REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychód ze sprzedaży mieszkania - opodatkowanie podatkiem PIT

Sławomir Liżewski

REKLAMA

Sprzedałam mieszkanie nabyte w drodze zamiany 1/2 domu mieszkalnego otrzymanego przed laty od rodziców w formie darowizny. Zamiana miała miejsce w 2005 r., a sprzedaż w marcu 2006 r. Zaznaczam, że nie złożyłam do urzędu skarbowego oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych środków na cele mieszkaniowe. Czy powstał przychód ze sprzedaży z tego tytułu? Jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć jako podstawę opodatkowania, gdy wartość 1/2 domu to 50 000 zł, wartość mieszkania w chwili nabycia przez rodziców - 37 800 zł, a przychód ze sprzedaży wyniósł 54 500 zł?

Jak opodatkować przychód ze sprzedaży mieszkania

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA


Podstawą opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży, tj. 54 500 zł, pomniejszony o koszty sprzedaży. Dokonując zbycia nieruchomości do końca 2006 r., nie stosowało się pomniejszenia przychodu z tego tytułu o koszty jego uzyskania.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Przypomnijmy, że jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zwolnienie od podatku


Do końca 2006 r. wolne od podatku były wspomniane przychody w części wydatkowanej w okresie 2 lat na jeden z celów mieszkaniowych określonych w obowiązującym wówczas art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) updof.

Zwolnienie to miało jednak zastosowanie, jeśli podatnik dokonujący odpłatnego zbycia złożył w terminie 14 dni od dnia sprzedaży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cel mieszkaniowy (art. 28 ust. 2a updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.). Niezłożenie takiego oświadczenia i nieprzeznaczenie uzyskanych ze sprzedaży środków na cel mieszkaniowy powodowało konieczność naliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Przychody ze sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych do końca 2006 r. podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących do końca 2006 r.


Z pytania wynika, że przedmiotem sprzedaży jest mieszkanie nabyte w drodze zamiany, a sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło to nabycie. Przy czym nie zostało złożone wspomniane oświadczenie o przeznaczeniu uzyskanego przychodu na cel mieszkaniowy. Również środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na taki cel. W związku z tym z tytułu zbycia mieszkania powstał obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w wysokości 10%. Tak stwierdził m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 13 września 2004 r., nr US33/NL/LF/III/415-118/04/EN, oraz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w postanowieniu z 23 maja 2005 r., nr PDII/415-23/DCH/05.


Podstawa opodatkowania


Przychodem z odpłatnego zbycia wspomnianej w pytaniu nieruchomości jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej mieszkania, przychód ten organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej może określić w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 updof).

Zatem przychodem z tej sprzedaży będzie kwota uzyskana ze sprzedaży, pomniejszona jedynie o koszty tej transakcji, np. opłaty skarbowe, notarialne. Nie stosuje się tu kosztów uzyskania przychodów w wysokości np. wartości nabycia.


W sytuacji opisanej w pytaniu będzie to kwota 54 500 zł pomniejszona o poniesione koszty sprzedaży.


Podstawa prawna:
- art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 19 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658


Sławomir Liżewski, ekspert w zakresie podatków dochodowych
 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA