REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy istnieje obowiązek sporządzenia informacji podsumowującej, jeśli nie dokonano żadnych transakcji

REKLAMA

Jeśli podatnik nie dokonał w danym kwartale żadnych dostaw ani nabyć wewnątrzwspólnotowych, to czy ma on obowiązek złożyć "zerową" informację podsumowującą?
Transakcje wewnątrzwspólnotowe: Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej, ponieważ taki obowiązek ciąży na podatnikach dokonujących w danym kwartale obrotu wewnątrzwspólnotowego.
 
Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca stanowi zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w danym kwartale.
Szczegółowe uregulowania dotyczące tego formularza zawarte są w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 tej ustawy, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów. Informacje składa się za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
•  wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
•  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Informacje podsumowujące podatnicy dokonujący obrotu wewnątrzwspólnotowego składają w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Wynika z tego, że obowiązek złożenia informacji podsumowującej spoczywa tylko na podmiotach dokonujących obrotu wewnątrzwspólnotowego. Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej.
Przykład 1
Podatnik VAT prowadzi w miejscowości Babice sklep motoryzacyjny i dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych. Podatnik ten zarejestrował się jako podatnik VAT UE. W IV kwartale 2004 r. nie osiągnął żadnych obrotów z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z tym nie był zobowiązany do złożenia informacji podsumowującej w styczniu 2005 r.
Za takim stanowiskiem przemawia również treść informacji podsumowującej.
Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:
•  nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9,
•  właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
•  łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów,
•  w przypadku wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych informacja podsumowująca powinna dodatkowo zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach tego rodzaju transakcji.
Informacja podsumowująca dotyczy kwartałów kalendarzowych.
Dotychczas podmioty zobowiązane do składania informacji podsumowujących składały je w następujących terminach:
•  za maj i czerwiec 2004 r. – do 25 lipca 2004 r.,
•  za lipiec–wrzesień 2004 r. – do 25 października 2004 r.,
•  za październik–grudzień 2004 r. – do 25 stycznia 2005 r.
W 2005 r. pierwszą informację podsumowującą należy złożyć za I kwartał tego roku (styczeń–marzec) do 25 kwietnia br.
W 2005 r. informację podsumowującą za I kwartał należy złożyć do 25 kwietnia br.
Jak wcześniej wspomniałam, informację podsumowującą jest obowiązany złożyć podmiot dokonujący transakcji trójstronnej (procedura uproszczona – art. 135-138 ustawy o VAT), w której polski podatnik jest drugim w kolejności (pośrednikiem).
Przykład 2
Polska spółka B dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia w transakcjach trójstronnych. Od kontrahenta A nabywa preparaty farmaceutyczne, a następnie na rzecz podmiotu C dokonuje dostawy, przy czym towar wysyłany jest od podmiotu A do C z pominięciem polskiej spółki B. Podmioty uczestniczące w transakcjach są zarejestrowane jako podatnicy VAT UE w swoich krajach. Spółka B jest zatem drugim w kolejności kontrahentem biorącym udział w transakcji trójstronnej i na niej spoczywa obowiązek rozliczenia VAT i złożenia informacji podsumowującej.
Należy pamiętać, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który ją złożył, jest obowiązany złożyć niezwłocznie odpowiednią korektę.
Krystyna Dziedzic
 
Podstawa prawna
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA