REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje obowiązek sporządzenia informacji podsumowującej, jeśli nie dokonano żadnych transakcji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli podatnik nie dokonał w danym kwartale żadnych dostaw ani nabyć wewnątrzwspólnotowych, to czy ma on obowiązek złożyć "zerową" informację podsumowującą?
Transakcje wewnątrzwspólnotowe: Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej, ponieważ taki obowiązek ciąży na podatnikach dokonujących w danym kwartale obrotu wewnątrzwspólnotowego.
 
Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca stanowi zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w danym kwartale.
Szczegółowe uregulowania dotyczące tego formularza zawarte są w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 tej ustawy, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów. Informacje składa się za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
•  wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
•  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Informacje podsumowujące podatnicy dokonujący obrotu wewnątrzwspólnotowego składają w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Wynika z tego, że obowiązek złożenia informacji podsumowującej spoczywa tylko na podmiotach dokonujących obrotu wewnątrzwspólnotowego. Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Przykład 1
Podatnik VAT prowadzi w miejscowości Babice sklep motoryzacyjny i dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych. Podatnik ten zarejestrował się jako podatnik VAT UE. W IV kwartale 2004 r. nie osiągnął żadnych obrotów z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z tym nie był zobowiązany do złożenia informacji podsumowującej w styczniu 2005 r.
Za takim stanowiskiem przemawia również treść informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:
•  nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9,
•  właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów,
•  w przypadku wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych informacja podsumowująca powinna dodatkowo zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach tego rodzaju transakcji.
Informacja podsumowująca dotyczy kwartałów kalendarzowych.
Dotychczas podmioty zobowiązane do składania informacji podsumowujących składały je w następujących terminach:
•  za maj i czerwiec 2004 r. – do 25 lipca 2004 r.,
•  za lipiec–wrzesień 2004 r. – do 25 października 2004 r.,
•  za październik–grudzień 2004 r. – do 25 stycznia 2005 r.
W 2005 r. pierwszą informację podsumowującą należy złożyć za I kwartał tego roku (styczeń–marzec) do 25 kwietnia br.
W 2005 r. informację podsumowującą za I kwartał należy złożyć do 25 kwietnia br.
Jak wcześniej wspomniałam, informację podsumowującą jest obowiązany złożyć podmiot dokonujący transakcji trójstronnej (procedura uproszczona – art. 135-138 ustawy o VAT), w której polski podatnik jest drugim w kolejności (pośrednikiem).
Przykład 2
Polska spółka B dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia w transakcjach trójstronnych. Od kontrahenta A nabywa preparaty farmaceutyczne, a następnie na rzecz podmiotu C dokonuje dostawy, przy czym towar wysyłany jest od podmiotu A do C z pominięciem polskiej spółki B. Podmioty uczestniczące w transakcjach są zarejestrowane jako podatnicy VAT UE w swoich krajach. Spółka B jest zatem drugim w kolejności kontrahentem biorącym udział w transakcji trójstronnej i na niej spoczywa obowiązek rozliczenia VAT i złożenia informacji podsumowującej.
Należy pamiętać, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który ją złożył, jest obowiązany złożyć niezwłocznie odpowiednią korektę.
Krystyna Dziedzic
 
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA