REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć czas trwania kontroli podatkowej

REKLAMA

Według nowych przepisów kontrola kończy się w momencie otrzymania protokołu pokontrolnego. Ile trwała kontrola, jeżeli została rozpoczęta 2 października 2004 r., protokół dostarczono 20 października 2004 r., a na protokole zaznaczono, że kontrola była przeprowadzana w dniach 2, 17, 18 i 19 października. Czy trwała ona 19 czy 4 dni?
Kontrola trwała w tym przypadku 19 dni, liczy się bowiem okres trwania kontroli, rozumiany jako czas między wszczęciem kontroli (doręczenie upoważnienia do jej przeprowadzenia) a jej zakończeniem (doręczeniem protokołu).
Sposób, w jaki liczy się czas kontroli, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorcy. Wynika to m.in. z faktu ograniczenia przez przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej czasu trwania kontroli w danym roku. I tak, maksymalny czas trwania kontroli ograniczony jest w ciągu roku do 4 tygodni u małych przedsiębiorców i 8 tygodni u pozo- stałych. Limit ten obowiązuje jednak od 1 stycznia 2005 r. i zakaz prowadzenia kontroli przez czas dłuższy niż określony w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej nie jest bezwzględny.
Kontrola będzie mogła np. zostać przedłużona, w przypadku gdy w czasie kontroli podatkowej przeprowadzonej w przedsiębiorstwie wykazano rażące naruszenie przepisów prawa. Można wówczas przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w tym samym roku kalendarzowym, a czas jej trwania nie będzie wliczony do czasu, którego organ kontrolny nie może przekroczyć w danym roku kalendarzowym. Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie, które doręcza się przedsiębiorcy i wpisuje do książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych.
WAŻNE!
Ordynacja podatkowa określa jako moment rozpoczęcia kontroli okazanie przez kontrolujących legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz doręczenie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy.
Warto jeszcze dodać, że upoważnienie musi zawierać wskazanie daty rozpoczęcia kontroli. Moment jej zakończenia natomiast to dzień doręczenia protokołu kontroli (art. 291 § 4 Ordynacji podatkowej). Choć przepisy nie wskazują na to jednoznacznie, za czas trwania kontroli należy uznać okres między tymi dwiema datami, a nie dni faktycznie spędzone przez kontrolujących u przedsiębiorcy. Przemawia za tym cel ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jakim było ograniczenie czasu trwania kontroli u przedsiębiorców. Jeśli uznano by inaczej, to cel ten nie zostałby osiągnięty. Kontrole mogłyby być bardzo rozciągnięte w czasie. Uznanie, że czas kontroli obejmuje jedynie dni spędzone u kontrolowanego, pozwalałoby kontrolującym na dowolne rozłożenie kontroli w czasie (np. kontrola prowadzona w dniach 1 stycznia, 2, 5 lutego i zakończona protokołem 3 marca trwałaby według tego poglądu 4 dni).
Kolejny argument za takim rozumieniem czasu trwania kontroli to brzmienie ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej. Nałożyła ona na przedsiębiorcę obowiązek prowadzenia książki kontroli. Organ kontroli wpisuje do niej m.in. daty ich podjęcia i zakończenia. Ustawa nie nakazuje natomiast wpisywania „dni przeprowadzenia kontroli”, co dowodzi, że tego rodzaju zapisy na protokole kontrolnym nie mają znaczenia przy ustalaniu czasu trwania kontroli.
Ordynacja podatkowa przewiduje jednak okresy, których nie wlicza się do czasu trwania kontroli. I tak, w przypadku gdy z powodu nieobecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej nie jest możliwe prowadzenie czynności kontrolnych, a w szczególności nie jest zapewniony dostęp do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, kontrolę zawiesza się do czasu umożliwienia przeprowadzenia tych czynności.
Przykład
Kontrola podatkowa działalności gospo-darczej Jana K. rozpoczęła się 10 stycz-nia 2005 r. Jednak już 17 stycznia 2005 r. z ważnych przyczyn rodzinnych Jan K. musiał wyjechać poza miasto. Nie pozostawił zastępującej go na czas trwania kontroli osobie kluczy do swego zakładu, w którym była przechowywana dokumentacja księgowa jego działalności. W tej sytuacji kontrolujący podjęli decyzję o zawieszeniu postępowania do powrotu Jana K., co nastąpiło 24 stycznia. 28 stycznia kontrolujący zakończyli kontrolę. Z uwagi na zawieszenie kontroli podatkowej w protokole kontroli określono czas jej trwania na 12 dni.
• art. 284 i 291 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• rozdział 5 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807
Sławomir Biliński
prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA