REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakup ubrań z logo firmy

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem nowej oferty od stycznia 2007 r. zmieniła się całkowicie koncepcja wizualizacji naszej firmy. Wprowadziliśmy nowe logo, zmieniliśmy wystrój wnętrz w salonach sprzedaży. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach konsultantów ds. sprzedaży otrzymali ubrania z nowym logo. Czy wydatki na ten zakup możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Tak. Mogą Państwo uznać wydatki na zakup dla pracowników ubrań z firmowym logo za wydatki reklamowe i zaliczyć je bez limitu do kosztów uzyskania przychodów. W związku ze zmianą przepisów w zakresie zaliczania do kosztów wydatków na reprezentację i reklamę trudno określić, jakie stanowisko w tej sprawie zajmą organy podatkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kwalifikacja wydatków na zakup opatrzonej logo firmy odzieży dla pracowników od dawna budzi wiele wątpliwości.

W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia br. zmianami w zakresie możliwości zaliczania do kosztów wydatków na reklamę i reprezentację jedyną szansą na zaliczenie przez Państwa do kosztów wydatków poniesionych na zakup dla konsultantów ds. sprzedaży strojów firmowych z logo firmy jest przyjęcie, że wydatek ten związany jest z działaniami marketingowymi, które mają na celu upowszechnienie nowego wizerunku firmy, czyli jej reklamę. W Państwa przypadku szansa na taką kwalifikację tego typu wydatków jest o tyle duża, że wprowadzenie nowego stroju jest faktycznie związane z nową koncepcją marketingową - polegającą na zmianie przyjętej dotychczas wizualizacji Państwa firmy. W związku z tym noszenie przez pracowników ubrań z nowym logo firmy można potraktować jako działanie reklamowe, które ma na celu upowszechnienie znajomości firmy i jej nowego wizerunku.

Za taką argumentacją przemawia również stanowisko Ministerstwa Finansów, które w piśmie z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95, stwierdziło:

"Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów (usług), ale także samej firmy i jej znaku."

REKLAMA

Autopromocja
 

O tym, że organy podatkowe akceptują tak szeroko rozumiane pojęcia reklamy, świadczy ich praktyka w stosunku do umów sponsoringu. W przypadku tego rodzaju umów często reklamowane jest logo sponsora, natomiast nie ma wyraźnej reklamy jego produktów, np. koszulki sponsorowanej drużyny zawierają jedynie nazwę sponsora lub jego logo, ale nie ma na nich elementu wartościującego, np. że produkuje on najlepsze komputery. Mimo to organy podatkowe uznają wydatki na sponsoring za działania reklamowe.

W Państwa przypadku może powstać wątpliwość, czy tego rodzaju wydatków nie powinno się jednak kwalifikować do wydatków na reprezentację.

Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
- zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
- zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
- przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
- organizowanie przyjęć, bankietów, rautów na cześć kontrahentów.
 

Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze. Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność.

Dotychczas większość organów podatkowych oraz sądów jako koszty reprezentacji kwalifikowała wydatki na ubranie dla pracowników, w sytuacjach gdy obowiązek dostarczenia tego ubrania nie wynikał z przepisów BHP. Traktowano taki ubiór jako reprezentacyjny i dopuszczano do zaliczenia wydatków poniesionych na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu reprezentacji. Konieczne w takich przypadkach było oznaczenie odzieży logo firmy bądź ujednolicenie jej w inny sposób, tak aby wyraźnie łączyła się z firmą. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 714/97, stwierdził, że:

"(...) Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej dla grupy pracowników cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.)".

 

Kwalifikowanie wydatków na ubrania służbowe z logo firmy jako wydatków na reklamę ma niezwykle istotne znaczenie w świetle zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia 2007 r. w obu tych ustawach z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 1 stycznia 2007 r. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na działania reklamowe będą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, pod warunkiem że podatnik będzie mógł wykazać ich związek z uzyskiwanym przychodem. Znowelizowane przepisy nie przewidują bowiem limitu dla reklamy niepublicznej. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2007 r. utracił swój byt funkcjonujący dotychczas podział na reklamę publiczną i niepubliczną.

W związku ze zmianą przepisów modyfikacji powinno również ulec stanowisko organów podatkowych w tego typu sprawach. W orzecznictwie i doktrynie niejednokrotnie podkreślano, że każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. W Państwa sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na to, że zakup ubrań jest elementem szerszych działań marketingowych. Głównym celem zakupu ubrań jest rozpowszechnienie nowego wizerunku firmy oraz jej nowego logo, a więc działanie reklamowe.

Organy podatkowe powinny śledzić rozwój życia gospodarczego i w sposób racjonalny interpretować zachodzące zjawiska gospodarcze pod kątem przepisów podatkowych. Na dzień dzisiejszy ujednolicone uniformy z logo firmy pracowników działów obsługi klienta trudno uznać za wydatki związane z reprezentacją. Są to standardowe działania, w sposób racjonalny zmierzające do rozpowszechnienia znajomości firmy i jej produktów.

Aby upewnić się, czy w nowym stanie prawnym będzie możliwe kwalifikowanie tego typu wydatków do działań reklamowych, a co za tym idzie - uznawanie ich za koszty uzyskania przychodów, warto zwrócić się o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie.
 

Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Marcin Marszałek
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA