REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakup ubrań z logo firmy

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem nowej oferty od stycznia 2007 r. zmieniła się całkowicie koncepcja wizualizacji naszej firmy. Wprowadziliśmy nowe logo, zmieniliśmy wystrój wnętrz w salonach sprzedaży. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach konsultantów ds. sprzedaży otrzymali ubrania z nowym logo. Czy wydatki na ten zakup możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Tak. Mogą Państwo uznać wydatki na zakup dla pracowników ubrań z firmowym logo za wydatki reklamowe i zaliczyć je bez limitu do kosztów uzyskania przychodów. W związku ze zmianą przepisów w zakresie zaliczania do kosztów wydatków na reprezentację i reklamę trudno określić, jakie stanowisko w tej sprawie zajmą organy podatkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kwalifikacja wydatków na zakup opatrzonej logo firmy odzieży dla pracowników od dawna budzi wiele wątpliwości.

W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia br. zmianami w zakresie możliwości zaliczania do kosztów wydatków na reklamę i reprezentację jedyną szansą na zaliczenie przez Państwa do kosztów wydatków poniesionych na zakup dla konsultantów ds. sprzedaży strojów firmowych z logo firmy jest przyjęcie, że wydatek ten związany jest z działaniami marketingowymi, które mają na celu upowszechnienie nowego wizerunku firmy, czyli jej reklamę. W Państwa przypadku szansa na taką kwalifikację tego typu wydatków jest o tyle duża, że wprowadzenie nowego stroju jest faktycznie związane z nową koncepcją marketingową - polegającą na zmianie przyjętej dotychczas wizualizacji Państwa firmy. W związku z tym noszenie przez pracowników ubrań z nowym logo firmy można potraktować jako działanie reklamowe, które ma na celu upowszechnienie znajomości firmy i jej nowego wizerunku.

Za taką argumentacją przemawia również stanowisko Ministerstwa Finansów, które w piśmie z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95, stwierdziło:

"Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów (usług), ale także samej firmy i jej znaku."

REKLAMA

Autopromocja
 

O tym, że organy podatkowe akceptują tak szeroko rozumiane pojęcia reklamy, świadczy ich praktyka w stosunku do umów sponsoringu. W przypadku tego rodzaju umów często reklamowane jest logo sponsora, natomiast nie ma wyraźnej reklamy jego produktów, np. koszulki sponsorowanej drużyny zawierają jedynie nazwę sponsora lub jego logo, ale nie ma na nich elementu wartościującego, np. że produkuje on najlepsze komputery. Mimo to organy podatkowe uznają wydatki na sponsoring za działania reklamowe.

W Państwa przypadku może powstać wątpliwość, czy tego rodzaju wydatków nie powinno się jednak kwalifikować do wydatków na reprezentację.

Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
- zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
- zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
- przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
- organizowanie przyjęć, bankietów, rautów na cześć kontrahentów.
 

Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze. Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność.

Dotychczas większość organów podatkowych oraz sądów jako koszty reprezentacji kwalifikowała wydatki na ubranie dla pracowników, w sytuacjach gdy obowiązek dostarczenia tego ubrania nie wynikał z przepisów BHP. Traktowano taki ubiór jako reprezentacyjny i dopuszczano do zaliczenia wydatków poniesionych na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu reprezentacji. Konieczne w takich przypadkach było oznaczenie odzieży logo firmy bądź ujednolicenie jej w inny sposób, tak aby wyraźnie łączyła się z firmą. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 714/97, stwierdził, że:

"(...) Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej dla grupy pracowników cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.)".

 

Kwalifikowanie wydatków na ubrania służbowe z logo firmy jako wydatków na reklamę ma niezwykle istotne znaczenie w świetle zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia 2007 r. w obu tych ustawach z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 1 stycznia 2007 r. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na działania reklamowe będą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, pod warunkiem że podatnik będzie mógł wykazać ich związek z uzyskiwanym przychodem. Znowelizowane przepisy nie przewidują bowiem limitu dla reklamy niepublicznej. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2007 r. utracił swój byt funkcjonujący dotychczas podział na reklamę publiczną i niepubliczną.

W związku ze zmianą przepisów modyfikacji powinno również ulec stanowisko organów podatkowych w tego typu sprawach. W orzecznictwie i doktrynie niejednokrotnie podkreślano, że każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. W Państwa sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na to, że zakup ubrań jest elementem szerszych działań marketingowych. Głównym celem zakupu ubrań jest rozpowszechnienie nowego wizerunku firmy oraz jej nowego logo, a więc działanie reklamowe.

Organy podatkowe powinny śledzić rozwój życia gospodarczego i w sposób racjonalny interpretować zachodzące zjawiska gospodarcze pod kątem przepisów podatkowych. Na dzień dzisiejszy ujednolicone uniformy z logo firmy pracowników działów obsługi klienta trudno uznać za wydatki związane z reprezentacją. Są to standardowe działania, w sposób racjonalny zmierzające do rozpowszechnienia znajomości firmy i jej produktów.

Aby upewnić się, czy w nowym stanie prawnym będzie możliwe kwalifikowanie tego typu wydatków do działań reklamowych, a co za tym idzie - uznawanie ich za koszty uzyskania przychodów, warto zwrócić się o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie.
 

Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Marcin Marszałek
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA