REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pobranie towarów na potrzeby osobiste - księgowanie w pkpir

Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Ze sklepu spożywczego, który prowadzę, pobieram towary na własne (osobiste) potrzeby, np. chleb, masło, nabiał itp., od których odliczałem VAT. Jak należy księgować w księdze te zdarzenia? Czy pobrane przeze mnie towary są dla mnie przychodem?

Pobranie towarów na potrzeby osobiste - księgowanie w pkpir


RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W związku z pobraniem towarów na własne potrzeby należy sporządzić fakturę wewnętrzną VAT, wyszczególnić w niej pobrane towary i wycenić je w cenie zakupu. Faktura ta będzie stanowić dowód księgowy, na podstawie którego Czytelnik pomniejszy w kolumnie 10 pkpir wartość zakupionych towarów handlowych o kwotę wynikającą z tej faktury. Z kolei w ewidencji (rejestrze) sprzedaży VAT należy wykazać tę fakturę jako sprzedaż. W ten sposób Czytelnik rozliczy wcześniej odliczoną kwotę VAT od zakupionych towarów handlowych, które zostały pobrane na potrzeby osobiste. Pobrane towary nie są dla Czytelnika przychodem.


UZASADNIENIE


Problem Czytelnika dotyczy zarówno rozliczeń w pkpir, jak i w ewidencji VAT. Kolejno je przedstawiamy.

REKLAMA


Rozliczenie w pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Według pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia o pkpir, kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Znaczy to, że w momencie dokonywania zakupu towarów handlowych należy je zaksięgować w kolumnie 10 pkpir na podstawie otrzymanego od sprzedawcy dowodu księgowego (faktury, rachunku, dowodu dostawy itp.) lub dowodu własnego (np. opis otrzymanego towaru). Niezaksięgowanie zakupionych towarów do kolumny 10 pkpir spowoduje uznanie księgi za nierzetelną przez organy podatkowe (na podstawie § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia). W dniu, w którym Czytelnik dokona pobrania wybranych towarów na potrzeby własne, przestają one być towarami handlowymi i tym samym od tego momentu nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu. Dlatego należy je wyksięgować z kolumny 10 księgi - poprzez pomniejszenie wartości zakupów towarów handlowych wpisanych do kolumny 10 ksiegi. W żadnym razie Czytelnik nie powinien wykazywać w pkpir tej operacji jako sprzedaży, ponieważ pobranie towarów na potrzeby osobiste nie jest przychodem w myśl przepisów updof.


Rozliczenie w ewidencji VAT


Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika jest dostawą towarów, pod warunkiem że:

- przekazanie towarów następuje na cele niezwiązane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem oraz

- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem tych towarów (dla spełnienia tego warunku wystarczy, że Czytelnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, niezależnie od tego, czy skorzystał on z tego prawa, czy nie).


Opisana sytuacja wypełnia dokładnie dyspozycje tego przepisu. Przekazując bowiem towar na cele osobiste, Czytelnik przekazuje go sobie prywatnie, czyli na pewno nie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (w tym przypadku - sklepu spożywczego). Ponadto w momencie dokonywania zakupu Czytelnik miał oczywiście prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ towar handlowy był kupiony z przeznaczeniem do dalszej sprzedaży w sklepie. W momencie przekazania na cele osobiste dokonuje on zatem dostawy towarów, którą musi opodatkować. Podstawę opodatkowania w tym przypadku zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT będzie stanowić cena nabycia tych towarów. Jeżeli cena nabycia by nie istniała, podstawę opodatkowania stanowiłby koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.


W celu rozliczenia należnego VAT od przekazania towarów na potrzeby osobiste Czytelnik wystawi na koniec miesiąca fakturę wewnętrzną VAT. Wykaże w niej wszystkie pobrane przez siebie towary. Przekazanie towarów na potrzeby osobiste w okolicznościach opisanych w pytaniu powinno być rozliczone przez Czytelnika tak jak każda inna sprzedaż. W przypadku dokumentowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (fiskalnej) czynności przekazania na cele osobiste nie należy ewidencjonować w tej kasie, a jedynie wykazać w rejestrze sprzedaży VAT. Jeśli przekazanym towarem będzie np. oprogramowanie, telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, części i akcesoria do samochodów lub inne rzeczy, których dostawa jest objęta rejestracją bez względu na wysokość osiąganego obrotu ze sprzedaży dla osób fizycznych (towary i usługi wymienione w § 4 rozporządzenia o kasach), to należy je zaewidencjonować w kasie. Konieczność taka istnieje, nawet jeśli podatnik nigdy nie zajmował się sprzedażą towarów dla osób fizycznych. Czynność ta spowoduje bowiem, że powstanie obowiązek instalacji kasy fiskalnej.


PRZYKŁAD

W marcu 2007 r. pan Michał pobierał na cele osobiste z prowadzonego przez siebie sklepu spożywczego takie produkty, jak: chleb, mleko, ser, wędliny, napoje i papierosy. Odnotowywał w specjalnym zeszycie rodzaj pobranego towaru oraz jego wartość w cenie zakupu. 31 marca 2007 r. pan Michał sporządził fakturę wewnętrzną VAT, w której wykazał wszystkie pobrane towary, wyceniając je w cenie zakupu. Po podsumowaniu dało to kwotę netto 1742 zł. Pan Michał 31 marca 2007 r. w kolumnie 10 pkpir dokonał pomniejszenia wartości zakupionych towarów handlowych o kwotę wynikającą z faktury wewnętrznej, to jest o kwotę 1742 zł. Fakturę tę (razem z innymi fakturami dokumentującymi sprzedaż oraz obrót bezrachunkowy) zaewidencjonował również w ewidencji (rejestrze) sprzedaży VAT pod datą 31 marca 2007 r.


Podstawa prawna:
- pkt 10 objaśnień do pkpir załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 51, poz. 375; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1768


Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA