REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pobranie towarów na potrzeby osobiste - księgowanie w pkpir

Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Ze sklepu spożywczego, który prowadzę, pobieram towary na własne (osobiste) potrzeby, np. chleb, masło, nabiał itp., od których odliczałem VAT. Jak należy księgować w księdze te zdarzenia? Czy pobrane przeze mnie towary są dla mnie przychodem?

Pobranie towarów na potrzeby osobiste - księgowanie w pkpir


RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


W związku z pobraniem towarów na własne potrzeby należy sporządzić fakturę wewnętrzną VAT, wyszczególnić w niej pobrane towary i wycenić je w cenie zakupu. Faktura ta będzie stanowić dowód księgowy, na podstawie którego Czytelnik pomniejszy w kolumnie 10 pkpir wartość zakupionych towarów handlowych o kwotę wynikającą z tej faktury. Z kolei w ewidencji (rejestrze) sprzedaży VAT należy wykazać tę fakturę jako sprzedaż. W ten sposób Czytelnik rozliczy wcześniej odliczoną kwotę VAT od zakupionych towarów handlowych, które zostały pobrane na potrzeby osobiste. Pobrane towary nie są dla Czytelnika przychodem.


UZASADNIENIE


Problem Czytelnika dotyczy zarówno rozliczeń w pkpir, jak i w ewidencji VAT. Kolejno je przedstawiamy.

REKLAMA


Rozliczenie w pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Według pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia o pkpir, kolumna 10 księgi jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Znaczy to, że w momencie dokonywania zakupu towarów handlowych należy je zaksięgować w kolumnie 10 pkpir na podstawie otrzymanego od sprzedawcy dowodu księgowego (faktury, rachunku, dowodu dostawy itp.) lub dowodu własnego (np. opis otrzymanego towaru). Niezaksięgowanie zakupionych towarów do kolumny 10 pkpir spowoduje uznanie księgi za nierzetelną przez organy podatkowe (na podstawie § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia). W dniu, w którym Czytelnik dokona pobrania wybranych towarów na potrzeby własne, przestają one być towarami handlowymi i tym samym od tego momentu nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu. Dlatego należy je wyksięgować z kolumny 10 księgi - poprzez pomniejszenie wartości zakupów towarów handlowych wpisanych do kolumny 10 ksiegi. W żadnym razie Czytelnik nie powinien wykazywać w pkpir tej operacji jako sprzedaży, ponieważ pobranie towarów na potrzeby osobiste nie jest przychodem w myśl przepisów updof.


Rozliczenie w ewidencji VAT


Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika jest dostawą towarów, pod warunkiem że:

- przekazanie towarów następuje na cele niezwiązane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem oraz

- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem tych towarów (dla spełnienia tego warunku wystarczy, że Czytelnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, niezależnie od tego, czy skorzystał on z tego prawa, czy nie).


Opisana sytuacja wypełnia dokładnie dyspozycje tego przepisu. Przekazując bowiem towar na cele osobiste, Czytelnik przekazuje go sobie prywatnie, czyli na pewno nie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (w tym przypadku - sklepu spożywczego). Ponadto w momencie dokonywania zakupu Czytelnik miał oczywiście prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ towar handlowy był kupiony z przeznaczeniem do dalszej sprzedaży w sklepie. W momencie przekazania na cele osobiste dokonuje on zatem dostawy towarów, którą musi opodatkować. Podstawę opodatkowania w tym przypadku zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT będzie stanowić cena nabycia tych towarów. Jeżeli cena nabycia by nie istniała, podstawę opodatkowania stanowiłby koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.


W celu rozliczenia należnego VAT od przekazania towarów na potrzeby osobiste Czytelnik wystawi na koniec miesiąca fakturę wewnętrzną VAT. Wykaże w niej wszystkie pobrane przez siebie towary. Przekazanie towarów na potrzeby osobiste w okolicznościach opisanych w pytaniu powinno być rozliczone przez Czytelnika tak jak każda inna sprzedaż. W przypadku dokumentowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej (fiskalnej) czynności przekazania na cele osobiste nie należy ewidencjonować w tej kasie, a jedynie wykazać w rejestrze sprzedaży VAT. Jeśli przekazanym towarem będzie np. oprogramowanie, telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, części i akcesoria do samochodów lub inne rzeczy, których dostawa jest objęta rejestracją bez względu na wysokość osiąganego obrotu ze sprzedaży dla osób fizycznych (towary i usługi wymienione w § 4 rozporządzenia o kasach), to należy je zaewidencjonować w kasie. Konieczność taka istnieje, nawet jeśli podatnik nigdy nie zajmował się sprzedażą towarów dla osób fizycznych. Czynność ta spowoduje bowiem, że powstanie obowiązek instalacji kasy fiskalnej.


PRZYKŁAD

W marcu 2007 r. pan Michał pobierał na cele osobiste z prowadzonego przez siebie sklepu spożywczego takie produkty, jak: chleb, mleko, ser, wędliny, napoje i papierosy. Odnotowywał w specjalnym zeszycie rodzaj pobranego towaru oraz jego wartość w cenie zakupu. 31 marca 2007 r. pan Michał sporządził fakturę wewnętrzną VAT, w której wykazał wszystkie pobrane towary, wyceniając je w cenie zakupu. Po podsumowaniu dało to kwotę netto 1742 zł. Pan Michał 31 marca 2007 r. w kolumnie 10 pkpir dokonał pomniejszenia wartości zakupionych towarów handlowych o kwotę wynikającą z faktury wewnętrznej, to jest o kwotę 1742 zł. Fakturę tę (razem z innymi fakturami dokumentującymi sprzedaż oraz obrót bezrachunkowy) zaewidencjonował również w ewidencji (rejestrze) sprzedaży VAT pod datą 31 marca 2007 r.


Podstawa prawna:
- pkt 10 objaśnień do pkpir załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 51, poz. 375; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1768


Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA