REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychód ze sprzedaży mieszkania - opodatkowanie podatkiem PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Liżewski

REKLAMA

Sprzedałam mieszkanie nabyte w drodze zamiany 1/2 domu mieszkalnego otrzymanego przed laty od rodziców w formie darowizny. Zamiana miała miejsce w 2005 r., a sprzedaż w marcu 2006 r. Zaznaczam, że nie złożyłam do urzędu skarbowego oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych środków na cele mieszkaniowe. Czy powstał przychód ze sprzedaży z tego tytułu? Jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć jako podstawę opodatkowania, gdy wartość 1/2 domu to 50 000 zł, wartość mieszkania w chwili nabycia przez rodziców - 37 800 zł, a przychód ze sprzedaży wyniósł 54 500 zł?

Jak opodatkować przychód ze sprzedaży mieszkania

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Podstawą opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży, tj. 54 500 zł, pomniejszony o koszty sprzedaży. Dokonując zbycia nieruchomości do końca 2006 r., nie stosowało się pomniejszenia przychodu z tego tytułu o koszty jego uzyskania.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Przypomnijmy, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienie od podatku


Do końca 2006 r. wolne od podatku były wspomniane przychody w części wydatkowanej w okresie 2 lat na jeden z celów mieszkaniowych określonych w obowiązującym wówczas art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) updof.

Zwolnienie to miało jednak zastosowanie, jeśli podatnik dokonujący odpłatnego zbycia złożył w terminie 14 dni od dnia sprzedaży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cel mieszkaniowy (art. 28 ust. 2a updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.). Niezłożenie takiego oświadczenia i nieprzeznaczenie uzyskanych ze sprzedaży środków na cel mieszkaniowy powodowało konieczność naliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychody ze sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych do końca 2006 r. podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących do końca 2006 r.


Z pytania wynika, że przedmiotem sprzedaży jest mieszkanie nabyte w drodze zamiany, a sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło to nabycie. Przy czym nie zostało złożone wspomniane oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanego przychodu na cel mieszkaniowy. Również środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na taki cel. W związku z tym z tytułu zbycia mieszkania powstał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w wysokości 10%. Tak stwierdził m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 13 września 2004 r., nr US33/NL/LF/III/415-118/04/EN, oraz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w postanowieniu z 23 maja 2005 r., nr PDII/415-23/DCH/05.


Podstawa opodatkowania


Przychodem z odpłatnego zbycia wspomnianej w pytaniu nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej mieszkania, przychód ten organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej może określić w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 updof).

Zatem przychodem z tej sprzedaży będzie kwota uzyskana ze sprzedaży, pomniejszona jedynie o koszty tej transakcji, np. opłaty skarbowe, notarialne. Nie stosuje się tu kosztów uzyskania przychodów w wysokości np. wartości nabycia.


W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to kwota 54 500 zł pomniejszona o poniesione koszty sprzedaży.


Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658


Sławomir Liżewski, ekspert w zakresie podatków dochodowych
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA