REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć czas trwania kontroli podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Według nowych przepisów kontrola kończy się w momencie otrzymania protokołu pokontrolnego. Ile trwała kontrola, jeżeli została rozpoczęta 2 października 2004 r., protokół dostarczono 20 października 2004 r., a na protokole zaznaczono, że kontrola była przeprowadzana w dniach 2, 17, 18 i 19 października. Czy trwała ona 19 czy 4 dni?
Kontrola trwała w tym przypadku 19 dni, liczy się bowiem okres trwania kontroli, rozumiany jako czas między wszczęciem kontroli (doręczenie upoważnienia do jej przeprowadzenia) a jej zakończeniem (doręczeniem protokołu).
Sposób, w jaki liczy się czas kontroli, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorcy. Wynika to m.in. z faktu ograniczenia przez przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej czasu trwania kontroli w danym roku. I tak, maksymalny czas trwania kontroli ograniczony jest w ciągu roku do 4 tygodni u małych przedsiębiorców i 8 tygodni u pozo- stałych. Limit ten obowiązuje jednak od 1 stycznia 2005 r. i zakaz prowadzenia kontroli przez czas dłuższy niż określony w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej nie jest bezwzględny.
Kontrola będzie mogła np. zostać przedłużona, w przypadku gdy w czasie kontroli podatkowej przeprowadzonej w przedsiębiorstwie wykazano rażące naruszenie przepisów prawa. Można wówczas przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w tym samym roku kalendarzowym, a czas jej trwania nie będzie wliczony do czasu, którego organ kontrolny nie może przekroczyć w danym roku kalendarzowym. Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie, które doręcza się przedsiębiorcy i wpisuje do książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych.
WAŻNE!
Ordynacja podatkowa określa jako moment rozpoczęcia kontroli okazanie przez kontrolujących legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz doręczenie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy.
Warto jeszcze dodać, że upoważnienie musi zawierać wskazanie daty rozpoczęcia kontroli. Moment jej zakończenia natomiast to dzień doręczenia protokołu kontroli (art. 291 § 4 Ordynacji podatkowej). Choć przepisy nie wskazują na to jednoznacznie, za czas trwania kontroli należy uznać okres między tymi dwiema datami, a nie dni faktycznie spędzone przez kontrolujących u przedsiębiorcy. Przemawia za tym cel ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jakim było ograniczenie czasu trwania kontroli u przedsiębiorców. Jeśli uznano by inaczej, to cel ten nie zostałby osiągnięty. Kontrole mogłyby być bardzo rozciągnięte w czasie. Uznanie, że czas kontroli obejmuje jedynie dni spędzone u kontrolowanego, pozwalałoby kontrolującym na dowolne rozłożenie kontroli w czasie (np. kontrola prowadzona w dniach 1 stycznia, 2, 5 lutego i zakończona protokołem 3 marca trwałaby według tego poglądu 4 dni).
Kolejny argument za takim rozumieniem czasu trwania kontroli to brzmienie ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej. Nałożyła ona na przedsiębiorcę obowiązek prowadzenia książki kontroli. Organ kontroli wpisuje do niej m.in. daty ich podjęcia i zakończenia. Ustawa nie nakazuje natomiast wpisywania „dni przeprowadzenia kontroli”, co dowodzi, że tego rodzaju zapisy na protokole kontrolnym nie mają znaczenia przy ustalaniu czasu trwania kontroli.
Ordynacja podatkowa przewiduje jednak okresy, których nie wlicza się do czasu trwania kontroli. I tak, w przypadku gdy z powodu nieobecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej nie jest możliwe prowadzenie czynności kontrolnych, a w szczególności nie jest zapewniony dostęp do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, kontrolę zawiesza się do czasu umożliwienia przeprowadzenia tych czynności.
Przykład
Kontrola podatkowa działalności gospo-darczej Jana K. rozpoczęła się 10 stycz-nia 2005 r. Jednak już 17 stycznia 2005 r. z ważnych przyczyn rodzinnych Jan K. musiał wyjechać poza miasto. Nie pozostawił zastępującej go na czas trwania kontroli osobie kluczy do swego zakładu, w którym była przechowywana dokumentacja księgowa jego działalności. W tej sytuacji kontrolujący podjęli decyzję o zawieszeniu postępowania do powrotu Jana K., co nastąpiło 24 stycznia. 28 stycznia kontrolujący zakończyli kontrolę. Z uwagi na zawieszenie kontroli podatkowej w protokole kontroli określono czas jej trwania na 12 dni.
• art. 284 i 291 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• rozdział 5 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807
Sławomir Biliński
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA