REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje obowiązek sporządzenia informacji podsumowującej, jeśli nie dokonano żadnych transakcji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli podatnik nie dokonał w danym kwartale żadnych dostaw ani nabyć wewnątrzwspólnotowych, to czy ma on obowiązek złożyć "zerową" informację podsumowującą?
Transakcje wewnątrzwspólnotowe: Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej, ponieważ taki obowiązek ciąży na podatnikach dokonujących w danym kwartale obrotu wewnątrzwspólnotowego.
 
Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca stanowi zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w danym kwartale.
Szczegółowe uregulowania dotyczące tego formularza zawarte są w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 tej ustawy, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów. Informacje składa się za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
•  wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
•  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Informacje podsumowujące podatnicy dokonujący obrotu wewnątrzwspólnotowego składają w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Wynika z tego, że obowiązek złożenia informacji podsumowującej spoczywa tylko na podmiotach dokonujących obrotu wewnątrzwspólnotowego. Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Przykład 1
Podatnik VAT prowadzi w miejscowości Babice sklep motoryzacyjny i dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych. Podatnik ten zarejestrował się jako podatnik VAT UE. W IV kwartale 2004 r. nie osiągnął żadnych obrotów z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z tym nie był zobowiązany do złożenia informacji podsumowującej w styczniu 2005 r.
Za takim stanowiskiem przemawia również treść informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:
•  nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9,
•  właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów,
•  w przypadku wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych informacja podsumowująca powinna dodatkowo zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach tego rodzaju transakcji.
Informacja podsumowująca dotyczy kwartałów kalendarzowych.
Dotychczas podmioty zobowiązane do składania informacji podsumowujących składały je w następujących terminach:
•  za maj i czerwiec 2004 r. – do 25 lipca 2004 r.,
•  za lipiec–wrzesień 2004 r. – do 25 października 2004 r.,
•  za październik–grudzień 2004 r. – do 25 stycznia 2005 r.
W 2005 r. pierwszą informację podsumowującą należy złożyć za I kwartał tego roku (styczeń–marzec) do 25 kwietnia br.
W 2005 r. informację podsumowującą za I kwartał należy złożyć do 25 kwietnia br.
Jak wcześniej wspomniałam, informację podsumowującą jest obowiązany złożyć podmiot dokonujący transakcji trójstronnej (procedura uproszczona – art. 135-138 ustawy o VAT), w której polski podatnik jest drugim w kolejności (pośrednikiem).
Przykład 2
Polska spółka B dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia w transakcjach trójstronnych. Od kontrahenta A nabywa preparaty farmaceutyczne, a następnie na rzecz podmiotu C dokonuje dostawy, przy czym towar wysyłany jest od podmiotu A do C z pominięciem polskiej spółki B. Podmioty uczestniczące w transakcjach są zarejestrowane jako podatnicy VAT UE w swoich krajach. Spółka B jest zatem drugim w kolejności kontrahentem biorącym udział w transakcji trójstronnej i na niej spoczywa obowiązek rozliczenia VAT i złożenia informacji podsumowującej.
Należy pamiętać, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który ją złożył, jest obowiązany złożyć niezwłocznie odpowiednią korektę.
Krystyna Dziedzic
 
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA