REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nadwyżki i niedobory podlegają opodatkowaniu

REKLAMA

Przeprowadziliśmy w naszej firmie spis z natury. W jaki sposób mamy rozliczyć się z tego spisu w zakresie VAT z urzędem skarbowym? Co ze stwierdzonymi nadwyżkami i niedoborami?
Ustawa o VAT określa, kiedy podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i rozliczenia VAT od towarów własnej produkcji i nabytych, które nie zostały odsprzedane. Taki obowiązek wystąpi w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
2) zaprzestania przez osobę fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu,
3) zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy przez osobę fizyczną.
W pytaniu nie podaliście Państwo powodu sporządzenia spisu z natury oraz formy prowadzonej działalności. Jeśli spis nie jest spowodowany likwidacją działalności prowadzonej przez osobę fizyczną lub spółkę niemającą osobowości prawnej, to towary objęte spisem nie podlegają opodatkowaniu VAT. Natomiast jeśli został sporządzony w związku z likwidacją lub zaprzestaniem działalności prowadzonej w tej formie, to podatnik jest zobowiązany zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego, naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni. Termin ten liczy się od dnia zakończenia spisu. Należy pamiętać, że spis powinien być sporządzony najpóźniej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności. Oznacza to, że wyniki spisu podatnik przedstawia w urzędzie skarbowym najpóźniej w terminie 21 dni od dnia likwidacji działalności. Spisem powinny być objęte towary, które pozostały na dzień likwidacji działalności i w związku z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Spis z natury należy sporządzić najpóźniej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności.
Obowiązek podatkowy powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia likwidacji działalności. Jeśli w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku. Obowiązują tutaj ogólne zasady związane ze zwrotem VAT (art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).
Przykład
28 grudnia 2004 r. Jan Kowalski zgłosił w urzędzie gminy zaprzestanie prowadzonej działalności. 3 stycznia 2005 r. sporządził spis z natury. Podatek należny (stawka 22%) z tytułu dokonanego spisu wyniósł 12 250 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym z poprzedniego miesiąca wyniosła 13 124 zł.
Jan Kowalski jest zobowiązany do przedstawienia w urzędzie skarbowym wyników spisu z natury do 10 stycznia 2005 r. Obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego spisu powstał 3 stycznia. W związku z tym będzie zobowiązany złożyć deklarację VAT-7 za styczeń 2005 r., w której wykaże zarówno podatek należny, jak i podatek naliczony z poprzednich okresów rozliczeniowych. W tym przypadku wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym w wysokości 874 zł, którą wykaże do zwrotu.
Niedobory stwierdzone w trakcie spisu z natury nie podlegają opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu podlegają bowiem tylko nadwyżki towarów, a nie ich braki. Podatnik nie jest również zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku z tytułu zakupu towarów, które uległy zaginięciu lub zniszczeniu. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z 13 sierpnia 2004 r. (nr PP/443-159/2004), w którym stwierdzono, że jeśli w momencie nabycia skradzionych później towarów podatnik spełnił warunki do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tzn. nabył towary w celu dokonania czynności opodatkowanych, to późniejsza utrata warunku odliczenia poprzez kradzież towaru, nie spowoduje konieczności dokonania korekty podatku naliczonego.
Niedobory nie podlegają opodatkowaniu VAT, ponieważ obowiązek taki odnosi się tylko do nadwyżki towarów na dzień likwidacji działalności lub rozwiązania spółki.
Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza powstałych niedoborów z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że możemy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (stanowisko takie potwierdza m.in. pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 13 listopada 2004 r., nr SD-K415/116/30), a tym samym przysługuje nam prawo do odliczenia VAT.
Powstałe nadwyżki towarów podatnik powinien ująć w spisie z natury i rozliczyć VAT z tego tytułu. Ale tylko pod warunkiem, że podatnik był zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i rozliczenia od niego VAT, a od pozostałych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnikowi prawo do odliczenia nie przysługiwało, nie będzie ich opodatkowywał.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54 poz. 535


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA