REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zakup ubrań z logo firmy

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem nowej oferty od stycznia 2007 r. zmieniła się całkowicie koncepcja wizualizacji naszej firmy. Wprowadziliśmy nowe logo, zmieniliśmy wystrój wnętrz w salonach sprzedaży. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach konsultantów ds. sprzedaży otrzymali ubrania z nowym logo. Czy wydatki na ten zakup możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

Tak. Mogą Państwo uznać wydatki na zakup dla pracowników ubrań z firmowym logo za wydatki reklamowe i zaliczyć je bez limitu do kosztów uzyskania przychodów. W związku ze zmianą przepisów w zakresie zaliczania do kosztów wydatków na reprezentację i reklamę trudno określić, jakie stanowisko w tej sprawie zajmą organy podatkowe. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kwalifikacja wydatków na zakup opatrzonej logo firmy odzieży dla pracowników od dawna budzi wiele wątpliwości.

W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia br. zmianami w zakresie możliwości zaliczania do kosztów wydatków na reklamę i reprezentację jedyną szansą na zaliczenie przez Państwa do kosztów wydatków poniesionych na zakup dla konsultantów ds. sprzedaży strojów firmowych z logo firmy jest przyjęcie, że wydatek ten związany jest z działaniami marketingowymi, które mają na celu upowszechnienie nowego wizerunku firmy, czyli jej reklamę. W Państwa przypadku szansa na taką kwalifikację tego typu wydatków jest o tyle duża, że wprowadzenie nowego stroju jest faktycznie związane z nową koncepcją marketingową - polegającą na zmianie przyjętej dotychczas wizualizacji Państwa firmy. W związku z tym noszenie przez pracowników ubrań z nowym logo firmy można potraktować jako działanie reklamowe, które ma na celu upowszechnienie znajomości firmy i jej nowego wizerunku.

Za taką argumentacją przemawia również stanowisko Ministerstwa Finansów, które w piśmie z 6 grudnia 1995 r., nr PO 4/AK-722-1110/95, stwierdziło:

"Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów (usług), ale także samej firmy i jej znaku."

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
 

O tym, że organy podatkowe akceptują tak szeroko rozumiane pojęcia reklamy, świadczy ich praktyka w stosunku do umów sponsoringu. W przypadku tego rodzaju umów często reklamowane jest logo sponsora, natomiast nie ma wyraźnej reklamy jego produktów, np. koszulki sponsorowanej drużyny zawierają jedynie nazwę sponsora lub jego logo, ale nie ma na nich elementu wartościującego, np. że produkuje on najlepsze komputery. Mimo to organy podatkowe uznają wydatki na sponsoring za działania reklamowe.

W Państwa przypadku może powstać wątpliwość, czy tego rodzaju wydatków nie powinno się jednak kwalifikować do wydatków na reprezentację.

Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć:
- zakup upominków okolicznościowych dla kontrahentów,
- zakup kwiatów wręczanych z okazji uroczystości dotyczących kontrahentów,
- przyjmowanie i utrzymywanie kontrahentów, np. koszty hoteli i przejazdów,
- organizowanie przyjęć, bankietów, rautów na cześć kontrahentów.
 

Katalog tych wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy wydatek, którego głównym celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez otoczenie gospodarcze. Przy czym wydatek ten musi spełniać warunki definicji słownikowej, tj. musi być odbierany jako pewna okazałość, wystawność.

Dotychczas większość organów podatkowych oraz sądów jako koszty reprezentacji kwalifikowała wydatki na ubranie dla pracowników, w sytuacjach gdy obowiązek dostarczenia tego ubrania nie wynikał z przepisów BHP. Traktowano taki ubiór jako reprezentacyjny i dopuszczano do zaliczenia wydatków poniesionych na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu reprezentacji. Konieczne w takich przypadkach było oznaczenie odzieży logo firmy bądź ujednolicenie jej w inny sposób, tak aby wyraźnie łączyła się z firmą. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 714/97, stwierdził, że:

"(...) Wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej, np. z uwagi na opatrzenie jej dla grupy pracowników cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, krój, logo itp.)".

 

Kwalifikowanie wydatków na ubrania służbowe z logo firmy jako wydatków na reklamę ma niezwykle istotne znaczenie w świetle zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od 1 stycznia 2007 r. w obu tych ustawach z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 1 stycznia 2007 r. nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na działania reklamowe będą stanowić koszt uzyskania przychodów w całości, pod warunkiem że podatnik będzie mógł wykazać ich związek z uzyskiwanym przychodem. Znowelizowane przepisy nie przewidują bowiem limitu dla reklamy niepublicznej. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2007 r. utracił swój byt funkcjonujący dotychczas podział na reklamę publiczną i niepubliczną.

W związku ze zmianą przepisów modyfikacji powinno również ulec stanowisko organów podatkowych w tego typu sprawach. W orzecznictwie i doktrynie niejednokrotnie podkreślano, że każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. W Państwa sytuacji szczególną uwagę należy zwrócić na to, że zakup ubrań jest elementem szerszych działań marketingowych. Głównym celem zakupu ubrań jest rozpowszechnienie nowego wizerunku firmy oraz jej nowego logo, a więc działanie reklamowe.

Organy podatkowe powinny śledzić rozwój życia gospodarczego i w sposób racjonalny interpretować zachodzące zjawiska gospodarcze pod kątem przepisów podatkowych. Na dzień dzisiejszy ujednolicone uniformy z logo firmy pracowników działów obsługi klienta trudno uznać za wydatki związane z reprezentacją. Są to standardowe działania, w sposób racjonalny zmierzające do rozpowszechnienia znajomości firmy i jej produktów.

Aby upewnić się, czy w nowym stanie prawnym będzie możliwe kwalifikowanie tego typu wydatków do działań reklamowych, a co za tym idzie - uznawanie ich za koszty uzyskania przychodów, warto zwrócić się o wydanie interpretacji podatkowej w tej sprawie.
 

Podstawa prawna:
- art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Marcin Marszałek
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA