REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć zagraniczny podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płatnik VAT zakupił części do maszyn w Niemczech i zapłacił kontrahentowi należność za fakturę. Płatnik nie jest zgłoszony do VAT UE. Czy może odliczyć ten VAT w deklaracji?
Nie ma możliwości odliczenia w Polsce zagranicznego podatku VAT. Możliwość taka istnieje jedynie w oparciu o przepisy danego państwa (w omawianym przypadku – o przepisy niemieckie) regulujące zwrot podatku podatnikom zagranicznym.
Należy również wskazać, że w przedstawionym stanie faktycznym jest bardzo prawdopodobne, iż u polskiego nabywcy doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
 
Ustawa o VAT pojęcie płatnika rezerwuje dla organów egzekucyjnych (art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług). Potocznie terminem „płatnik VAT” określa się najczęściej podatnika VAT, który jest obowiązany do składania deklaracji VAT, a więc, w nomenklaturze VAT, podatnika VAT czynnego.
Mając to na uwadze można wyjaśnić, że polskie przepisy nie przewidują i nigdy nie przewidywały możliwości odliczenia zagranicznego podatku VAT. Podkreślenie tego faktu jest o tyle istotne, że w pierwszych miesiącach obowiązywania nowej ustawy o podatku od towarów i usług zdarzały się wyjaśnienia organów podatkowych, w których organy te wskazywały taką możliwość. Wyjaśnienia te były całkowicie błędne i pozbawione jakichkolwiek podstaw prawnych.
Brak możliwości odliczenia zagranicznego podatku VAT nie oznacza, że odzyskanie go nie jest w ogóle możliwe. Wiele państw, w tym wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej, przewiduje możliwość odzyskania takiego podatku w oparciu o przepisy regulujące zwrot podatku podatnikom zagranicznym. Przykładowo, w Polsce kwestię tę reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. Nr 89, poz. 851).
W omawianej sprawie należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Wbrew częstemu przekonaniu przesłanką zaistnienia w Polsce wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) nie jest posiadanie przez polskiego podatnika numeru VAT UE (jak również nie jest taką przesłanką posiadanie takiego numeru przez unijnego kontrahenta). Innymi słowy – do WNT w Polsce dochodzi wtedy, gdy stronami transakcji są podmioty posiadające w swoich państwach status podatnika VAT czynnego, z których:
• obaj są podatnikami VAT UE (są zarejestrowani w swoich państwach jako podatnicy unijny),
• tylko jeden z nich jest podatnikiem VAT UE,
• żaden z nich nie jest podatnikiem VAT UE.
Oznacza to, że każdy polski podatnik (z wyjątkiem podatników zwolnionych podmiotowo oraz wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku – art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy) nabywający towar w państwie członkowskim i przywożący go do Polski dokonuje WNT. Fakt braku rejestracji VAT UE w tym przypadku oznacza jedynie naruszenie obowiązku rejestracji, nie wpływa natomiast na sam fakt zaistnienia WNT.
Reasumując, skoro w omawianym przypadku mamy do czynienia z podatnikiem VAT czynnym, który nabył w Niemczech towary i przywiózł je do Polski, należy uznać, że doszło u niego do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Czynność tę powinien rozliczyć tak jak każdy podatnik VAT UE, dopełniając jednocześnie obowiązku rejestracji VAT UE.
• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA