REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zatrudniający na umowę zlecenia powinien naliczyć 22% podatku od tych umów

REKLAMA

Moja firma zatrudnia dwie osoby na umowę zlecenia w kwocie 700 zł. Nie są one jednocześnie zatrudnione na umowę o pracę z tym samym pracodawcą. Czy powinnam odprowadzić od tych umów 22-procentowy VAT?
Umowy zlecenia mogą być zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub też mogą być wykonywane przez osoby, które takiej działalności nie prowadzą. W pierwszym przypadku podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W drugim – stanowią one przychody osiągane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W stosunku do umów zlecenia, z których przychody są uznawane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, ustawa o VAT przewiduje szczególne uregulowania.
Przychody osoby zatrudnionej na umowę zlecenia (opodatkowanej jako przychody z działalności wykonywanej osobiście) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli umowa ta ma cechy umowy pracowniczej. Innymi słowy, nie jest samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Takie umowy, które nie mają cech samodzielnej działalności świadczonej przez zleceniobiorców, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Ustawodawca określił w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, że są to umowy, które określają:
• warunki wykonania czynności,
wynagrodzenie oraz
• odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności (przyjmuje się, że chodzi o przejęcie odpowiedzialności za wykonanie tych czynności w stosunku do osób trzecich).
Takie umowy w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Umowy, które nie mają cech samodzielnej działalności świadczonej przez zleceniobiorców, nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Jeżeli jednak działalność wykonywana osobiście na podstawie umowy zlecenia nosi cechy samodzielności, to podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Oznacza to, że do odprowadzenia podatku należnego będzie obowiązany świadczący usługę zleceniobiorca (a nie zleceniodawca). Zleceniobiorca też będzie miał obowiązek wystawienia faktury VAT na rzecz zleceniodawcy. Po stronie zleceniodawcy nie ma obowiązku naliczenia i odprowadzenia należnego podatku VAT, natomiast ma on obowiązek rozliczyć podatek dochodowy na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku otrzymania faktury VAT przez zleceniodawcę, podatek należny wykazany na tej fakturze stanowi dla zleceniodawcy podatek naliczony do odliczenia, a kwota należności netto stanowi dla niego koszt uzyskania przychodu. Kwota należności netto stanowi również podstawę do rozliczenia należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu zleceniobiorcy. Obowiązek rozliczenia podatku dochodowego z tytułu przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę ciąży bowiem na zleceniodawcy, jako na płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przykład
Zleceniobiorca osiąga dochód ze zlecenia w wysokości 1220 zł. Kwota ta została określona jako kwota należna. W związku z tym zleceniobiorca wystawia fakturę, w której wykazuje kwotę netto bez podatku – w wysokości 1000 zł (przy założeniu, że stawka VAT od tej usługi wynosi 22%), kwotę podatku należnego 220 zł oraz kwotę brutto wraz z podatkiem – 1220 zł.
Otrzymanie takiej faktury uprawni zleceniodawcę do:
• odliczenia podatku naliczonego w wysokości 220 zł (na zasadach ogólnych obowiązujących w ustawie o VAT),
• zaliczenia w koszty uzyskania przychodów kwoty 1000 zł,
• obliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od przychodu zleceniobiorcy od kwoty 1000 zł.
Należy podkreślić, że zleceniobiorca, którego umowa nosi cechy samodzielnie prowadzonej działalności, może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT przewidzianego dla drobnych przedsiębiorców. Jest to zwolnienie przysługujące przedsiębiorcom z mocy samego prawa. Do skorzystania z niego nie jest potrzebne składanie jakiegokolwiek oświadczenia w urzędzie skarbowym. Ze zwolnienia mogą skorzystać ci podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 10 000 euro (bez kwoty podatku) – art. 113 ustawy o VAT.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego są obowiązani bezwzględnie prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. W przypadku stwierdzenia, że podatnik takiej ewidencji nie prowadzi lub prowadzi ją nierzetelnie, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określa wartość niezaewidencjonowanej sprzedaży w drodze oszacowania i ustala podatek należny przy zastosowaniu stawki 22%, bez prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 109 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).
Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Podatnik zleceniobiorca powinien zatem prowadzić ewidencję sprzedaży w kwotach netto (bez podatku VAT). Zgodnie z naszym przykładem kwotą netto byłaby kwota 1000 zł. Kwoty kolejnych należności sumuje aż do momentu przekroczenia limitu (w 2005 r. jest to 43 800 zł). W momencie przekroczenia tej kwoty staje się podatnikiem VAT obowiązanym do rozliczania tego podatku.
Ewa Sławińska
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 54, poz. 535


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA