REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nadwyżki i niedobory podlegają opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przeprowadziliśmy w naszej firmie spis z natury. W jaki sposób mamy rozliczyć się z tego spisu w zakresie VAT z urzędem skarbowym? Co ze stwierdzonymi nadwyżkami i niedoborami?
Ustawa o VAT określa, kiedy podatnik VAT niekorzystający ze zwolnienia jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i rozliczenia VAT od towarów własnej produkcji i nabytych, które nie zostały odsprzedane. Taki obowiązek wystąpi w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
2) zaprzestania przez osobę fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu,
3) zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy przez osobę fizyczną.
W pytaniu nie podaliście Państwo powodu sporządzenia spisu z natury oraz formy prowadzonej działalności. Jeśli spis nie jest spowodowany likwidacją działalności prowadzonej przez osobę fizyczną lub spółkę niemającą osobowości prawnej, to towary objęte spisem nie podlegają opodatkowaniu VAT. Natomiast jeśli został sporządzony w związku z likwidacją lub zaprzestaniem działalności prowadzonej w tej formie, to podatnik jest zobowiązany zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego, naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni. Termin ten liczy się od dnia zakończenia spisu. Należy pamiętać, że spis powinien być sporządzony najpóźniej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności. Oznacza to, że wyniki spisu podatnik przedstawia w urzędzie skarbowym najpóźniej w terminie 21 dni od dnia likwidacji działalności. Spisem powinny być objęte towary, które pozostały na dzień likwidacji działalności i w związku z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Spis z natury należy sporządzić najpóźniej w terminie 14 dni od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności.
Obowiązek podatkowy powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia likwidacji działalności. Jeśli w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku. Obowiązują tutaj ogólne zasady związane ze zwrotem VAT (art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).
Przykład
28 grudnia 2004 r. Jan Kowalski zgłosił w urzędzie gminy zaprzestanie prowadzonej działalności. 3 stycznia 2005 r. sporządził spis z natury. Podatek należny (stawka 22%) z tytułu dokonanego spisu wyniósł 12 250 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym z poprzedniego miesiąca wyniosła 13 124 zł.
Jan Kowalski jest zobowiązany do przedstawienia w urzędzie skarbowym wyników spisu z natury do 10 stycznia 2005 r. Obowiązek podatkowy z tytułu dokonanego spisu powstał 3 stycznia. W związku z tym będzie zobowiązany złożyć deklarację VAT-7 za styczeń 2005 r., w której wykaże zarówno podatek należny, jak i podatek naliczony z poprzednich okresów rozliczeniowych. W tym przypadku wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym w wysokości 874 zł, którą wykaże do zwrotu.
Niedobory stwierdzone w trakcie spisu z natury nie podlegają opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu podlegają bowiem tylko nadwyżki towarów, a nie ich braki. Podatnik nie jest również zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku z tytułu zakupu towarów, które uległy zaginięciu lub zniszczeniu. Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy między innymi w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z 13 sierpnia 2004 r. (nr PP/443-159/2004), w którym stwierdzono, że jeśli w momencie nabycia skradzionych później towarów podatnik spełnił warunki do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tzn. nabył towary w celu dokonania czynności opodatkowanych, to późniejsza utrata warunku odliczenia poprzez kradzież towaru, nie spowoduje konieczności dokonania korekty podatku naliczonego.
Niedobory nie podlegają opodatkowaniu VAT, ponieważ obowiązek taki odnosi się tylko do nadwyżki towarów na dzień likwidacji działalności lub rozwiązania spółki.
Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza powstałych niedoborów z kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że możemy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (stanowisko takie potwierdza m.in. pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 13 listopada 2004 r., nr SD-K415/116/30), a tym samym przysługuje nam prawo do odliczenia VAT.
Powstałe nadwyżki towarów podatnik powinien ująć w spisie z natury i rozliczyć VAT z tego tytułu. Ale tylko pod warunkiem, że podatnik był zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i rozliczenia od niego VAT, a od pozostałych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnikowi prawo do odliczenia nie przysługiwało, nie będzie ich opodatkowywał.
Joanna Dmowska
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54 poz. 535


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA