócić się o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie.
 

Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Marcin Marszałek
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA