REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakup ubrań z logo firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem nowej oferty od stycznia 2007 r. zmieniła się całkowicie koncepcja wizualizacji naszej firmy. Wprowadziliśmy nowe logo, zmieniliśmy wystrój wnętrz w salonach sprzedaży. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach konsultantów ds. sprzedaży otrzymali ubrania z nowym logo. Czy wydatki na ten zakup możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Tak. Mogą Państwo uznać wydatki na zakup dla pracowników ubrań z firmowym logo za wydatki reklamowe i zaliczyć je bez limitu do kosztów uzyskania przychodów. W związku ze zmianą przepisów w zakresie zaliczania do kosztów wydatków na reprezentację i reklamę trudno określić, jakie stanowisko w tej sprawie zajmą organy podatkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kwalifikacja wydatków na zakup opatrzonej logo firmy odzieży dla pracowników od dawna budzi wiele wątpliwości.

W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia br. zmianami w zakresie możliwości zaliczania do kosztów wydatków na reklamę i reprezentację jedyną szansą na zaliczenie przez Państwa do kosztów wydatków poniesionych na zakup dla konsultantów ds. sprzedaży strojów firmowych z logo firmy jest przyjęcie, że wydatek ten związany jest z działaniami marketingowymi, które mają na celu upowszechnienie nowego wizerunku firmy, czyli jej reklamę. W Państwa przypadku szansa na taką kwalifikację tego typu wydatków jest o tyle duża, że wprowadzenie nowego stroju jest faktycznie związane z nową koncepcją marketingową - polegającą na zmianie przyjętej dotychczas wizualizacji Państwa firmy. W związku z tym noszenie przez pracowników ubrań z nowym logo firmy można potraktować jako działanie reklamowe, które ma na celu upowszechnienie znajomości firmy i jej nowego wizerunku.

Za taką argumentacją przemawia również stanowisko Ministerstwa Finansów, które w piśmie z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95, stwierdziło:

"Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów (usług), ale także samej firmy i jej znaku."

REKLAMA

Autopromocja
 

O tym, że organy podatkowe akceptują tak szeroko rozumiane pojęcia reklamy, świadczy ich praktyka w stosunku do umów sponsoringu. W przypadku tego rodzaju umów często reklamowane jest logo sponsora, natomiast nie ma wyraźnej reklamy jego produktów, np. koszulki sponsorowanej drużyny zawierają jedynie nazwę sponsora lub jego logo, ale nie ma na nich elementu wartościującego, np. że produkuje on najlepsze komputery. Mimo to organy podatkowe uznają wydatki na sponsoring za działania reklamowe.

W Państwa przypadku może powstać wątpliwość, czy tego rodzaju wydatków nie powinno się jednak kwalifikować do wydatków na reprezentację.

Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
- zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
- zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
- przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
- organizowanie przyjęć, bankietów, rautów na cześć kontrahentów.
 

Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze. Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność.

Dotychczas większość organów podatkowych oraz sądów jako koszty reprezentacji kwalifikowała wydatki na ubranie dla pracowników, w sytuacjach gdy obowiązek dostarczenia tego ubrania nie wynikał z przepisów BHP. Traktowano taki ubiór jako reprezentacyjny i dopuszczano do zaliczenia wydatków poniesionych na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu reprezentacji. Konieczne w takich przypadkach było oznaczenie odzieży logo firmy bądź ujednolicenie jej w inny sposób, tak aby wyraźnie łączyła się z firmą. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 714/97, stwierdził, że:

"(...) Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej dla grupy pracowników cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.)".

 

Kwalifikowanie wydatków na ubrania służbowe z logo firmy jako wydatków na reklamę ma niezwykle istotne znaczenie w świetle zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia 2007 r. w obu tych ustawach z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 1 stycznia 2007 r. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na działania reklamowe będą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, pod warunkiem że podatnik będzie mógł wykazać ich związek z uzyskiwanym przychodem. Znowelizowane przepisy nie przewidują bowiem limitu dla reklamy niepublicznej. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2007 r. utracił swój byt funkcjonujący dotychczas podział na reklamę publiczną i niepubliczną.

W związku ze zmianą przepisów modyfikacji powinno również ulec stanowisko organów podatkowych w tego typu sprawach. W orzecznictwie i doktrynie niejednokrotnie podkreślano, że każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. W Państwa sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na to, że zakup ubrań jest elementem szerszych działań marketingowych. Głównym celem zakupu ubrań jest rozpowszechnienie nowego wizerunku firmy oraz jej nowego logo, a więc działanie reklamowe.

Organy podatkowe powinny śledzić rozwój życia gospodarczego i w sposób racjonalny interpretować zachodzące zjawiska gospodarcze pod kątem przepisów podatkowych. Na dzień dzisiejszy ujednolicone uniformy z logo firmy pracowników działów obsługi klienta trudno uznać za wydatki związane z reprezentacją. Są to standardowe działania, w sposób racjonalny zmierzające do rozpowszechnienia znajomości firmy i jej produktów.

Aby upewnić się, czy w nowym stanie prawnym będzie możliwe kwalifikowanie tego typu wydatków do działań reklamowych, a co za tym idzie - uznawanie ich za koszty uzyskania przychodów, warto zwrócić się o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie.
 

Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Marcin Marszałek
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA