REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zatrudniający na umowę zlecenia powinien naliczyć 22% podatku od tych umów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moja firma zatrudnia dwie osoby na umowę zlecenia w kwocie 700 zł. Nie są one jednocześnie zatrudnione na umowę o pracę z tym samym pracodawcą. Czy powinnam odprowadzić od tych umów 22-procentowy VAT?
Umowy zlecenia mogą być zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub też mogą być wykonywane przez osoby, które takiej działalności nie prowadzą. W pierwszym przypadku podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W drugim – stanowią one przychody osiągane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W stosunku do umów zlecenia, z których przychody są uznawane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, ustawa o VAT przewiduje szczególne uregulowania.
Przychody osoby zatrudnionej na umowę zlecenia (opodatkowanej jako przychody z działalności wykonywanej osobiście) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli umowa ta ma cechy umowy pracowniczej. Innymi słowy, nie jest samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Takie umowy, które nie mają cech samodzielnej działalności świadczonej przez zleceniobiorców, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Ustawodawca określił w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, że są to umowy, które określają:
• warunki wykonania czynności,
wynagrodzenie oraz
• odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności (przyjmuje się, że chodzi o przejęcie odpowiedzialności za wykonanie tych czynności w stosunku do osób trzecich).
Takie umowy w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Umowy, które nie mają cech samodzielnej działalności świadczonej przez zleceniobiorców, nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Jeżeli jednak działalność wykonywana osobiście na podstawie umowy zlecenia nosi cechy samodzielności, to podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Oznacza to, że do odprowadzenia podatku należnego będzie obowiązany świadczący usługę zleceniobiorca (a nie zleceniodawca). Zleceniobiorca też będzie miał obowiązek wystawienia faktury VAT na rzecz zleceniodawcy. Po stronie zleceniodawcy nie ma obowiązku naliczenia i odprowadzenia należnego podatku VAT, natomiast ma on obowiązek rozliczyć podatek dochodowy na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku otrzymania faktury VAT przez zleceniodawcę, podatek należny wykazany na tej fakturze stanowi dla zleceniodawcy podatek naliczony do odliczenia, a kwota należności netto stanowi dla niego koszt uzyskania przychodu. Kwota należności netto stanowi również podstawę do rozliczenia należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu zleceniobiorcy. Obowiązek rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę ciąży bowiem na zleceniodawcy, jako na płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przykład
Zleceniobiorca osiąga dochód ze zlecenia w wysokości 1220 zł. Kwota ta została określona jako kwota należna. W związku z tym zleceniobiorca wystawia fakturę, w której wykazuje kwotę netto bez podatku – w wysokości 1000 zł (przy założeniu, że stawka VAT od tej usługi wynosi 22%), kwotę podatku należnego 220 zł oraz kwotę brutto wraz z podatkiem – 1220 zł.
Otrzymanie takiej faktury uprawni zleceniodawcę do:
• odliczenia podatku naliczonego w wysokości 220 zł (na zasadach ogólnych obowiązujących w ustawie o VAT),
• zaliczenia w koszty uzyskania przychodów kwoty 1000 zł,
• obliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od przychodu zleceniobiorcy od kwoty 1000 zł.
Należy podkreślić, że zleceniobiorca, którego umowa nosi cechy samodzielnie prowadzonej działalności, może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców. Jest to zwolnienie przysługujące przedsiębiorcom z mocy samego prawa. Do skorzystania z niego nie jest potrzebne składanie jakiegokolwiek oświadczenia w urzędzie skarbowym. Ze zwolnienia mogą skorzystać ci podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 10 000 euro (bez kwoty podatku) – art. 113 ustawy o VAT.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego są obowiązani bezwzględnie prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. W przypadku stwierdzenia, że podatnik takiej ewidencji nie prowadzi lub prowadzi ją nierzetelnie, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określa wartość niezaewidencjonowanej sprzedaży w drodze oszacowania i ustala podatek należny przy zastosowaniu stawki 22%, bez prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 109 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).
Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Podatnik zleceniobiorca powinien zatem prowadzić ewidencję sprzedaży w kwotach netto (bez podatku VAT). Zgodnie z naszym przykładem kwotą netto byłaby kwota 1000 zł. Kwoty kolejnych należności sumuje aż do momentu przekroczenia limitu (w 2005 r. jest to 43 800 zł). W momencie przekroczenia tej kwoty staje się podatnikiem VAT obowiązanym do rozliczania tego podatku.
Ewa Sławińska
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA